بازدید 1916
اقتصاد در گذر زمان

از «فراخوان ۹۲۵ هزار فیات-کرایسلر» تا «تثبیت قیمت نفت خام»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۷ 12 July 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

21 تیر 1312، کمپانی نفت مبلغ چهار میلیون و صدوهفت هزار و ششصد لیره بابت تفاوت قیمت طلا و حق ‌الامتیاز به دولت ایران پرداخت کرد.

21 تیر 1314، از طرف مردم مشهد تظاهراتی علیه لباس متحدالشکل و کلاه بین ‌المللی صورت گرفت و مردم در مسجد گوهرشاد اجتماع کرده به عمل دولت به شدت اعتراض کردند. شیخ بهلول واعظ در این اجتماع برای مردم سخن گفت و آنها را به پایداری و استقامت در مقابل دولت تشویق و تحریک کرد. مامورین انتظامی برای متفرق ساختن مردم اقداماتی کردند، ولی چون مردم متفرق نشدند، لشکر شرق مردم را به گلوله بست و قریب دو هزار نفر از مردم مقتول و مجروح شدند. این روز در تاریخ ایران به نام «قیام گوهرشاد» ثبت شده است. 

21 تیر 1332، ژنرال آيزنهاور رئيس جمهور آمريكا، رئيس سازمان «سيا» و وزير خارجه آمريكا، طرح برنامه ريزي شده كودتا عليه دولت مصدق را كه توسط مسئولان دستگاه هاي امنيتي آمريكا و انگليس در اختيارشان قرار گرفته بود امضا كردند.

21 تیر 1333، كلنگ بناي مسجد اعظم قم توسط آيت الله بروجردي طي مراسمي به زمين زده شد. ساخت اين مسجد عظيم 7 سال به طول انجاميد و 8 ميليون تومان به پول آن زمان هزينه برداشت.

21 تیر 1335، "لویی ریشار" وابسته اقتصادی و بازرگانی سفارت فرانسه در این روز اظهار کرد که دولت فرانسه علاقه ‌مند است که روابط بازرگانی ایران و فرانسه توسعه پیدا کند.

21 تیر 1343، یک موافقتنامه بازرگانی میان ایران و ژاپن در 7 ماده در تهران به امضا رسید. در این موافقتنامه دولت ژاپن تعهد کرد هر تسهیلاتی که برای واردات کالاهای کشورهای مختلف در نظر می‌گیرد عینا برای کالاهای ایرانی منظور دارد.

21 تیر 1352، دولت برای مبارزه با کمبود شکر از دولت انگلستان 300 هزار تن شکر خرید.

21 تیر 1362، اولين برنامه 5 ساله توسعه اقتصادي كشور به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.

21 تیر 1391، علی عسگری رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: مجموع بدهی ‌های معوقه مالیاتی کشور به مرز ۷۲ هزار میلیارد ریال رسید.

21 تیر 1394، حسین دهدشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع دکل های نفتی گمشده گفت: تعداد دکل ‌ها یک یا دو دکل نیست بلکه بسیار بیشتر از تعدادی است که مطرح شده است.

21 تیر 1395، پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب سه متمم لایحه بودجه مالی، موانع جدیدی را بر سر راه فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران ایجاد کرد، شرکت بوئینگ حالا تلاش کرد درصورت محرومیت از بازار ایران دست رقبای خود را نیز از این بازار بزرگ کوتاه کند. این شرکت اعلام کرد اگر کنگره فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع کند، دیگر شرکت‌های آمریکایی تامین‌کننده قطعات برای رقبای بوئینگ نیز باید شامل این ممنوعیت شوند.

21 تیر 1396، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه روسیه در بروکسل، بار دیگر از توافق هسته‌ ای (برجام) دفاع و بر ضرورت ادامه اجرای کامل آن توسط تمام طرف ‌ها از جمله آمریکا تاکید کرد. موگرینی پس از دیدار و گفت ‌وگو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در بروکسل در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره برجام گفت: من با اعداد و ارقام تجارت و سرمایه‌ گذاری سخن می‌ گویم؛ پس از برجام مبادلات تجاری ما با ایران افزایش یافته و این روند ادامه خواهد یافت.

21 تیر 1397، علی لاریجانی رئیس مجلس با تشریح ریشه شهرفروشی، خواستار انتزاع شهرداری‌ها از وزارت کشور و انتقال آن به وزارت راه و شهرسازی شد.

21 تیر 1399، شرکت خودروسازی فیات-کرایسلر روز جمعه اعلام کرد که تعداد ۹۲۵ هزار و ۲۳۹ دستگاه از مدل‌های قدیمی خود را در ایالات‌متحده فراخوان می‌دهد تا پوشش کیسه‌های ایمنی هوای روی فرمان خودرو را تعویض کند.

21 تیر 1400، قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی تثبیت شد که کاهش شدید ذخایر انبارهای نفت آمریکا نگرانی از اختلافات اوپک پلاس را خنثی کرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار