بازدید 91133
با صد و هفتاد و چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین

انفجار مهیب در انبار مهمات روسیه در کریمه+ فیلم/ هشدار درباره کشته شدن 5 میلیارد نفر با احتمال وقوع جنگ هسته ای/تقابل جنگنده های روسیه و انگلیس در مرز سوئد/تدارک روسیه برای حمله تمام‌عیار موشکی به اوکراین

صد و هفتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ 16 August 2022

انفجار مهیب در انبار مهمات روسیه در کریمه+ فیلم/ هشدار درباره کشته شدن 5 میلیارد نفر با احتمال وقوع جنگ هسته ای

بین الملل تابناک: صد و هفتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مسکو: درخواست انگلیس از روسیه تحریک آمیز است
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۲۲:۲۲

وزارت دفاع روسیه درخواست انگلیس برای پرواز هواپیمای جاسوسی این کشور بر فراز آسمان روسیه را تحریک آمیز خواند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد، انگلیس برای پرواز هواپیماهای جاسوسی خود بر فراز آسمان روسیه درخواستی به این وزارتخانه ارسال کرده است.

وزارت دفاع روسیه این درخواست و پرواز احتمالی هواپیماهای جاسوسی RC-۱۳۵ انگلیس را اقدامی عمدی و تحریک آمیز خطاب کرد.

یک مقام ارشد در وزارت دفاع انگلیس خبر درخواست مجوز برای پرواز یک هواپیمای جاسوسی بر فراز روسیه را تکذیب کرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود آورده است نیروی هوایی این کشور وظیفه دارد با هرگونه نقض حریم هوایی خود برخورد کند.

دبیر کل سازمان ملل به اوکراین می رود
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۲۲:۱۹

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای دیدار با رهبران اوکراین و ترکیه به شهر لویو در اوکراین سفر می‌کند.

سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که آنتونیو گوترش روز پنجشنبه به لویو در اوکراین سفر خواهد کرد تا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو کند.

سخنگوی سازمان ملل گفت که گوترش سپس روز جمعه از بندر اودسا در اوکراین بازدید خواهد کرد.

مسکو خرابکاری در کریمه را تائید کرد
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۱۷:۵۷

روسیه روز سه شنبه تائید کرد که انفجارهای بزرگ در تاسیسات نظامی در شبه جزیره کریمه تحت تصرف این کشور که به زیرساخت های تولید و انتقال برق زیان رساند، ناشی از خرابکاری بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس؛ ستون های بزرگ دود سیاه برخواسته از این پایگاه ارتش روسیه در بامداد روز سه شنبه که در آسمان دیده شد، ناشی از انفجار مهماتی بوده که به صورت موقت ذخیره سازی شده بود.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه که توسط خبرگزاری های این کشور منتشر شد، آمده است که یک تاسیسات ذخیره سازی نظامی نزدیک دهکده جانکوی در نتیحه اقدام خرابکاری آسیب دیده است.

این بیانیه می افزاید: این انفجارهای ناشی از آتش سوزی که موجب منفجر شدن این مهمات شد، به زیرساخت های غیرنظامی شامل خطوط انتقال برق، یک نیروگاه برق، یک خط راه آهن و ساختمان های مسکونی آسیب رساند.

روسیه درباره درگیری نظامی قدرت‌های اتمی به آمریکا هشدار داد
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۱۴:۳۵

در حالی که تنش‌های غرب و مسکو بر سر موضوعات مختلف به ویژه اوکراین ادامه دارد، سفارت روسیه در آمریکا درباره احتمال درگیری مستقیم کشورهای دارنده سلاح اتمی هشدار داد.

در بیانیه سفارت روسیه در آمریکا هشدار داده شده است: «امروز آمریکا بدون توجه به امنیت و منافع کشورهای دیگر که به افزایش خطرات اتمی کمک می‌کند، به اقداماتش ادامه می‌دهد. اقدامات آمریکا برای درگیر شدن بیشتر با روسیه در زمینه بحران اوکراین مملو از احتمال تشدید غیرقابل پیش‌بینی تنش و درگیری مستقیم نظامی قدرت‌های اتمی است».

به گزارش خبرگزاری تاس، در بیانیه تصریح شده است: «این اتفاق در شرایط مسیر هدفمند واشنگتن به سمت برچیدن سیستم دیرینه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه اتفاق می‌افتد. خروج یک جانبه آمریکا از پیمان منع موشک‌های میانبرد (INF) و پایان مشارکتش در معاهده آسمان‌های باز ضربه قابل توجهی به رژیم‌های شفافیت و کنترل موشک‌های اتمی وارد کرده است».

سفارت روسیه در آمریکا اعلام کرد که «خطابه‌های گسترده دولت (آمریکا) علیه روسیه مبنی بر اینکه اقدامات روسیه با وضعیت یک قدرت اتمیِ مسئول مطابقت ندارد، ارتباطی با واقعیت ندارد».

در بیانیه آمده است: «کشور ما صادقانه به تعهدات خود به عنوان یک دولت دارنده سلاح اتمی عمل می‌کند و تمام تلاش خود را برای کاهش خطرات اتمی انجام می‌دهد. به ابتکار روسیه اصل غیر قابل قبول بودن یک جنگ اتمی در سطح دوجانبه و در قالب اتمی "پنج" تأیید شد. پیمان استارت حداکثر برای پنج سال تمدید شده است. گفت‌وگو در مورد ثبات استراتژیک که پیش از "فریز شدن" توسط واشنگتن در فوریه سال جاری با موفقیت در حال توسعه بود، دوباره آغاز شده است"».

سفارت روسیه در آمریکا ادامه داد: «شنیدن اتهامات بی مسئولیتی به ویژه از کشوری که در سال ۱۹۴۵ شهروندان صلح طلب هیروشیما و ناکازاکی را در معرض بمب‌های اتمی قرار داد، عجیب است».

سفارت مسکو افزود: «ما پیشنهاد می‌کنیم که واشنگتن به جای مطرح کردن اتهامات بی اساس علیه کشورهایی که جهان‌بینی آنها همانند جهان‌بینی‌های آمریکایی نیست، با نگاهی دقیق‌تر به سیاست اتمی خود بیاندیشد».

وزیر دفاع روسیه: نیازی به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین نداریم
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۱۴:۳۴

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه سه‌شنبه در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیت بین‌المللی که در مسکو در حال برگزاری است، گفت روسیه نیازی به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین ندارد.

وزیر دفاع روسیه با اشاره به پیمان استارت نو گفت که مذاکرات برای تمدید آن یک خیابان دو طرفه است و وضعیت پیرامون پیمان کنترل تسلیحات اتمی آمریکا و روسیه دشوار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شویگو همچنین گفت که عملیات‌های نظامی اوکراین توسط ایالات متحده و انگلیس طراحی می‌شود و ناتو استقرار نیروهای خود را در شرق و مرکز اروپا چند برابر افزایش داده است. وی افزود: نیروهای مشترک غرب در اوکراین با نیروهای روس روبرو هستند.

وی در ادامه تصریح کرد که امنیت جهانی بدتر از دوران جنگ سرد شده و افزود: با شروع عملیات نظامی روسیه، دوران تک قطبی به پایان رسیده و چندین قطب وجود دارد.

تدارک روسیه برای حمله تمام‌عیار موشکی به اوکراین
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۱۴:۳۳

یک گروه اطلاعاتی نظامی مستقل مدعی است که روسیه به منظور اجرای "یک عملیات گسترده" علیه اوکراین، در حال استقرار سامانه‌های موشکی ضدهوایی در بلاروس است.

به گزارش مجله نیوزویک، گروه اطلاعاتی «هاجون بلاروس» در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای از افزایش تسلیحات نظامی در پایگاه هوایی زیابروفکا بلاروس خبر می‌دهند که تنها حدود ۴۰ کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد. گزارش این موسسه که نظارت بر فعالیت‌های نظامی بلاروس را بر عهده دارد، در حالی مطرح می‌شود که بلاروس به حمایت از روسیه در حمله به اوکراین متهم است.

در این پست تلگرامی آمده است: «تحلیل وضعیت این پایگاه هوایی ثابت می‌کند که نه تنها حمله راکتی به مواضع اوکراین هنوز محتمل است، بلکه روس‌ها در تدارک یک حمله موشکی گسترده علیه اوکراین در هفته‌های آتی هستند.»

این گروه (Belarusian Hajun) همچنین اشاره کرد که از گلوله‌باران گسترده ۲۸ ژوئیه، هیچ راکتی از بلاروس به سوی اوکراین پرتاب نشده است.

این گروه اطلاعاتی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای شرکت ماکسار آمریکا اعلام کرد که پایگاه هوایی زیابروفکا میزبان ۱۰ تا ۱۴ سامانه موشکی اس-۴۰۰، دو سامانه پدافند هوایی پانتسیر و همچنین سه سامانه راداری است.

تقابل جنگنده های روسیه و انگلیس در مرز سوئد
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۱۴:۳۲

یک فروند هواپیمای جاسوسی انگلیس در شمال غرب روسیه در نزدیکی با مرز سوئد و نروژ اقدام به نقض حریم هوایی روسیه کرد که با رهگیری جنگنده های روسیه مواجه شد.

تارنمای شبکه خبری راشاتودی با انتشار این خبر نوشت: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک فروند هواپیمای جاسوسی «آرسی-۱۳۵» (RC-۱۳۵) متعلق به نیروی هوایی انگلیس روز گذشته اقدام به نقض حریم هوایی روسیه بر فراز دریای «بارنتز» (Barents Sea) و در نزدیکی منطقه (مورمانسک) (Murmansk) واقع در شمال غربی روسیه کرد.

بنابراین گزارش یک فروند جنگنده «میگ-۳۱» (MiG-۳۱ ) از پایگاهی در نزدیکی پایگاه های اصلی ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه برای مقابله با این هواپیمای جاسوسی انگلیس اعزام شد.

تارنمای خبری این رسانه روسی در ادامه این خبر نوشت: در حالی که وزارت دفاع روسیه تا اواخر روز دوشنبه (به وقت محلی) جزئیات بیشتری در مورد این حادثه ارائه نکرد، سامانه های ردیاب زمینی روسیه، یک فروند هواپیمای جاسوسی RC-۱۳۵ متعلق به نیروی هوایی انگلیس را در حال پرواز در سواحل ناحیه مورمانسک ردیابی و شناسایی کرد، این هواپیمای جاسوسی انگلیس با نام RRR۷۲۵۵ پیش از ورود به دریای سفید اقدام به چندن چرخش و حریم هوایی روسیه را نقض کرد.

بنابراین گزارش این هواپیمای جاسوسی انگلیس پس از مواجه با جنگنده میگ روسیه با خروج از حریم هوایی روسیه به پایگاه خود در «ودینگتون» واقع در « لینکن‌شر» (Waddington, Lincolnshire) در غرب انگلیس بازگشت.

راشاتودی افزود: این دومین تعرض هوایی انگلیس به روسیه طی سال جاری میلادی و نخستین تقابل ناتو پس از جنگ اوکراین با روسیه محسوب می شود.

منطقه مورمانسک در شمالغرب روسیه هم مرز با دو کشور نروژ و سوئد است، طی ماه های اخیر کشور سوئد به همراه فنلاند درخواست پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو را کردند.**

پوتین: آمریکا به دنبال طولانی شدن جنگ اوکراین است
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۱۴:۳۱

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که آمریکا در تلاش برای به درازا کشاندن جنگ اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس مسکو درباره امنیت بین المللی گفت که غرب ار روی عمد سیستم امنیت اروپا را نابود می‌کند تا ناتو به سمت شرق حرکت کند.

پوتین همچنین تاکید کرد: نخبگان جهانی‌سازی در غرب با برافروختن مجدد درگیری‌های قدیمی و دامن زدن به درگیری‌های جدید، با اجرای سیاست به اصطلاح "مهار" هرج‌ومرج را برمی‌انگیزند. بنابراین، آنها به شدت در تلاش برای حفظ هژمونی و قدرتی هستند که در حال خارج شدن از چنگ آنهاست و تلاش می کنند کشورها و مردم را در چنگال نظم نو استعماری نگه دارند.
رییس جمهور روسیه تصریح کرد که این "هژمونی" برای کل جهان و برای کل تمدن مملو از رکود است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آمریکا از هر ابزاری برای دخالت در کشورهای دیگر استفاده می‌کند، افزود: آمریکا و متحدانش با سازمان‌دهی فتنه‌انگیزی‌ها، کودتا و جنگ‌های داخلی، گستاخانه در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت می‌کند.

رییس جمهوری روسیه تهدید، باج خواهی و فشار را اقدام‌هایی دانست که واشنگتن برای وادار کردن کشورهای مستقل به تسلیم شدن در برابر اراده خود استفاده می‌کند و به اعتقاد او تمام این‌ها برای حفظ تسلط بر جهان انجام می‌شود.

انفجار مهیب در انبار مهمات روسیه در کریمه+ فیلم

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش داد سه‌شنبه (۱۶ اوت) یک انبار مهمات در شمال کریمه منفجر شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد صبح سه‌شنبه در یک انبار مهمات محصور شده در روستای «مایسکویه» در منطقه «جانکوی» شبه‌جزیره کریمه آتش‌سوزی رخ داد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: ۱۶ اوت آتش‌سوزی در قلمرو یک سایت محصور نگهداری موقت مهمات در یکی واحدهای نظامی رخ داد. در نتیجه آتش‌سوزی، مهمات ذخیره شده منفجر شد.

وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه تاکنون خسارت جدی گزارش نشده، گفت: اقدامات برای اطفای حریق و بررسی علل حادثه در حال انجام است.

تعداد بازدید : 5889

پیش‌تر اداره محلی مایسکویه اعلام کرد که مهمات موجود در یک انبار در این منطقه منفجر و باعث تخلیه حدود ۲۰۰۰ نفر از ساکنان شد.

نهم اوت هم برخی منابع خبری از وقوع همزمان چند انفجار در شبه‌جزیره کریمه خبر دادند. بعد از آن، یک مقام دولت کی‌یف در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» ادعا کرد که انفجارها در پایگاه هوایی روسیه در کریمه کار نیروهای ویژه اوکراین بوده است.

بخش اطلاعات ارتش انگلیس در همین خصوص مدعی شد در حمله نیروهای اوکراینی به پایگاه روسیه در شبه‌جزیره کریمه، حداقل ۸ جنگنده روسی نابود شد.

کی‌یف از تایید یا تکذیب رسمی دست داشتن اوکراینی‌ها در این حمله خودداری کرد؛ اما همان شب «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین سخنرانی شبانه‌اش را بر کریمه متمرکز کرد و وعده داد که این سرزمین را پس بگیرد. او بدون اشاره به پایگاه هوایی روسیه یا حمله مذکور گفت: کریمه اوکراینی است و ما هرگز از آن دست نخواهیم کشید.

هشدار درباره کشته شدن 5 میلیارد نفر با احتمال وقوع جنگ هسته ای

براساس مطالعه‌ای جدیدی که در ژورنال "نیچر فود" منتشر شد، جنگ هسته‌ای تمام عیار میان روسیه و ایالات متحده می‌تواند منجر به قحطی جهانی شود و تقریبا دو سوم از جمعیت جهان را از بین ببرد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان می‌گویند در حین چنین درگیری‌هایی با مقیاس کامل، بیش از پنج میلیارد نفر از گرسنگی و دیگر تبعات جنگ تلف خواهند شد. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که ابر حاصل از انفجار، غبارهایی را به داخل اتمسفر آزاد خواهد کرد و بدین ترتیب جلوی نور خورشید را خواهد گرفت. درنتیجه، رشد محصولات کشاورزی در جهان با مشکل مواجه خواهد شد.

«پروفسور لی‌لی شیا» نویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه "راتگرز" نیوجرسی گفت: این داده‌ها یک چیز به ما می‌گویند. ما باید از وقوع جنگ هسته‌ای جلوگیری کنیم.

این مطالعه اطلاعات تازه‌ای را درخصوص آنچه که می‌تواند تحت شش سناریو جنگی رخ دهد، نشان می‌دهد – پنج درگیری کوچک‌تر مانند درگیری میان هند-پاکستان و یک جنگ عمده بین آمریکا-روسیه.

به گفته این مطالعه جدید، "چنین تهدیدی با حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین برجسته شده است."

محققان محاسبات‌شان را براساس اندازه زرادخانه هسته‌ای هر کشور انجام دادند. ۹ کشور از جمله انگلیس در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار تسلیحات هسته‌ای را کنترل می‌کنند.

کارشناسان معتقدند که حتی یک درگیری میان کشورهایی که به تازگی به سلاح هسته‌ای دست‌ یافته‌اند، می‌تواند تولیدات غذایی را نابود کند و منجر به گرسنگی گسترده‌ و فراگیری خواهد شد.

یک ابزار پیش‌بینی آب‌وهوا تحت عنوان "مدل سیستم زمین جامعه" امکان تخمین اثرات بر ذرت، برنج، گندم و سویا را متناسب با هر کشور ارائه داده است. محققان همچنین تغییرات پیش‌بینی شده را درخصوص چراگاه‌ها و محصولات آبزی ارزیابی کردند.

براساس این مطالعه و طرح ارائه شده، در جنگ‌های منطقه‌ای مانند جنگ دو قدرت هسته‌ای هند و پاکستان، میانگین جهانی تولید کالری، طی پنج سال هفت درصد کاهش می‌یابد.

در سناریوی بدتر، اگر میان آمریکا و روسیه جنگ هسته‌ای رخ دهد، سه تا چهار سال پس از اینکه جنگ تمام شود، این رقم به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت.

کارشناسان گفتند که کاهش محصولات کشاورزی، از بدترین مشکلات در کشورهایی با عرض جغرافیایی متوسط از جمله صادرکنندگان اصلی مثل روسیه و آمریکا خواهد بود. چنین جنگی همچنین محدودیت‌ها و اختلالاتی را در کشورهایی در آفریقا و خاورمیانه که به واردات متکی هستند، به همراه خواهد داشت.

تحت بدترین سناریو جنگی، بیش از ۷۵ درصد از جمعیت جهان طی دو سال گرسنه خواهند شد و بیش از پنج میلیارد نفر خواهند مرد.

جمعیت کنونی جهان حدود ۸ میلیارد است.

«پروفسور آلان روبوک»، نویسنده دیگر این تحقیق از دانشگاه "راتگرز" نیوجرسی گفت: محققان اطلاعات کافی در این زمینه دارند و می‌دانند که یک جنگ هسته‌ای در هر اندازه‌ای سیستم‌های جهانی غذا را نابود خواهد کرد و میلیاردها نفر را خواهد کشت.

وی افزود: ممنوع کردن تسلیحات هسته‌ای تنها راه‌حل بلندمدت است. معاهده پنج ساله سازمان ملل متحد در رابطه با منع تسلیحات هسته‌ای توسط ۶۶ کشور تصویب شده است اما هیچکدام یک از ۹ کشور هسته‌ای آن را امضا نکردند. تحقیقات ما تصریح می‌کند که آن ۹ کشور هسته‌ای به علم گوش دهند و این معاهده را امضا کنند.

اوایل سال جاری میلادی، یک تیم تحقیقاتی آمریکایی عنوان کرد که جنگ هسته‌ای میان آمریکا و روسیه "عصر یخبندان کوچکی" را ایجاد خواهد کرد که تا هزاران سال طول خواهد کشید. در اولین ماه این حمله، میانگین دمای جهانی حدود ۱۳ درجه فارنهایت کاهش پیدا خواهد کرد – دمایی بیشتر از آخرین عصر یخبندان.

رایزنی گوترش و وزیر دفاع روسیه درباره زاپروژیا

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که اگر جهان اقدامی برای جلوگیری از حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا انجام ندهد، شکست خورده و تسلیم "باج‌خواهی هسته‌ای" خواهد شد.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی خود که به طور معمول و هر شب منتشر می‌کند، افزود: "اگر جهان اکنون قدرت و قاطعیت خود را برای دفاع از یک نیروگاه هسته‌ای نشان ندهد، این بدان معنی است که جهان در حال شکست در برابر «تروریسم» است و تسلیم باج خواهی هسته‌ای خواهد شد."

او گفت که اگر از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین به درستی دفاع نشود، اقدامات روسیه می‌تواند باعث "فاجعه" شود.

زلنسکی هشدار داد: «اگر اقدامات روسیه باعث فاجعه شود، عواقب آن ممکن است دامنگیر کسانی که تاکنون سکوت کرده‌اند نیز بشود».

وی ادامه داد: هرگونه حادثه تشعشعی در نیروگاه زاپروژیا می‌تواند کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه، گرجستان و کشورهای مناطق دورتر را تحت تاثیر قرار دهد. زلنسکی درباره تأثیرات حضور روسیه در نزدیکی نیروگاه بر جامعه بین‌الملل توضیح داد و گفت: روسیه خواسته‌های کشورهای دیگر را نادیده می‌گیرد و آن را رد می‌کند. اگر یک کشور تروریستی به خود اجازه دهد که به طور کامل خواسته‌های جامعه بین المللی را به ویژه در چنین موضوع حساسی نادیده بگیرد، این به وضوح نشان دهنده نیاز به اقدام فوری است.

ایالات متحده، آلمان، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه بیانیه مشترکی منتشر کردند و از روسیه خواستند از منطقه خارج شود. این کشورها نوشتند: «ما از فدراسیون روسیه می‌خواهیم که فوراً نیروهای نظامی و سایر پرسنل غیرمجاز خود را از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، اطراف آن و تمام اوکراین خارج کند.

زلنسکی گفت: «و اگر اکنون جهان فاقد قدرت و عزم برای حفاظت از یک نیروگاه هسته‌ای است، به این معنی است که جهان ضرر می‌کند. وی سخنان خود را با هشدار به روسیه پایان داد: «همه تروریست‌های روسی باید بدانند که هر متر از خاک اوکراین برای آنها یک خطر مطلق است. مهم نیست که چگونه سعی می کنند پنهان شوند. مهم نیست کجا. پیدا خواهند شد.

این اظهارات زلنسکی پس از آن ایراد شد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اوایل روز دوشنبه درباره امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب اوکراین که تاکنون چند مرتبه هدف بمباران قرار گرفته است، گفتگو کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است:سرگئی شویگو با آنتونیو گوترش در مورد شرایط و امنیت نیروگاه اتمی زاپروژیا تلفنی مذاکره کرد.

آنها همچنین در مورد کار هیئت حقیقت‌یاب در مورد حمله به زندان اسرای اوکراینی در دونتسک که در آن تعدادی از زندانیان اوکراینی کشته شدند، تبادل نظر کردند.

وزارت دفاع روسیه افزود که دو طرف همچنین درباره ابتکار سازمان ملل در زمینه تسهیل صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه گفتگو کردند.

از سوی دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو نگران تمرکز وسواس‌گونه کشورهای اتحادیه اروپا بر "تهدید روسیه" است که آنها همه چیز را با آن توجیه می کنند.

نیروگاه زاپروژیا که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا به شمار می‌رود، در اوایل ماه مارس، اندکی پس از آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین، به تصرف نیروهای روسیه درآمد.

از اواخر ماه ژوئیه، زاپوریژیا بارها هدف حملات نظامی متعددی قرار گرفت و هر بار مسکو و کی‌یف یکدیگر را به دست داشتن در این حملات متهم کردند.

جنگ و درگیری در نزدیکی این نیروگاه نگرانی از وقوع فاجعه هسته‌ای را برانگیخته است و این موضوع روز پنجشنبه گذشته در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شد.

 
 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۵
به امید تجزیه روسیه و چین که عامل اصلی بد بختی امروز کشور ما هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
عامل بدختی ما انگلیسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
ای جانم . موش بخوردت و امریکا ایضا
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
بنده بعنوان یک راننده تاکسی باید به ارزتان برسامم که در این مورد خاص کار کار خودشونه
همه همکاران من هم این مساله را تایید می نمایند
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
انشاا... امریکای تروریست و اروپای بدعهد را خداوند نابود کند تا همه راحت بشوند
زنده باد ولادیمیر پوتین
مرگ بر ظالم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
ارباب غربیت رو میگی؟
پوتین بره به درک.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
چند روز دیگه اینم تموم میشه و روسیه به اهدافش میرسه و شماهم دیگه پیدات نیست تا یه اتفاق دگه که بازم میای در کمال پررویی رجز میخونی و بازم ضایع میشی
از رو نمیرد شماها ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
چقدر وقیحهانه است دفاع از متجاوز و جنایتکار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
خواب دیدی / از خواب بیدار شو / جهان بدون پوتین و چین و روسیه زیباست
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
البته منظور شما درک جنوب استان سیستان و بلوچستان و
همسایه چابهار که نیست؟ یا درکه شمال تهران؟
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
نه ساندیسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
۱۹:۳۶
جهان بدون خودت و انگلیس و آمریکا زیبا میشه
من بشخصه از زلنسکی خوشم نمیاد ولی حداقل در کشورش موند و فرار نکرد مثل رییس افغانستان خیانت نکرد یادتون میاد اوایل این جنگ آمریکا وقتی ارتش روسیه به کی‌یف رسید به زلنسکی پیشنهاد داد از اوکراین فرار کن اگر زلنسکی فرار میکرد شاید اوکراین تسلیم میشد و زلنسکی در بین مردم خود منفور میشد زلنسکی دلقک است نالایق است فاسد است ولی حداقل وطن پرست و نترس است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
اگر فرار می کرد خدمت بزرگی به اکراین می کرد. اکراین بکلی سقوط می کرد و حداکثر یک دولت دست نشانده و همراه روسیه در اکراین سر کار می آمد و هزاران آدم کشته نمی شد و اکراین تجزیه و تکه پاره نمی شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
زلنسکی ماند چون دستور داشت .
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
کجا راهش میداند ؟
اگر امریکا بیشین سرجاش هیچ جنگی نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
روسیه شروع کننده تجاوز بود
مرگ بر روسیه و پوتین که مسبب جنگ و به درازا کشیدن آن بود
خدا کند جهان از بین برود !!
بالا نوشته با صد و هفتادو چهارمین روز حمله روسیه؛
میشه یک عدد جهادی ارزشی دستاوردهای پوتین در این ۱۷۴ روز رو برامون توضیح بده؟؟؟
خیلی دلم میخواد بدونم تو این چندماه روسها در اوکراین به جز آبروریزی و وحشی بازی چه غلطی کردن؟؟؟
حمله نمیکردن بهتر بود الان آبرو براشون نموند، مشخص شدن روسها هیچ پخی نیستند ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
اونا به هدفشون رسیدند
جدایی منطقه دونباس
نخود هر آش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
داداش فعلا که مهمترین بخشهای اکران را گرفتن و اگه اکراین از آبهای آزاد دور بماند خودبخود نابود میشود.
این هم از کریمه ....اکراین حق دارد تا از خاکش دفاع کند و مزدوران روس را از آنجا خارج کند راستی غدیرف کجاست ماتروشکای پلاستیکی پوتین درود بر مردم اکراین
زنده باد ولادیمیر پوتین ناسیونالیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
مرگ بر پوتین کافر و جنایتکار
دعوا نکنید نه امریکا نه روسیه هیچکدام دوست ایران نیستند!همه کشورها فکر منافع خود هستن؛...
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
بد و بدتر. چین و روسیه کابوسن اگه به دنیا چیره شن بختک
اخ جون جنگ اتمی !!!!
ما دهه چهل پنجاهی های بسیار خوشبخت فقط همین یک تجربه رو کم داریم اینم ببینیم دیگه خوشبختی هامون تکمیل میشه !!!!
به نظرم ایران باید دیپلماسی قوی ای رو برای پایان جنگ اکراین و حل موضوعات شروع کنه .... اوضاع برای کل دنیا رو به وخامته

این دیپلماسی به نظرم برای خودمون هم خیلی خوب هست
دوستان الان شرق اوکراین دست پوتین است نابودی یک کشور در این دوره امری است محال مگر اینکه فرانسه به آندورا حمله کنه یا سوییس به لیختن اشتین پوتین حماقت کرد که به کی‌یف حمله کرد سوالی دارم که پاسخ بدید زمانی که صدام حسین دیکتاتور عراق به ایران حمله نظامی کرد به امید واهی فتح ایران هیچ کشوری در جهان نه عراق را تحریم کرد نه از جام جهانی اخراج کرد نه پشت ایران اومد البته کمک نصفه نیمه ای داشتند اونم به دلایل مختلف که اینجا جاش نیست ولی بعد پایان جنگ ایران و عراق همین عراق به کویت حمله کرد و اشغال کرد اون رو تمام دنیا عراق را محکوم کردند و تحریم و حتی لشکرکشی کردند برای بازپسگیری کویت یا همین دوران اخیر عربستان سعودی به حق یا ناحق به یمن حمله کرده کسی از مردم یمن کمک نمی‌کند ولی روسیه به اوکراین حمله برای کشورگشایی کرده تمام دنیا علیه روسیه شده و هر جور شده کمک می‌کنند قدرت رسانه خیلی مهم است همین امروز شنیدم ارتش روسیه تهاجم علیه استان دونتسک را آغاز کرده مراقب باشید که مشکلات مردم ایران بیشتر نشه
خدا به داد ملت بدبخت اوکراین به رسه
نابود باد متجاوز
این یارو دمپایی هم نیست چه برسه پوتین! گند زد رفت
پوتین شکست خورده این جنگ است بیخود از او دفاع نکنید
تاریخ جنگ دوم رو بخونید حتما ، همین روس ها که از امریکا انتقاد میکنند و گویی خودشون فرشته خو هستن ، به صغیر و کبیر ، زن و بچه بعد شهرهای المان رحم نمیکردن و تجاوز کمترین کارشون بوده .

امریکا با بمب اتم ژاپن رو زد
انگلیس و امریکا شهرهای مسکونی المان رو با بمب به کوره اتش تبدیل کردن و مثلا در شهر درسدن فقط ۵۰ هزار شهروند توی اتش سوختن

البته المان نازی هم شبیه همین کارو با شهرای انگلیس میکرد

هدفم این بود که مردم بدونن ذات روسیه به سیاهی و وحشی گری دشمنش هست
پاسخ ها
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
همه عین هم هستند بیچاره ملت ها
من هنوز به قضیه پوجا مشکوک هستم وقتی سربازان ارتش روسیه در یکی از شهرهای اشغالی اوکراین بودن ویدیویی منتشر شده بود که یک شهروند اوکراینی رکیک ترین فحش ها را به سربازان روسی می‌گفت ولی سربازان روسی کاری با آن آدم نداشتند ولی چطور میشه ارتش روسیه در پوجا هزار غیر نظامی را نسل کشی کنه یا در یک ویدئو دیگر در همون پوجا نشون داده شد که یکی از کشته های همین نسل کشی زنده داشت از آمبولانس پیاده می‌شده یا قضیه شبح کی‌یف فکر میکنم نسل کشی پوجا و قضیه شبح کی‌یف پروپاگاندا اوکراین باشه ولی نمیشه از بمباران هرروزه شهر خارکف گذشت متاسفانه وضعیت شهر خارکف دست کمی از شهر سقوط کرده ماریوپول نداره هر روز بمباران فکر میکنم قراره شهر خارکف سقوط کنه
تعجب می کنم غربی ها چقدر طرفدار دارند در بین کامنت نویسان تابناک!!! ؟؟
روسیه بفضل الهی تجزیه خواهد شد
وقتی ادم میبینه انبار مهمات روسها ویا جنگده روسی هدف قرار میگیره چقدر خوشحالی به ادم دست میده
زنده باد ولادیمیر پوتین ناسیونالیست
زنده باد مسیحیت
زنده باد شرق
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی