بازدید 175816

پاسخ ایران به پیش‌نویس اتحادیه اروپا؛ جزئیاتی از توافقات و اختلافات/ آیا توافق می‌شود؟

پس از یک هفته از پایان دور آخر مذاکرات در وین، جمهوری اسلامی ایران در نهایت پاسخ مکتوب خود به متن پیشنویس اتحادیه اروپا را ارائه داد؛ پاسخی که به معنای حصول توافق نیست، اما در صورت انعطاف و پذیرش طرف مقابل به ویژه آمریکایی ها، احتمالا در هفته آینده باید شاهد اعلام توافق باشیم.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱ 16 August 2022

ارسال پاسخ ایران به پیش‌نویس اتحادیه اروپا؛ جزئیاتی از توافقات و اختلافات/  آیا توافق می شود؟

بین الملل تابناک: پس از یک هفته از پایان دور آخر مذاکرات در وین، جمهوری اسلامی ایران در نهایت پاسخ مکتوب خود به متن پیشنویس اتحادیه اروپا را ارائه داد؛ پاسخی که به معنای حصول توافق نیست، اما در صورت انعطاف و پذیرش طرف مقابل به ویژه آمریکایی ها، احتمالا در هفته آینده باید شاهد اعلام توافق باشیم.

بنا به گفته منابع داخلی و بین المللی، ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده، نظریات خود را منتقل کرد. آن طور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده، ولی باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

این مسائل به طور تفصیلی بعدازظهر دیروز (دوشنبه) در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح شد و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان در توئیتی نوشت: ایران نگرانی های خود را ابراز کرده است؛ اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.

وی با بیان اینکه نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است، افزود:‌ نمی توانم بگویم که توافقی  خواهد شد؛ اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تریم.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن هم پاسخ خود را درباره پیش‌نویس توافق به جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد نمود. وی ادعا کرد، اگر ایران آماده بازگشت به پایبندی متقابل به برجام باشد، آمریکا نیز این آمادگی را دارد.

ند پرایس در عین حال در تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری آمریکا و بدون اشاره به مسئولیت های آمریکا و جبران خساراتش در نقض برجام، تهدید کرد اگر ایران نتواند یا این آمادگی را برای اجرای کامل برجام نداشته باشد، آماده ایم که اجرای سخت‌گیرانه تحریم های خود را ادامه دهیم و از فشارهای دیپلماتیک دیگر استفاده کنیم.

این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید آمریکایی‌ها در پشت پرده پیام می‌دهند: در آستانه انتخابات (کنگره) هستیم، مشکل بنزین داریم، در حوزه انرژی مشکل داریم؛ کمک کنید. ایران هم به گفته وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده که شرط رسیدن خط پایان مذاکرات وین، واقع‌بینی و انعطاف طرف مقابل است.

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ما در همه مراحل مذاکره در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دهیم، نشان دادیم. آمریکا به خوبی می‌فهمد چقدر انعطاف نشان دادیم که حسن نیت را در رسیدن به توافق نشان دهیم. الان نوبت انعطاف طرف آمریکایی است.

وی افزود: اگر واکنش آمریکا به پاسخ ایران، «با واقع بینی و انعطاف همراه باشد، در نقطه توافق خواهیم بود و اگر آمریکا به تکرار مصیبت‌های داخلی خود بپردازد و بخواهد امتیاز بگیرد و انعطاف نشان ندهد، باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.»

به گزارش رسانه‌های غربی، اتحادیه اروپا پاسخ مکتوب ایران را دریافت کرده است. البته مقام‌های اتحادیه اروپا رسما اظهارنظری نکرده‌اند؛ اما «اشتفانی لیختنشاتین» خبرنگار اتریشی بامداد سه‌شنبه در توئیتر نوشت: «پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع می گوید: هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد. بیشتر روی تحریم ها و تضمین ها متمرکز است.»

«لورا روزن» خبرنگار آمریکایی هم به نقل از منبع اروپایی خود در توئیتر نوشت که پاسخ ایران عمدتا در حوزه مسائل تحریمی است و در این زمینه «چیزهای زیرکانه‌ای» را مطرح کرده است.

روی چه چیزی توافق نشده است؟

آنچه از گفته های روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران قابل برداشت است، اینکه درباره موارد مورد اختلاف توافق شده است؛ البته غیر از مساله تضمین ها که همچنان ایران و آمریکا دیدگاه های متفاوتی را ارائه می دهند.

در همین رابطه، «ابراهیم باقری» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: آنچه از گفته های مقامات کشورمان و به ویژه سخنان روز دوشنبه وزیر امور خارجه برمی آید این است که بر سر دو موضوع مهم یعنی مسائل پادمانی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران و همچنین اختلاف بر سر تحریم سپاه توافق شده است.

باقری افزود: تنها مساله مورد اختلاف که هنوز توافقی درباره آن حاصل نشده، موضوع تضمین هاست که ایران تاکید مهم و اصولی بر آن دارد. ظاهرا آمریکایی ها در این رابطه، انعطاف بیشتری نسبت به گذشته نشان داده اند و احتمالا تهران و واشنگتن روی این موضوع نیز به توافق خواهند رسید.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: به نظر می رسد، اختلافات جزئی باقی مانده نتوانند مانع از انجام توافق شوند؛ با این حال، توافق منوط به حل همه اختلافات باقی مانده است.

وی تاکید کرد: همانطور که وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده، ایران انعطاف لازم برای دستیابی را نشان داده و این آمریکاست که باید انعطاف لازم را از خود نشان دهد. انتظار می رود، طرفین در روزهای آتی که به توافق نزدیک می شویم، چانه زنی های بیشتری در وقت های اضافه برای گرفتن امتیازات کوچک انجام دهند. چانه زنی هایی که البته اخلال جدی در فرایند مذاکرات ایجاد نخواهد کرد.

آیا توافق می شود؟

این پرسشی است که پاسخ های متعددی بدان داده می شود. عده ای همچنان بدبینانه بدان پاسخ می دهند و برخی دیگر معتقدند می توان نسبت به روزهای آینده با خوشبینی بیشتری نگاه کرد و به نظر می رسد، به توافق در وین نزدیک شده ایم. 

از موضع گیری مقامات کشورمان می توان چنین دریافت، بیش از هر زمانی به توافق نزدیک شده ایم و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، باید در هفته آینده شاهد اعلام توافق در وین باشیم. 

در همین رابطه، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز در توئیتی نوشت: «آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب نشینی کرد. آمریکا به دنبال برجام ابدی و مذاکرات منطقه ای و موشکی بود که نهایتا از جاه طلبی های خود عقب رانده شد.»

آنچه از محتوای معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور برداشت می شود، این است که عقب نشینی آمریکا از مواضع خود، احتمالا منجر به توافق خواهد شد و به نظر می رسد موانع بزرگی پیش روی توافق وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴۰
جونیمون رو شما سوزوندین. 20ساله که ملت رو به بازی مذاکره گرفتین
عمرمون رفت. چ گناهی کردیم تو این کشور دنیا اومدیم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
کی گرفته جز دارو دسته حسن کلید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
پاسخ به |۱۰:۱۳
مشکل شما اینه که سرتون زیر برفه و واقعیت جامعه رو نمیبنید. این داستان به یک رئیس جمهور خاص مربوط نیست از وقتی ادمون میاد وضع همین بوده
ناشناس
| - |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
از این 20 سال ، 8 سال مربوط به دوره آقای روحانی است که با یک توافق بد کشور را به اینجا رسوند
بفهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
۱۰:۲۶
مگر کسی اسم از رئیس جمهور برد؟ تا بوده همین بوده. مشکل همینه. واقعا عمر و جوونی ما سر این بازی ها رفت و دودش همیشه به چشم مردم بوده!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
میخواستی تو کشور آمریکای پیمان شکن یا تو آلبانی زندگی نکنی. کسی که مجبورت نکرد. بازی اربابته. بخوری پاته نخوری هم پاته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
خلاصه توافق
امریکا شیر سوئیفت و تجارت جهان دستش
هر وقت اراده کند شیر باز و هر وقت اراده کند شیر را می بندد
باقی مسائل اضافی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
به ۱۰۱۳

اتفاقا تنها کسی که توانست با مذاکره علمی و منطقی

ظریف و تیم او جلوی اجرای تحریم و جنگ را بگیرد

و دو سال امید و شادی را به مردم برگرداند روحانی بود

هر چند که کیهان و تندروهای جبهه پایداری و ... نمی گذارند تا توافق برجام به فرجام برسد
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
چه توافق بشود چه توافق نشود من نظری ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
كاش در ليبي زندگي مي كردي تا معني واقعي زندگي ذليلانه را درك كني!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
۱۵:۱۳
شما ساندیسی ها چرا اینطوری هستین؟ موقع قیمت بنزین مردم رو با آمریکا و استرالیا و آلمان مقایسه میکنید. وقتی بحث سطح زندگی میشه ملت رو با لیبی و نیجریه مقایسه میکنید. امان از دست این ساندیس
ناشناس
| Canada |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
باقری افزود: تنها مساله مورد اختلاف که هنوز توافقی درباره آن حاصل نشده، موضوع تضمین هاست که ایران تاکید مهم و اصولی بر آن دارد. ظاهرا آمریکایی ها در این رابطه، انعطاف بیشتری نسبت به گذشته نشان داده اند و احتمالا تهران و واشنگتن روی این موضوع نیز به توافق خواهند رسید
به به بسلامتی ‌میمنت !!!
رضا حمیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
اتفاقا میخوان تضمین بگیرن که شادی امثال شما فقط دو سال نباشه و ادامه پیدا کنه
با سلام واحترام
دومرتبه اما واگرها وباز ،"افزایش قیمت ها" وبدبختی بیشتر مردم، شروع شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
کشوری که اقتصادش به یک قرار داد بند باشد باید این مشکلات سرش بیاید
مطمئن باشد برجام هم مشکلی از ایران حل نخواهد کرد.
مگر ترکیه عضو ناتو نیست و تورم امسالش 30 درصد بیشتر از ایران است.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
گلابی کیلویی ۹۰۰۰۰ تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
اگر توافق باعث بشه دلار زیر 15000 بیاد و قیمتها هم نصف بشه و به سال 98 برگرده توافق خوبیه ولی در غیر این صورت هیچ فایده ای برای مردم ندارد و فقط منافع 4 درصدی ها را تامین میکند والسلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
مگه مجبوري به اين اما و اگرها گوش كنيد، چه توافق بشه و چه نشه تاثيري روي اقتصاد كشور نداره الا يك اثر رواني كوتاه مدت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
ناشناس 11:15
گلابي را از جا با اين قيمت مي خري؟ آمريكا يا مالزي؟
ما كه اين ميوه را در منطقه يك به قيمت 45 تومان خريديم
گلابي شاه ميوه آبدار
خیر
هیچ تاثیری به حال مردم نداره /
دلخوش نباشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
الان بخاط جنگ اوکراین و کمبود سوخت در بازار قیمت نفت بالای صد دلاره و ایران هم داره نفتش را میفروشه و پولش هم دریافت میکنه..در صورت توافق قیمت نفت نصف میشه و درآمدهای نفتی هم همینطور.بعد مامیمونیم و برجامی که سودی واسه کشور نداره هیج ،درآمدها را هم کاهش داده و فقط غربی ها سود کاهش قیمت نفت را میبرن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
چقدر تحلیل پیچیده ای کردی شما!!!!!!
فکر کردی تا آخر دنیا جنگ اوکراین ادامه داره؟!نباید به فکر یه راه همیشگی بود؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
نه چرا به فکر راهی برای حل مشکلاتمان با دنیا باشیم. ما که شخصا نونمان تو روغنه به ما چه که عده ای دارند زیر بار فقر و مشکلات له میشوند.
اگر قرار نیست توافقی بشه که نمیشه بیایید روراست به مردم بگید و خیال مردم را راحت کنید.
از این وضعیت بلاتکلیفی دربیارید. برید سراغ مشکلات داخلی ... ول کنید این ها رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
دولت رئیسی کشور به برجام گره نزده هزچیزی در جای خودش مردم باید از تفکر برجامی بیان بیرون
بینام
| Germany |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
هیچ نسخه داخلی برای اقتصاد ایران وجود نداره دادا رو یخ خاطره ننویس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
مشکلات داخلی یعنی حجاب ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
دولت رییسی میگه نزده ولی مشکلات کشور خودش به برجام گره خورده کاری که این دولت داره میکنه اینه که گره را داره کوره تر میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
چرا بلاتكليفي؟
توافق حاصل بشه يا نشه تاثيري روي اقتصاد كشور نخواهد داشت لذا به جاي پيگيري اين مسائل به دنبال كار خود باش
اشتباهه استراتژیک ،اجازه مجدد امریکا برای ورود به برجام است
مطمئن باشید امریکایی ها با تکنیک ورود به برجام قصد بازرسی نقاط ادعایی آژانس زیر قراداد برجام را خواهند داشت و تازه داستان بازرسی های گسترده آژانس با ایران باز خواهد شد که در برجام هست و یک فرجه زمانی ۲۴ روزه تیم قبلی گرفته و گنجانده در بازرسی نقاط ادعایی
بله امریکا چیزی از دست نداده در ۵ سال نبود در برجام
ایران اگر غنی سازی ۶۰ درصدی و کار بر روی سانتریفیوژهای ای ار ۶ را تعطیل کند ،باز یک اشتباهه دیگر انجام داده
در بعد سیاسی انتخابات آبان ماه امریکا هم در پیش است
دولت بایدن مانند یک سیب گندیده است و بسیار بسیار منفور در امریکا به سبب پیری و ناتوانی در حل مسائل داخل امریکا و خارج امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
چی می گی تو؟ اشتباه تاکتیکی چیه جنگو باختی . تو نکران بازرسی از مناطق حساس تکنولوژی 200 سال گذشته امریکایی؟
بینام
| Germany |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
شما متوهمان نمیدونین چن ماه دیگه اروپا تقریبا خودشو از نفت روس خلاص میکنه و سهم ایران از چین ناچیز میشه آمریکا هم سیستم ردیابی دوره ترامپ رو راه بندازه دیگه قردش نقت ایران از دویست هزار بشکه هم کمتر میشه اونوقت قیافت دیدن داره متاسفانه یه عده جلوشونم نمیبینن چه برسه به تحلیل چشم انداز
دلسوز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
حتما یه دلیلی داره که به ایران گیر میدن چرا اینقدر که فشار روی ایران هست رو کشورهای دیگه نیست ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
دوست عزیز چهل نفر چهل دفعه رفتن و اومدن حالا میگی اشتباهه؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
جواب ۱۰۰۳ کامنت اصلی

کاملا با نظر شما موافقم
آقایون فقط شیرینی های برجام را برای مردم گفتند و عسل خوری های ان را ، منتهی برجام دو وجه داشت
وجه امتیازات به ایران و بحث بازرسی‌های بسیار گسترده در اصل چماق غربی ها در ازای هویج امتیازات
به نظر من نکته ای دیگر که مسئولان از آن غافل هستند کارشکنی کشورهای نفتی در برابر نفت ایران خواهد بود و عربستان و امارات و حتی عراق به مشتری های سابق ایران که الان شده اند مشتری های خود تخفیف‌های برابر ایران را خواهند داد و ایران باز نفت خود را باید به روشهای خاص بفروش برساند

اصلاح طلبان و اعتدالی ها خودش فهمیدند که برجام کارایی لازم ان جور که دلشان میخواست را نداشت مثل عدم اجازه فوری اوباما به شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما (یکسال معطلی)چون انها زیر نظر خزانه داری آمریکا است که یک نهادی فراجناحی در ایالات متحده است و بسیار سختگیرانه قوانین و
کدهای تحریمی مصوب امریکا را اجرا میکند و روسای جمهوری آمریکا نمی توانند کاری کنند و فقط میتوانند معلق کنند بعضی از انها را که با توجه به فضای سیاسی فعلی آمریکا و موقعیت افتضاح بایدن او این کار را نخواهد کرد
در سایر حوزه های اقتصادی هم شرکتهای معتبر زیر بار ریسک حضور در ایران نخواهند رفت که منتظر تایید اوفک خودشان را کنند و دردسر های فراوان تحریمی را برای شرکتهای خود ایجاد
کنند و تازه ایران در بلک لیست اف ای تی اف هست و خزانه داری امریکا توان کنترل ان شرکتها را از نظر خودش ندارد

برجام دوباره فقط برای چینی ها و روس ها خوب خواهد بود
والسلام
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
خسته نشدید از این حرفهای تکراری؟ شکمتان سیره باید هم هذیان بگید. اصلا این غنی سازی جز بدبختی چه دست اوردی برای مردم داشته. یک نگاه به کشورهای اطراف بنداز همه پیشرفت کردن و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
آخه اورانیوم 60 درصد به چه درد ما میخوره..
حتی مسئولین هم میدونن که اون درصد از خلوص فقط برای فشار برای توافق فایده داره
ما تو ایران هیچ نیروگاهی نداریم که از این اورانیوم استفاده کنه...
سانتریفیوژ های فعلی هم تا ابد اورانیوم نیروگاه بوشهر را تامین میکنه
شما فکر کنم دلار خریدی میخوای توافق نشه....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
غنی سازی= فقیر سازی
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
جواب ۱۲۴۱:چه ربطی به دلار داشت صحبتهای کامنت اصلی
استاد حرف بی ربط زنی هستیم
اخر در بودجه قیمت دلار مشخص و اکثر ان به صورت ای تی اس یا نرخ آزاد است
ان وقت دلار ازاد الان خیلی امده پایین قیمتش؟
برجام برجام برجام
اگر فکر کنی با قیمتهای بالای دلار کالای مناسبی وارد کشور شود خیلی خوش خیالی
شما احتمالا جزو ان دسته ای هستی که یک صد تومان تو جیبت تومان نگه داشتی تا یک بی ام و عروسکی ۲۰۲۳برجامی بخری
خوش خیال
این مذاکرات برای مردم نیست . بیشتر برای راه انداختن کار برخی مسئولینه.
امیدوارم که نشه.
پاسخ ها
اویسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
کاسبان تحریم منافعشون در تعطیلی برجام هست بقیش بهانه جوئیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
درود حسین جان. من هم دائم دعا می کنم که توافقی نشه. هیچ فایده ای برای مردم نه داشته و نه خواهد داشت
هرچی به زمستان نزدیکتر بشیم غرب بیشتر امتیاز میدهد لطفا عجله نکنید چون تحریم کاستا و تحریم های که چرخ دلار از کار می اندازن اصلا مورد بحث قرار نگرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
ساندیست رو بخور و حرف نامربوط نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
بیسواد ۱۰۱۱

که امثال شما کشور و مردم ثروتمند ایران را به

فلاکت و بدبختی اتلاف روزی ۲۵۰ میلیون دلار خسارت

تحریم انداخته اید

آمریکا روزی ده میلیون بشکه به اندازه نصف تولیدات

کل کشورهای عضو اوپک داره نفت صادر میکند

و به قطر و عربستان و ونزوئلا هم دستور داده تا

تولیدات نفت و گاز و صادرات به اروپا و ژاپن و کره را

دو تا سه برابر کنند

اینجا فقط سر ایران است که طبق ۲۰ سال گذشته بدون کلاه خواهد ماند
حالا بیست سال دیکه هم مبخواهید در مورد اما و اگر ها مذاکره کنید؟ پدر مردم و مملکت را در اورید ، بسه دیگه.
من نمیفههم ما که طبق ادعای دولت داریم نفتمون را میفروشیم پس برجام را برای چی میخواهیم. فقط میخواهیم دوباره اورانیومها را رد کنیم بره.
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
نفتمونو نصف قیمت به چین میفروشیم دلار که هیچ حتی یوآن هم بهمون نمیدن فقط طبق تحریمها داریم بجای پول کالا تهاتر میکنیم بازم بگین توافق لازم نیست
اروپا و آمریکا توپ توافق رو انداختن توو زمین ایران و اینها هم میخان بگن آخرین پیشنهاد رو ما دادیم.
خدایا ما چه گناهی کردیم که در این کشور بدنیا آمدیم، مثل چی کار می‌کنیم ولی هر روز نگران لقمه نان و اخم صاحبخانه ایم، هر روز استرس و اضطراب و نگرانی، خدایا تا کی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
الان متوجه میشی که چرا کسی فرزنداوری نمی کنه. چون نمی خواد یکی دیگه رو هم بدبخت کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
درست گفتی ولی شرط می بندم تو البانی نشینی
امیرعبدالهیان دیگه چقدر جو گیر شده
آمریکا عجز و لابه میکنه که بنزین گرون شده و... تو رو خدا بیاین با ما توافق کنید جون مادرتون !!!!
لابد بایدن تماس تصویری هم گرفته و حالا گریه کن و کی گریه نکن
....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
یکی نیست بگه اگه آمریکا برای گرون شدن بنزین تو کشورش حاضره به ایران عجز و لابه کنه (!) شماها چرا برای باز شدن معیشت مردم که چند سال است در فقر و فلاکت کامل دست و پا میزنن هیچ کاری نمیکنید؟
ناشناس
| France |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
داداش ارزش پول ملی از چهار سال پیش یک‌دهم شده و تورم معلوم نیست چندصددرصد رفته بالا! فکر کردی با آمریکا با نهایت ۷ درصد تورم واسه یک میلیون بشکه نفت میخواد چی کار کنه؟
حالا اومدیم و ابدی شد این برجام، ترکیه و شیخک ها به سلاح هسته‌ای مجهز شدند تکلیف ایران چه خواهد شد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
الان تکلیف زاپن و کره جنوبی و خیلی کشورهای دیگه که
بمب اتم نداره چیه؟
ناشناس
| France |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
به قول اون انیمیشن، مگه مسخره‌بازیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
واقعاترکیه
متاسفانه مشکلات و ساختار کشور به گونه ای است با امضا برجام فقط در کوتاه مدت و بصورت مقطعی روی مشکلات سرپوش گداشته میشه ولیکن مشکل تورم، ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی، نقدینگی، از بین رفتن سرمایه اجتماعی ، حدف کسانی که دلسوز این کشور هستند، مهاجرت نخبگان و .... همچنان باقی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
برو بابا حتما روحانی دلسوز کشور بوده
چرا نباید مثل سایر کشورهای روی کره خاکی از نعمات خدادادی که به وفور دراین سرزمین جاداده شده برای این رفاه واسایش درخور شان این ملت استفاده شود وهرروز به بهانه های واهی ذلت وتباهی برای ملت رقم بزنند ،مسولان کی باید عقل سلیم را دراداره مملکت بکار گیرند ،تا کشوری ازاد وقابل زندگی برای تمامی اقشار با هر مسلک ومرام داشته باشیم .
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
کاش میدونستم به چی چیه این کامنت منفی داده این بابا! فکر کنم یکی میشینه نخونده به کامنتا منفی میده
بقول حافظ
وان یکاد بخوانید و بر فراز کنید
حتما اسفند هم دود کنید و استخاره ای
شاید شاید شاید !!!!!!!!!!!
ماکه حال خواندن متن رانداریم واگرهم داشتیم جوابمان به سئوال شماخیربود ودلیل آن اینستکه وقتی مذاکره با پیغام وپسغام صورت گیرد هیچگونه توافقی روی موضوعات کلیدی مورداختلاف صورت نمیگیرد بنابراین خوش باورترین افرادهم باورنمیکنندکه بااین طریق مذاکره کردن توافقی پیداشود پیغام بروپیغام آوربایستی ازخودمان ودلسوزباشدونه اینکه خودشان رابماترجیح دهند
هرگز توافقی صورت نخواهد گرفت.
این را گفتم که الاف نشید. وگرنه هیچ سود و زیانی برام نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
علاف نه الاف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
ما هرگز موفق نمی‌شیم، من میدونم. (گلام)
حالا وقت این سوال است که اگر تحریم ها رفع شد باز دچار خود تحریمی نمی شویم و به شرکت های کره ای و اروپایی اجازه حضور در بازار خودرو و لوازم خانگی و ... را می دهیم یا با بهانه کردن خروج آنها در زمان تحریم ها دیگر اجازه ورود نداده و به اجناس بنجل چینی اجازه ورود می دهیم .
پس رفع تحریم ها ی خارجی را با خود تحریمی بی اثر نکنیم . زمان برای احیای اقتصاد رو به موت ایران رو به اتمام است.
توافق یعنی بی غیرتی توافق یعنی مرگ اگر ایران زرنگ باشه تاابد توافق نمیکنه واجازه میده این لات پرمدعا ازدرون بپاشه بمب هسته ای بهترین جوابه
پاسخ ها
اویسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
خدایا ما را از دست این کج فهم های بی منطق خلاص کن
در توافق برجام به عقل ملت رجوع شود با برگزاری رفراندوم
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
80درصد جوابشان به برجام وتوافق مثبت است ؟.
اویسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
در همه موضوعات مهم کشور، مثل اصلاحات قانون اساسی، رابطه با امریکا، ورود ایران در سوریه، یمن و ...، برجام و ...تنها راهکار شرعی و قانونی برگزاری رفراندوم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
رفراندوم؟ رفراندوم چی هست؟
آقایون مرفه بی درد !
چین و روسیه حریف کدخدای عالم نشدند و نخواهند شد .

فشار معیشتی و اقتصادی فقط روی شونه مردمه .
شما که از جایی خبر ندارید و فشاری روتون نیست .
از خدا بترسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
هرچیزی با تلاش شدنیه امریکا مگه چقدر زور داره حریف ایران و روسیه و چین بشه؟
چنین به نظر می رسد آمریکا و کشورهای می خواهند با کشورمان سازش کنند و به روسیه فشار بیاورند وازطرفی هم به زدن اروپا از راه می رسد تضمین های آمریکا درست میشود
اقای وزیر خارجه باعث تعجب است که شما این حرفهای امریکا را قبول داری امریکا هنگام مذاکره تا کنون هر روز به عناوین مختلف ایران را تحریم میکند و ازان طرف بشما پیغام میدهد که کمک کنید بچه 6 ساله هم این حرف ها را قبول ندارد این چه طرز تفکری است شما دارید با این نوع تفکر چطور این پست را بشما دادند و شما که توان انرا ندارید چرا قبول کردید؟!!!!!!!!! ( حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید آمریکایی‌ها در پشت پرده پیام می‌دهند: در آستانه انتخابات (کنگره) هستیم، مشکل بنزین داریم، در حوزه انرژی مشکل داریم؛ کمک کنید.)
یادمه اول انقلاب شعار این بود، نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی. چی شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
همینی که داری می بینی
حاکمیت‌ در امریکا‌ یک دولت‌ نیست‌ بلکه‌ یک چهارراه‌ سیاسی‌ اقتصادی‌ نظامیست‌ که همه‌ حرکات‌ مرتبط‌ با‌ این امور‌ از ان‌ عبور‌ می کنند‌ و ناظران‌ افرادی‌ هستند‌ که نمایندگان‌ کارتلها‌ و تراستهائیست‌ که‌ جز‌ به حفظ‌ منافع‌ خود‌ در جای‌ جای‌ جهان‌ نمی اندیشند‌ و با دارا‌ بودن‌ همه‌ ابر‌ افراد‌ و ابر سلاحها‌ و ابر‌ امکانات‌ پولی‌ همه‌ دنیا‌ را‌ روی‌ دست‌ میچرخانند‌ و چیزی‌ بعنوان‌ اخلاق‌ و عاطفه‌ در انها‌ راه‌ نداره‌ !
این‌ نظریاتی‌ هم که اینجا‌ دوستان‌ میزارن‌ حرف‌ دل خودشونه‌ و با واقعیتها‌ فاصله‌ داره‌ !
قطعا‌ برجام‌ زیر ذره‌ بین‌ دقیق‌ کهنه کاران‌ فسیل‌ شده‌ در سیاست‌ امریکاست‌ و هیچوقت‌ اشتباه‌ مرتکب‌ نمی شوند‌ پس این‌ دولت‌ ایران‌ است‌ که باید‌ با اتخاذ ‌ خط‌ و مشی‌ مناسب‌ راه‌ برونرفت‌ و تعامل‌ با این‌ حاکمیت‌ بیابد‌ و از این‌ اوضاع‌ برزخی‌ خارج‌ شود‌ چرا که‌ واقعا‌ مردم‌ تحت‌ فشارهای‌ شدید‌ معیشت‌ و معاش‌ هستند‌ تا باشد که بعد اینهمه‌ سختی‌ نفسی‌ تازه‌ کنند‌ !
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
دمت گرم مشت محمد از بالا تا پایین اگر یک منطق درست ویک حرف اصولی زده شده این بود ؟دمت گرم ؟
راستی نکنه محمود احمدی نژادی ؟...
سلام
در صورت توافق با غرب مطمئنا شکننده خواهد بود.
احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری آینده حاکمان کاخ سفید شکست میخورند چون در مسئله اوکراین و افغانستان و ایران و آمریکای جنوبی و حتی در مسائل داخلی آمریکا کارنامه مثبتی تدارند.
با توجه به روی کار آمدن رئیس جمهور دیگر در جناح مخالف احتمالا با برجام مشابه حرکت ترامپ تکرار خواهد شد.
از طرفی اورپا بسیار ضعیف شده و تمام عکس العمل هاش در موضع ضعف هست و از خودش بی اختیار هست .
در قضیه اوکراین اروپا واقعا با بی عملی خودش آبرو و توانش رو زیر سوال برد.
الان هم غرب فقط برای گذراندن سرمایه زمستانی اروپا و پایین آوردن قیمت بنزین و سایر سوخت ها و کم کردن التهاب خاورماینه داره با ایران راه میاد.
خیلی خوش بین نیستم.
به هر حال اونا دستشون برای مذاکره از ایران پر تره و خیلی هماهنگ تر و حساب شده تر از ما دارن مذاکرات رو مدیریت میکنن.
بیچاره مردم که هر بار با توافق وضعشون بدتر و با لغو توافق بدترتر میشه
توافق انجام میشه منتها اونقد کش میدن تا ملت لبشون به جونشون رسیده باشه هیشکی صداشم درنیاد که رییسی که قرار نبود کشور رو به برجام گره بزنه. همه خوشحال باشن بگن شکر خدا
از دیشب آقازاده های تورونتو جشن گرفته اند. که دلار ارزونتر از ایران میخواهند بیاورند. صرافی های پلازای ایرانیها دربست خودشان را آماده کرده اند. بنده خدا آنهایی که با قلبی صاف و ساده فکر میکنند که قراره خبری و گشایشی در اقتصاد بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
برای آقازاده هاقیمت دلاراهمینی نداردهرچه باشدبرایشان دلارآماده‌است برای جنددانشجوئی که برای تکمیل تحصیلات خودرفته اندقیمت دلارممکنست مهم باشدهرچندمعمولاًهمه‌کارمیکنندکه نیازبه ارسال پول ازایران نداشته باشند شمامثل اینکه اصلاًدرباغ نیستی وخبرنداری که این سالها بیشترایرانیهای مقیم خارج برای والدین ویا فامیلهای نیازمندشان درایران که تعدادشان همه روزه زیادهم میشود ازخارج ازکشور پول حواله میکنند البته بعلت بی ارزشی پول ما برای اینوری ها خیلی بیشترازیارانه دولتی میشودپس اگردلاربالا برودبنفع آنهااست ونه به ضررشان تحقیق کن میفهمی







و
فقط قاطبه مردم بذخت شدند نه مسیولان...هر چه فشار اقتصادی هست رو مردمه نه مسیولان در رده ای مختلف ..اونا برجام به توافق نرسه ککشون نمیگزه فقط میرن هتل و میان ماموریت دلاری هم میگیرند ..برخی در داخل هم سود میبرند از روند ادامه تحرم ها ..مردم نابود میشن
مشکل اصلی شما با آمریکاست و راه حل آن مذاکره رو در رو و بدون واسطه .حداقل یکبار این روش را محک بزنید شتر سواری دولا دولا نمیشه .علت رو در رو نشدن شما با طرف اصلی اختلاف که همان آمریکاست برای مردم هنوز روشن نیست روشن نیست
توافق برای مردم ایران نیست برای برخی بالایی هاست و بین اینها و غربیها خواهد بود و ما اصلا محرم نیستیم
به من یک ماه تفویض اختیارات یه وزیر امور خارجه بدهند به خدا قسم تو یه ماهه ایران رو گلستان و دلار به زیر ۱۵هزار سوق میدم
سلام‌چهل‌میلیون‌ایرانی‌گرسنه‌مرد‌وزن‌وبچه‌
روزی‌هزار‌بار‌از‌خدا‌طلب‌مرگ‌میکند‌از‌شرمندگی
پدر‌تا‌سفره‌خالی‌مادروبیکاری‌فرزندان‌ودخترانی
کهک‌از‌سن‌ازدواج‌طبیعی‌رد‌شدن..وای بر‌باعث‌وبانیش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
امیدوارم همه کاسبان تحریم به بدترین روزگار دچار بشن و بیان دم خونه تو گدایی کنن
آقا يه دفعه بمب اتم و بسازين تمام
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
تو چقدر ساده ای فکر میکنی نساختیم ساختیم رونمی کنیم ومنتظریم ؟..
خیر توافقی در کار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
ان شاء الله. خدا از زبانت بشنود
یکی از بهترین تضمین هایی که ایران در صورت برقراری مجدد برجام می تواند بگیرد، اجرای داوطلبانه و غیر متعهدانه مفاد NPT تا زمان برقراری برجام و همچنین در صورت انجام تعهدات طرف مقابل است. یعنی در صورت اجرای مجدد برجام، ایران از NPT خارج شود و از آن به بعد بصورت غیر متعهد مفاد آنرا اجرا کند. این در مورد پروتکل الحاقی هم صدق می کند و باید به طرف های مقابل تفهیم شود که دیگر ایران هرگز به پروتکل الحاقی نخواهد پیوست، اما اگر برجام برقرار باشد آن را بصورت غیر متعهد اجرا می نماید. در این حالت طرف های مقابل در صورت تصمیم به نقض تعهدات می دانند که ایران عضو NPT نیست و این موضوع مقداری بازدارندگی ایجاد می کند. یادآوری می شود که ایران یکی از نخستین کشورهای عضو این پیمان بوده است و بسیاری از مشکلات و تحریم های ایران به بهانه همین عضویت بوده و این چند سال اخیر نیز بسیار فراتر از آن مورد بازرسی قرار گرفته اما همزمان شدیدترین تحریم ها را تحمل کرده است و این در حالی است که رژیم صهیونیستی این پیمان را امضاء نکرده است و دردآورتر اینکه دلقک رئیس آژانس قبل از بیانیه صادر کردن بر ضد ایران به سرزمین های اشغالی می رود و بر علیه عضو قدیمی پیمان دستورات شرورانه را دریافت می کند. تضمین دیگری که میتوان گرفت، تعهد طرف های مقابل ایران به سرمایه گذاری در ایران بصورت ایجاد یک صندوق در یک کشور بی طرف یا یکی از نهادهای سازمان ملل به میزان خساراتی که ایران از عدم اجرای تعهدات اروپا و آمریکا دیده است.
باید دنیا تفهیم ‌شود که دیگر عضویت در پیمان ان پی تی و بطور همزمان تحریم بودن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست
طنز تلخ اینکه آژانس مواضعش را با جاني صهیونیستی عزیزدردانه اتمی غرب که عضو پیمان نیست برعلیه یکی از اولین اعضای پیمان هماهنگ میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
توازن نسبتا خوبی است.
اگر آمریکا متعهد به ماندن در برجام و عدم تحریم دوباره نمی تواند باشد، ایران نیز در صورت نقض برجام و تحریم مجدد، متعهد به ان پی تی نیست و بلافاصله می تواند تمام نظارت ها را متوقف و همه بازرسان را فوری اخراج نماید.
نباید توافق شود چون عزت ما در مقاومت است و باید به استکبار جهانی بفهمانیم که ایران این بیشه شیران و مهد دلیران در بند یک قرار داد نیست دوستان اشتباه استراتزی نکنیم مگر در این 43 سال توافقی کردیم نه مگر عزت مان در جهان مخدوش شد نه پس فقط تکیه و گوش به فرمان رهبری عزیزمان تا اخزین نفس می ایستیم و خدا نگهدار ماست . ممنون
پاسخ ها
اصغری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
ی کم مطالعه کن آقای بیشه شیران !! چرا اینقدر چرت میگی حالمون بهم خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
سلام بر کاسب تحریم
چرا به مردم نمیگید جزیات توافق را ؟
چرابه مردم نمیگید اصلا اعضا گفتگو کیا هستن وچه کسی اون هاراانتخاب کردن؟
مگر مردم دشمن هستن که نباید بفهمن داره چه اتفاقی میفته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
توافق همونیست که ظریف و تیمش کردند. بقیه فیلم و ادا و اطوار است
آتیش زدید بلاخره یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
یه چند بار دیگه که با پول بیت المال برن اروپا گردی اتیش میزنن
به نظر بنده اگر نخواهیم روسیه و چین را در تصمیم گیرها شرکت ندیم مطمعنا توافق به راحتی قابل امضائ هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
میشه یاد بگیری مطمئن رو اینطوری می نویسن
بعضیا یا نمی‌فهمند یا خودشون را به نفهمی زده اند .الان دارن تلاش میکنند برجام روحانی را اجرا کنند .بفهم عامو
گرانی ها خیلشان هم ربطی به مذاکره ندارد بلکه این مسولین هستند که با کوتا امدن در برابر دلالان باعث گران شدن روز بروز مایحتاج عمومی شده است کاش مسولین همانطورکه در برابر اضافه شدن 10 درصد حقوق بازنشستگان حرفی نمیزنند در مقابل دلالان هم کاهی برای مصلحت که شده اعتراض میکردند
مردم کلا نا امید هستند
جالبه
عبداللهیان میگه آمریکایی ها پیغام میدن ما مشکل بنزین و انرژی داریم

خدا رو شکر که مردم ما هیچ مشکلی ندارن!!!!!
دعوا نکنید.مشکل ما وجود روسیه است.ببینید چه بر سر اوکراین آورد، سال 57 تا 59 همین بلارو به صورت زیرپوستی به سرما آورد تا آمریکا رو از جنوب خودش دور کنه. بعدش هم با جان و دل به صدام کمک کرد تا زیرساختهای دفاعی و هجومی ایران که برجا مونده از آمریکایی ها بود رو نابود کنه. خلاصه اتحادیه ای داشت متلاشی میشد به در و دیوار چنگ انداخت تا خودشو نجات بده اما نشد. حالا قطعه اصلی این اتحادیه در تلاشه که از اینی که هست کوچکتر نشه. فکر کردید که میذاره ایران آمریکایی بشه؟ فکر کردید که میذاره آمریکا و آلمان و انگلیس و فرانسه بیان توی ایران سرمایه گذاری بکنن؟ اگر با سیاستهای روسیه راه نیاییم، دوباره به ما حمله میکنه. دوباره از یک راه موذیانه دیگه وارد میشه و مارو به عقب برمیگردونه. بدبختی ما همسایه ایه که هر صبح که پامیشه تا یه لگد به کشور ما نزنه، آروم نمیگیره. حالا این روسیه بودش.... چین هم از سوی دیگه دلش نمیخاد که ایران رو از دست بده.

خلاصه دلتونو خوش نکنید. تا روسیه هست، ایران همینه که هست.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
صد درصد موافقم و حتی حوادثی که اخیرا در حال وقوع هست و به ایران نسبت داده میشه هم در حقیقت کار روسیه هست تا
نگذارد توافق صورت بگیرد
دوستی از من پرسید نظرت در مورد به نتیجه رسیدن برجام چیست جواب دادم امکانات رفاه ملت با پایبن آمدن دلار وجود دارد ایشان خندید و گفتند معاملات ما با روبل است و مسئولان دلار را از چرخه اقتصادی خارج کرده اند.دیگه ماتم کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
بعنی ما دیگه با دلار کاری نداریم؟ اونوقت اقازاده های مقیم غرب چکار کنن؟
با برجام یا بدون برجام اوضاع خیل فرق نمی کند زیرا ریشه بسیاری از مشکلات در داخل است و هیچ ربطی به برجام ندارد. هزاران هزار میلیارد تومان از ثروت کشور را اقازاده ها و ... به اسم وام و یا اختلاس و ... در اختیار گرفته اند که اگر فقط بخشی از ان به بیت المال برگردد بسیاری مشکلات حل خواهد شد. اقتصاد ایران شده مثل خانه ای که هر چند ماه یک بار به ان بزند و اندوخته های ان را ببرد این خانه با این وضع هرگز اندوخته ای برای بهبود اوضاع نخواهد داشت و .... تازه برجام هم اگر تصویب شود معلو م نیست که طرفهای غربی به ان عمل کنند و فقط برای ما هزینه خواهد داشت مثل دفعه قبل که ما میلیاردها دلار هزینه کردیم اما امریکا و اروپا به هیچکدام از تعهداتشان عمل نکردند.
برجام صرفا یک معاهده پیچیده سیاسی هست بین دولتها و منافعشان که همیشه طرفین تفسیری به نفع خودشون ارائه میدن و در مواقع مقتضی از مزایای حقوقی اون که صرفا سیاسی هست استفاده میکنن. خلاصه اینکه برجام هیچ تاثیری روی مردم این دولتها و مشکلات اقتصادی ایران نداره. ملت صرفا شاهد یک نمایش سیاسی و قدرت نمایی و امتیاز گیری طرفین هستن
بهترین گزینه برای رفع مشکلات بین دولت‌ها وکشورها مذاکرات دوجانبه و رو در رو است نه قایم موشک بازی ... تا ابد که نمیشود دشمنی ازدشمنی تا کنون چه عاید شده ,؟ شش دنگ وهوشیار آدم رودر رو با طرف مقابل حرف وخواسته ودرخواستش رو انتقال بدهد بدون واسطه آخه چه اطمینانی به واسطه هست چرا آدم خودش حرفش رو مستقیم به طرف مقابلش نزنه ومستمع حرف طرف مقابلش باشد....
همش سر کاریه ،،بخاطر اینکه دلار به 50_60 هزار تومان نرسه این بازیها رو در میارن.....‌‌
ازتون نمیگذرم اگه برجام رو با موفقیت به سرانجام نرسونید
به اندازه کافی عمرم تلف شد به خاطر سیاست شما
آقازاده های اختلاسگر و کاسبان تحریم ساکت باشن
خواست مردم انجام توافق برجامه
باید از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را برای زسوا کردن آمریکا و نشان دادن خوی جنایتکار و اسکتباری به جهانیان بکنیم ندای حق طلبی خودمان را به گوش جهان برسانیم
خونه کی می کشه بالا
سلام. نحوه اطلاع رسانی در مورد مذاکرات نشون میده که این توافق تحت فشار امریکا و غرب و با همکاری چین و روسیه به ایران تحمیل شده است. اگر دقت کنید اعلام شده که متن نهایی را نماینده اتحادیه اروپا تهیه کرده و به عنوان آخرین راه حل به ایران دیکته کرده است. ایران هم مجبور به پذیرش بوده و هست و چاره ای جز اطاعت نداشته و ندارد. در نهایت هم ایران در عمل طرح تحمیلی اتحادیه اروپا را رد نکرده است ( قبول کرده است) و نهایتا این آمریکا است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت. امروز هم وزیر خارجه مجددا صریحا تکرار کرد که همه چیز در اختیار آمریکا است و البته اضافه کرد اگر آمریکا قبول نکنه دنیا آخر نحواهد شد !!! این ضعیف ترین موضعی است که وزیر خارجه گرفته است!!!

ضمنا پیشنهاد می شود همه عریزان دلسوز کشور بخصوص طرفداران جناج اصولگرا «کتاب راز سر به مهر» را که در مورد برجام منتشر شده مطالعه کنند تا به بر خی از حقایق پشت پرده پی ببرند .
دوستان توجه داشته باشید تو این دوره و زمونه به حیوانات وحشی بیابان میشه اعتماد کرد ولی به غربیها نمیشه اعتماد کرد ! اونا چندین و چند بار سر ایرانیها کلاه گذاشتن ، لطفا مواظب باشید دوباره بازی نخورید.
سلام عاجزانه قسمتان میدم به خدای یکتا مذاکره کنید تا مردم نفسی بکشند اگر از خدا میترسید یه بار واسه همیشه مثل مرد تصمیم بگیرید فکر آخرت خودتان باشید
نگته این خیر مهم بودن معیشت مردم آمریکا ( قیمت انرژی) برای نماینده آمریکاست
سلام ،
دوستان یا توافق کنید یا کلا بذاریدش کنار !؟؟ و تو رو خدا برای همیشه تمومش کنید
فقط ی حساب سر انگشتی کنید ببینید الان که سکه ی مقدار اومده پایین اگر یک نفر از توافق خبر داشته باشه چه پولی به جیب میزنه !!!!!!!!!!!!!!
قیمت ها روز به روز داره زیاد میشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
طاقت ما داره به سر میاد ؟ چه بلای سر ما ارید میارید ! نحریم شده بازار کم و زیاد کردن دلار و پول شویی و خرید و فروش دلار ........
له شدم زیر فشار......
توافق انجام خواهد شد و به نام رییسی و دلواپسان دوره روحانی
روسیه هر طور شده نمیذاره توافق بشه
سلام برجام امضآ میشه به دودلیل ایران دراستانه هسته یشدن که خیلی برای اسراعیل درد اوره دو ایران هم با وضع بد اقتصادی من نه چبم نه راست ولی واقع بین برجام جناب روحانی خوب ولی ناقص چون هیچ موقع به دشمن اعتماد نیست این یانکی ها به کسی که هواپیما مسافری راخلیج فارس زد مدال دادن فکن ازخانودت داخل ان هواپیما بود چه حالی میشدی یک سوزن به خودت یک جالدوز به مردم
وی با بیان اینکه نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است، افزود:‌ نمی توانم بگویم که توافقی خواهد شد؛ اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تریم.
اگر دست از حمایت از بعضی ها بر دارید نه تنها تعهد میدهند حتی دانش بمب اتم هم میدهند
با توجه به سیگنال دلار که پایین کشیده توافق انجام میشود
هشت ساله تخم مرغ خوردیم بازم میخوریم توافق بی توافق
والله شما مردم ر را سرکار گذاشتین 3تا رئیس جمهور ایرا و وآمریکا عوض شده شما هنوز به نتيجه نرسیدین بسه دیگه جوانان ما عمرشون تباه شد شما را فقط ب سلام خدا وامی گذاریم
اگر به فکر منافع مردم بودند این اوضاع گرانی می شد.
ای کاش فقط یک فصل صبر میکردیم، و شاهد زمستان سرد غرب بودیم و فروپاشی.......
معذالک در این توافق تحمیلی :
سپاه مقتدر نباید لطمه بخورد،
دستاوردهایی نظامی و هسته ای باید پیشرفت کنند،
تمام تحریمها بطور کامل باید برداشته شود،
اروپا باید تضمین محکمی جهت بد عهدی آمریکا بدهد،
جهت خروج یکطرفه آمریکا ار برجام باید جبران خسارت شود،
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی