بازدید 2063
اقتصاد در گذر زمان

از «محکومیت ۱۱ نفر از اخلالگران نظام ارزی» تا «افزایش قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیون تومان»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۱ 27 July 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

5 مرداد 1306، مجلس شورای ملی در جلسه خود اختیارات دکتر میلسپو، رییس‌کل مالیه را به حاج مخبر‌السلطنه هدایت، رییس ‌الوزرا واگذار کرد.

5 مرداد 1311، جنگ گمرکی ایرلند علیه انگلستان شروع شد. ایرلندی ‌ها در واکنش به تصمیمات سیاسی و اقتصادی انگلیس که تجارت این کشور را محدود می ‌کرد عوارض واردات از این کشور را 20 تا 30 درصد افزایش دادند.

5 مرداد 1319، انگلستان تصميم گرفت بدون اجازه دادن به دخالت ايران، به استخراج نفت از منبع دريايي ايران مبادرت كند.

5 مرداد 1320، علي منصور نخست وزير در نامه اي به سر ريدر بولارد وزير خارجه انگليس نوشت: اخراج چهارپنجم آلماني هاي مقيم ايران كه مورد تقاضاي متفقين است نه تنها با سياست بيطرفي ايران مغايرت دارد، بلكه نقض معاهده تجارتي ايران و آلمان محسوب مي شود.

5 مرداد 1335، صفحات اقتصادی روزنامه‌ ها در این روز خبر دادند که نمایندگان 10 کمپانی بزرگ ژاپنی برای سرمایه ‌گذاری وارد تهران شدند.

5 مرداد 1336، قانون تاسیس پلیس گمرک تصویب شد.

5 مرداد 1340، یک هیات اقتصادی به ریاست مهندس فریور وزیر صنایع و معادن برای اخذ هفتصد میلیون مارک وام عازم آلمان شد.

5 مرداد 1342، موافقتنامه تازه‌ ای بین ایران و شوروی امضا و مبادله شد. در این موافقتنامه ساخت سد ارس و استفاده از آب و انرژی رودخانه ‌های مرزی و ساخت سیلوهای جدید گنجانده شد. همچنین در این روز، ايران رسماً به پيمان بين‌ المللي منع آزمايش هاي هسته ‌اي پيوست.

5 مرداد 1344، وزارت آموزش و پرورش با شرکت بیمه ایران قراردادی منعقد کرد که براساس آن، هر دانش‌آموز با پرداخت 20 ریال برای یک سال بیمه می ‌شود.

5 مرداد 1354، ستاد مبارزه با گرانفروشی حبیب القانیان سرمایه ‌دار معروف یهودی و صاحب ساختمان پلاسکو را به علت صدور دستور گرانفروشی و عدم عرضه فاکتور بازداشت و به زندان بوشهر انتقال داد.

5 مرداد 1357، بر اساس پروتكل همكاري هاي هسته اي ايران و فرانسه كه امروز به دولت ابلاغ شد، فرانسه دو نيروگاه هسته اي هر يك به قدرت 900 مگاوات در ايران احداث خواهد كرد.

5 مرداد 1376، بزرگترين پالايشگاه نفت سنگين جهان در بندرعباس با حضور آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور افتتاح شد. فرآورده هاي توليدي اين پالايشگاه شامل 7100 بشكه گاز مايع، 46100 بشكه بنزين موتور، 36200 بشكه نفت سفيد و سوخت، 69500 بشكه نفت گاز و... در روز است.

5 مرداد 1390، رستم قاسمی برای وزارت «نفت»، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی برای وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» مهدی غضنفری برای وزارت «صنعت، معادن و تجارت» و محمد عباسی برای وزارت «ورزش و جوانان» معرفی شدند.

5 مرداد 1391، وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر رفع مشکلات موجود و در نهایت تک نرخی شدن ارز تاکید کرد: نظام ارزی کشور باید شناور باشد. شمس‌الدین حسینی گفت: دولت با چند نرخی بودن ارز مخالف است.

5 مرداد 1394، طی گزارشی که در این روز منتشر شد بانک مرکزی «نرخ تورم ماهانه» تیرماه سال 94 را منفی ۴/ ۰ گزارش کرد که این نرخ در ۷۷ ماه گذشته بی‌سابقه بود.

5 مرداد 1395، در یک اقدام غیرمنتظره محمد فطانت از ریاست سازمان بورس اوراق بهادار استعفا کرد و جای خود را به شاپور محمدی داد.

5 مرداد 1397، مدیر ارشد اجرایی شرکت رنو گفت: برای تبعیت از تحریم‌های آمریکا، فعالیت‌ها در ایران را متوقف می‌کنیم و به دنبال بازار جدید برای جبران از دست دادن بازار ایران هستیم.

5 مرداد 1398، در دیدار رییس هیئت مدیره و مدیرعامل بازار متشکل ارزی با دکترهمتی، رییس کل بانک مرکزی آخرین اقدامات و تست های انجام گرفته در مورد عملیاتی کردن این بازار مرور شد. ه نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه مقرر شد در آستانه عید قربان فعالیت این بازار آغاز شود.

5 مرداد 1399، سی‌امین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته برگزار شد؛ نشستی که در آن غلامحسین اسماعیلی از محکومیت قطعی ۱۱ نفر از اخلالگران نظام ارزی خبر داد. سخنگوی دستگاه قضا توضیح داد: در هفته گذشته ۱۱ نفر از اخلالگران نظام ارزی و کسانی که با قاچاق عمده ارز و طلا و خرید و فروش غیرمجاز آنها مرتکب اعمال مجرمانه شده بودند، در شعبه سوم ویژه رسیدگی به اخلالگران نظام اقتصادی محکومیت قطعی پیدا کردند.

5 مرداد 1400، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز در بازار تهران با افزایش ۱۳۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید.

 
 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد و سایت روزنامک

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر