بازدید 8064
۴

آينده روشن ائتلاف چین، روسیه و ایران

سفیر ایران در مسکو گفت ائتلاف چین، روسیه و ایران ائتلاف بزرگ آینده دنیاست و آینده را در این حوزه، آینده بسیار درخشانی می‌بینم.
کد خبر: ۱۱۳۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸ 21 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری­ با موضوع مشارکت راهبردی منطقه، زمینه ساز توسعه و امنیت گفت: ائتلاف چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران ائتلاف بزرگ آینده دنیا است و آینده این ائتلاف، بسیار درخشان است.

وي در تشريح نقش جمهوری اسلامی ایران و روسیه در هندسه نوین قدرت جهاني که در حال شکل گیری است و روشن‌تر شدن اهمیت آن برای منطقه و نظام بین الملل گفت: روسیه، همسایه شمالی ما و کشور قدرتمندی است که از وسعت زیادی برخوردار مي باشد و دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالایی است؛ در کنار آن جمهوری اسلامی ایران هم در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، یک کشور قدرتمند است؛ آنچه که خودش را نشان می‌دهد یک نوع ائتلاف سازی در داخل منطقه ما است و این ائتلاف سازی طبعاً مورد رشک قدرت‌های بزرگ و به ویژه آمریکا قرار می‌گیرد.

وي افزود: ما در طول ۴۳ سال گذشته هم برای استقلال خودمان جنگیدیم و پای استقلال خودمان ایستادیم و هم در مقابل نظام سلطه و نظام تک قطبی جهان ایستادگی کردیم و به واقع جمهوری اسلامی ایران در این عرصه هزینه‌های زیادی را پرداخت، ولی در عین حال یک جایگاه با ثباتی را در عرصه جهانی پیدا کرد.

جلالی گفت: با تشکیل دولت جدید رویکرد این بود که ما بتوانیم با همسایگان ارتباط قوی‌ای را ایجاد بکنیم و بتوانیم با همسایه‌های خودمان روابط مان را گسترش بدهیم. ریاست محترم جمهور به درستی توضیح دادند که نگاه جمهوري اسلامي نگاه متوازن است.

وي ادامه داد: واردات روسیه در سال ۲۰۲۱، دویست و نود و هفت میلیارد دلار بود اگر جمهوری اسلامی ایران فقط سهم یک درصدی از این واردات را داشته باشد، می‌شود حدود ۳ میلیارد دلارر، در حالی که ما در ۲۰۲۱ چیزی بالغ بر ۱ میلیارد دلار صادرات به روسیه داشتیم یعنی حدود بین ۳ تا ۴ دهم درصد و این حتماً رقم کمی است. در بخش ترانزیت، ما نیازمند این هستیم که ارتباطات مان به هم متصل شود که یکی ارتباطات ریلی است. بخش ديگر مربوط به زیرساخت‌های پولی و بانکی است خوشبختانه در سفر آقای دکتر صالح آبادی رئیس محترم کل بانک مرکزی، توافق‌های بسیار خوبی انجام شد و دیروز برای اولین بار روبل در نمایشگر بانکی مرکزی با عنوان ارزی قرار گرفت که می‌شود روبل را با ریال مبادله کرد. وي افزود: تلاش می‌کنیم که زیرساخت‌های گمرکی را هم تقویت بکنیم. در حوزه‌های مختلف از جمله سوآپ انرژی، همکاری‌های گازی در داخل منطقه، سرمایه گذاری‌ها و استخراج نفت و گاز، ما به همکاری‌های بسیار خوبی رسیدیم.

وي در خصوص آینده روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه گفت: ما در دوران بسیار طلایی قرار داریم، ولی لازمه اش شناخت است ببینید ما از منافع اقتصادی نگاه بکنیم و به منافع اقتصادی خودمان بیندیشیم. هم اکنون روسیه نیازمند به این است که کالا‌هایی به آن صادر بشود مثلاً در مصالح ساختمانی و ما می‌توانیم مؤثر باشیم در لباس، در کیف، چرم و خیلی از حوزه‌های مختلف من فکر می‌کنم که ائتلاف چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران ائتلاف بزرگ آینده دنیاست و طبعاً من آینده را در این حوزه، آینده بسیار درخشانی می‌بینم.

محمد فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نيز در گفتگوي ويژه خبري در تشريح مهمترین موضوعات مطروحه در نشست ضامن آستانه در چارچوب مسائل دو جانبه ميان ايران و ترکيه از جمله تأمین امنیت، حفظ تمامیت ارضی سوریه و مبارزه با تروریسم گفت: در اجلاس تهران هم در دیدار‌های دو جانبه و هم در دیدار سران سه کشور، بر تمامیت ارضی سوریه تأکید شد و این که مسأله سوریه و بازگشت ثبات به سوریه راه حل نظامی ندارد و ایران با عملیات نظامی و مخدوش کردن تمامیت ارضی سوریه مخالف است.

علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی نيز در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: هفتمین اجلاس سران را دیشب بسیار موفق برگزار کردیم. مهمترین نکته آن این بود که در طول یک دهه بحرانی که سوریه داشت تمام جریانات از قبیل ژنو ۱، ژنو ۲، گروه کوچک، گروه کشور‌های اروپایی، اتحادیه اروپا یک گروه‌ها و یک تشکیلاتی را برای مسأله سوریه فراهم آوردند که بتوانند در واقع روی این تحولات تأثیر بگذارند و در راستای منافع خودشان آن را به پیش ببرند، تنها چارچوبی که توانست پایدار بماند و کار بکند و ادامه حیات بدهد و تأثیرات مناسبی را بر تحولات سوریه داشته باشد، روند آستانه بود که هفتمین جلسه آن برگزار شد. به نظر من مهمترین مسأله‌ای که ما در روند آستانه داریم این است که کشور‌های منطقه موفق شدیم یک الگوی ائتلاف سازی را فراهم کنیم که بتواند در سطح منطقه کارآیی داشته باشد و نشان بدهد که مشکلات منطقه را باید در راه حل‌های درون منطقه‌ای به دنبالش بود.

وي افزود: مسأله یکپارچگی، تمامیت ارضی و حاکمیت دولت سوریه یکی از بند‌های ما هست می‌دانید که بحث مبارزه با تروریسم مهمترین مسأله در سوریه بود. وي درخصوص مخالفت با اقدام نظامی ترکيه در سوريه تصريح کرد: احتمال عملیات نظامی ویژه ترکیه در شمال سوریه مطرح هست ما با یک صدای مشترک گفتیم که سوریه راه حل نظامی ندارد و باید تلاش بشود از طریق سیاسی مسائل سوریه حل و فصل بشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴
تو هم مانند همتای خودت سفیر روسیه در ایران در امور داخلی روسیه دخالت کن. امر و نهی کن
چین و روسیه فقط به منافع مردم و کشور خودشان فکر میکنند و سیاست هایشان برهمین محور حرکت میکند


حال این آقای سفیر ما از کدام آینده روشنی صحیت میکند ؟؟؟

ایشان شناختی از این دو کشور دارد ؟؟؟


روسیه در جامعه بین الملل در حال حاضر منزوی شده

مردم ایران فقط تاوان اشتباه های مکرر مسئولین را خواهند داد همچون گذشته
با دو تا کشور کمونیستی دنبال آینده هم هستی!
باش تا صبح دولتت بدمد!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر