بازدید 25802
مرور روزنامه‌های یکشنبه دوم مرداد

تمسخر سیل و زوال اعتبار نهاد‌های مسئول / یادداشت علی مطهری خطاب به ولایتی / تحریم چه ضرباتی به صنعت نفت ایران زد؟

سوءقصد به جان مجید عبدالباقی، تخلیه اثر حذف ارز ترجیحی در تیرماه، شرایط اجرای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری، گزارش‌ها از جاری شدن سیل ناگهانی در استهبان، تعلیق استرداد اسدالله اسدی از بلژیک، روند افزایشی کرونا با زیر سویه BA، بازی دو سر باخت در بازار انرژی و پلیس در رتبه دوم اعتماد اجتماعی کشور، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۸ 24 July 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه دوم مرداد ماه در حالی چاپ و منتشر شد که غافلگیری مسئولان این بار در استهبان، روبل، مهمان تازه نفس مبادلات، تخلیه تورم اصلاح ارز ترجیحی و آب هیرمند، همچنان بلاتکلیف در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعددادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


تمسخر سیل و زوال اعتبار نهاد‌های مسئول

امیرحسین یزدان پناه طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر تمسخر سیل و زوال اعتبار نهاد‌های مسئول نوشت: فاجعه سیل استهبان را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد: نخست از این زاویه که چطور در دل تابستان سیلی گذرا می‌آید و در بستر تخریب شده و ناایمن رودخانه ها، چنین حادثه مرگباری را رقم می‌زند. این اتفاق را، اما از زاویه‌ای دیگر نیز می‌توان بررسی کرد و آن زوال اعتبار دستگاه‌هایی است که مسئول جان و امنیت مردم هستند. در همین حادثه روز گذشته درحالی که ضیائیان رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران هواشناسی تاکید دارد این مرکز به وظیفه خود عمل کرده و در روز چهارشنبه هشدار رنگ زرد برای استان فارس صادر کرده است، اما عبداللهی مدیرکل مدیریت بحران استان فارس تاکید کرد، آن چه از سوی سازمان هواشناسی صادر شده، یک اطلاعیه «عمومی و طبیعی است که هر هفته صادر می‌شود... هفته گذشته هم که هشدار نارنجی صادر شده بود بارش بسیار کمتری اتفاق افتاد». موضوع تاسفبار دیگری که عبداللهی به آن اشاره می‌کند این است که «ما در محل به مردم اعلام کردیم و هشدار سیلاب دادیم، اما برخی حتی تمسخر می‌کردند». این که مدیرکل مدیریت بحران می‌گوید چنین هشدار‌هایی طبیعی است و هفتگی صادر می‌شود، فرایندی است که انتهای آن به تمسخر هشدار‌های میدانی و در نهایت مرگ تعدادی از هموطنان مان انجامیده است. فرایندی که با وجود همه عوامل دیگر که باید بررسی شود، حتما یکی از نتایج زوال اعتماد به نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول نیز هست.


زوال اعتماد به چنین فرایند‌ها و نهاد‌هایی که باید چشم بینایِ قابل اعتماد جامعه برای حفظ جان و سلامت مردم باشند، کمترین هزینه اش از بین رفتن امنیت روانی و سلامت مردم و در موارد جدی تر، حتی قربانی شدن آن هاست؛ مانند آن چه در استهبان شاهد بودیم.


قطعا بی توجهی یا تمسخر هشدار‌هایی که برای حفظ جان مردم صادر می‌شود امری مذموم است، اما چه عواملی سبب می‌شود که این زوال مرگبار در اعتماد به نهاد‌های ناظر را شاهد باشیم تا جایی که برخی، هشدار‌هایی را که برای سلامت مردم اعلام می‌شود، تمسخر و برخی دیگر با مرگی تلخ در میان سیلاب، خانواده شان را داغدار کنند؟


براساس برخی اتفاقات مشابه، چند عامل را می‌تواند در این زمینه برشمرد؛


۱- نبود یا اجرا نشدن قاطع آیین نامه‌های مرتبط
چندبار در این سال‌ها دیده ایم که مثلا سازمان ملی استاندارد از شماره گذاری فلان برند خودرو جلوگیری کرده، ولی بعد از مدتی همان خودرو مجدد شماره گذاری شده بی آن که اتفاقی موثر در ماهیت آن خودرو یا سطح ایمنی آن رخ دهد؟ در تصادف زنجیره‌ای چندین خودرو که ایربگ حتی یک خودرو باز نشد، سهم سازمان‌های نظارتی نظیر استاندارد چقدر بود؟ کسی مجرم شناخته شد؟ چندبار شاهد بودیم که مثلا درباره سلامت یک ماده غذایی حرف و حدیث‌هایی ایجاد شده و نهاد‌های ناظر و مسئول ابتدا در تایید و تکذیب گرفتار شده اند و در نهایت هم با یک اطلاعیه معمولی فتیله خبری اش را پایین کشیده اند؟ ماجرای پالم در لبنیات را به یاد داریم؟ نهایت آن ماجرا و افشاگری وزیر وقت بهداشت در سال ۹۳ چه بود؟ آیا کسی محاکمه شد؟ اگر شیوه نامه داریم چرا دقیق و بدون سیاسی بازی اجرا نمی‌شود؟ اگر شیوه نامه نداریم، چرا نداریم؟

۲- توجه نکردن به تخصص گرایی و شایسته‌سالاری

در اواخر دولت گذشته رئیس سازمان استاندارد، استاندار برکنار شده خوزستان بود. کسی که به درست یا غلط در استان خود با مطالبات و انتقادات جدی مواجه بود یا حضورش در استانداری شایسته سالاری نبود یا سکانداری‌اش در سازمان استاندارد. این نوع انتصاب‌ها که شائبه سیاسی بودن آن پررنگ است، یکی دیگر از عوامل زوال اعتماد به نهاد‌هایی است که باید ضامن سلامت و جان مردم باشند.


۳- به روز نبودن سامانه‌ها و روش‌ها


چرا باید به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان فارس، هر هفته هشدار زرد صادر شود؟ چرا وقتی هشدار نارنجی صادر شد، بارندگی کمتری نسبت به پیش بینی‌ها رخ داد؟ چرا سازمان هواشناسی قادر نبوده میزان سیلاب را در مسیر اندازه گیری و حداقل اخطار آنلاین صادر کند؟ سامانه‌هایی که استفاده می‌شود به روز نیست یا روش‌ها منطبق بر نیاز امروز طراحی نشده؟


۴- نداشتن پیوست رسانه‌ای


در نهایت، غایت عملکرد این دستگاه‌ها باید توجه دادن مردم به خطر‌ها یا اطمینان دادن به آن‌ها درباره سلامت مواد غذایی یا موارد دیگر باشدکه به آن معناست هرکدام از این دستگاه‌ها باید بدانند چطور باید با مردم ارتباط برقرار کنند؟ چه زمانی با چه وسیله‌ای ارتباط بگیرند؟ چه بگویند یا چه نگویند. خلاصه آن که باید برای ارتباط شان با مردم، پیوست رسانه‌ای داشته باشند.
شاید به این عوامل بشود موارد دیگری را نیز افزود، اما نبود این چهار عامل سبب می‌شود که یا مردم از شیر و لبنیاتی که می‌خورند اطمینان کافی ندارند یا وقتی هشدار زرد و نارنجی و قرمز سیل را می‌شنوند خیلی به آن توجه نمی‌کنند و در نهایت هزینه اش را با جان و مال خود می‌دهند.

 

تحریم چه ضرباتی به صنعت نفت ایران زد؟

حمیدرضا شکوهی طی یادداشتی در شماره امروز مردمسالاری با عنوان تحریم چه ضرباتی به صنعت نفت ایران زد؟ نوشت: درباره ضرر‌های تحریم به بخش‌های مختلف کشور، بار‌ها و بار‌ها گفته و نوشته شده. البته بگذریم از این که این همه گفتار و نوشتار، تاثیری هم در اتخاذ تصمیمات سخت حاکمیت برای رفع تحریم نداشته است! اما حوزه‌ای که تاثیرات تحریم بر آن ملموس‌تر و محسوس‌تر است و تاثیراتش به کل اقتصاد کشور سرایت می‌کند حوزه نفت است. در نگرش اول، طبیعی است که تحریم نفت بر کشوری که اقتصادش متکی بر نفت است تاثیرات منفی فراوانی دارد. اما در ماه‌های اخیر که قیمت هر بشکه نفت، صد دلار را هم رد کرده، این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته که طبیعی هم هست. چراکه خسارتی که به خاطر نفروختن نفت بر کشور وارد می‌شود، چشمگیرتر شده است. البته تاثیر تحریم ایران صرفا مربوط به حوزه فروش نفت نیست و این تاثیرات در حوزه جذب تکنولوژی و سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین نفت و گاز، بسیار حایز اهمیت است.


در دوران پسابرجام صادرات نفت ایران به دو میلیون و صد هزار بشکه در روز رسیده بود. اگر گفتار وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت را مبنی بر اینکه ظرفیت تولید نفت ایران در حال حاضر به ظرفیت قبل از تحریم یعنی نزدیک به چهار میلیون بشکه در روز رسیده باور داشته باشیم، بدین معناست که الان هم اگر تحریم نبودیم، می‌توانستیم همان میزان نفت بفروشیم. اگر میانگین قیمت نفت را در سه ماه اخیر حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه در نظر بگیریم، بدین معناست که در صد روز نخست سال جاری خورشیدی، ما می‌توانستیم ۲۳ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشیم. محاسبه این که چه میزان از این درآمد در شرایط تحریم، تحقق یافته، کار ساده‌ای نیست چراکه اولا میزان صادرات نفت ما مشخص نیست، ثانیا قیمت نفت صادراتی ما که با تخفیف در اختیار خریداران قرار می‌گیرد مشخص نیست و ثالثا مشخص نیست چه میزان از پول همان نفتی که صادر می‌کنیم به کشور بازمی‌گردد چرا که تهاتر نفت با کالا را هم باید در نظر داشته باشیم. اما در خوشبینانه‌ترین حالت، ۲۰ تا ۲۵ درصد از آن ۲۳ میلیارد دلار تحقق پیدا کرده که آن هم مشخص نیست پولش به کشور بازگشته یا در قالب کالا تهاتر شده است.


ورود این ۲۳ میلیارد دلار به کشور، می‌توانست بخشی از مشکلات اعتباری دولت را حل کند، اما به خاطر تحریم، این فرصت از دست رفت؛ همانگونه که در سال گذشته و سال‌های قبل از آن، از دست رفت. اما حالا که قیمت نفت بالاتر رفته، حسرت و افسوس، بیشتر شده است. وقتی رفع تحریم، اولویت نباشد، باید هم شاهد حماسه‌سرایی دولت بابت دریافت ۱.۶ میلیارد دلار طلب گازی از عراق باشیم. درحالیکه اگر تحریم نبودیم می‌توانستیم در صد روز اول امسال، ۱۴ برابر طلب گازی از عراق نفت بفروشیم یا به جای آنکه چندین سال به دنبال زنده کردن طلب نفتی خود از کره جنوبی باشیم، معادل سه برابر آن طلب را در صد روز اول امسال از طریق فروش نفت کسب کنیم. البته این به معنای نادیده گرفتن آن طلب‌های گازی و نفتی نیست و تنها برای نشان دادن کوچک بودن عدد آن طلب‌ها در قیاس با درآمد نفتی که می‌توانستیم در شرایط غیرتحریمی کسب کنیم ذکر کردم.


تحریم موجب شده در حوزه نفت و گاز، در قیاس با همسایگان هم عقب بمانیم. وقتی به خاطر تحریم، در جذب تکنولوژی و منابع مالی برای توسعه میادین نفت و گاز عقب بمانیم، آنگاه باید شاهد سرعت گرفتن پیشرفت نفتی و گازی کشور‌هایی همچون عراق و امارات و کویت و قطر باشیم. زمانی نه چندان دور، ایران پس از عربستان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود، اما نه تنها عراق، بلکه امارات و کویت هم ما را پشت سر گذاشته‌اند. در گاز هم که اوضاع روشنتر از آن است که توضیح بیشتری لازم داشته باشد. بازار گاز اروپا، تشنه جایگزینی گاز روسیه با تولیدکنندگان دیگر است، اما ما با وجود در اختیار داشتن دومین ذخایر گازی جهان، پشت سر قطر و استرالیا و دیگران مانده‌ایم.


تحریم، از دو منظر به صنعت نفت ایران ضربه زد. هم مانع بزرگی در مسیر فروش نفت ایران ایجاد کرد و هم مانع از ورود تکنولوژی و سرمایه خارجی به کشور شد. فراموش نکنیم که پس از برجام، ۲۳ تفاهمنامه و قرارداد توسعه میادین نفت و گاز با شرکت‌های معتبر بین‌المللی منعقد شد، اما هیچ‌یک از تفاهمنامه‌ها تبدیل به قرارداد نشد و هیچ قراردادی که طرف خارجی داشت، به مرحله اجرا نرسید که اگر می‌رسید، اوضاع امروز صنعت نفت و گاز ما بسیار بهتر و امیدبخش‌تر بود.

 

یادداشت علی مطهری خطاب به ولایتی

علی مطهری طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان سخنی با جناب آقای ولایتی نوشت: جناب آقای دکتر ولایتی مشاور محترم رهبر انقلاب در امور بین‌الملل در مصاحبه‌ای گفته‌اند: «عقل چه می‌گوید؟ به سمت غرب برویم که همواره دشمنی کرده یا روسیه که تا توانسته کمک کرده؟» این سوال را به این صورت هم می‌توان مطرح کرد: «به سمت غرب برویم که همواره دشمنی کرده و هر گاه هم که خواسته دوستی کند از داخل برنامه‌ای پیاده شده که این اتفاق نیفتد یا روسیه که در مقابل امتیازاتی که در دریای خزر و استفاده از پایگاه نظامی و مانند این‌ها به او داده‌ایم گاهی کمک کرده و گاهی هم مثل مناقشه آذربایجان و ارمنستان ایران را به بازی نگرفته است؟» ثانیا امر دایر نیست بین اینکه به سمت غرب برویم یا به سمت شرق و حتما یکی را باید انتخاب کنیم، زیرا باید به سمت هر دو برویم و از رقابتی که بین آن‌ها ایجاد می‌شود به سود منافع ملی بهره ببریم بدون آنکه تحت سلطه آن‌ها قرار بگیریم. مقصود از سیاست «نه غربی نه شرقی» که مورد تاکید امام خمینی (ره) بود و مدتی است جمهوری اسلامی آن را رها کرده همین بوده است.

صلاح نیست که طرح‌های فنی و صنعتی خود را از فناوری‌های غربی که معمولا برتر و به‌صرفه‌تر از فناوری روسیه و چین و هند است محروم کنیم، چون می‌خواهیم نگاه به شرق داشته باشیم و نمی‌خواهیم پای غربی‌ها خصوصا شرکت‌های امریکایی به کشور باز شود و البته زیان‌های حاصله را از جیب مردم برداشت می‌کنیم. نمونه آن تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر توسط روس‌هاست. به عبارت دیگر فرضا جواب سوال شما این باشد که باید به سمت روسیه برویم، این گرایش به سمت روسیه حباً لعلی است یا بغضاً لمعاویه و بدون توجه به منافع و مصالح ملت ایران؟ ثالثا درست است که روسیه و چین نسبت به گذشته خود تا حدی تغییر ماهیت پیدا کرده‌اند و چندان مارکسیست نیستند، اما برخی شاخص‌های حکومت کمونیستی سابق مانند فقدان آزادی بیان همچنان در روسیه و چین امروز حاکم است، ضمن اینکه آقای پوتین به دنبال احیای شوروی سابق هر چند نه با همان ماهیت است و چین هم ویژگی ضد دین بودن خود را حفظ کرده چنانکه رفتار ضد بشری او با مسلمانان سین‌کیانگ و اسلام‌زدایی او از این منطقه را می‌بینیم و متاسفانه جمهوری اسلامی به خاطر نیاز اقتصادی به چین و امریکاستیزی افراطی در مقابل این جنایات چین علیه مسلمانان سکوت کرده است. شما هر مقدار از این دو کشور بتوانید تمجید کنید، از اختناقی که در این کشور‌ها حاکم است، نمی‌توانید دفاع کنید. گفته‌اید: «اگر چنین نظام مستقلی (جمهوری اسلامی) درصدد تعمیق روابط با کشور‌های موثر در سطح جهان باشد معنایش پذیرش سلطه ابرقدرت‌هاست؟» پاسخ این است که بله، اگر راه‌های دیگر را ببندیم و روابط مطلوب با سایر کشور‌های دنیا نداشته باشیم و نتوانیم رقابت ایجاد کنیم کم‌کم به این دو کشور وابسته می‌شویم و پذیرش سلطه ابرقدرت‌ها تحقق پیدا می‌کند.


فرموده‌اید: «چگونه بعضی از افراد با ساده‌لوحی می‌گویند به سمت غرب برویم؟» هیچ‌کس نگفته است فقط به سمت غرب برویم، بلکه همه می‌گویند علاوه بر نگاه به شرق، به سمت غرب هم برویم و یک سیاست متوازن میان غرب و شرق برقرار کنیم تا به هیچ کدام باج ندهیم. این امر مستلزم آن است که از ژست انقلابی‌گری دست برداریم و منافع و مصالح مردم و انقلاب اسلامی را بیش از این بازیچه شعار‌های بی‌منطق قرار ندهیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴۰
جناب مطهری واقعیت را گفته ولی مشکل اینجاست که کل واقعیت را نگفته؛واقعیت اینست که اگر بین شرق و غرب توازن ایجاد کرده و برای رابطه با دنیا انحصارا به روسیه و چین متکی نبودیم امثال آقا زاده های برج ساز آقایان نیز جایی برای رشد پیدا نمی کردند چرا که در بازار رقابتی وغیر انحصاری و شفاف ، امضای طلایی و رانت اقتصادی و اطلاعاتی برای حضرات فراهم نمی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
اگر شرق خوبه آغازاده ها در غرب چه غلطی می کنند؟
ناشناس
| France |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
آقای1310 چرافحش میدی؟ غلط چیه؟آدم بره فرنگستون با پولهایی که باباجونش میفرسته خوش بگذرونه میشه غلط؟ حسادت چیزخوبی نیست
با سلام:
جناب آقای دکتر مطهری در مورد این مطلب که ما باید از مناقشه بین غرب و شرق سود ببریم باید این نکته را متذکر شد که در حال حاضر انها هستند که از ما سود می برند
دمش گرم آقای مطهری
درود بر شرفت دکتر مطهری.....فردا منتظر جوابیه حاج حسین شریعتمداروف در روزنامه مردم ببخشید روزنامه کیهان باشید
آفرین به مطهری . واقعا حق مطلب را ادا کرد .
احسنت!
احسنت آقای مطهری
در کل کلمه به سمت این و بسمت آن درست نیست. کشور اگر بر پایه عقلانیت باشید باید به سمت منافع ملی برود که در این صورت غرب و شرق فرقی ندارد.
شوروی سابق یا روسیه فعلی همواره دشمن مردم بوده است...آقای ولایتی فراموش کرده که روسیه به تمام قطعنامه های ضد ایرانی رای مثبت داده، دریای خزر را از دست ما خارج کرده، اجازه کشای رانی در دیای خزر را نمی دهد، ما را در سوریه و یمن درگیر جنگ کرده و .....
مواضع سیاسی مطهری بر خلاف مواضع فرهنگی اش بسیار عاقلانه و صحیح هستند . احسنت
جناب مطهری جوری از رفتن به سمت غرب صحبت می کند که انگار غرب آغوشش را باز کرده و اماده پذیرش ایران است ! جناب مطهری اگر کمی مطالعه بفرمایید متوجه می شوید که بیش از 1700 نوع تحریم علیه ایران توسط غرب وضع شده است قضیه مثل معروف که می گویند 50 درصد قضیه حل است از اینجاست !!
خدایا خودت کاری کن که در این مملکت افراد بالای 80 سال کنار گذاشته شوند. اینها هر توانی داشتند صرف کردند
تحریم که واقعا به اقتصاد ضرر هنگفت زده
ده برابر شدن قیمت ارز و تورم بالای 100% و ...
سوال اینجاست که چرا بعضی از مسئولین اینقدر بی منطق صحبت میکنند که احیای برچام اثری بر اقتصاد ندارد. مردم را چی فرض کردن
احسنت آقای مطهری
آقای ولایتی لازم نیست شما به سمت خاصی بروید مردم در انقلاب با شعار نه شرقی نه غربی راه را انتخاب کرده اند آیا نظرات شرق گرایی جنابعالی منطبق بر نظرات مردم است ؟ میشود در این مورد از مردم نظر خواهی بفرمائید ؟
کاش این مقدار غیرتی که علی مطهری و دیگر اصلاح طلبان به غرب دارند را ما در باره اسلام و کشورمان داشتیم
تمسخر سيل و زوال اعتبار نهاد هاي مسئول !... روزنامه خراسان !
-----------------------
-- تا نباشد امر حق برگي نيفتد از درخت !
-- حالا تا ببينيم خدا چه مي خواد !
-- خدا انشالله خودش همه كارها را درست كنه !
-- نداند به جز ذات پروردگار كه فردا چه بازي كند روز گار !
-- برادر يك سيب كه بالا بيندازي تا پايين بياد هزار جور مي چرخه !
-- حالا ببينيم چه ميشه ... بالاخره يك جوري ميشه ديگه ... بله ؟!
-- البته خدا كريمه ... خدا الرحمن الراحمينه ... خدا بزرگه !... نيت مون خيره ... خدا كمك ميكنه !
-- شما كار را شروع بكن ، انشالله كه يك معجزه اي بشه !!.. حتماً معجزه اي ميشه ! شك نكن !
-- عجب ! قرار كه نبود سيل بياد ... زلزله بياد ... اين حادثه غير مترقبه از كجا پيداشد ؟ قضا و قدر الهي است برادر ! ... از قضا و قدر نميشه فرار كرد !! ... هر كسي يك سرنوشتي داره ! چه كار ميشه كرد ؟
هيچي ... هيچي !!
-- شما شور نزن دل به دريا بزن ... پروژه را شروع كن ... بالاخره يك طوري ميشه ديگه ! اوسا كريم خودش بقيه كارها درست ميكنه !!
-- كار خراب شد ؟ نتيجه نداد ؟ ... بر عكس شد ؟! ... خب ديگه ! حتماً مصلحت نبوده ! حتماً حكمتي در كار بوده كه نتيجه نداده !... حالا شما غصه نخور برادر ! ... رضاييم به رضاي خدا !
-- جاده خطرناكه ؟ ... پرپيچ و خمه ؟ ... گردنه خطر ناك داره ؟ ... چشم ! اعتبار و بودجه برسه ، حتما ... حالا شما زياد هم سخت نگير ، « گر نگهدار من آست كه من ميدانم ، شيشه را در بغل سنگ نگه ميدارد !!
-----------------------------
-- ببخشيد برادر ! حالا اين ها كه گفته اي ، كي گفته ؟ ..اين ليست و فهرست كه كتابت شده چه باشه ؟ ..قضيه چيه ؟
-- اين ها ممكنه « سياست و راهكارها » هاي برخي از مسئولين در بعضي ازبلاد و ممالك باشد !! سياست هاي كوتاه مدت ... ميان مدت ... دراز مدت !!
با این مسئولین با تخصص های بی ربط و با مدارک آشنابازی انتظار چی دارید؟
این اقای ولایتی بگوید درامد ماهیانه اش چقدر است یا مسکن مسکونی از خودش دارد یا مستاجر است ماشین شخصی دارد. و املاک و مسغلات و حساب بانکی و محل دریافت حقوق و حق شرکت در جلسات و مشاوره و غیره همه را بفرمایند ببینیم وضع ایشان چگونه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
اونقدره که یه لنگ بپوشه و نون خشک بخوره . بیخودی تهمت نزنید . اگر هم 70 تا شغل داره به خاطراینه که جایگزین نداره و در کشور دیگه مشابهش پیدا نمی شه
واضح تر می نوشتی. سرنوشت روغن پالم موجود در لبنیات چی شد؟
"از رقابتی که بین آن‌ها ایجاد می‌شود به سود منافع ملی بهره ببریم" این جمله را بسیاری از دولتمردان و دیپلمات های ما می گویند غافل از آن که بازیگر سوم که در مقایسه با دو بازیگر دیگر امکانات کمتری دارد، چگونه می تواند از رقابت آن دو بهره ببرد. به زبان ساده یعنی آن دو بازیگر این قدر بی خردند که نمی فهمند سومی از آن دو بهره می برد.
حمید رضا شکوهی! سیاه نمایی نکنید. تحریم ها فرصت هستند:))))
درود بر آقای مطهری
جناب مطهری! در حال حاضر انچنان به سمت شرق غش کرده‌ایم که دیگر امکان برگشتن به حالت تعادل از دست رفته. جالب این که در عین دینداری دوستانی داریم که چیزی به نام‌ دین در باور هایشان وجود ندارد
کاملا با نظر مطهری در روزنامه اعتماد موافقم و کشور باید در یک شرایط آزاد

و رقابتی ، با هر دو قطب اصلی و بزرگ شرق و غرب همکاری و معامله کند .

در غیر اینصورت و کنار گذاشتن یکطرف و بردن کشور به سمت دیگر ، دقیقا

به وابستگی شدید و حتی تحت سلطه بردن کشور خواهد انجامید .

در دنیای سیاست خارجی ، دوستان و دشمنان خارجی همیشگی نباید داشته

باشیم

و با هرکدام ، و در هر موضوع و موردی و باتوجه به اخذ پیشنهاد بهتر و بیشتر و در شرایط رقابتی استفاده میکنیم .
احسنت به آقای مطهری با این که طبیعتا اختلاف نظر هایی در برخی مسائل بین ديدگاه ایشون و دیگر طیف های فکری اصلاح طلبانه و اعتدالیون وجود داره اما مطهری رو می توان ازاد اندیش و منعطف دانست که ارزش های فکری خودش رو بدون خصومت و سياسي بازی بیان می کنه و اصراری نداره که شما حتما و لابد بپذیری اما با صراحت بدون ترس انتقادات و پیشنهادات خود را عنوان می کنه از هیچ کس واهمه نداره چون مصلحت مردم براش الویت داره
آقای ولایتی و همفکران باید بدونن جمهوری و اسلامیت نظام کشور یعنی باید نظر مردم ملاک تصمیمات اساسی باشه مجلسي که نمایندگان اون بالاترین میزان رایشون 1 میلیون بوده چطور نمایندگی 80 میلیون جمعیت رو می کنند خودتون می دونید اگر به ارای مردم برای سو گیری سیاست خارجی کشور مراجعه بشه مردم می گن ارتباط با تمام دنیا ولی متوازن غش تو بغل روسیه متجاوز چه ثمره ای برای کشور و ملت گرفتار ما خواهد داشت؟ واقعا شما چه مشاوره ای می دهید؟؟
از بی ادبی یامین پور چیزی ننوشته اند؟؟؟
مهندس باهنر هم حرفهای خاصی درباره حجاب زده بودند که در شان یک مرد با تجربه مثل ایشان نبود و می‌گوییم یامین پور یک فانتزی جنسی را امده گفته ولی حرفهای مهندس باهنر را کجا بگذاریم؟؟؟؟؟؟؟
زیبایی حجاب به انتخاب توسط خود فرد برمیگردد وگرنه اجبار ان میشود وضع فعلی
در روابط بین الملل شرط نباید بر مبنای اعتماد بلکه مبتنی بر حفظ و صیانت از منافع ملی باشد و روی کسب و افزایش هر چه بیشتر سهم در بازار جهانی تمرکز نمود و ضمن رعایت قاعده بازی در نظام جهانی امنیت سرمایه گذاری در کشور را فراهم آورد
جناب مطهری بسیار زیبا و صحیح فرمایش کردند ای کاش گوش شنوا بود ای کاش......
ولایتی در زمان قحط الرجال شده متخصص امور خارجه و تا حالا هم چوب تفکرات ایشان را می خوریم
درود‌ بر‌ علی اقای‌ مطهری‌ !
هرچند که سالهاست‌ تعصب و غرض ورزی در جبهه‌گیری‌ در سیاست‌ خارجی‌ باعث‌ شده‌ حرف‌ دلسوزان‌ با دانش‌ و فرهیخته‌ جامعه‌ شنیده‌ نشود‌ اما‌ براستی‌ فرزند‌ مطهری‌ حرف‌ حساب‌ می زند
چین‌ و روسیه‌ بخودی‌ خود‌ و در جای خودشون‌ بد نیستند‌ ولی‌ اگر‌از‌لج‌ قطب‌ بزرگ‌ اقتصادی‌ و سیاسی‌ نظامی دنیا‌ یعنی‌ امریکا‌ چشم‌ بسته‌ بدامن‌ انها‌ بیفتیم‌ نتیجه‌ اش‌ نابودی‌ مملکت و ملته‌ !
پدر مرحوم شما از بنیانگذاران تئوری انقلاب اسلامی و نه شرقی و نه غربی بودند
گفتار آقای علی مطهری بسیار سنجیده و منطقی است اما کو گوش شنوا ؟؟
آقای مطهری خدا خودت و پدرت را بیامرزد بخاطر عقل و فهم و درکی که دارید من یک ایرانی وطن پرست هستم نه به غرب نگاه دارم نه به شرق ولی موقعی که میبینم چه جوری روسیه ایران را به خاطر منافع اش به بازی گرفته عذاب می کشم همه میدانند در طول تاریخ معاصر ایران جز نامردی از روسیه هیچ چیز ندیده خواهشاً مسولین و بعضی از این افراطیون چشمان خود را باز کنند
احسنت که اقای مطهری مثل پدرش یک ازاده تمام عیار است
احتمالا" بزودی شاهد روزهایی خواهیم بود که برخی از مدیران فعلی بدلیل زیانهای وارده به کشور یا عدم النفع یا هزینه فرصتهای از دست رفته و یا بقول خودشان ترک فعل باید محاکمه و مجازات شوند. و آنوقته که همه میگن : کی بود کی بود من نبودم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر