بازدید 1934
اقتصاد در گذر زمان

از «ثبت بالاترین نرخ تورم ماهانه در ۲۱ ماه گذشته» تا «افزایش قیمت بلیت هواپیما قانونی است»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶ 23 July 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

1 مرداد 1289، مستوفی ‌الممالک، رییس الوزرا وزیران خود را به نایب السلطنه و مجلس بدین صورت معرفی کرد: فرمانفرما، وزیر داخله- حسینقلی نواب، وزیر خارجه، قوام السلطنه، وزیر جنگ، حکیم الملک، وزیر مالیه، دبیرالملک، وزیر عدلیه، شهاب ‌الدوله وزیر پست و تلگراف.

1 مرداد 1307، به پیشنهاد وزیر مالیه و تصویب‌ هیات وزیران، پنج نفر برای هیات نظارت بانک ملی تعیین شدند که عبارتند از: علیرضاخان بهاءالملک، نیرالملک هدایت، مدبرالدوله سمیعی، منصورالسلطنه عدل و فطن الملک جلالی. همچنین در این روز، عبدالحسين تيمورتاش كه به اروپا سفر كرده بود پس از ملاقات با سران كشورها و عقد چند قرارداد و خريد كشتي به تهران بازگشت.

1 مرداد 1308، محمدعلی فرزین به کفالت وزارت مالیه منصوب شد.

1 مرداد 1309، اداره نان تهران به بلدیه واگذار و خرید و فروش گندم آزاد شد. مشروط بر اینکه گندم فقط از دروازه حضرت عبدالعظیم وارد شود که کنترل بر آن مقدور باشد.

1 مرداد 1316، سرلشگرامان الله جهانبانی رییس اداره کل صناعت از کار برکنار و خلع درجه شد و به زندان افتاد. همچنین در این روز، کارخانه هواپیماسازی شهباز افتتاح شد.

1 مرداد 1322، وزارت امور خارجه طي بخشنامه ‌اي به نمايندگي‌ هاي ايران در خارج اعلام كرد چون از سوي مجلس شوراي ملي اختيارات زيادي به دكتر ميلسپو رييس كل دارايي داده شده‌، وي مايل است رونوشت گزارش هاي اقتصادي نمايندگان دولت ايران در خارج برايش ارسال شود.

1 مرداد 1334، لایحه قانون اصلاحیه آیین دادرسی مدنی تصویب شد.

1 مرداد 1346، ایران و شوروی موافقتنامه جدیدی درباره گسترش آتی همکاری ‌های اقتصادی میان دو کشور امضا کردند.

1 مرداد 1354، ساخت ساختمان جدید برای موسسات دولتی تهران ممنوع شد مگر اینکه موسسه جدیدالتاسیس باشد. همچنین در این روز، برای مبارزه با گرانفروشی یک ستاد تشکیل شد. این ستاد دارای اختیارات وسیعی مانند حبس و تبعید و جریمه بود. این ستاد در وزارت بازرگانی استقرار داشت.

1 مرداد 1359، امام خميني (ره) در نامه اي به ابوالحسن بني صدر با پيشنهاد وي در مورد انتخاب فرزند ايشان سيداحمد خميني براي احراز مقام نخست وزيري مخالفت كردند.

1 مرداد 1377، غلامحسين كرباسچي پس از 7 جلسه محاكمه به 2 سال حبس، 10 سال انفصال از خدمت و يك ميليارد و ششصد ميليون ريال جريمه نقدي محكوم شد.

1 مرداد 1391، غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از صف‌های طولانی برای خرید مرغ گفت: این صف ها در شأن ملت ایران نیست.

1 مرداد 1392، اعضای کمیسیون عمران مجلس با هشدار نسبت به بالا رفتن آمار خانه‌های خالی به دلیل رکود معاملات مسکن در چند ماه گذشته، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تنها راهکار ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن عنوان کردند و از بررسی قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر دادند.

1 مرداد 1393، وعده رئیس جمهور روحانی پیرامون واردات خودروهای کم مصرف محقق شد.

1 مرداد 1396، احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به کمبود جنازه در دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور گفت: اکنون بحث وارد کردن جسد از خارج از کشور مطرح شده که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

1 مرداد 1397، غلامحسین محسنی ‌اژه ‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه گفت: درخصوص ثبت‌سفارش خودرو ۵ مدیر وزارت صنعت و معدن دستگیر شدند که چهار نفر در بازداشت هستند.

1 مرداد 1398، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به ۴۰.۴ درصد رسید که نسبت به ۳۷.۶ درصد ماه قبل ۲.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

1 مرداد 1399، تورم مصرف‌کننده در ماه گذشته رکورد ۲۱ ماهه زد. مطابق اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در اولین ماه تابستان، ۴/ ۶ درصد رشد را ثبت کرد. از دریچه دیگر، در دهه ۹۰ تنها مهرماه ۹۷ بود که نرخ تورم بیشتری در اقتصاد ایران ثبت شده بود.

1 مرداد 1400، در این روز، موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت: ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و نرخ ارز نسبت به سال ۹۶ بیش از ۸ برابر رشد کرده، بنابراین چگونه می‌توان انتظار کنترل نرخ های بلیت را داشت.

 
 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار