بازدید 12236
۲
واکنش آمریکا: تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین‌های آژانس تاسف آور است

دوربین‌‌های برجامی آژانس جمع‌آوری و پلمب شد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ما در گذشته نیز اعلام کردیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی مرتبط به برجام و پاسخ شفافیت کمتر این کشور به خواسته آشکار جامعه جهانی مبنی بر شفافیت بیشتر بسیار تاسف آور است.
کد خبر: ۱۱۳۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷ 26 July 2022

 به گزارش تابناک به نقل از فرارو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اقدام متقابل ایران در قبال تداوم اتهام زنی‌ها علیه برنامه هسته‌ای خود واکنش نشان داد.

 محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در طول ۲۰ سال؛ همه دولت‌های گذشته مذاکره کرده‌اند و حاصل این مذاکرات تبدیل به سند برجام در چارچوب خاص خود شده است، اکنون این کشور‌ها دوباره اتهامات قبلی را در قالب اسناد جعلی و مکان‌ها و مدارک ادعایی بر روی میز گذاشته‌اند. اساس پذیرش جمهوری اسلامی ایران در برجام، این بوده است که رفع اتهامات صورت گیرد و اعتمادسازی شود و جمهوری اسلامی پذیرفته که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند، ظرفیت و سرعت حرکت خود را کاهش دهد تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد، اما طرف مقابل پایبند نبوده است.
وی تصریح کرد: هنگامی‌که نظارت‌ها تشدید شده و جمهوری اسلامی ایران موارد را پذیرفته، برای رفع اتهامات علیه کشور بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نصب دوربین‌های برجامی نیز توضیح داد: دوربین‌های برجامی با هدف رفع اتهامات نصب شد و اگر قرار بود اتهامات پابرجا بماند، دلیلی نداشت تا دوربین‌های برجامی وجود داشته باشد؛ بنابراین این دوربین‌ها به دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمع و پلمب شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه پنهان‌کاری نداشته است و هیچ زمانی در زمینه غنی سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس اقدام نکرده‌ایم و ایجاد ظرفیت آب‌سنگین و همه زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران با هماهنگی آژانس و تحت نظارت آن‌ها بوده و اکنون نیز این نظارت وجود دارد و کسی تصور اشتباه نکند؛ زیرا آژانس هم‌اکنون در سازمان انرژی اتمی و همه تأسیسات، مطابق ضوابط پادمان، مستقر بوده و در حال انجام نظارت‌های خود است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دوربین‌های فراپادمانی که به‌اصطلاح برجامی نامیده می‌شود در اصل به توافقنامه برجام مرتبط است و اگر طرف‌های مقابل به این توافقنامه بازگشتند، همان‌طور که در برجام با شرح و بسط PMD را بستند، دوباره همان کار را انجام دهند، حتم بدانند ما نیز زمانی که اطمینان حاصل کنیم که شیطنتی قرار نیست انجام شود، نسبت به اتخاذ تصمیم مناسب اقدام خواهیم کرد.

واکنش آمریکا به جمع آوری دوربین های آژانس
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در واشنگتن مدعی شد ما در گذشته نیز اعلام کردیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی مرتبط به برجام و پاسخ شفافیت کمتر این کشور به خواسته آشکار جامعه جهانی مبنی بر شفافیت بیشتر بسیار تاسف آور است.

وی بدون اشاره به اتهام زنی‌ها و زیاده خواهی‌های واشنگتن و حامیانش علیه برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد این اقدامات تنها چالش‌های بازگشت متقابل به برجام و حل بحران هسته‌ای را که ایران مسوول ایجاد آن است، پیچیده‌تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد بر اساس بخشی از هرگونه توافق مذاکره شده، ایران باید هرگونه اطلاعات و شفافیت را که از نظر آژانس ضروری باشند، ارائه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ما یک تصمیم سیاسی گرفته ایم مبنی بر اینکه اگر ایران آماده بازگشت به برجام باشد، آمریکا نیز این کار را انجام خواهد داد.

این مقام آمریکایی مدعی شد ما مدت‌ها پیش این تصمیم را گرفته ایم، یک توافق چندین ماه است که بر روی میز قرار دارد، و اگر ایرانی‌ها جدی باشند با این توافق موافقت خواهند کرد، اما ممکن است این کار را انجام ندهند.

وی ادعا کرد که در هفته‌های اخیر ایرانی‌ها اقدامی انجام نداده اند که نشان دهد آن‌ها علاقه‌مند به بازگشت به برجام هستند. هر روزی که آن‌ها تاخیر کنند به ما نشان می‌دهد که ایرانی‌ها آماده و جدی نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد که آمریکا در این زمینه تاخیر نکرده است.

وی تصریح کرد ما همزمان برای هر دو سناریوی بازگشت متقابل یا عدم بازگشت متقابل به برجام آماده می‌شویم.

این مقام آمریکایی درباره گفتگو‌های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و بیانیه کاخ الیزه مدعی شد: برداشتن گام رو به جلو بر عهده ایران است تا آمادگی خود برای تعامل سازنده و کنارگذاشتن خواسته‌های خارج از برجام و همچنین گفتگو با حسن نیت در مورد توافقی را که مدتی است روی میز قرار دارد، نشان دهد.

وی ادعا کرد که بیانیه رئیس جمهوری فرانسه مانند پیام‌های ما به ایران است که بطور مستقیم به آن‌ها اعلام کرده ایم. ما برای بازگشت به برجام بر اساس اقدام متقابل آماده ایم. ایرانی‌ها باید اقدام مشابه انجام دهند، اما تا امروز چنین چیزی را از ایرانی‌ها شاهد نبوده ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
ما فقط بیشترین فشارمان جمع آوری دوربین هست ... هیچ اقدام حقوقی برای دفاع از مردممان نداریم ؟؟؟ مگر ما سمت حق دادخواهی نیستیم پس سازمان های جهانی به چه دردی می خورند
ایران زود از تعهدات خود در سازمان انرژی اتمی بین الملل خارج شود تا زمانی که مشغول درگیری با بحران اقتصادي جهان وانرژی واوکراین. ایران باید هرچی سریعترین خارج شود. والا بعدين مانند اوکراین عقب می افتد محمد بن سلمان وکشورهای منطقه6به داد ایران نمی رسند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل