بازدید 3335
۱
وزیر نیرو در جمع خبرنگاران؛

امسال در بخش خانگی محدودیت برقی اعمال نشد/در بخش آب نیازمند حکمرانی موثر هستیم

وزیر نیرو با اشاره به آخرین وضعیت حد نصاب مصرف برق گفت: طی امسال حد نصاب مصرف برق برای چندمین بار تغییر کرد و بیشترین میزان آن ۶۹ هزار و ۲۷۸ مگاوات بود، در حالی که این رقم سال گذشته ۶۷ هزار مگاوات را نشان می‌داد که بیانگر افزایش ۲۲۰۰ مگاواتی تقاضای انرژی است.
کد خبر: ۱۱۳۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶ 15 August 2022

امسال در بخش خانگی هیچ محدودیتی اعمال نشد

به گزارش «تابناک»، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی‌اکبر محرابیان" در نشست خبری با اهالی رسانه که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر در پیک مصرف برق هستیم، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم که اگر اقدامی صورت نمی‌گرفت با رشد سالانه انرژی، این رقم ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بدون برق تصور زندگی سخت است، تابستان امسال را تابستانی گرم عنوان و اضافه کرد: متوسط دمای تابستان امسال ۳۸ درجه سانتی‌گراد است که سال گذشته ۱.۱ درجه کمتر از این مقدار بود. این در حالی است که به ازای هر درجه افزایش دما ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود.

محرابیان با تقدیر از عملکرد صنعت برق کشور گفت: امسال صنعت برق در دو جبهه "تامین و توزیع برق کشور" و "اقدامات عملیاتی در مناطق سیل‌زده" فعالیت داشت. حدود ۲۱ استان کشور امسال درگیر سیل شدند و تلاشگران صنعت برق همزمان مشغول تامین برق پایدار کشور و خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده بودند.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف، اظهار کرد: از اواخر شهریور ۱۴۰۰ اتاق فکر با حضور متخصصان، کارشناسان، شرکت‌های دانش بنیان و ... یک برنامه ۱۰۰ اقدامی تدوین و تصویب شد که این برنامه به عنوان سند همکاری و میثاقی با صنعت برق کشور بود.

وی افزایش ظرفیت تولید برق کشور، استفاده از ظرفیت‌های موجود در نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف را از مهم‌ترین محور‌های برنامه ۱۰۰ اقدامی وزارت نیرو دانست و افزود: متوسط عملکرد افزایش تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۰۶۷ مگاوات بود، در حالی که در دولت سیزدهم ۶۰۰۰ مگاوات برای تابستان امسال وعده داده شده که از این مقدار ۴۲۰۰ مگاوات آن وارد مدار شده و حدود ۱۸۰۰ مگاوات نیز طی روز‌های آینده و تا پایان مدت یک‌ساله به شبکه برق متصل خواهد شد.

به گفته وزیر نیرو، عمر شبکه انتقال برق کشور بالا بوده و نیازمند اقدامات اصلاحی است؛ البته بخشی از این شبکه جوان و بخشی نیز پیر است که این موضوع برای سال جدید یکی از اولویت‌های مهم وزارتخانه خواهد بود.

محرابیان با بیان اینکه نقطه ایده‌آل مدیریت مصرف زمانی است که هم مردم رضایت کافی داشته باشند و هم تامین برق آن‌ها به صورت کامل انجام شود، گفت: امسال در بخش خانگی هیچ محدودیتی اعمال نشد و خاموشی صفر بود، چرا که رضایت مردم در صدر اولویت‌ها است.

وی با اشاره به کنترل مصرف برق ادارات نیز عنوان کرد: با انجام اقدامات مختلف از جمله تغییر ساعت کاری دستگاه‌های دولتی، استفاده از مولد‌های برق در کشور و تنظیم درجه حرارت توانستیم ۳۰ درصد در مصرف برق این حوزه صرفه‌جویی کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه حماسه‌ای ویژه در بخش خانگی اتفاق افتاد، گفت: در بخش خانگی، حدود ۴۰ درصد مشترکان به عبارتی حدود ۱۱ میلیون نفر مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده و صرفه‌جویی کردند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور حدود ۶۳۰ هزار واحد صنعتی داریم، از تامین برق ۵۸۰ هزار واحد صنعتی خبر داد و افزود: حدود ۵۰ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی مختلف کشور تنها ۱۲ ساعت در شبانه روز محدودیت داشتند که این برنامه محدودیت نیز با نظم و انضباط مناسبی همراه بود.

به گفته وی حدود ۴۰۰ واحد صنایع انرژی‌بر نیز طبق الگویی که خودشان تعیین کردند، تامین برق شدند.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت مردمی در حوزه آب به دو محور "مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری" و "طرح‌های توسعه‌ای و تکمیل طرح‌های موجود" تقسیم شده، اضافه کرد: برای مثال بیشترین مصرف آب حدود 90 درصد در بخش کشاورزی است که باید با اصلاح الگوی کشت، استفاده از فناوری‌های نوین و بازچرخانی آب بتوانیم محورهای مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به بخش آب شرب، افزود: کاهش تلفات، اصلاح شبکه، فرهنگ‌سازی و غیره از مهم‌ترین محورهای برنامه‌های وزارت نیرو برای این حوزه در سال جدید است.

محرابیان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای بخش آب، گفت: جهاد آبرسانی به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور در تمام استان‌ها در حال اجرا بوده که در مدت زمان 30 ماه به اتمام خواهد رسید.

وزیر نیرو با بیان اینکه در بخش آب نیازمند حکمرانی موثر هستیم، اظهار کرد: مشارکت ذینفعان، شفافیت، قانون و عدالت مهم‌ترین محورهایی هستند که می‌توان از این طریق حکمرانی موثری در بخش آب ایفا کرد.

وی با بیان اینکه زمان زیادی صرف ارائه مدل ارتقای حکمرانی موثر در بخش آب شده است، ادامه داد: جلسات مختلفی را با حضور متخصصان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و مدیران این حوزه برگزار کردیم که آئین‌نامه را تدوین و هم اکنون این آیین‌نامه در انتظار تصویب شورای عالی آب است.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع دیپلماسی آب و انرژی، خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت سیزدهم، توسعه مبادلات با کشورهای همسایه بوده و طی این مدت اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی در پایان تاکید کرد: همه تلاش‌ خود را به‌کار می‌بندیم تا حقوق ملت ایران ایفا شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
بله.تو سالی که اسمش اصلا به اعمالش نمیومد پدر تولید کننده ها رو با این قطعی های 12 ساعته برق درآوردید فکر کردید خیلی هنر کردید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر