بازدید 61192
رحمان قهرمانپور در گفت‌وگو با تابناک

احتمال عدم پذیرش پیش‌نویس از سوی ایران بیشتر از پذیرش است/ تهران در این مقطع جواب قطعی منفی نخواهد داد/ تا اجلاس سپتامبر آژانس هم‌چنان فضا برای توافق مساعد است

دور جدید مذاکرات هسته ای در وین که از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و پنج روز بعد در روز دوشنبه این هفته پایان یافت، پیش نویسی از سوی اروپا به ایران و آمریکا ارائه شد که به گفته یک مقام اروپایی، پاسخ به پیش‌نویس توافق احیای برجام یا «آری» است یا «نه».
کد خبر: ۱۱۳۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ 10 August 2022

اجتمال عدم پذیرش پیشنویس از سوی ایران بیشتر از پذیرش است/ تهران در این مقطع جواب قطعی منفی نخواهد داد/ تا اجلاس سپتامبر آژانس هم‌چنان فضا برای توافق مساعد است

بین الملل تابناک/ اکرم محمدی منش: دور جدید مذاکرات هسته ای در وین که از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و پنج روز بعد در روز دوشنبه این هفته پایان یافت، پیش نویسی از سوی اروپا به ایران و آمریکا ارائه شد که به گفته یک مقام اروپایی، پاسخ به پیش‌نویس توافق احیای برجام یا «آری» است یا «نه».

پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه پس از پایان آخرین دور گفت‌وگوهای احیای برجام، از تهران و واشنگتن خواست یک تصمیم سیاسی فوری درباره پیش‌نویس توافق بگیرند.

آقای استانو با اشاره به «نهایی شدن» پیش‌نویس توافق میان ایران و گروه ۴+۱ گفت: «هرچه می‌توانسته مورد مذاکره قرار گیرد، در نسخه نهایی متن گنجانده شده و حالا کشورهای عضو باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند.» وی با تاکید بر تمام شدن فرصت تدوین پیش‌نویس توافق جدید افزود: «این تصمیم یا آری است یا نه.»

شامگاه دوشنبه نمایندگان ایران و ۴+۱ ناگهانی از پایان مذاکرات وین خبر دادند و هیأت تحت سرپرستی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران به تهران بازگشتند.

خیلی دور، خیلی نزدیک!

در روزهای اخیر، ایالات متحده مدعی شده انتظارش نسبت به پیشرفت در مذاکرات کمرنگ شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه به المانیتور گفت: «دولت آماده است تا به سرعت به توافقی بر اساس پیشنهادهای اتحادیه اروپا دست یابد، اما از گمانه زنی درباره موضع ایران خودداری کرد. آنها بارها گفته‌اند که برای بازگشت به اجرای متقابل برجام آماده هستند. همانطور که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به وضوح اعلام کرده، متن کنونی تنها چارچوب موجود برای انجام این کار است. بابد بیایید ببینیم اکنون چه تصمیمی می‌گیرند.»

حسین امیرعبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه در تماسی با بورل گفت: «با واقع‌بینی و پرهیز از مواضع غیرسازنده به‌ ویژه آمریکا، می‌توان به توافق دست یافت.»

پیش از این، یکی از موانع اصلی برای احیای توافق، درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا بوده است. 

اکنون به نظر می‌رسد، نقطه مورد اختلاف اصرار تهران بر این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به پرونده ادعایی در مورد سه سایت اعلام‌نشده ایران پایان دهد.

علی واعظ که به‌عنوان مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کند، هشدار داد که اختلافات بر سر تحقیقات آژانس سازمان ملل می‌تواند حل‌ناپذیر باشد. او گفته: «ترک وین به این امید که زمان به حل این مشکل کمک کند، یک قمار خطرناک است.»

با این حال، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران، مدعی شد که گزارش‌ها درباره جزئیات آنچه پیشنهاد شده «فقط حدس و گمان است». مرندی به المانیتور گفت: «تیم مذاکره‌کننده نمی‌تواند در مورد آنچه تاکنون به دست آمده اظهار. نظر کند تا زمانی که متن در تهران به دقت مورد مطالعه قرار گیرد. در چند ماه گذشته، چه در وین و چه زمانی که مذاکره‌کنندگان در پایتخت‌های خود حضور داشتند، مذاکره کنندگان ایرانی تهدیدات غرب و ضرب الاجل های مصنوعی را برای حفظ حقوق ایرانیان و کسب امتیازات کلیدی نادیده گرفتند. تفاوت بین آن زمان و اکنون بسیار است.»

در همین رابطه، «رحمان فهرمانپور» کارشناس ارشد مسائل هسته ای در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: در این دور جدید از مذاکرات، به نظر می‌رسد تنها یا اصلی‌ترین عاملی که تغییر کرده، سفر آقای بایدن به خاورمیانه بوده است؛ یعنی در حد فاصل مذاکرات دوحه و مذاکرات وین اتفاق مهمی که افتاد، سفر بایدن به خاورمیانه و تنش میان آمریکا و چین بر سر تایوان بود که به نظر من، متغیر اول خیلی مهم‌تر است. در واقع، سفری که بایدن به اسرائیل و عربستان داشت، نقش مهمی در رویکرد جدید آمریکا به مذاکرات و پیشنهادی که اروپایی‌ها ارائه کردند، داشت.

وی افزود: در مورد موارد اصلی اختلافی واقعیت این است که این موارد هنوز برطرف نشده؛ یعنی مساله تضمین‌های آمریکا در مورد عدم خروج یا تضمین‌های آمریکا در مورد انتفاع اقتصادی ایران از برجام هنوز حل نشده است. در این دور از مذاکرات، مساله دیگری هم مطرح شده که رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند و آن هم بستن پرونده سه یا چهار موردی که فعلا مورد اختلاف ایران و آژانس است؛ یعنی مسائلی که از نظر ایران ادامه پرونده پی‌ام‌دی یا ابعاد نظامی احتمالی است، ولی آژانس آن‌ها را موضوع جداگانه‌ای می‌بیند؛ این هم به موارد اختلافی اضافه شده، ولی هنوز ما نمی دانیم که آیا آن دو مورد اختلاف دیگر حل شده یا نه؛ اما از مواضعی که هر دو طرف گرفتند، به نظر می‌رسد که اختلافات همچنان وجود دارد؛ هرچند ادعا شده مواضع دو طرف به هم نزدیک‌تر شده ولی اختلافات هنوز وجود دارد.

این کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: متن پیشنهادی جدیدی که از آن صحبت می‌شود، یعنی متنی که اروپا تهیه کرده و بدون تردید با هماهنگی آمریکا تهیه شده، در کلیت موضوع، ادامه سیاستی است که آقای بایدن در خاورمیانه اعلام کرده؛ یعنی تشکیل یک ائتلاف برای اعمال فشار بر ایران. به همین دلیل، شرایط برای ایران سخت‌تر می‌شود. با این حال، احتمال قبول نکردن ایران بیشتر است. مساله این است که اگر ایران اعلام کند که قبول نمی‌کند، نباید انتظار داشته باشیم طرف غربی اعلام کند که مذاکرات تمام شده است؛ بنابراین فکر می‌کنم طرف اروپایی و آمریکایی تا اجلاس سپتامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنان فضا را برای توافق مساعد می‌بیند، ولی اگر توافقی تا اجلاس سپتامبر و حداکثر تا نوامبر آژانس بین‌المللی انرژی صورت نگیرد، در آن صورت احتمال ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد. البته زمانی‌ که پرونده وارد نیویورک شود قاعدتا فرمول و نوع بازی متفاوت می شود و نقش چین و روسیه بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. باید ببینیم که در صورت تحقق این سناریو وضعیت چطور خواهد شد، ولی در هر صورت باید تا اجلاس سپتامبر صبر کنیم.

وی در پایان گفت: به نظر من ایران در این مقطع جواب قطعی منفی نخواهد داد؛ به این دلیل که به ترک میز مذاکرات متهم نشود، ولی از طرف دیگر اروپایی ها به صرف این جواب مبهم ایران، موضوع را کم لن یکن تلقی نخواهند کرد و سعی خواهند کرد تا اجلاس سپتامبر حتی تا اجلاس نوامبر، موضوع را همچنان در دستور کار قرار دهند تا بتوانند به یک توافقی دست پیدا کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۷
بهتر است از فرصت ایجا شده بهره برد و توافق را برای بهبود وضعیت مردم انجام دارد
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
آنها خواهان توافقی نیستند که منفعتی برای ما داشته باشد.
ناشناس
| Philippines |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
بابا یا بگید اره یا بگید نه. زندگی و کسب و کار وامید و اینده ملت رو هواست همه چیزمون شده برجام همش داریم دست دست میکنیم تا ببینیم چی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
بهبود وضعیت مردم سر سوزنی براشون اهمیت نداره. اینا خودشون کاسب تحریمن بعد بیان لگد بزنن زیر سفره خودشون؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
روزی ۲۵۰ میلیون دلار یعنی روزی ۸ هزار میلیارد

تومان داریم روزانه خسارت عدم توافق برجام و عدم

تصویب اف ای تی اف را از جیب مردم و کشور میپردازیم

اوضاع مردم در ۸۰ سال گذشته به این فلاکت و بدی و نامساعدی قرار نداشته است

به نحوی که عده ای از روی ناچار به فروش اندام های داخلی و فرزندان خودشان رسیده اند

و تابلوها و نرده ها و مبلمان شهری را از جا کنده و میفروشند ، تا بتوانند شکم زن و بچه هاشون را با حداقل ها پر کنند

مسولان متوجه باشند که این اوضاع ، و در صورت عدم توافق برجام، بیشتر قابل ادامه و تحمل نمیباشد

و هر لحظه میتواند با شورش مردم گرسنه که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند را ساکت و آرام و کنترل کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
اروپا ناظر نیست کامل طرفدار آمریکای هست
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
عمله های آمریکا شروع کردند به تکرار حرف های آمریکای تروریست و اروپای بدعهد ، ما هیچ عجله آیی نداریم دلار خور ها ، پیش بسوی لرزیدن اروپاییها و بنزین ده دلاری در آمریکا
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
وضعیت مردم با برجام بدتر میشه نه بهتر
ناشناس
| Canada |
۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
دنیا به کام کاسبان تحریم بوده و خواهدبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
هر چند غربیها هر گاه بخواهند ، دبه می کنند . اما در حال حاضر به نفعمان است که برجام دو را امضا کنیم دستکم افکار عمومی در داخل کمتر توسط شبکه های خارجی بازی خواهند خورد و توپ در زمین غرب خواهد افتاد .‌
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
فرصت و بهره برای چه کسی؟ وقتی تضمینی نیست یعنی بعد از توافق فشار بیشتر این خواهد بود
کاملا مشخص است که ایران در گوشه رینگ است و به همین دلیل نه میتواند متن موجود را رد کند و نه بپذیرد. اگر غربی ها فشار را زیاد کنند ممکن است ایران به طور کلی قید برجام را بزند که در آن صورت اوضاع خیلی وخیم میشود و احتمال کمتری هم هست که در اثر فشار طرفهای غربی متن موجود را بپذیرد که در این صورت از منافع اقتصادی برجام نفع چندانی نخواهد برد و بعد از چند ماه دوباره فشار غربی ها برای مهار هسته ای ایران شروع خواهد شد. در این میان اگر چین با تایوان درگیر شود وضعیت به نفع ایران تغییر خواهد کرد و به نظر میرسد ایران منتظر این رویداد است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
منافع برجام برای هردو طرف کم رنگ شده. ایران احساس میکنه تاثیر تحریمها از اوج خودش گذشته و تحریم روسیه و احتمالا به زودی چین باعث کاهش فشار تحریمها بر ایران هم خواهد شد. از طرف دیگه مطابق برجام 8 سال پس از شروع برجام بخش قابل توجهی از محدویتهای هسته ای ایران برداشته میشه و آمریکا هم انگیزه زیادی نداره که به خاطر یک سال اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران امتیاز بده و علاوه بر اون از یک سال دیگه به ادامه برنامه هسته ای ایران رسما تن بده. کلا دیگه الان سال 2015 نیست برای هیج طرف. در عین حال هیچکدوم هم نمیخواد مقصر در نابودی برجام باشه.
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
پیشگوی راستگو باید اسمت را بگذارند پیشگوی آمریکایی ، هر کسی الفبای سیاست دنیا را بداند ، میداند که آمریکا و اروپا گوشه رینگ هستند و زمستان در پیش رو ، یخ نزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
نظرت در مورد یک آزمایش هسته ای از سوی ایران چیه ؟ آنوقت معادلات چگونه تغییر خواهد کرد ؟
بابا ملت له شدن
بس کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
اونها بس نمی کنند . بس کنید رو به کی می گی . اونها می گن شما باید مثل عراق و عربستان تو سری خور باشید . وابسته باشید . مثل گذشته ما براتون تصمیم بگیریم . خلع سلاح بشید مثل لیبی . ما در دایره ای قرار گرفتیم که اگر هم بخواهیم با حقوق یکسان با ما برخورد کنن اونه نمی کنن . چون خودشون رو ابرقدرت می دونن . علت رو هم در تاریخ اوخر دوره ی قاجار و پهلوی باید دید . چون اونها تصمیم گیرنده بودن
ناشناس
| Philippines |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
در پاسخ به ناشناس ۱۶.۱۹عزیز برادر اگر زیر بار حرف زور نمیروید بقول شما پس اقلا مرد باشید و از ان پی تی بیرون برید وبمب اتم بسازید تا اقلا دلمون نسوزه که تحریمها را واسه چی تحمل میکنیم
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
تو آمریکایی له شدی
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
ناشناس ۱۶:۳۷ ، به تدریج کشتن طرف مقابل کیفش بیشتره
حالا زوده انشااله 20 سال دیگه اگر آمریکا تضمین داد که از برجام خارج نمی شود ما توافق می کنیم چه عجله ایه. بچه ها که اون طرف آب هستند ما هم که وضعمون خوبه مردم هم که مهم نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
برا کدخدا و اروپا چوب جمع کن ، این بدبختا از الان دارند از ترس یخ میزنند
غربگدا مجرم نیست بیماره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
ولی شرقگدا هم مجرمه هم بیمار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
شما چطور؟ بیماری یا مجرم؟
ناشناس
| Canada |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
امید دانا زیاد نگاه کن
اگر انتفاع اقتصادی ایران تضمین نشود برجام چه سودی دارد؟!
گذشت زمانی که برجام را برای نفع آقازاده های ساکن آمریکا و اروپا می پذیرفتند
گذشت زمانی که به قول خودشان برجام سایه جنگ را از سر ایران باز کرده بود
برجام زمان روحانی در GDP ایران را حتی به زمان احمدی نژاد هم نرساند و تحریم ها شدید تر شده و حتی جیبوتی هم برای ایران شاخ شده بود
برجام موجب شد که عربستان ادعای حمله به ایران با تهاجم به یمن را بنماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
در زمان عمر دو ساله برجام به شکل واضحی وضعیت قشر فقیر بهتر شد و بسیاری از خانواده های متوسط یا خودرو خریدند و یا خودروی خودشان را بهتر نمودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
غربیها بشدت عملگرا هستند ،اگر تا ماه سپتامبر صبر شود هم جایگزین نفت و گاز ایران را پیدا می کنند و هم بخواست اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه ایران را از حضور مستقیم در بازاراقتصادی جهان محروم می کنند.
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
روحانی چی داد بجاش شکلات هم نگرفت آب نبات چوبی لیس زده گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
دوست عزیز بخاطر اینکه خیلی ضرر کردیم و برگشت به شرایط قبل از احمدی نژاد زمان زیادی می برد
شما واقعا فکر کردید کشوری که مخالفین برجام رو برای مذاکره میفرستند اصلا نیستی برای توافق دارند؟
اگر از همون اول براتون واضح نبود که نیت زمان خریدنه مشخصه از گذشته و تاریخ 40 سال اخیر هیچ عبرتی نگرفتید
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
رو که نیست سنگ پای قزوینه ، مگه ما درخواست مذاکره دادیم ، شما عربگدا ها عادت دارید دروغ بگید تعجبی ندارد
پذیرش باید مرحله به مرحله باشد
نه مانند دوره قبل که نقد دادند اما وعده تحویل گرفتند
و آخرش هم با تحریم های شدید تر سرکارمان گذاشتند.

ایرانی از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
دوره قبل هم اگه فردای امضای برجام شروع به موشک پرونی نمیکردین و اجازه میدادین چارتا شرکت امریکایی بیاد سرمایه گذاری کنه امریکا از برجام خارج نمیشد
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
این ناشناس راست میگه ، اگه گاو شیرده می‌شدیم مشکل حل بود . ،برید پی کارتون با این حرفها تون ، آمریکای تروریست از اول همین سناریو را داشت ولی ظریف و روحانی هم گول خوردند و هم گول زدند ،
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
، اول اقتدار، بعد اقتصاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
در تاریخ این روزها خواهند ماند و آیندگان در خصوص مذاکره کنندگان قضاوت خواهند کرد اما مثل ملی شدن نفت نخواهد بود
تا آمریکا حقوق اقتصادی ایران را به رسیمت نشناسد هیچ پیمانی با این پیمان شکنان نباید امضا شود.
امیدوارم آقازاده های دولت رییسی در خارج گرسنه نمانده باشند که نیاز به وطن فروشی به اسم برجام و.. باشد
پذیرش هر توافق بدون ابزار قدرت، امضا کردن تسلیم یک ملت است.
به قول امام خمینی این رابطه گرگ و میش است که هرگز سرانجامی نخواهد داشت.
آزموده را دوباره آزمودن خطا است.
اروپا خائن تر از آمریکا است.
این هتل حیف نیست؟ اگه توافق کنن که دیگه نمیرن اینجا.
صهیونیستها برای کنترل جهان پروژه های مختلفی را طراحی می کنند یکی از آنها برجام هست هر چقدر زمان بر بشود آنها به اهدافشان نزدیک تر می شوند .مرگ بر صهیونیستها .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
یک تست آی کیو بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
یک نفر هست که این همه نظر منفی رو درباره برجام میده
فقط یک چیز را من فهمیدم تا وقتی مسئولین به مردم اطمینان نداشته وچند پهلو حرف بزنند وما خبرهارابایستی ازماهواره پیگیری کنیم میشود همین مثل افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی که دارند با ماها بازی میکنند با اروپاییها هم دارند بازی میکنند ووقت میخرنند
پاسخ ها
حسام الدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
ظاهرا در دوره قبل کسی گفت که جزئیات مذاکرات رو به مردم بگین مردم نامحرم نیستن
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
مشکل شماها این هست که اخبار را از ماهواره ها پیگیری می کنین، شما توی ایران زندگی می کنین و باید اخبار ایرانی نگاه کنید، مرغ همسایه غاز نیست، شما غاز می بینیش
هنر مردان ما این است که وقتی می پرسند آری یا خیر ؟ میگویند حالا ببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
قبلا اونها می گفتن حالا ما می گیم .
توپ در زمین ما است و اروپا و امریکا و چین تمام خواسته های ما را پذیرفتند و حتی روسیه تلویحی پذیرفته

در صورت عدم توافق ، قطعا در شهریور ماه پرونده ما به شورای امنیت خواهد رفت

و سیستم ماشه کلید خواهد خورد

و خطرات بسیار جدی قرار گرفتن ذیل بند 7 منشور ملل بسیار بدیهی و حتمی میباشد

هر انچه دکتر طریف و تیم او رشته بودند پنبه و به دوران خطرناک جلیلی و احمدی نژاد و تحریم ها و احتمال حمله نظامی جامعه جهانی

را باید منتظر باشیم و ببینیم
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
همین مکانیزم ماشه دستپخت دکتر ظریف است که زیر بار چنین تعهد خطرناکی رفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
نه خیر . این مقطع روسیه و چین به دلیل تهدید امریکا رای به بند ۷ نمی دن . شرایط تغییر کرده .
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
ملت ایران از حمله نظامی امریکا نمیترسد چون امریکائی ها میدانند که هیچ غلطی نمیتوانند بکنندامریکا در جنگ 8 ساله دید که با ایران نمیتواند درافتد الان هم 35 سال گذشته قویترهم شده ایم امریکا تکان بخورد به چنگمان می افتد ویا کشورهای غربی فقط دولت این فشاری که به ملت تحمیل میشود را برطرف بکند واگربخواهد میتواند ولی نمیکند بهتر از توافق است
خوب همین رفیق حسین را به عنوان نماینده ی تام الاختیار کشور در تمامی مذاکرات تعیین کنند و قال قضیه را بکنند. چه لزومی به تحمیل خرج سفر به وین بود. می توانستند متن را به صورت آنلاین مبادله کنند و بعد بدهند رئیس کیهان پاراف کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
خخخ
منافع تمامی طرفها باید تامین بشه و همگی در ایران سرمایه گذاری کنند نه مثل دفعه قبل که به شرکتهای آمریکایی اجازه ورود ندادند و این شد بهانه ای برای خروج آمریکا
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
ما خودمون جرات نمی کنیم تو کشور خودم دیگه سرمایه کنیم شرکت خارجی بیاد
حیف وقت و سرمایه های این مملکت که بیخود دود میشود
نشستین تو هتل زیر کولر حرفتون فقط نه هستش؟ مشکل مردم براتون اهمیت نداره با تحریم هیچ یک از شماها تحت فشار نیستین بنابراین لزومی نمی بینین فشار رو از مردم بردارین
خودتون حال میکنید خبرازمابدبختهانداریدکه ۱۰هزارتومان پول توجیبی بچه مون هم نداریم. حقوقها وانتیازات آنچنانی.
دلم تنها برای هزینه های رفت آمدها می سوزد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
من هم جای کنی بودم هی مذاکره را برای مذاکره کش میدادم
امریکا هنوز وارد برجام نشده، بعد تو میگی توپ در زمین ماست؟
ظریف دلار رو ۳۰ هزار کرد یا جلیلی؟
جامعه جهانی منظورت کیه؟ یه آمریکاست دیگه. نکنه روسیه و چین هم به ایران حمله میکنند یا شایدم جنگ اوکراین و تایوان و اینا رو همه ول میکنن میریزند تو ایران؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
جناب ،ظریف دلار و ۳۰ نکرد دلواپسا با کارشکنی ۳۰ کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
باور نکردنیه هنوز جلیلی طرفداری هم داره
سلام. بچه ها اینقدر استرس نداشته باشید. برجام مهم نیست، سوال اینکه آیا ناهار هتل کوبورگ خوبه یا نه؟ و آیا ناهار سرو میشه کلا ؟
اینا کین اسمشونو گذاشتین کارشناس؟ یه دانشجوی ترم اول علوم سیاسی میفهمه با فعال شدن مکانیسم ماشه تمام تحریم های سازمان ملل برمیگرده و چین و روسیه هم هیچ غلطی حتی اگر بخوان که نمیخوان نمیتونن بکنن
پاسخ ها
ساعد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
این فعال شدن مکانیسم ماشه مال ترسو هاست که به هیچ دین و آیینی مقید نیستند و فقط اهل دنیا گرایی و لذت هستید
بد نیست بجای لجبازی نگاهی هم به وضعیت معیشت وزندگی مردم داشته باشید.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
مگر مهم است؟؟؟؟
یک ملت رو معطل و مسخره کردن دولت رئیسی و مذاکره کننده هاش.در صورت نپذیرفتن توافق باید منتظر عواقب شدیدی در داخل و جامعه جهانی باشید خود دانید
مردم دیگه تحمل تحریم و فشار و سختی رو ندارند چاره ای جز پذیرش برجام ندارید. چقدر دیگه مردم باید سختی بکشن تا راضی بشید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
lمگه مردم براشون مهم اند؟؟؟؟
نپذیرفتن توافق یعنی همراهی با کاسبان تحریم که عامل بدبختی مردم هستن
توافق میشه
تنها راحل برای برون رفت از این وضعیت داشتن سپر اتمی است . بی خیال برجام .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
انهم داریم از بمب اتم بالاترش را هم داریم امریکا و اسرائیل میداند که داریم فقط سیاست است ملت ایران باید گرسنه باشه اگه شکمش پر باشه بروز میده یک جا نمیمانه
فضا برای اسراییل و آمریکا شاید مساعد باشه، ولی برای ایران شدیدا نامساعده.
آقا پیشنهاد میکنم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی( که وظیفه ذاتی حفاظت از انقلاب اسلامی را بر عهده دارد) یک کمیته تشکیل بده که وظیفه اش این باشد نظارت کند تمام مسئولی درآمدشون و دسترسی به امکانات خود و خانوادشون دقیقا مانند آحاد مردم باشد. بعد در این شرایط هر تصمیمی که برای ادامه مذکرات گرفتند مورد تائید همه مردم خواهد بود. این اسمش یک حرکت انقلابی هستش.
ه
فقط. کسانی که دارن منفعت میبرم. میگن بگین نه. این یک طرفه موضووعه طرف دیگه. خلع سلاح. و حمله. مثل عراق و سایر کشور ها بهشون هست. بنظر بنده با اینکه. هیچ منفعتی ندارم نه بهتره چون قطعا پشت بندش. که خیالشون از ایران غیر اتمی و موشکی راحت شد حمله میکنم. بنظر بنده. ایران. رو موشک. هاش کار کنه ارتقا بده البته غیر هسته ایی بعد. بگه اره. که دفاع رو داشته باشیم.
سلام
با آرزوی موفقیت در این روز های گرامی برای تیم مذاکره کننده کشورمان در وین.
انشاالله که تحریم ها لغو شده و ایران مستقیما" در بازار اقتصادی جهان حضور پیدا کرده نقش خودرا ایفا کند. گرچه کشورهای مرتجع و وابسته ازجمله اسرائیل مخالف حضور ایران در بازار اقتصادی جهان هستند ولی به خواست خدا این امر مهم اتفاق خواهد افتاد.
ایران نه تنها دارای منابع انرژی فراوان است ،بلکه با داشتن بیشترین متخصص و کارآمدترین آنها قادربه اداره کردن پروژه های کشورهای منطقه و صدور محصولات صنعتی است.
انشاالله اگر این توافق حاصل شود ، برای اولین باردرتاریخ بشریت یک قدرت منطقه ای توانسته با قدرتهای بزرگ اقتصادی و نظامی جهان توافق برد ، برد صورت دهد . اهمیت این توافق دراین مقطع زیاد و موجب برکات و رونق اقتصادی خواهد بود.
غربی ها عملگرا هستند واگر از فرصت استفاده نشود ، سناریوهای مختلفی را تا ماه سپتامبر طراحی خواهند کرد. از تحریم ایران نه تنها دشمنان بلکه کشورهای به ظاهر دوست هم بصورت غیر اصولی متنفع شدند.
فقط دیگر بس کنسد همین !!! پدر ملت رو دراوردید.
نباید تسلیم بشوید. به آمریکا اعتماد نکنید.. از معاهده اتمی خارج شوید و سلاح هسته ای بسازید تا نتوانند هیچ غلطی بفرمایند. تنها راه حل اینه که غربی ها فقط زبان زور را می فهمند والسلام
از این فرصت باید به نفع مردم استفاده شود .اگر روسیه وچین
اجازه دهند .وهمچنین کاسبان تحریم که در کشور هستند.
برجام در بهترین حالت۲۰٪مشکلات کشور را حل خواهد کرد، تحول ساختاری در نظام بانکی،نظام مالیاتی،محدود کردن سفته بازی ودلالی،رونق تولید تکنولوژی محور وصادراتی،مبارزه با فساد ساختارها،عمل به قانون،ایجاد تحول درنظام اموزش وپرورش در راستای تربیت انسان در تراز یک کشور توسعه یافته اسلامی،رفع موانع سرمایه گذاری وکسب وکار،تعامل با همسایگان راه نجات اصلی کشور است.
وقتی امریکا سعارت در ایران نداره هر توافقی باد هواست چرا کسی را متوجه نیست وقتی سفیری از امریکا نباشه مگر میشود توافقی امضا کرد واقعا که جای تاسف است که همه چی را به بازی و نسخره و بچه بازی گرفته شده است
حالا که دولتمردان توان تصمیم گیری ندارند به رآی بگذارید تا مردم خودشان تصمیم بگیرند وخیر وشرشم پای خودشان این مملکت مال یک عده خاص که نیست مال همه است
تا ‌پایان دنیا مذاکره را کش بدید
خوبه
مردم دیگه از فشار اقتصادی خسته شدند کاسبان تحریم باید این موضوع را در نظر داشته باشند و کمی هم به فکر مردم باشند که دیگه ظرفیت تحملشون تمام شده.
ما خود احتمال را دوست داریم
چون احتمال نون دارد
احتمال سرگرمی دارد
احتمال بالا وپایین دارد
احتمال بیم وامید دارد
احتمال شد ونشد دارد
احتمال دافع وجاذبه دارد
آقایان که راس کشورهستند،،اگه خداروقبول دارید بس کنید
ببیندمملکت رو به کجابردید،،
پراید۷
میلیونی ۲۰۰میلیون،،،،،،،،
بر جام شده ی دکان به هیچ وجه حل شدنی نیست از آب گل آلود ماهی میگیرند
تا مادامی که قدرت نداشته باشی وضع همینه که هست هر وقت احتیاج داشتن تحریم و شل میکنن احتیاجشون رفع شد دوباره تحریم ها رو بر میگردونن پس نتیجه میگیریم که بمب اتم از اوجب واجبات است
تا اسراییل یا همون صهیونیستها نخواهند این برجام یا هر قرارداد دیگه نه امضا میشه و نه معنی داره. تااینجا که در این شرایط فعلی صهیونیستها به همه هدفهاشون بجز اون یکی باقیمانده رسیدن. اون هدف آخرشون هم استخراج نفت و گاز از منابع مشترک با لبنان در دریای مدیترانه و صادرات به اروپا هستش تا قبل از ورود ایران به بازار اونها بازار خودشون را بگیرند و تثبیت کنن. باعث تا"سف نیست؟
ما یکبار تمام وکمال برجام را قبول کردیم،به تعهدات یک جانبه وخفت بار هم عمل کردیم مثل ترکمنچای ولی طرف مقابل جلو چشم همه از جمله ظریف و روحانی و جریان غربگرایی داخلی برسام را پاره کرد ،اینها عبرت نیستند برای ما ایرانیها?
این برجام بدرد ما مدم نمیخوره اگرررررررر توافقی حاصل بشه بسود منصبدارها وپولدارها میباشد باید اول تحریم مردم درداخل کشور حل بشه اگه مردم از تحریم دولتیها نجات پیدا کنند میشه از برجام یسودی بمردم البته خیلی کوچک امیدوار بود تا داخل مملکت عدل وعدالت نباشه برجام کشکه چه بشه چه نشه مردم فقیر بیچاره تر خواهند بود قبلااز توافق ارز ترجیحی را نابود کردن چیشد مردم داغونتر شدن حالا مونده که بشه برجامی وجود نداره تا عدالت بین مردم انجام نشه هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد بدتر میشه بهتر نمیشه باتوفق بیتوافق
دوستان محترم ،این موضوع برجام یک شوی سیاسی است اگر امضا شود هیچ چیز به ایران نمی رسد اگر امضا نشود آنها همین بازی را با ایران به عناوین مختلف انجام می دهند ،حالا اگر رابطه با آمریکا مطرح بود احتمالا آنها کوتاه می آمدند، البته آنها که میگم یعنی آمریکا چون می دانست اسرائیل هم در امان است ،حالاکه رابطه در میان نیست آمریکا اگر هم زیر بار رفع تحریم برود آن را اجرا نخواهد کرد ،او با اساس انقلاب ما مشکل دارد و ما هم که با اساس آنها مشکل داریم پس همیشه رودرروی هم قرار داریم تا زمانی که با آمریکا در رابطه باشیم بنظر آمریکا بدتر از انگلیس و فرانسه و آلمان که تنهایی عرضه هیچ کار را ندارند نیست ،باید اونهارو ول کرد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی