بازدید 50373

وزارت اقتصاد درخواست وزیر اقتصاد را تکذیب کرد؟ / آقای خاندوزی، چه کسی موضوع بازگشت نرخ محاسباتی گمرک از ETS به ۴۲۰۰ را مطرح کرد؟ / قیمت‌های سربه فلک کشیده هم کاهش پیدا خواهد کرد؟

در حالی که چند روز قبل، وزیر اقتصاد از درخواستی به مجلس مبنی بر موکول شدن تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ‌ ای تی اس به سال آینده خبر داده بود، حالا مرکز روابط عمومی وزارت اقتصاد اعلام کرده لایحه مذکور ارتباطی به کاهش نرخ ارز حقوق ورودی ندارد!
کد خبر: ۱۱۲۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱ 13 July 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ماندن یا رفتن دلار ۴۲۰۰؛ روایتی که از میانه سال ۹۷ تا اواخر سال گذشته همزمان با چکش کاری لایجه بودجه ادامه داشت و در نهایت جمع بندی دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، به حذف این ارز برای واردات کالا‌های اساسی با قید چند شرط از جمله جبران زیان رفاه مصرف کننده منجر شد؛ بنابراین، دولت با رونمایی از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در اردیبهشت ماه، عملا نشان داد عزم خود را برای حذف دلار ۴۲۰۰ یا همان دلار جهانگیری از ادبیات اقتصادی و مالی کشور جزم کرده است.

حال با گذشت چند ماه از سال جدید، خبر‌ها حکایت از تصمیمی عجیب و البته پرحاشیه از سوی وزیر اقتصاد داشت؛ تصمیمی که در یک جمله، بر بازگشت دلار  ۴۲۰۰ تومانی به ادبیات اقتصادی و البته در سازوکار گمرکی کشور حکایت داشت.
 

وزیر اقتصاد از درخواست برای بازگشت دلار ۴۲۰۰ خبر داد

 
در این باره، خاندوزی وزیر اقتصاد، هشتم تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به برداشت اشتباه و شیطنت‌آمیز برخی رسانه ها از صحبت‌های رئیس جمهور، که بیان داشتند گویا یک تورم بالاتری در سال آینده وجود خواهد داشت، اظهار داشت: برخی احکام قانونی مثل آن حکمی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد، مبنی بر اینکه باید نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ‌ ای تی اس افزایش پیدا کند، که این حکم در بودجه‌های سال‌های گذشته هم وجود داشت اتفاقا در دولت‌های قبل هم اجرا نکردند و به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شد که آنجا این کار انجام شود و در نهایت با تغییر دولت عملی نشد و این حکم در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد.
 
با توجه به اینکه اجرای سیاست عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها، موجب افزایش موقتی در قیمت کالا‌های اساسی به ویژه خوراکی‌های مردم شده، دولت در نظر دارد در سال ۱۴۰۱ اجازه این حکم را ـ که موجب افزایش قیمت تمام کالا‌های وارداتی می‌شود و قیمت تمام شده همه مواد اولیه ماشین آلات و کالا‌های وارداتی را افزایش می دهد، از قانونگذار بگیرد که تا پایان امسال اجرا نکند.  
وی افزود: لایحه دو فوریتی در این جهت تنظیم و ارسال شده به مجلس و درخواست ما هم این است که مجلس شورای اسلامی با هدف اینکه اساساً الان زمان مناسبی برای اجرای این سیاست نیست، هم با دوفوریت و هم با اصل لایحه موافقت کند تا این به سال ۱۴۰۲ موکول شود.
 
تعداد بازدید : 533


پس از این اظهارات وزیر اقتصاد، وی در گفت‌وگو با تسنیم نیز به جزئیات این درخواست اشاره داشت؛ بنابراین، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت لایحه دو فوریتی بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک از نرخ ETS به ۴۲۰۰ تومان گفت: لایحه قبلی که شامل موارد دیگری نیز بود به مجلس ارائه شد، اما دو فوریت آن مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار نگرفت. پس از آنکه مجلس شورای اسلامی دو فوریت لایحه قبلی دولت را که در موضوع اصلاح نرخ ارز محاسباتی گمرک و برخی موارد دیگر بودجه سال ۱۴۰۱ رد کرد، به جهت اهمیت ویژه این موضوع برای دولت، مجددا یک لایحه دو فوریتی مستقل و تنها متمرکز بر موضوع بازگشت نرخ محاسباتی گمرک از نرخ ETS به ۴۲۰۰ تومان به تصویب هیات دولت رسید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اهمیت این مساله از این جهت است که نرخ محاسباتی ارز در گمرک تاثیر بالایی در هزینه تمام شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش از این افزایش پیدا نکند، دولت تصمیم به بازگشت نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال گذشته گرفته است. وی با بیان اینکه لایحه دو فوریتی جدید با امضای رییس جمهور به مجلس ارسال شده است، گفت: به محض اینکه اعلام وصول این لایحه از سوی هیات رییسه مجلس انجام شود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت و تاکید کرد: با توجه به تاثیری که این لایحه بر قیمت تمام شده بنگاه‌های تولیدی دارد، امیدواریم مجلس با دو فوریت آن موافقت کند.

اما امروز وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌ای نسبت به این صحبت‌ها واکنش نشان داد؛

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این اطلاعیه تصریح کرد: دولت به منظور کاهش اثرات تورمی ناشی از افزایش بهای تمام شده کالا‌های وارداتی مربوط به تولید از محل وجوه گمرکی، نسبت به ارسال  لایحه‌ای با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی اقدام کرده و خواستار کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه ای، اجزا، قطعات و ماشین آلات از ۴ درصد به ۱ درصد شده که امید است هر چه زودتر در دستور بررسی و تصویب قرار گیرد. در این اطلاعیه تأکید شده  است؛ لایحه مذکور ارتباطی به کاهش نرخ ارز حقوق ورودی از ETS به ۴۲۰۰ تومانی ندارد.

رویکرد عجیب وزارت اقتصاد به صحبت‌های آقای وزیر

در حالی که در سخنان وزیر اقتصاد ـ که در بالا نیز آمده است ـ به صراحت بیان شده که دولت قصد دارد از قانونگذار اجازه بگیرد تا افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ‌ ای تی اس به سال ۱۴۰۲ موکول شود، چرا باید روابط عمومی وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌ای اعلام کند که چنین چیزی قرار نیست اتفاق بیفتد! به نظر می‌رسد، وزارت اقتصاد نسبت به صحبت‌های هشتم تیرماه وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران توجهی نداشته است!

قیمت‌های سربه فلک کشیده بعضی کالاها، کاهش پیدا خواهد کرد؟

 
مهرداد جمال ارونقی معاون سابق فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در این باره نوشت: سال قبل که من با اجرای حکم قانون بودجه راجع به تغییر مبنای محاسبه از ۴۲۰۰ به ets مخالفت کردم، فریاد‌ها بلند شد که چرا فلان مدیر اجرای حکم قانون بودجه را متوقف کرده و پرونده‌ها تشکیل دادند و حتی مشاور پیشین دیوان محاسبات اعلام کرد فلان مدیر گمرک باید خسارت بیت المال را از جیب مبارک بپردازد! که هنوز که هنوز است درگیر این موضوعات هستم. وزیر اقتصاد که از مجلس طلب کمک کرده، نمی‌داند احکام قانون بودجه‌ای که مجلس تصویب و ابلاغ کرده، همان لایحه بودجه‌ای است که خود دولت ـ که وزیر اقتصاد جزو همان کابینه هست ـ برای تصویب و اجرا در سال جاری به مجلس ارائه شده است؟!
 
وی ادامه داد: در حالی که وزارت اقتصاد راجع به لایحه دو فوریتی برگشت مبنای محاسبه حقوق ورودی به ۴۲۰۰ تومان صحبت می‌کند، وزارت صمت نظر دیگری دارد و اعلام می‌کند قرار است حقوق گمرکی ۴ درصد برخی از کالا‌ها به یک درصد تقلیل یابد! زمانی که دو فوریت لایحه کاهش حقوق گمرکی برخی از کالا‌ها از ۴ درصد به ۱ درصد به تایید مجلس نرسیده، آیا دولت انتظار دارد مجلس لایحه جدید را با در نظر گرفتن کسری بودجه پیش آمده، فورا بپذیرد و تصویب کند؟ به فرض پذیرش و تصویب و ابلاغ لایحه جدید، آیا تورم و قیمت‌های سربه فلک کشیده بعضی کالاها، کاهش پیدا خواهد کرد؟ 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۲
نمیدونم چرا اینو نمیزارنش کنار؟ دیگه چطور میخواست یه وزیر نشون بده باید کنار بره؟؟
دلار ۴۲۰۰ برای کشور یک فاجعه بود و هر کالایی که روی آن یارانه پرداخت شود اقتصاد را نابود میکند هر کمکی قرار است به مردم داده شود باید بصورت نقدی باشد و قیمت ها آزاد باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
تا هر کسی هر کار خواست بکند.
قيمت ها تصاعدي بالا مي رود تخم مرغ با شتاب غير قابل كنترلي افزايش دارد خداوند به ملت ايران رحم كند ، خدا لعنت كند باني و باعث اين گرانيها را
ایا قیمتها پایین خواهد امد؟صد در صد البته توی رویا.......
مملکت سعی و خطا
قیمت ها را ۵ برابر کردتد.الان هم باز دوباره می خواهند از رانت دلار ۴۲۰۰ استفاده کنند
ظاهرا بدجوری دلار ۴۲۰۰ زیر زبونشون مزه کرده
خخخخخخخخخخخخخخ
اصولا یکی کردن دولت و مجلس برای حذف کلیه سوبسیدها و چند برابر کردن کلیه عوارض و گمرکی انجام شد که تحریمها را از درون جیب مردم دور بزنند.
اگر یکم فکر میکردند که تولید در ایران نابود میشود این کار انجام نمی شد.
صدتا مثل خاندوزی و میر کاظمی
انکشت کوچیک جهانگیری و نوبخت نمی شن
آقایون همه بازار ها را بهم ریختند
حالا تازه فهمیدن....
متاسفانه نطفه این دولت، بویژه در تیم اقتصادی، از روز اول بد بسته شد. بیچاره مردمی که به امید اینها به ناکجاآباد می روند!
واقعیت اینه که
دولت آقای رییسی درک فانتزی از اقتصاد و مدیریت اقتصادی کشور داشته و در خیال خودش تصور می کرد که هر کس چاقویی در دست بگیرد به قطع یقین یک جراح ماهر است .
متاسفانه این پیکر جرح جرح شده ی اقتصاد با این دولت خام اندیش هیچگاه بهبود نخواهد یافت .
این جراحت ها عفونت خواهند کرد واین پیکر نحیف اقتصاد بزودی خواهد مرد.
چرا فکر مردم نیستید؟؟

مردم دارن له میشن

انقلاب شما «انقلاب مستضعفان» بود یا انقلاب مستضعف کردن مردم

هر روز که میرم بیرون، برای مقدار کمی خرید جزئی، ناراحت، مضطرب و آشفته برمی‌گردم منزل

فکری کنید بحال مردم، کاش گوش شنوایی وجود داشته باشد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
میخواست واسه ربنا و بزن و برقص رئیس جمهور انتخاب نکنی! الان داریم چوب دلار ۳۰ هزار تومانی حسن روحانی رو میخوریم
ی قسمت حرفاش جالبه، میگه افزایش موقت قیمتها. اولا تو ایران چیزی بالا رفت پایین نمیاد. دوما، همه موقتها دائمی هستن. سوما، مگر مردم و‌زندگیشون موش آزمایشگاهیه که اینجوری دارید سغی و خطا کار میکنید؟!
خدایا فقط تو میتوانی ملت را از شراین تصمیمات خلق اساعه رها سازی
اینا کلهم همه باید از اول با هم برن مدرسه!!!
وزراي كابينه رييسي هر كدام به تنهايي براي نابود كردن يك تمدن كفايت ميكنن !مجلس هم انگار نه انگار ،كل مشكلات كشور رو ول كردن و دارن پشت پرچم طرح صيانت با نيت سانسور اطلاعات و لاپوشاني واقعيات و بحث حجاب يقه چاك ميدن و مردم رو به جون هم و نظام انداختن ! اين ره به تركستان است ،
وقتی که یک متخصص علوم معارف اسلامی را بعنوان وزیر اقتصاد و دارایی قرار داده ایم

و انهم در شرایطی که اقتصاد کشور و مردم در بدترین شرایط عیر باور و رها شده ای قرار دارد

و هر روزه شاهد افزایش سرسام اور گرانی اکثر کالاها و تورم به بالای 50 درصد و در بعضی از کالاها چون روعن و تخم مرغ چندین برابر شده است
احتمالا این ارز را به دوستان انقلابی ! خود می دهند تا آنها اجناس را وارد و با قیمت ارز 30 ه ت به خلق الله بفروشند و پولدار بشن ! چند وقت دیگه باز سرو صدا و بگیر و ببند راه می اندازند و ارز 4200 رو دوباره حدف می کنند و یک شوک دیگه به اقتصاد وارد می کنند !!!
به به عجب تایید وتکذیبهایی !!!!
یک گندی به اقتصاد مملکت خورده که هر کاری کنید دیگه درست نمیشه تورم تورم تورم
چرا رسانه ها که مدعی رکن چهارم دموکراسی و صدای آزلدی بیلن هساند، از اجحاف دولت نمیگویند؟!
بعد گرانی با محوز دولت بر دهها قلم کالای ضروری مزدم، یارانه افراد مجرد ۴۵ ساله محرد(اغلب تقریبا بیکارو حتی درامدشان نصف کارگر نیست و فاقد بیمه تامین اجتماعی و بخت بازنشتگی ندارند و نه سهام عدالت دارند و نه ماشین و بزخی یک الونک ۵۰ متری در خاشیه شهرمشهد که عملا ارزش دارایی شان نصف شده!) از ۳۰۰ به ۲۰۰ کم کرده!
چرا رسانه ها سکوت کردند؟!
اینا هنوز نمیدونن با خودشون چند چندن، باور کنید تو فضا معلق موندن، تازه اگه قانون مجلس مهمه که قیمتا باید برگرده به شهریورماه 1400،،،قیمتهای دولت روحانی را آرزومندیم به کمک قانون مجلس انقلابی
چقدر آزمون و خطا وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه آمدند در لایحه بودجه نوشتند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کلی حذف شود بعد که دیدند تورم و گرانی افسارگسیخته به وجود آمد دوباره آمده آمد و گفته اند که حقوق گمرکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی حساب شود آقایان وزرای اقتصادی کم تجربه سال گذشته کارشناسان دلسوز اقتصادی تذکر دادند که حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث تورم و گرانی افسارگسیخته خواهد شد گوش نکردید و باعث شوک تورمی شدید و خواهان بازگشت به عقب و بازگردندان ارز ۴۲۰۰ تومانی هستید تا کی آزمون و خطا مردم دیگه بیچاره شدند از تجربیات گذشته استفاده کنید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
عزیز تورم بالا رفته که رفته واقعیت اقتصاد ما همینه هیچ کس هم در کوتاه مدت نمی تواند ان را تغییر دهد بهبود بلند مدت هم در گروی ریاضت کشیدن در امروز است ا
وزیر اقتصاد کشوری که ایشان باشند وضعیت اقتصاد و تورم .................
هرچه آيد سال نو گوييم دريغ از پارسال
اقتصاددان!!!!! هایی که رییسی برامون به خط کرده، این یه چیزی می گه اون یکی میگه حرف مفت زده!!!!!!!
چهل و چهار سال مسئولین بی تخصص و بی تعهد، چهل و چهار سال آزمون و خطا، چهل و چهار سال تصمیمات اجرایی منجر به فاجعه و تخریب ذهنی و مالی مردم ولی هرگز، هرگز حتی یک مسئول برای تصمیمات غلط و فاجعه بار به پای میز محاکمه کشیده نشد! آیا کسانی که فریاد می زدند که گرانی فقط برای 4 قلم کالاست کاری جز تشویش اذهان و زندگی مردم کردند؟ چرا هرگز حتی اجازه انتقاد به آنها داده نشده است؟ نکند خدای ناکرده عمدی برای نابودی کشور در کار است؟
حالا کجا را دیدیدی تازه موتور تورم روشن شده
کی گفته کالاها در مملکت ما باید مفت عرضه شوند؟مطابق بررسی های اقتصادی 20 سال گذشته ،نرخ ارز نصف تورم عمومی افزایش یافته و در حالی که تورم عمومی کالا ها 65 برابر بوده ارز 39 برابر شده که این یعنی خواندن فاتحه تولید در برابر واردات.برادر رفاهی را که وجود ندارد نمی توانی به زور مردم بدهی حتی اگر از گرسنگی بمیرند بفهم وضع مملکت همین است و تا وقتی که منابع مملکت به جای تولید به سمت پوپولیسم مصرف گرا با ناکارامدی و فساد بالا حرکت کند بهبودی در ان حاصل نخواهد شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل