بازدید 27049
۲

۱۸ استان گرفتار سیلاب؛ افزایش قربانیان به ۵۳ تن/ امدادرسانی به ۱۴ هزار هموطن/ تداوم هشدار‌های قرمز، نارنجی و زرد در کل کشور

به رغم تجربه یکی از گرم و خشک‌ترین تابستان‌ها در کشورمان در دهه‌های اخیر، چند روزی است با فعالیت سامانه‌های بارشی در بسیاری از نقاط کشور، بحران‌هایی به وقوع پیوسته که از جمله آنها، درگیری ۱۸ استان، ۱۰۰ شهرستان و بیش از ۳۰۰ روستا در کشور با سیلاب است؛ بحرانی فراگیر که ابعاد آن رو به افزایش است و متاسفانه به جان باختن شماری از هموطنانمان منجر شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ 29 July 2022
۱۸ استان گرفتار سیلاب؛ افزایش قربانیان به ۳۴ تن/ امدادرسانی به ۱۴ هزار هموطن/ تداوم هشدارهای قرمز، نارنجی و زرد در کل کشوردر چند روز اخیر، ۱۸ استان، ۱۰۰ شهرستان و بیش از ۳۰۰ روستا در کشور درگیر سیلاب شده‌اند؛ بحرانی فراگیر که ابعاد آن رو به افزایش است و برای حلش، علاوه بر امدادگران، بسیاری از مسئولان هم پای کار آمده‌اند.

به گزارش «تابناک»، به رغم تجربه یکی از گرم و خشک‌ترین تابستان‌ها در کشورمان در دهه‌های اخیر، چند روزی است با فعالیت سامانه‌های بارشی در بسیاری از نقاط کشور، بحران‌هایی به وقوع پیوسته که بسیاری را به مشکلاتی گرفتار آورده و متاسفانه جان شماری از هموطنان‌مان را ربوده است؛ بحرانی که بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی هنوز پایان نیافته و ادامه خواهد یافت.

وضعیت خطری که حالا بیش از پیش خودنمایی می‌کند، به ویژه اگر بدانیم بر اساس اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی کشور، وضعیت هشدار قرمز، نارنجی و زرد در روز‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت؛ برای نمونه، امروز در استان‌های یزد، تهران، اصفهان و کرمان سیلاب خواهیم داشت و به همین منظور امدادگران جمعیت هلال احمر در این مناطق در وضعیت آماده باش قرار دارند.
 
آنچه پیش رویتان قرار دارد، چکیده‌ای از اخبار این بحران فراگیر در اقصی نقاط کشورمان است.
 
سیلاب ادامه دارد؛ مردم هوشیار باشند/ افزایش شمار فوتی‌ها به ۵۳ تن
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۲۲:۵۰

رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما هشدار داد: ۳۸۵ نقطه از کشور، ۲۰ استان، ۱۱۱ شهرستان و ۲۹ محور مواصلاتی متاثر از سیلاب است و تا کنون در جریان این سیلاب‌ها ۵۳ نفر جان خود را از دست داده و تا این لحظه ۱۶ نفر همچنان مفقود هستند.

او ادامه داد: بیشترین آسیب متاثر از سیلاب در کشور در استان تهران بوده است. امام زاده داود در غرب استان و شهرستان فیروزکوه و دماوند در شرق به خصوص منطقه زرین دشت و روستای آتشان‌ بیش از نقاط دیگر آسیب دیده‌اند. عملیات جست‌وجو در کن و امام زاده داود به مرحله آخر رسیده اما در فیروزکوه همچنان ادامه دارد.

کولیوند به امدادرسانی ۳ هزار نجاتگر و امدادگر این جمعیت در مناطق سیل زده سراسر کشور خبر داد و گفت: عملیات پاسخ به این سانحه دشوار و پیچیده بوده اما خوشبختانه موفقیت‌های زیادی حاصل شده است. به عنوان نمونه روز گذشته مردی ۴۰ ساله در امام زاده داود بعد از ۱۶ ساعت در رودخانه پایین دست توسط امدادگران نجات یافت و جان سالم به در برد.

او ادامه داد: افراد زیادی از مکان‌های ناایمن به محل های ایمن منتقل شدند و اسکان اضطراری برای تعداد زیادی از خانوارها در چادرهای هلال احمر فراهم شده‌است. همچنبن اقلام غذایی و زیستی بدون کاستی در حال توزیع در میان متاثرین است.

جان باختن ۵۳ نفر و مفقود شدن ۱۶ نفر تا این ساعت
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۲۲:۱۲

رئیس سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر گفت: از اول مردادماه تا ساعت ۲۰ امشب جمعا ۲۱ استان کشور با سیل درگیر بوده‌اند و متاسفانه تاکنون ۵۳ جانباخته و ۱۶ مفقود تا این ساعت سیل برجا گذاشته است.

وی افزود: سه هزار نفر اسکان اضطراری داشته ایم و بیش از ۱۳۰۰ نفر از حوادث مختلف نجات داده شده اند و جمعا ۱۷ هزار نفر در سطح کشور در یک هفته گذشته توسط ۶۸۷ تیم هلال احمر امدادرسانی شده است.

تعداد بازدید : 1353
۴ پیکر از خانواده ۵ نفره مفقود در سیل روستاهای الیگودرز پیدا شد
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۲۱:۰۲

در پی بارش شدید و رگباری پدیده مونسون در لرستان یک خانواده ۵ نفره در روستای سر در رودآب از توابع شهرستان الیگودرز دچار سیلاب شدند و با تلاش اهالی جسم بی جان چهار نفر پیدا و یک نفر از این خانواده همچنان مفقود است.

جست‌وجوی مفقودشدگان سیلاب به کمک سگ‌های زنده‌یاب
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۹:۵۹
ویدیویی از سیل هولناک در روستای مزداران فیروزکوه
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۷:۰۰

لطفا این ویدئو را مشاهده کنید و بعد به کسانی که در استانهای سیل خیز و کنار رودخانه‌ها و یا در دره‌ها ساکن هستند، اخطار داده و ایشان را راهنمایی کنید که حتما محل را تخلیه کنند تا به مانند این هم وطن گرفتار خطر نشوند. فراموش نکنید که بارشهای این روزها به صورت رگباری است و ممکن است بی آنکه اثری از آن در منطقه‌ای دیده شود، سیلاب ناشی از آن به ناگاه در پایین دست از راه برسد...

تعداد بازدید : 2021
دستور وزیر بهداشت به اورژانس و مراکز درمانی برای رسیدگی به سیل زدگان
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۶:۱۸

وزیر بهداشت با توجه به بارش های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، سازمان اورژانس و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور را ملزم کرد تا ضمن آمادگی کامل، تدابیر لازم برای رسیدگی فوری به سیل زدگان و بسیج همه امکانات شامل اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی، اقدامات تشخیصی و ارائه خدمات درمانی سریع و‌ مطلوب به مصدومان احتمالی را اتخاذ کنند.

دکتر عین اللهی به رییس سازمان اورژانس و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور دستور داد تمام امکانات خود را برای رسیدگی بهنگام و مؤثر به مصدومان احتمالی سیل بسیج کنند؛ «ضروری است اورژانس پیش بیمارستانی ، مراکز درمانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات سریع و کیفی به مصدومان در آمادگی کامل به سر برده، سرعت بخشی به اقدامات تشخیصی و رسیدگی‌های درمانی آسیب دیدگان سیل را در دستور کار قرار دهند.»

افزایش قربانیان سیل در کشور به ۳۴ تن
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۶:۰۰

مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان در سراسر کشور گفت: پس اعلام هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش شدید باران در نقاط مختلف کشور و احتمال جاری شدن سیلاب، سازمان امداد و نجات امدادگران در سراسر کشور و به خصوص در استان‌های دارای احتمال بیشتر وقوع سیل به حالت آماده‌باش کامل درآورد. همچنین بالگردهای امدادی در استان‌های در معرض خطر نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی با بیان اینکه انبارهای امدادی نیز از نظر تجهیزات اسکان، اقلام زیستی و موادغذایی در این استان‌ها تقویت شدند، گفت: همچنین با استفاده از تجارب سال‌های قبل، پیش‌بینی لازم برای اختصاص اماکن اسکان اضطراری نیز در این استان‌ها در دستورکار قرار گرفت.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره خدمات امدادی ارائه شده از سوی این سازمان از ابتدای مردادماه تا به این لحظه اظهار کرد: در مجموع در ۶۲ شهرستان از ۱۷ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.

ولیپور با بیان اینکه تاکنون ماموریت‌های امدادونجات در ۱۹ استان کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه برابر آمارها از ابتدای شروع ماموریت‌های امدادونجات در سیل‌های اخیر در مجموع ۳۴ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۲۰ نفر نیز مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

شناسایی اجساد جدید در زیرزمین مغازه ای در امام زاده داوود
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۵:۵۶

قدرت الله محمدی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت سیل امام زاده داوود به فارس گفت: 4 ایستگاه به اضافه یک ایستگاه پشتیبان به محل حادثه اعزام شده و شهرداری های مناطق 22 گانه هم به کمک آمده اند و تعداد زیادی ماشین آلات به محل اعزام شده است.

محمدی با تاکید بر این موضوع که 70درصد کار آوار برداری به اتمام رسیده است، گفت: تا فردا کار آوار برداری به طور کامل تمام می شود. اکنون چند پیکر دیگر در زیر زمین یک مغازه است که در حال خارج کردن آنها هستیم.

امدادرسانی به ۱۴ هزار هموطن
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۳:۵۳

مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: بر اثر بارندگی‌ها در روزهای اخیر، ۱۴ نفر از هموطنان در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و مرکزی جان خود را از دست دادند و در استان‌های تهران و چهار محال بختیاری، ۱۱ نفر مفقود هستند.

وی افزود: دیشب سیلاب در زرین دشت فیروزکوه به منازل و ساکنین منطقه، آسیب زیادی وارد کرده و در آن منطقه هم چند نفر جان خود را از دست داده اند. هنوز آمار دقیقی از تعداد جانباختگان به علت قطعی ارتباطات گزارش نشده است، اما عوامل امداد و نجات برای جستجو و امدادرسانی در منطقه حضور دارند.

ولی پور در ادامه گفت: به علت مسدودی جاده‌ها، اقلام امدادی مورد نیاز از طریق راه آهن و بالگرد به مناطق سیل زده فیروزکوه فرستاده می‌شود.

وی ادامه داد: در چند روز اخیر، ۱۸ استان، ۱۰۰ شهرستان و بیش از ۳۰۰ روستا در کشور درگیر سیلاب بودند و عوامل هلال احمر در عملیات جستجو و امداد و نجات، انتقال مردم به مناطق امن و همچنین ایجاد اسکان اضطراری برای حادثه دیدگان امدادرسانی کردند. تاکنون سه هزار نفر نیروی امدادی جمعیت هلال احمر در قالب ۶۰۰ تیم عملیاتی توانستند به ۱۴ هزار حادثه دیده در مناطق سیل زده امدادرسانی کرده و اسکان اضطراری بیش از ۳ هزار نفر را فراهم کنند.

تصاویری هولناک و ابهام آفرین از سیلاب؛ آیا کیفیت خودروها بی تاثیر بوده؟!
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۳:۰۲
تصویری که گفته می‌شود در طالقان ثبت شده
تصویری که گفته می‌شود در طالقان ثبت شده
تصویری از تخریب سیلاب در رودهن
تصویری از تخریب سیلاب در رودهن
۱۴ فوتی براثر سیل‌ در سه استان
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۱:۲۷

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: براثر بارندگی‌ها در و جاری شدن سیل، ۱۴ نفر از هموطنان در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و مرکزی جان خود را از دست دادند و در استان‌های تهران و چهار محال و بختیاری ۱۱ نفر مفقود هستند.

تعداد بازدید : 2064
بارش باران در جاده‌های ۱۲ استان
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۰:۳۵

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور انتظامی کشور در خصوص آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور گفت: در حال حاضر در برخی از محورهای استان‌های‌ گیلان، مازندران، گلستان، تهران، قم، اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری،کهگیلویه و بویر احمد،فارس،کرمان و بوشهر بارش پراکنده باران جریان دارد.

وی گفت:جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال (مسیر رفت و برگشت) از ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته به علت بارندگی شدید و احتمال نشست آسفالت تا اطلاع بعدی مسدود شده؛ همچنین محور هراز با توجه به ادامه عملیات پاکسازی گل و لای تا اطلاع بعدی مسدود شده و جاده سولقان به امامزاده داود نیز به علت ادامه پاکسازی سطح جاده مسدود است.

سرهنگ شیرانی تصریح کرد: در حال حاضر مسیرهای جایگزین جاده فیروزکوه و آزادراه قزوین_ رشت برای تردد به استان‌های شمالی و بالعکس باز بوده و وضعیت ترافیک روان دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر مسیرهای مسدود در روز گذشته بازگشایی شده است اعلام کرد: تعدادی از جاده‌های اصلی شامل شهداد_ نهبندان و ریگان - ایرانشهر و زاهدان - میرجاوه کماکان مسدود است؛ همچنین جاده بندر خمیر - بندرلنگه محدوده روستای کنخ تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین بندرخمیر - دژگان - بندرلنگه انجام می گردد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور انتظامی با اشاره به اینکه وزش باد شدید باعث بروز پدیده گرد و غبار و کاهش میدان دید رانندگان شده و احتمال وقوع تصادفات زنجیره ای را افزایش می دهد خاطرنشان کرد: بارندگی ها باعث افزایش لغزندگی سطح جاده ها شده و رعایت سرعت مطمئنه و افزایش فاصله طولی با خودرو جلویی در این شرایط ضروری است.

وی افزود: رانندگی در این شرایط نیازمند رعایت احتیاط بیشتر و آمادگی کامل در مواجه با این شرایط می باشد؛ بنابراین به رانندگان عزیز خصوصا در بخش حمل کالا و مسافر توصیه می کنیم در این ایام زمان بیشتری برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرند و با احتیاط بیشتر و کاهش سرعت رانندگی نسبت به شرایط عادی مسافرت نمایند و از قبل سفر ، شرایط جوی طول مسیر را مطلع شوند.

آخرین هشدار هواشناسی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور
۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۰۸:۰۰

هشدار هواشناسی-سطح نارنجی شماره 61 سازمان هواشناسی کشور که پنج شنبه 1401/05/06 صادر شده، تاکید دارد که دو هشدار هواشناسی سطح قرمز شماره 2 و زرد شماره 79 کماکان اعتبار دارند و بدین شرح است:

توصیف سامانه: تداوم و گسترش رگبارهای موسمی و فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید و در نواحی مستعد تگرگ، خیزش گردو خاک در مناطق مستعد

منطقه اثر:
پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۶: سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، شمال خراسان شمالی، مرکزی، هرمزگان، شمال شرق کردستان، شمال خراسان رضوی،
جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۰۷: سیستان و بلوچستان، مرکز و غرب کرمان، هرمزگان، بوشهر، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، مرکزی، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، زنجان، گلستان، مازندران، گیلان، شمال و شرق کردستان، شرق لرستان،
شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۸: کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، غرب یزد، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مازندران، ارتفاعات و دامنه در گلستان، جنوب آذربایجان شرقی، غرب کردستان، تهران، البرز، ارتفاعات سمنان،
یک‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۹: اردبیل، گیلان، مازندران، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، نیمه شرقی لرستان، شرق و جنوب خوزستان، مرکزی، قم، البرز، تهران، زنجان، قزوین، شرق و شمال آذربایجان شرقی، بوشهر، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، غرب یزد، نیمه غربی اصفهان

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل

توصیه: اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، عدم صعود به ارتفاعات، عدم اتراق در بستر رودخانه‌ها، عدم قرار گرفتن در مسیل‌ها، عدم پارک خودرو‌ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
خدای من این عکس خودرو هست یا لواشک
مردم ایران که بحران بی‌آبی را بیش از همیشه درک می‌کنند شاهد آن‌اند که بارش‌ باران هم جز ویرانی دستاورد دیگری ندارد. بارش‌هایی که در هر کشوری فرصت بهبود وضع آبی را فراهم می‌کنند در ایران و به‌واسطه ناکارآمدی مدیران تنها فاجعه رقم زده‌اند و از مردم قربانی می‌گیرند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر