بازدید 3926

نگرانی غرب از تحکیم روابط میان ترکیه و روسیه

شش تن از مقامات غربی نسبت به دیدار و گفتگو روز جمعه ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در شهر تفریحی سوچی ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴ 07 August 2022

به گزارش تابناک، این شش مقام غربی به روزنامه فایننشال تایمز گفتند که نسبت به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و وعده‌های رد و بدل شده میان این دو رهبر درخصوص گسترش همکاری تجاری و مسئله انرژی نگران هستند.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت این بلوک با ۲۷ کشور عضو، "بسیار بادقت و از نزدیک" همکاری ترکیه-روسیه را رصد می‌کند؛ وی همچنین درخصوص اینکه ترکیه "به طور فزاینده‌ای" در حال تبدیل به بستری برای تجارت روسیه است، ابراز نگرانی کرد.

یک مقام غربی دیگر رفتار ترکیه نسبت به روسیه را "بسیار فرصت‌طلبانه" توصیف کرد و افزود: ما تلاش می‌کنیم تا ترکیه را وادار سازیم که به نگرانی‌های ما توجه کند.

واشنگتن همچنین بارها هشدار داده است که اگر کشورهایی به دور زدن تحریم‌های روسیه کمک کنند، آن‌ها را با "تحریم‌های ثانویه" مورد هدف قرار خواهد داد، اما با این حال اتحادیه اروپا در انجام چنین اقداماتی "محتاط‌تر" بوده است.

یک مقام ارشد غربی گفت که اگر اردوغان تعهداتی را که روز جمعه تنظیم کرد، دنبال کند، کشورهای دیگر می‌توانند از شرکت‌ها و بانک‌هایشان بخواهند تا همکاری با ترکیه – این کشور عضو ناتو – را قطع کنند؛ اقدام و تهدیدی که می‌تواند اقتصاد ۸۰۰ میلیارد دلاری این کشور را فلج کند.

وی افزود کشورهایی که تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده‌اند، می‌توانند در صورت گسترش روابط ترکیه و روسیه، اقداماتی را نیز علیه آنکارا انجام دهند. اما در عین حال، این پیشنهاد توسط چندین مقام غربی رد شد؛ افرادی که چگونگی انجام قانونی این اقدامات را زیر سوال بردند و افزودند که آیا چنین کاری ایده خوبی است یا خیر.

یک مقام اروپایی ضمن بیان اینکه تصمیم رسمی اتحادیه اروپا درخصوص اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه می‌تواند در این بلوک چالش‌برانگیز شود، افزود: کشورهای عضو می‌توانند به صورت تکی اقداماتی را انجام دهند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند خواستار محدودسازی تجارت با ترکیه شوند یا از شرکت‌های بزرگ مالی بخواهند تا تجارت با شرکت‌های ترکیه‌ای را کاهش دهند.

سه تن از مقامات اروپایی گفتند که هنوز هیچ گفت‌وگو رسمی در بروکسل در رابطه با اقدامات احتمالی علیه ترکیه صورت نگرفته است. سایر مقامات همچنین خاطرنشان کردند که جزئیات کامل گفت‌وگوها در سوچی هنوز مشخص نیست.

این هشدار پس از دیدار ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان منتشر شد؛ دیداری که طی آن اردوغان گفت که پوتین، به "رویکرد منصفانه" در قبال ترکیه در موضوع سوریه پایبند است و از آنکارا در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

اردوغان، همچنین از برنامه‌های خود برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای ترکیه آکویو که با مشارکت روسیه در حال ساخت است، خبر داد و تاکید کرد که هدف ترکیه از راه اندازی اولین راکتور این نیروگاه در سال ۲۰۲۳ به قوت خود باقی است.

رسانه‌های داخلی روسیه در ابتدای دیدار اردوغان با پوتین، از قول رئیس‌جمهوری روسیه نوشتند: «امیدواریم بتوانیم برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری یادداشت تفاهمی امضا کنیم.»

 

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان