بازدید 46591
با صد و شصت و هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین

واکنش روسیه به ادعای مین‌گذاری خاک اوکراین/ روسیه: کارخانه تولید پهپادهای ترکیه را نابود می‌کنیم/ زلنسکی: کریمه را از روسیه پس می گیریم/ درخواست روسیه برای نشست شورای امنیت درباره زاپروژیا

صد و شصت و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۳۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵ 10 August 2022

درخواست روسیه برای نشست شورای امنیت درباره زاپروژیا

بین الملل تابناک: صد و شصت و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

تعطیلی آژانس یهود در روسیه قطعی شد
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۹:۵۱

یک مقام ارشد آژانس یهود به روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» خبر داد که آژانس یهود تصمیم خود مبنی بر توقف فعالیت‌هایش در خاک روسیه را اعلام خواهد کرد.

بنابر گزارش عصر امروز (چهارشنبه) پایگاه «عرب۴۸» به نقل از جروزالم پست، فعالیت آژانس یهود پس از تعطیلی از طریق تلفن‌همراه و اینترنت انجام خواهد شد.

طبق گزارش این رسانه، صبح امروز، نشستی در ساختمان مرکزی آژانس یهود در قدس اشغالی برگزار شده و در این جلسه انتقال فعالیت‌های این سازمان به اراضی اشغالی مطرح شده است که این بدان معناست فعالیت این آژانس به منظور تشویق یهودیان روسیه برای مهاجرت به اراضی اشغالی به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که این تصمیم پس از گفت‌و‌گوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی درباره آژانس یهود اتخاذ شده است.

یکی از مقامات ارشد آژانس یهود به جروزالم پست در این خصوص گفت: «آژانس یهود در زمینه هر آنچه به مهاجرت اسرائیل مربوط می‌شود، از طریق اینترنت یا تلفن‌همراه فعالیت خواهد کرد. مشکل این است که راهی برای تشویق به مهاجرت به اسرائیل در کار نخواهد بود.»

چندی پیش، وزارت دادگستری روسیه از یکی از دادگاه‌های این کشور خواست تا فعالیت‌های آژانس یهود در این کشور را متوقف کند؛ زیرا مدارکی وجود داشت که نشان ‌می‌داد که این آژانس قوانین کشور روسیه را نقض کرده است. در پی اعلام این امر، یک هیأت صهیونیستی پنجم مرداد ماه (۲۷ ژوئیه) برای بررسی موضوع آژانس یهود «سخنوت» به مسکو سفر کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا به دستور «یائیر لاپید» نخست وزیر این رژیم و با هماهنگی مسئولان روسی، این هیأت عازم مسکو شد تا نشست‌هایی را با مقامات روسیه در خصوص بحران بر سر فعالیت آژانس یهود برگزار کند.

روابط رژیم صهیونیستی با روسیه، بعد از جنگ مسکو و کی‌یف رو به تیرگی گذاشت. موضع تل‌آویو در مخالفت با روسیه و در قالب اظهارات یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات کابینه در راستای حمایت از اوکراین، نارضایتی‌های مسکو را افزایش داد.

حمله به پایگاه روسیه در کریمه کار نیروهای ویژه اوکراین بود
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۹:۴۴

یک مقام دولت اوکراین چهارشنبه (۱۰ اوت) در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» ادعا کرد که حمله به پایگاه هوایی روسیه در کریمه کار نیروهای ویژه اوکراین بوده است.

طبق این گزارش، این مقام که خواست نامش فاش نشود، جزئیاتی از نحوه انجام حمله روز سه‌شنبه را فاش نکرد. با این حال، به تحلیل واشنگتن پست، این حمله نشان‌دهنده تشدید شگرف در جنگ تقریباً شش ماهه است و توانایی نیروهای اوکراینی برای حمله به پشت خطوط روسیه را بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد، نشان می‌دهد.

به گزارش این رسانه، حداقل سه انفجار پایگاه هوایی متعلق به روسیه در کریمه را لرزاند. شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ توسط مسکو ضمیمه شد و یک مقصد تعطیلات محبوب برای روس‌هاست.

نیروی هوایی اوکراین در بیانیه‌ای ادعا کرد که نُه هواپیمای نظامی روسیه در این پایگاه منهدم شد که به ادعای مقامات اوکراینی، روسیه از آن‌ها برای حمله موشکی به مناطق تحت کنترل کی‌یف استفاده کرده است.

کی‌یف از تایید یا تکذیب رسمی دست داشتن اوکراینی‌ها در این حمله خودداری کرده است. اما روز سه‌شنبه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین سخنرانی شبانه‌اش را بر کریمه متمرکز کرد و وعده داد که این سرزمین را پس بگیرد. او بدون اشاره به پایگاه هوایی روسیه یا حمله مذکور گفت: کریمه اوکراینی است و ما هرگز از آن دست نخواهیم کشید.

به نوشته واشنگتن پست، گفته می‌شود که نیروهای عملیات ویژه اوکراین در یک کارزار برای نفوذ به قلمرو تحت کنترل روسیه و هماهنگی با مردم محلی برای انجام حملات مشارکت دارند. طبق این گزارش، فعالیت‌های چریکی به ویژه در منطقه اشغالی جنوبی خرسون، درست در شمال کریمه، از جمله ترور مقامات نصب شده از سوی روسیه، رایج بوده است.

روسیه اعلام کرده که انفجار سه‌شنبه ناشی از انفجار مهمات بوده و مقامات گزارش داده‌اند که حداقل یک نفر کشته و ۱۳ نفر از جمله دو کودک زخمی شده‌اند. روزنامه واشنگتن پست نوشت نمی‌تواند به طور مستقل ادعاهای طرفین را در خصوص انفجارها تأیید کند.

یک مقام آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه به واشنگتن پست گفت که در این حمله از سلاح آمریکایی استفاده نشده بود.

به ادعای این گزارش، سامانه‌های موشکی توپخانه‌ای آمریکا «هیمارس» که اخیراً به اوکراین داده شد، آن را قادر می‌سازد تا به عمق پشت خطوط روسیه حمله کند، اما سامانه‌هایی که پیش‌تر عرضه شده بود، حداکثر برد ۵۰ مایل دارند. پایگاه هوایی کریمه حداقل ۱۴۰ مایل از نزدیکترین خط مقدم فاصله دارد.

مقامات اوکراین اخیرا درباره بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه از روسیه با استفاده از تسلیحات نظامی آمریکا سخن گفته بودند. این اظهارات با واکنش تند روسیه مواجه شد. چندی قبل «وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که احتمال دارد این کشور با استفاده از موشک‌های آمریکایی، شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار دهد.

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور در واکنش، هشدار داد که هر گونه تعرض خارجی به خاک کریمه با پاسخ قاطع و کوبنده مسکو مواجه خواهد داشت.

گروه ۷ خواستار واگذاری کنترل تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا به اوکراین شد
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۹:۳۵

وزیران امور خارجه گروه هفت روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از روسیه خواستند کنترل کامل نیروگاه هسته ای زاپروژیا را به اوکراین واگذار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه که در آلمان منتشر شد، آمده است: فدراسیون روسیه باید بی درنگ نیروهایش را از مرزهای اوکراین که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است، عقب براند و به قلمرو و حق حاکمیت اوکراین احترام گذارد.

این بیانیه در ادامه حاکی است: ما از روسیه می خواهیم فورا کنترل کامل نیروگاه هسته ای زاپروژیا و همچنین همه تاسیسات هسته ای در مرزهای رسمیت یافته اوکراین در سطح بین المللی را به مالک واقعی اش اوکراین بازگرداند تا از عملیات ایمنی و امنیت آن اطمینان حاصل شود.

نیروهای مسلح اوکراین بارها نیروگاه هسته ای زاپروژیا را گلوله باران کرده اند. نیروگاه هسته ای زاپروژیا با ظرفیت تقریبی ۶ هزار مگاوات، بزرگترین نیروگاه در اروپاست. این نیروگاه قبلا یک چهارم از برق اوکراین را تولید می کرد.

دانمارک و انگلیس سربازان اوکراینی را آموزش می‌دهند
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۹:۳۵

وزیر دفاع دانمارک گفت که کشورش به منظور گسترش حمایت‌ها از کی‌یف در جنگ با مسکو، در کنار اعلام آمادگی برای آموزش به افسران اوکراینی در خاک دانمارک، به زودی مربیان نظامی‌اش را برای انجام پروژه‌های آموزشی به سربازان اوکراینی به انگلیس خواهد فرستاد.

به گزارش رویترز، مورتن بودسکوف در گفت‌وگو با یک روزنامه دانمارکی پیش از برگزاری اجلاسی در پایتخت این کشور با حضور وزرای دفاع انگلیس و اوکراین، افزود: دانمارک به منظور مشارکت در یک پروژه آموزشی به زودی ۱۳۰ مربی نظامی به انگلیس اعزام می‌کند.

بر اساس این گزارش، نشست با حضور وزیران دفاع انگلیس، دانمارک و اوکراین قرار است فردا در کپنهاگ و با محوریت حمایت‌های بلند مدت از کی‌یف در جنگ با روسیه از جمله آموزش‌های نظامی، پاکسازی مین‌ها و همچنین تامین جنگ‌افزارها برگزار شود.

بودسکوف همچنین از آمادگی کشورش برای آموزش افسران اوکراینی در خاک دانمارک خبر داد و اظهار داشت که مربیان نظامی این کشور قرار است در انگلیس، در زمینه آموزش‌های جنگی پایه، سربازان بی تجربه و یا کم تجربه اوکراینی را تعلیم دهند.

انگلیس: روسیه نیروی جدیدی برای پشتیبانی از عملیات اوکراین ایجاد کرده است
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۳:۳۶

انگلیس سه‌شنبه (دهم اوت) مدعی شد که روسیه «تقریباً به طور قطع» یک تشکیلات بزرگ جدید نیروی زمینی برای پشتیبانی از عملیات خود در اوکراین ایجاد کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع انگلیس در بولتن روزانه اطلاعاتی خود در توییتر اعلام کرد این یگان به نام سپاه سوم ارتش در خارج از شهر مولینو در شرق مسکو پایتخت روسیه مستقر است.

در ادامه این به روز رسانی همچنین آمده که فرماندهان روس همچنان با «اولویت‌های عملیاتی در رقابت» برای تقویت حمله خود در منطقه شرقی دونباس و همچنین تقویت دفاع خود در برابر ضدحمله‌های طرف اوکراینی در جنوب این کشور روبرو هستند.

رکن اطلاعاتی ارتش انگلیس شنبه (ششم اوت) هم ادعا کرده بود که جنگ اوکراین در آستانه ورود به مرحله جدیدی است و بیشتر نبردها به یک جبهه تقریباً ۳۵۰ کیلومتری در جنوب غربی از نزدیکی زاپروژیا تا خرسون و به موازات رودخانه دنیپر کشیده شده است.

واکنش روسیه به ادعای مین‌گذاری خاک اوکراین
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۳:۳۴

ادعای آمریکا مبنی بر مین‌گذاری بخش‌های وسیعی از آب و خاک اوکراین توسط نیروهای روس با واکنش «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو در واشنگتن همراه شد.

آنتونوف امروز (چهارشنبه) با رد ادعای واشنگتن مبنی بر مین‌گذاری این کشور در قلمرو اوکراین، گفت این نیروهای روس هستند که به پاکسازی میدان‌های مین کاشته‌شده توسط کی‌یف مبادرت می‌ورزند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در پاسخ به سوالی در مورد قصد آمریکا برای کمک به کی‌یف جهت مین‌روبی، توضیح داد که طرف آمریکایی بدون دلیل روسیه را مسئول مین‌گذاری در اوکراین می‌داند و مسکو قویا این اتهامات را رد می‌کند.

پیش از این نشریه «پالتیکو» به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشد، نوشته بود که واشنگتن قصد دارد به‌زودی حدود ۸۹ میلیون دلار برای کمک به مین‌روبی اراضی و آب‌های اوکراین کمک کند.

سفیر روسیه اما در این‌باره اظهار داشت: «واشنگتن بدون دلیل ما را مسئول مین‌گذاری قلمرو اوکراین می‌داند. ما به شدت این تلقین‌ها را رد می‌کنیم. در جریان مذاکرات صادرات غلات، جامعه بین‌المللی متقاعد شده است که خود اوکراینی‌ها آب‌های ساحلی دریای سیاه را مین‌گذاری کردند».

به نوشته ریانووستی، آنتونوف تصریح کرد: «تروریست‌های اوکراینی گلوله‌های مجهز به مین‌های ضدنفر قوی "لپستوک" را به سمت شهرهای دونباس شلیک می‌کنند که تاکنون بیش از ۳۰ نفر از جمله کودکان و افراد مسن را به‌کشتن داده‌اند».

وی همچنین افزود: «چنین اقداماتی، این نگرش رژیم زلنسکی نسبت به جمعیت سرزمین‌های دونباس را صراحتاً نشان می‌دهد که کی‌یف می‌خواهد آنها را متعلق به خود بداند. زمان آن فرا رسیده است که به‌طور واقعی جنایات رژیم کی‌یف را به جهانیان نشان دهیم و آن را برای این جنایات بازخواست کنیم».

زلنسکی: کریمه را از روسیه پس می گیریم
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۳:۳۳

ولودیمیر زلنسکی طی یک پیام ویدئویی در تلگرام گفت که جنگ روسیه با اوکراین، با کریمه آغاز شد و با این منطقه هم باید تمام شود.

به گزارش وب‌سایت پولیتیکو، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در یک پیام ویدئویی در تلگرامش عنوان داشت: «امروز، توجه زیادی به موضوع کریمه می‌شود. و از آنجایی که کریمه متعلق به اوکراین است، ما هرگز آن را از دست نخواهیم داد.»

وی افزود: «جنگ روسیه علیه اوکراین و علیه تمام اروپای آزاد با مسئله کریمه شروع شد و با آزادی این منطقه هم باید تمام شود. امروز غیرممکن است که بگوییم این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد. اما ما دائما مسائلی را در راستای آزادی کریمه بررسی می‌کنیم. من می‌دانم که ما به کریمه اوکراینی بازخواهیم گشت.»

اما این درحالیست که دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز دوشنبه طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس تاکید کرد، تصمیم الحاق شبه‌جزیره کریمه به مسکو – در سال ۲۰۱۴ – "درست‌ترین کار" بود چرا که اجازه داد روسیه قوی‌تر شود و به مردم کریمه نیز کمک کرد.

روسیه: کارخانه تولید پهپادهای ترکیه را نابود می‌کنیم
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۳:۳۲

سخنگوی کرملین با اشاره به خرید زمین به منظور ساخت کارخانه تولید پهپاد بیرقدار ترکیه در اوکراین گفت: تولید چنین وسیله نظامی که سریعا نابودش می‌کنیم، تنها درد و رنج را ادامه‌دار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صدای اوکراین، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، این کارخانه تولید پهپاد بیرقدار نه تنها در برنامه‌های ارتش روسیه در اوکراین خللی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث طولانی‌تر شدن جنگ می‌شود.

کمپانی ترکیه‌ای "بیرق ماکینا" تولیدکننده پهپادهای "بیرقدار تی بی ۲" اعلام کرده که طراحی این کارخانه را انجام داده و به دنبال تحقق آن تا پایان سال جاری میلادی است.

اوکراین با موفقیت زیادی در نبرد علیه نیروهای روسی از این پهپاد استفاده کرده است. گزارش شده که این پهپاد در غرق کشتی نیروی دریایی روسیه به نام "مسکووا" در آوریل در دریای سیاه نقش داشته است.

به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همچنین تلاش کرده بود تا با این کمپانی ترکیه‌ای وارد مذاکره شود اما "هالوک بیرقدار"، مدیر اجرایی این کمپانی که حامی سرسخت اوکراین به شمار می‌رود، گفته بود که هرگز اجازه فروش پهپادهایش را به روسیه نمی‌دهد.

ارسال موشک‌های ضد تشعشع به اوکراین
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۳:۳۱

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای نخستین بار تایید کرد که واشنگتن موشک های ضد تشعشع را به اوکراین ارسال کرده است.

کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی روز سه شنبه به وقت محلی گفت: این موشک‌ها به عنوان بخشی از بسته‌های امنیتی اخیر ارسال شده‌اند که رئیس جمهوری آمریکا با آنها موافقت کرده و پنتاگون این سلاح‌ها را از ذخایر خود به اوکراین ارسال کرده است.

به گزارش تارنمای هیل، این مقام پنتاگون افزود: ما تعدادی موشک ضد تشعشع را در این بسته گنجانده ایم که می توانند از هواپیماهای اوکراینی شلیک شوند و بر رادارهای روسیه و اهداف دیگر تاثیر بگذارند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا به تعداد موشک های ارسال شده به اوکراین اشاره ای نکرد.

با این حال یک مقام دفاعی آمریکایی به سی ان ان اعلام کرده است که واشنگتن موشک های سریع ای جی ام-۸۸ موسوم به هارم را که توسط شرکت رایتون تولید شده، به اوکراین تحویل داده است.

سی ان ان همچنین ادعا کرده است که این موشک ها به یک هدف روس در داخل اوکراین برخورد کرده اند.

موشک های هارم از نوع هوا به زمین با برد ۴۸ کیلومتر هستند که برای شناسایی و نابودی سیستم های پدافند هوایی مجهز به رادار ساخته شده اند.

پیش از این، سخنگوی موقت پنتاگون تایید کرد که کشورش بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری دیگری برای اوکراین ارسال می کند.

"تاد بریسیل" سخنگوی موقت پنتاگون آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی افزود: بسته یک میلیارد دلاری امنیتی که به اوکراین ارائه خواهد کرد که بزرگترین بسته امنیتی برای این کشور و شامل مهمات برای سلاح های دوربرد و خودروهای زرهی پزشکی است.

این بسته تسلیحاتی، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به اوکراین را از زمان آغاز جنگ در این کشور در ۲۴ فوریه را به ۸.۸ میلیارد می رساند.

این بسته شامل مهمات سامانه راکتی هیمارس، مهمات سامانه موشکی زمین به هوای ناسامز و ۵۰ وسیله نقلیه زرهی پزشکی است.

درخواست روسیه برای نشست شورای امنیت درباره زاپروژیا

منابع دیپلمات از درخواست روسیه برای تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره حملات اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا خبر دادند.

به گزارش نووستی، یک منبع در نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفت: با توجه به حملات اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا و پیامدهای فاجعه‌بار احتمالی آن، روسیه درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در ۱۱ اوت را مطرح کرده است.

یک منبع دیگر در شورای امنیت سازمان ملل نیز به نووستی گفت که روسیه مایل است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارشی را پیش از نشست ارائه کند.

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود در حال تلاش برای سازماندهی بازدید کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این نیروگاه برای بررسی وضعیت آنجا است.

همزمان وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل باید اطمینان حاصل کند که آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بازدید خواهد کرد.

ایگور ویشنویتسکی، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اکنون خیلی چیزها به دبیرخانه سازمان ملل و شخص آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بستگی دارد، او باید در کنار سایر موارد، مطمئن شود که این بازدید انجام می‌شود. ما از هر طریق ممکن به او کمک خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه آماده همکاری نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازدید ماموران این آژانس از نیروگاه هسته‌ای است.

او ادامه داد: در یک مقطع آماده پذیرش بازرسان بودیم و همه چیز انجام شد، اما اداره امور امنیتی دبیرخانه سازمان ملل اجازه نداد و آژانس نمی‌تواند برخلاف توصیه‌های این اداره عمل کند. لذا این بازدید انجام نشد، اما همه مقدمات و خدمات لجستیکی آماده شد. این برای همه، از جمله رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شگفت‌انگیز بود.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای فعال در اروپا که در دوران شوروری ساخته شده، در کرانه روخانه «دنیپر» در جنوب غربی شهر زاپروژیا واقع شده است.

این نیروگاه برای نیروهای اوکراین و روسیه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار بوده و کنترل آن از آغاز جنگ تا کنون مورد مناقشه بوده است.

امضای لایحه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو توسط بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی لایحه مصوب سنا را امضا کرد که بر اساس آن عضویت فنلاند و سوئد به ناتو از سوی ایالات متحده آمریکا تایید نهایی می شود.

بایدن پیش از امضای این لایحه گفت: به عقیده من، این لحظه بسیار مهم برای ناتو و همچنین برای امنیت و ثبات بیشتر نه تنها اروپا و آمریکا، بلکه برای جهان است.

سنای آمریکا هفته گذشته لایحه عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را تصویب کرد و با این کار به بایدن اجازه داد تا تاییدیه آمریکا برای عضویت این دو کشور در ائتلاف ناتو را به طور رسمی اعلام کند.

ترکیه، اسپانیا، یونان، پرتغال، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک هنوز درخواست این دو کشور برای عضویت در ناتو را تایید نکرده اند.

بایدن در سخنان خود همچنین از سایر اعضای ناتو که هنوز عضویت فنلاند و سوئد را تایید نکرده اند خواست تا به سرعت این فرایند را انجام دهند تا فنلاند و سوئد به عضویت ناتو درآیند.

وی با ادعای اینکه پوتین می خواست ناتو را تضعیف کند اما دو عضو جدید به آن پیوستند، گفت: قدرت ناتو و پایبندی ایالات متحده به این ائتلاف قوی تر از گذشته است و با هر تهدید و تهاجمی مقابله خواهیم کرد.

وی افزود: با همپیمانان خود برای تقویت جبهه شرقی ناتو اقدام و قادر خواهیم بود با چالش‌های جدید ایجاد شده برای اروپا مقابله کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: درهای ناتو برای کشورهایی که شروط الحاق به آن را داشته باشند، باز است.

مجلس سنای آمریکا ۱۳ مرداد ماه با پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کرد.

گفت و گوی مکرون و جانسون با محوریت حمایت از اوکراین

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی بر حمایت از اوکراین در برابر روسیه تاکید کردند.

به گزارش رویترز، کاخ ریاست جمهوری فرانسه سه شنبه شب اعلام کرد، مکرون و جانسون گفتند که حمایت از اوکراین تا زمانی که لازم باشد، ادامه خواهد یافت.

جانسون و مکرون در تماس تلفنی همچنین درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای گفت و گو کردند.

رزمایش نظامی روسیه و بلاروس

نیروی هوایی و نیروی دفاع هوایی بلاروس در ماه جاری میلادی مانورهای نظامی را از جمله در یکی از میدان‌های آموزشی روسیه برگزار می‌کند.

به گزارش اوکراینسکا پراودا، وزارت دفاع بلاروس در اطلاعیه‌ای در تلگرام اعلام کرد، مانورهای عملیاتی-تاکتیکی نیروی هوایی و نیروی دفاع هوایی بلاروس با تیراندازی‌های رزمی در بلاروس و در صد و پنجاه و هشتمین مرکز آموزش جنگی نیروهای هوافضای روسیه برگزار می‌شوند.

در این اطلاعیه آمده است که نیروها، تجهیزات نظامی ویژه از واحدهای هوابرد، نیروهای دفاع هوایی و نیروهای مهندسی رادیو و همچنین تشکیلات رزمی دانشگاه افسری بلاروس در این مانورها شرکت دارند.

براساس این بیانیه، هدف از برگزاری این مانورها افزایش هماهنگی واحدها در هنگام انجام وظایف است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این رویداد آموزشی رزمی در دو مرحله برگزار می‌شود؛ از ۹ تا ۱۱ اوت (۱۸ تا ۲۰ مرداد) در منطقه آموزشی در بلاروس و از ۲۲ تا ۲۵ اوت (۳۱ مرداد تا سوم شهریور) در قلمرو و حریم هوایی آشولوک واقع در منطقه آستراخان در روسیه.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۵
«روسیه: کارخانه تولید پهپادهای ترکیه را نابود می‌کنیم»
روسیه اگر بتواند دنیا را نابود می کند ولی نمی تواند فعلاً که در باتلاق اوکراین دارد له له می زند. یک پوتین مانده و یک بمب اتم. این پایان تمام قدرتهایی است که گمان می کنند اتم برایشان امنیت می آورد.
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
چرا مثبت دادن به این نظر خراب است ،، ولی منفی دادنش زودی خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
اون امریکاست که صد ساله تاسیس شده دنیا رو شخم زده روسیه هزاران سال قدمت دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
انگلوآمریکن در حال افول نسبی با تحمیل جنگ به دیگران می کوشد آب رفته را به جوی برگرداند غافل ار این توپخانه اصلی سرمایه داری تولید ارزان است ، همان که مزیت نسبی اش را در آن از دست داده است . اوکراین باتلاق روسیه است ؟ ناتو هم در آن دستو پا می زند . آمریکایی ها خیال می کنند جنگ سی ساله قرن گذشته را می توانند تجدید کنند و همه طرفه سود ببرند . نه اروپای پیر چنین ظرفیتی دارد و نه آمریکای پشت کرده به اصول آزادی پدران بنیانگذار .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
قابل توجه بعضی ها
سیدحسنی3نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
آمریکا میخواد مانند دو جنگ جهانی گذشته جنگ جدید جهانی را با تحریکات چین و روسیه براه اندازد تا تضعیف قدرتها مجددا آقای دنیا شود.امیدوارم اینبار قدرتها با خودش درگیر شوند.تا این شیطان نابود شود
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
از پرچمت معلومه بهت بر خورده...داداش فعلا اروما زمستون و تابستون بعد رو بدون انرژی و غذای کافی باید بگذرونه،هنوز ۶ ماه از جنگ نگذشته که تکرمشون از منفی شده ۱۰ درصد هر کشور غربی.فعلا نه روبل سقوص کرده نه روسیه تورم داره..خدا رحمتتون کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
مثبتهای نظرات ضد پوتین ثابت میکنه بدلش فرستاده تهران از ترس مردم
تاوقتی که نیروهای متجاوز روسیه در قلمرو خاک گرجستان و اوکراین هستند صحبت درباره صلح معنایی ندارد شبهه جزیره کریمه نیز حتما از روس و تجزیه طلبان باید پاکسازی بشود حتی اگر هزار سال این جنگ ادامه داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
چشم... فرمایش دیگه ای ندارید؟

روس ها چیزی رو که بپیچونن دیگه پس نمیدن. فعلاً فکر نجات بقیه خاک اوکراین باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
بخاطر لج یه عده در بیاد مثبت دادم ولی توجه داشته باش کریمه متعلق به روسیه بود که خروشچف با حاتم بخشی داد به اوکراین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
پایگاه های آمریکا عامل جنگ افروزی در جای جای جهان هستند .
وضعیت روسیه تو اکراین شده مثل وضعیت ایران در جنگ ۸ ساله که هر چه بیشتر طول می کشید اقتصاد کشور نابودتر می شد و یا وضعیت فعلی که چراغ سبز دادند برای غنی سازی ولی هدفشان نابودی اقتصاد ایران است
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
ولی این را هم بدان دقیقا واقعیت ها را برعکس می بینی، دلیلش هم این هست هنوز معنی تلاش را نمی دانی، چون برای برای رسیدن به اهداف باید از جان و
دل مایه گذاشت
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
اقتصاد ایران در زمان جنگ بسیار بسیار بهتر از الان بود، بعد تو 8 سال جنگ عراق و ایران، ایران آغازگر جنگ نبود بلکه عراق بود که جنگ را برعلیه ایران شروع کرد ایران فقط از سرزمینش دفاع کرد
از عجایب روزگار . پهپاد ناو غرق می کند آنهم پهپاد مونتاژی . همانطور که در پاراگراف اول گفته شده ، پهپادی که سریعا نابود میشود . اصولا محافل نزدیک به ترکیه تا نامی از پهپاد ایرانی یا هر نوع پیشرفت نظامی از ایران به میان می آید ، شروع به تبلیغات پهپادی می کنند که جز پرچم رویش که آنهم در دنیای امروز دِمُده شده و صرفا عقده ای بازی است ، هیچ چیز دیگرش مال خودشان نیست . زلنسکی تمام شد . غرب بدن نیمه جانش را در آی سی یو نگه داشته بلکه نانی برایشان بسازد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
از وقتی جنگ شروع شد و قرار بود ۳ روز طول بکشه همینو میگید اما چیزی که ما میبینیم التماس روسیه برای طولانی نشدن جنگ است . روسیه در باتلاق گیر کرده تا وقتی پوتین تمام شود . میخواست جلوی گسترش ناتو را بگیرد . ناتو گسترده تر شد
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
ناشناس 16:48 اوایل جنگ دلقک به نیابت از غرب امارهایی میداد که همه تعجب میگردند بعد از مدتی معلوم شد دلقک میدان جنگ واقعی را با بازی های کامپیوتری اشتباه گرفته حالا هم شما به تبعیت از انگلیس و امریکا هر روز میگید روسیه تمام شد ولی فعلا که همه اروپاییها از حالا لرزیدن را شروع کردند البته که در این مدت مردم شورش نکنند
جناب زلنسکی شما فعلا خرسون و لوهان رو برو پس بگیر کریمه پیشکش .
زنده باد ولادیمیر پوتین
زنده باد شرق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
مرگ بر کمونیست لنینیست - مائوئیست که هیچ جایگاهی در بین مردم کشورش ندارد
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
مرگ بر روسيه كودك كش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
این روزها‌ ساندیس‌ فراوان‌ بود‌ زیاده‌ روی‌ کرده‌ ای‌ !
وقتی چرنوبیل رو گرفت چرا عین خیالش نبود؟
اکراین تمام بنادر استراتژیکش از دست داده فعلا فقط با دروغ و شایعه پراکنی داره توجه رسانه ها رو نگه میداره جنگ تایوان شروع شه کسی دیگه یاد اکراینم نمی کنه
واکنش زلنسکی جالبه هروز یک شهر یا منطقه را از دست می هد و می گوید فلان جا را پس می گیریم احتیاج نیست پس بگیری فقط از دست نده کافی است
هنوز شب رییس جمهور دست نشانده اوکراین دراز است. با کمک های گشاده دستانه تمام غرب به او و البته با توجه به اهمیت فوق العاده این جنگ برای دنیای شرق و غرب نمی توان و نباید ساده اندیشانه فکر کرد که این نبرد به زودی تمام می شود. واقعیت به نظر من این است که روسیه سال ها پیش یعنی از زمانی که ناتو به رهبری آمریکا شروع به زیر پا گذاشتن توافقات خود با مسکو درباره عدم گسترش ناتو به شرق کرد و یکی یکی کشورهای ضعیف شرقی را با لطایف الحیل بلعید باید واکنش های سخت نشان می داد اما زخم های ناشی از دوران جنگ سرد نابرابر این امکان را به روس ها نداد و آن ها باید منتظر زمان می ماندند که ماندند. کاری که پوتین کرد و قطعا آن را تمام خواهد کرد، یک اقدام صرفا ژئوپولتیکی نیست بلکه آغاز یک عصر جدید است. روسیه پوتین بسیار متفاوت از اتحاد شوروی اما به نظر من ادامه همان رویاست و محبوبیت بسیار بالای وی بر اساس آخرین نظر سنجی های منتشر شده در برخی رسانه های کشورمان موید نمایندگی وی دراز جانب بخش بزرگی از جامعه روسیه و جهانی است که محور مقاومت در برابر امپریالیزم شیطانی غرب به سردمداری آمریکا را تشکیل می دهند. روسیه و شخص پوتین از یک سو و همه غرب به فرماندهی بایدن از سویی

می دانند که باخت هر کدامشان در میدان اوکراین یعنی سپردن مهندسی دنیای فردا به دست دیگری. بنابر این توقع پایان سریع این جنگ به نظر واقع بینانه نیست. البته این را قبول دارم که شاید تصور روس ها در ابتدا کمی متفاوت با امروز بوده است اما بعید می دانم برای شخص پوتین و روسیه این فرض منطقی متصور نبوده باشد که شروع جنگ ها با آدم هاست اما پایانش را خدا می داند و بس. مخلص کلام اینکه اگر شکست های پی در پی آمریکا و اذنابش در سوریه، عراق و افغانستان را بشود له شدن یک ابرقدرت دانست، طولانی شدن جنگ اوکراین با این صف بندی نامتقارن را هم می توان غیر طبیعی فرض کرد. من شخصا تحلیلم این است که پوتین کله زلنسکی را در پایان ماجرا خواهد کند اما از آن جا که در عالم سیاست همه چیز به مویی بند است، فعلا می گذاریم و می گذریم تا بعد.
سلام.امید و آرزوی من اتمام جنگ در تمام دنیاست.و صلح جهانی و آرامش همه انسانها.فلسطین،سوریه،عراق،یمن،عربستان،اوکراین،شرق،غرب.ان شاالله مورد قبول درگاه حق باشد.
دلقک کارش خندوندنه...وسط جنگم ی چیزی میگه همه بخندن...
بهتره تاریخ را ورق بزنید بعد صحبت کنید روسیه همیشه متخاصم و متجاوز بوده کشور‌های اسلامی را از آسیای میانه تا اروپای شرقی ساقط کرده و امپراطوری تزار و شوری را بنا نهاده ایران را تجزیه کرده و الی آخر
یاشاسین تورکیه،یاشاسین تورک کریمه و اوکراین
وابستگی نه به قدرت‌های بزرگ شرق ونه به قدرت‌های بزرگ غرب درست نیست ولی غرب با کمک تسلیحاتی که پولش را با غلات و استقلال اوکراین تسویه می‌کند ذات خودش را نشان می‌دهد. در ضمن روسیه هیچگاه نگفته ۳ روزه اوکراین را می‌گیرد بلکه این حرف را غربی‌ها در اول حمایت روسیه از دنباس گفتند. پوتین گفت تا به اهدافشان نرسیم وضعیت همین است در آزوف استیل هم گفت چنان محاصره کنید که یک مگس هم نتواند خارج شود ولی حمله نکنید تا آنها خود را تسلیم کنند و همین هم شد.
لطفاً روسی یاد بگیرید انگلیسی یاد بگیرید تا مستقیم اخبار کشورها را بدانید نه بی‌بی‌سی و نه وِ‌او‌آ و نه ایران اینترنشنال خبر درست را ترجمه و پخش نمی‌کنند.
باتوجه پیامهای درج شده به نظر می رسد شیفتگان غرب خیلی له له می زنند .گویا جنایات غربیها را ندیده اند .
روسیه شیطان بزرگ زمان
زنده باد اوکراین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر