بازدید 64970
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۲ تیرماه

چرا روسیه از ایران پهپاد می‌خرد؟ /۱۵ هزار میلیارد تومانی که نمک شد! /نوسانات تورم میانگین را با، اما و اگر باید سنجید

پیشنهاد‌های رئیسی برای حل معضل زیست محیطی منطقه، طرح بورسی مجلس علیه سهامداران، بازی برخی نانوایان با اعصاب مردم، گشت ارشاد مسئولان چه شد؟ بازندگان جنگ اوکراین، انتقاد شدید پزشکیان از مدیریت‌های ناکارآمد، اوبر در موقعیت رسوایی، احتمال فراگیر شدن مجدد کرونا و ایران به روسیه پهپاد می‌فروشد، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳ 13 July 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که دومین کارت زرد مجلس به دولت، پوتین در تهران - بایدن در ریاض و پیشنهاد‌های زیست محیطی ایران به خاورمیانه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


نوسانات تورم میانگین را با، اما و اگر باید سنجید

هادی حق شناس اقتصاددان طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان نوسانات تورم میانگین را با اما و اگر باید سنجید نوشت: دیروز وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ستاد اقتصادی بر عوامل کوتاه مدت ایجاد تورم از جمله تورم وارداتی که در اقتصاد ایران سرریز شده تمرکز کرده، ابراز امیدواری کرد که تورم در تیر کاهش یافته و در ماه‌های آینده این تورم به صورت پلکانی کاهش پیدا کند. بالاخره شوک قیمتی که در اردیبهشت ماه وارد شد آثار خود را در خردادماه به جا گذاشت و طبیعتا در طول سال هم باقی خواهد ماند. اما طبیعی است که تورم ماهانه کم‌کم کاهشی خواهد شد اگر اتفاق دیگری نیفتد. دلیل آن هم واضح است؛ بالاخره قیمت‌های روغن، مرغ، آرد صنف و صنعت که در اردیبهشت ماه گران شد، آثارش را درخردادماه دیدیم، ولی وقتی می‌خواهند آثار تورم تیرماه را نسبت به خردادماه بررسی کنند، درمورد اقلامی که ذکر شد، دیگر افزایش قیمت نخواهند داشت لذا اثر این‌ها در تورم ماهانه حداقل ممکن خواهد بود؛ لذا انتظار نداریم مثلا در خردادماه که تورم ماهانه نسبت به اردیبهشت ۲/۱۲ (دوازده و دو دهم) درصد شد، در تیرماه نسبت به خردادماه باز تورم ماهانه عدد دورقمی بشود به‌خاطر اینکه در تیرماه شاهد شوک قیمتی نبودیم؛ بنابراین انتظار این است که تورم ماهانه دیگر مثل خردادماه عدد دورقمی در سالجاری نشود. مگر اینکه دولت شوک قیمتی دیگری بر اقتصاد وارد کند که آن‌هم بعید است که دولت شوک قیمتی دیگری وارد کند. به عنوان مثال قیمت بنزین جهش پیدا کند که بعید است چنین اتفاقی بیفتد، چون مرتبا دولت اعلام کرده که قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد. این مثال را به این دلیل زدم که اگر چنین شود، باز می‌شود انتظار داشت که مثل خردادماه که تورم ماهانه دورقمی شد، دوباره تکرار بشود. ولی علائم و قرائن نشان می‌دهد که در ماه‌های آینده تورم دورقمی نشود. حال اگر فرض کنیم این پیش بینی درست باشد آنگاه انتظار نداریم که تورم میانگین هم با شتاب افزایشی باشد بلکه انتظارمان این است که کم‌کم هم تورم نقطه به نقطه که در خردادماه به بالاترین نقطه ممکن نسبت به سنوات گذشته رسیده بود، آن‌هم سیر شتابان افزایشی نداشته باشد.

حال اگر تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه مثل خردادماه جهش نداشته باشد بلکه روند کاهشی داشته باشد، این دو تورم یعنی تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه می‌تواند منجر به کاهش تورم میانگین بشود. البته همه این نکاتی که ذکر شد با، اما و اگر‌ها قابل تحقق است. آن، اما و اگر‌ها این است که ما شاهد شوک قیمتی جدیدی نباشیم. گرچه این نگرانی در خصوص تورم بخش مسکن وجود دارد یعنی الان، چون تابستان فصل جابه‌جایی مسکن است، تورم ماهانه اجاره مسکن در ماه گذشته بیش از ۸ واحد درصد شده است و، چون هزینه مسکن در سبد خانوار وزن و سهم قابل توجهی دارد از این ناحیه یعنی تورم مسکن نگرانی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که این به اندازه شوک قیمتی خردادماه نباشد. در هر حال باید منتظر ماند و دید که عملا در ماه‌های آینده چه اتفاقی برای سه متغیر تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه و تورم میانگین می‌افتد.

 


چرا روسیه از ایران پهپاد می‌خرد؟

محمدحسین الهی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با عنوان چرا روسیه از ایران پهپاد می‌خرد؟ نوشت: در آستانه سفر هفته آتی پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایران، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده که ایران به زودی چند صد فروند پهپاد به روسیه تحویل می‌دهد؛ خبری که هرچند برای آشنایان با عمق بومی قدرت پهپادی کشور چندان عجیب نبود، اما برای افکار عمومی کشور تعجب‌آور بود.


اینکه چرا روسیه در اثنای درگیری نظامی با اوکراین که در حدود چهار ماه پیش شروع شده، نیاز به تعداد زیادی پهپاد احساس کرده و اینکه کشوری که دارای مشی ابرقدرتی و از قدیمی‌ترین بازیگران عرصه صنعت هوایی و فضایی در میادین نظامی و غیرنظامی است، به سراغ کشور دیگری برای تأمین نیاز خود می‌رود و اینکه چرا مثلاً به جای چین سراغ ایران می‌آید، هر یک سؤالات مهمی است که پاسخ‌های جالب توجهی می‌تواند داشته باشد.


در مورد چرایی نیاز روس‌ها به پهپاد قبلاً در شماره ۶۴۹۹ روزنامه جوان و در مرور وقایع صد روز اول جنگ روسیه و اوکراین به تفصیل سخن گفته شد، اما به طور خلاصه دیدگاه ارتش روسیه مبتنی بر استفاده از هواپیما‌های رزمی و بالگرد‌های سرنشین دار و استفاده از مهمات غیرهدایت شونده سبب تحمیل خسارت مالی و جانی قابل توجهی به ناوگان هوایی این کشور و متعاقباً توقف در برخی جبهه‌های درگیری با اوکراین شد.


در مقابل جمهوری اسلامی ایران با پهپاد‌های خود که کاملاً بومی است و وابستگی خاصی در جنبه‌های مختلف به کشور‌های خارجی ندارد، طی یک دهه گذشته قدرتی ایجاد کرده که صدای امریکایی‌ها را هم مبنی بر از دست رفتن برتری مطلق هوایی در آسمان با وجود پهپاد‌های ایرانی درآورد.


پهپاد به عنوان یک وسیله با هزینه ساخت پایین و هزینه نگهداری بسیار کمتر از هواپیما‌ها و بالگرد‌های سرنشین دار، می‌تواند کار‌های بزرگی در عرصه جنگ انجام دهد که نبرد‌های ادلب سوریه، لیبی و قره باغ و حتی استفاده اوکراینی‌ها از پهپاد‌های مختلف علیه روسیه، جایی برای بحث و روشنگری بیشتر باقی نمی‌گذارد.


پهپاد‌های مختلف ایران در مأموریت‌های شناسایی طولانی مدت با ارتفاع بالا، شناسایی‌های تاکتیکی و نزدیک خطوط نبرد، گشت رزمی، هدایت آتش توپخانه، پشتیبانی و جنگ الکترونیک و هدف یابی در عمق و انهدام اهداف خاص در عمق سرزمین دشمن به کار ارتش روسیه می‌آیند. این‌ها مواردی است که در هر یک از آن‌ها ضعفی در عملکرد ارتش روسیه در جنگ اوکراین چه از نظر فنی و چه از نظر تحمیل هزینه‌های مادی قابل مشاهده است.


گسترش اقبال کشور‌های مختلف به پهپاد‌های ایرانی از ونزوئلا در حیاط خلوت امریکا گرفته تا تاجیکستان در آسیای میانه که به واسطه تولید بومی، عملکرد درخشان در صحنه‌های عملیاتی و قیمت و کیفیت مطلوب حاصل شده این بار روسیه را به خرید پهپاد از ایران متمایل کرده است. خریدی که می‌شد از طریق چین هم تأمین شود، اما عملکرد و تنوع پهپاد‌های ایرانی در عمل بسیار برتر از نمونه‌های هم رده چینی و قابل رقابت و حتی در مواردی برتر از نمونه‌های غربی و ساخت رژیم صهیونیستی ظاهر شده است. در مقابل، ایران هم نیازمندی‌هایی در برخی عرصه‌های دفاعی دارد که در قالب خرید محصول یا دریافت همکاری‌های علمی و فنی و تجربیات طرف روسی قابل برآورده‌شدن است.

 

۱۵ هزار میلیارد تومانی که نمک شد!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان ۱۵ هزار میلیارد تومانی که نمک شد! در شماره امروز خود نوشت: در چند روز گذشته «#اورمو_گولو» در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً توئیتر در سطح جهانی ترند شد. بسیاری از کاربران با این هشتگ به زبان‌های ترکی، فارسی و انگلیسی نسبت به روند خالی شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر واکنش نشان دادند.

در چند روز گذشته «#اورمو_گولو» در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً توئیتر در سطح جهانی ترند شد. بسیاری از کاربران با این هشتگ به زبان‌های ترکی، فارسی و انگلیسی نسبت به روند خالی شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر واکنش نشان دادند. در میان این طوفان توئیتری بحران دریاچه ارومیه، برخی کاربران با اشاره به سطح پایین تراز دریاچه و مرگ تدریجی آن به ویژه در یک دهه اخیر، این سؤال را مطرح کردند که «۱۵ هزار میلیارد تومانی که طی ۷ سال در راستای احیای این دریاچه هزینه شد، کجا رفت؟»


عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، مرداد ماه ۱۴۰۰ در مراسم افتتاحیه پروژه‌های زیست محیطی با حضور حسن روحانی رئیس دولت قبل عنوان کرده بود: «برای احیای دریاچه ارومیه در هفت سال گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان به قیمت جاری سرمایه‌گذاری شده است.»
او در این مراسم مدعی شد که «در مدت هفت سال احیای دریاچه ارومیه بیش از ۹۸ درصد پیشرفت عملیاتی اجرایی داشته که تا پایان سال ۱۴۰۱ به تراز اکولوژیک خود خواهد رسید.».


اما بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد که تراز سطح آب و وسعت دریاچه اکنون شرایط چندان مطلوبی ندارد. داده‌های شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نشان می‌دهد که تراز مشاهده‌ای حداکثری این دریاچه در خردادماه ۱۳۷۴ رقم خورده است. در این تاریخ، تراز سطح آب دریاچه هزار و ۲۷۸ متر بوده و وسعت دریاچه به ۶ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع می‌رسیده است. آن زمان حدود ۳۶ میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود داشته و دریاچه در پرآب‌ترین حالت قرار داشته است.


اما در ۲۰ تیر ۱۴۰۱ تراز سطح آب دریاچه به ارتفاع هزار و ۲۷۰ متر، وسعت دریاچه به هزار و ۸۳۵ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در آن به ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است. به عبارتی حجم آب موجود در دریاچه ارومیه اکنون نزدیک به ۳۳.۵ میلیارد مترمکعب کمتر از بالاترین سطح مشاهده شده است. این درحالی است که سال ۱۳۹۳، یعنی سال شروع به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز حجم آب دریاچه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب بوده است.


اکنون این سؤال مطرح است که چرا ۱۵ هزار میلیارد تومانی که برای احیای دریاچه هزینه شد، نمود عینی ندارد و آینده بزرگترین دریاچه داخلی ایران چه خواهد شد؟
کارشناسان بر این باورند که اگرچه در دهه اخیر تلاش‌هایی برای احیای دریاچه انجام شد، اما کافی نبود و در برخی موارد، با وجود میلیارد‌ها تومان هزینه، حتی روند احیا را کندتر کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۳۸
براینکه روسیه پول بده نیست
درود
روسیه از ایران پهباد می خرد......
بشین تا مثل عراق که پول برق می دهد پول بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
اصلا خریدی در کار نیست،بهانه جدید امریکا برای تحریم جدیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
زمان روحانی بود که عراق پول برق نمیداد ، الان دیگر این خبر ها نیست و حسابش زا تسویه کرده
«۱۵ هزار میلیارد تومانی که طی ۷ سال در راستای احیای این دریاچه هزینه شد، کجا رفت؟».....دود شد و هوا رفت..... پیش بقیه هزینه ها.....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
تنها راه احیای دریاچه ارومیه باز کردندریچه سدهاست! هیچ هزینه ای هم ندارد جز بیکاری کشاورزان منطقه! هیچ روش دیگری وجود ندارد. یا کشاورزی یا دریاچه!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
دو سال هست که اعتباری برای احیا دریاچه ارومیه اختصاص داده نشده استد
روسیه نیازی به پهباد ایران نداره
این کار رو میکنه که بهانه دست غربیها بده که برجام رو با مشکل واجه کنه و از قبلش امتیاز بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
دقیقا اتفاقا منم می خواستم همین رو بنویسم که دیدم ظاهرا فقط من نیستم که دست روسیه رو خونده . !!
آرش
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
اگر این که میگی باشه خیلی داره به نفع ایران بازی میکنه چون داره به شدت تبلیغ نیروی نظامی ایران رو میکنه پس مجبورن امتیازهای بیشتری توی برجام به ایران بدن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
پای ایرانو بجنگ بکشونه
١٥ هزار ميليارد توماني كه نمك شد !!
---------
-- ١٥ هزار ميليارد تومن ؟ ... كم پولي نيست برادر ! ... كرور كرور پوله ... بخواهيم اين عدد را بنويسيم خيلي صِفر كم مياريم . بايد دنبال صفر بگرديم ..از بس كه عدد ميليارد صفر داره ! ... اين همه پول بايد نمك بشه ؟ حيف و ميل بشه ؟ ... مگه پول علف خرسه برادر ؟ ! ... ١٥ هزار ميليارد تومن ؟ قضيه چيه آقا لطفي ؟!
-- نميدونم پدر جان ! اما چيزي كه ميدونم اينه كه براي يكي مثل من عدد سه هزار ميليارد و هشت هزار ميليارد و ١٥ هزار ميليارد عادي و معمولي شده ..اگر خداي نخواسته اين مبالغ هدر رود و يا زبونم لال ، بازهم زبونم لال ، صد بار زبونم لال ، گم و گور شود !! ... انگاري ران ملخ ! غصه نخور برادر ! بازهم شما خدا را شكر كن كه ١٥ هزار ميليارد بوده ... بيست هزار ميليارد نبود ه ، حتي سي هزار ميليارد نبوده ... بلكه پنجاه هزار ميليارد !! ... اون موقع ديگه خيلي بدتر بود ! .. بازهم جاي شكرش باقيه ! . خدا را شكر كن آقا ماشالله كه صد هزار ميليارد نبوده ،! ... حالا آقا ماشا الله شما غصه نخور ... خدا انشا الله به فضل و كرم خودش همه كارها را درست كنه !! ... ميگم آقا ماشاالله مواظب فشار خونت باش ! اون دفعه كه خدا خيلي رحم كرد ... اگر زودي به درمونگاه نرسانده بودمت فقط خدا ميدونه چي ميشد !! خدا عمر دوباره بهت داد ... البته رحم خدا خيليه ! ... التماس دعا آقا ماشا الله !!
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
هر چقدر هم آب به سمت دریاچه رها شود تا وقتی کشاورزان و باغداران با نصب پمپ و تراکتور در مسیر رودخانه بدون حساب و کتاب آب مفت برداشت میکنند به دریاچه نخواهد رسید
وقتی آب مفت باشد خب مسلم است برنج میکارند و باغ سیب زیاد میشود و ....
دلیل خرید پهپاد ایرانی توسط روسیه احتمالا این است که ساختار و چارچوب کلی پهپادسازی ایران را بفهمد وگرنه روسیه که تکنولوژی سوخو57 و ایستگاه های فضایی و فضاپیما را طراحی کرده بخواهد از پهپادهای ایران استفاده کند ! یا اینکه روسیه آنقدر خبیث است که میخواهد ایران را مجبور به حمایت از خود کند و فاصله ی ایران با غرب را بیشتر کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
فقط هدفش ایجاد درگیری بیشتر بین ایران وغرب هست که از یکی دو روز پیش هم جرقش زده شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
این خرید فقط بخاطر قراردادن ایران در طرف روسیه هست جهت حساس کردن کشورهای غربی و فاصله بیشتر انها از ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
خیلی به هم ارتباطی ندارن. قرار نیست یه پرنده بسازن که فقط پرواز کنه که. ایران تجربه زیادی تو طراحی و استفاده از پهپاد داره. واسه همین چیزایی طراحی کرده کهشاید زیبا نباشن ولی بدرد صخنه نبرد می خورن. در ضمن تنوع تولید پهپاد تو ایران خیلی بالاست و در واقع برای هر موقعیتی حداقل یک نوع پهپاد وجود داره. نکته بعدی توانایی پرواز دسته چمعی و هوش مصنوعی پهپادهای ایرانیه که کمتر کشوری همچین چیزی تواید کرده.
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
گزینه دوم شما صحیح تر به نظر میرسد.روسها چون منزوی هستند بسیار نیازمند خروج از انزوا ونمایش یار گیری در سطح جهانی دارند.سفر های اخیر پوتین به آاسیای میانه ومنطقه ولبخندهای آازاردهنده پوتین در عکسهای وگزارشهای خبری هم با همین هدف صورت میگیرد
آرش
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
خرید پهپاد ایرانی با اراده دو طرف هست و اراده ایران هم پررنگتره چون روسا مجبورن بخاطر نیازشون امتیاز بیشتری بدن. ولی شما توی نظراتون فقط اراده روسیه رو در
نظر گرفتین
ساخت پهپاد چیزی نیست که بشود در چند ساعت ساخت اینها میخواهند پهپاد ها را ببرند آزمایش کامل بکنند وبعدا هروقت خواستن به ما از طرف غرب و شرق حمله کنند مطمعن شوند ما چیزی نداریم اقتصاد کشور خرابه جنگ میشود بهانه
چین عاقل تر از اونه که با حمایت علنی وفروش تسلیحات خودش رو به چاهی که روسیه کنده پرتاب کنه .
این روسیه چنان حاک به سر شده و چنان تو باتلاق اوکراین گیر کرده که ابهتی از ابرقدرتی برایش نماینده.
راستی چه بر سر پولی که چند ماه پیش از انگستان بابت تانکهای تحویل نشده گرفتیم آمد؟
پاسخ ها
فواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
باریکلا دادایه، این شد یه نظر درست حسابی.راستی پولاش کجا رفت؟
عمرا روسیه به ایران پول بده ایران مجانی میده
نقش پهپادها در زندگی بشر در ابعاد مختلف روز به روز بیشتر می شود. برای توسعه این فناوری که بنیانهای قوی عملی و فنی ان در ایران پایه ریزی شده است باید به فکر فروش و کسب درامد باشیم. اگر اینطور که برخی می گویند ما همه چیز را مجانی به دیگران می دهیم که سالها قبل کشور متلاشی شده بود. فعلا که این غربی ها هستند که دهها میلیارد دلار پول ما را بلوکه کرده و یا به یهانه های واهی دزدیده اند و در راس انها هم امریکاست و متحدانش مانند کره جنوبی که 7 میلیارد دلار پول ما را ضبط کرده است. فقط یک قلم بابت خرید تسلیحات از امریکا در قبل از انقلاب 10 میلیارد دلار از امریکا طلب داریم.
۱۵ هزار میلیارد تومان برای خودشان هزینه کردن و اگرنه دریاچه به این روزها نمی افتاد اگر کاملا خشک بشه تا شعاع ۶۰۰کیلومتر قابل زندگی نمی شود دوست دارن به خاطر جابجایی جمعیت خشک بشه در هر یک از همسایه کشور نزدیک دریاچه سه تا دریاچه وجود داره هیچ کدام آبش کم نشده غیر کم بارش عواملی مانند سد سازی بیش از حد و ساخت پل میان گذر غیر علمی و کشت محصولات آب بر و چاه های زیاد و غیر مجاز
روسیه در تولید صنعتی مشکل داره، نه در طراحی و تکنولوژی.
حتی الان مدارات نیمه هادی پیشرفته طراحی کرده که خط تولیدش در تایوان است (یعنی زیرنظر آمریکا!)
حتی در مورد واکسن هم این مسئله مشهود بود؛ واکسن تولید کرده بود؛ ولی کارخانه برای تولید انبوهش بیش از یکسال بعد (یعنی تابستان سال قبل) به نتیجه رسید که دیگه مردمش هم از زدن واکسن زده شده بودند و دیگر بیش از 50 درصد هم واکسن نزدند.
الان ایران هم بمبها و راکتها و حتی گلوله توپ هدایت شونده میتونه به روسیه بده و هم پهپاد. حتی تجهیزات جنگ الکترونیک هم می تونه صادرکنه. اینها بخشیش بخاطر اینه که روسیه تکنولوژیش را نداره (مثل پهپاد)، بخشیش بخاطر اینه که تکنولوژی را داره ولی الان (آنهم وسط جنگ و نیاز به واردات قطعات مختلف از غرب و چین و ...) نمی تونه تولید انبوه کنه یا بخاطر تمام شدن ذخایرش که بهرحال وقت می گیرد برای تولید مجدد (مثل بمبهای هدایت شونده و موشک) و بخشیش هم بخاطر اینه که می تونه تولید کنه ولی برایش گران درمیاید (مانند بعضی از پهپادهای محدودی که فعلا تکنولوژی تولیدش را دارد).
این را هم قطعا باید درنظربگیریم که ایران بهیچ وجه من الوجوه پیشرفته ترین پهپادهایش را به روسیه نخواهد داد؛ فقط یکسری پهپاد نسیتا ساده و ارزان بدردبخور میده تا فعلا تنها کارشان راه بیفتد.
روسیه تا این لحظه چیزی درباره خرید پهپاه از ایران نگفته.
اگر قرار بر چنین خریدی باشد باید دید که این کشور کدام مدل پهپاد را سفارش خواهد داد و برای چه اهدافی و برای فرایند تحویل و تکمیل قرارداد روی چه پروسه ای توافق می شود.
تا این لحظه، همه بحثی که پیرامون خرید پهپاد توسط روسیه از ایران مطرح شده مربوط به منابع آمریکایی است ولی زمانی که این پیشنهاد از طریف روسیه مطرح شود، شکل قرارداد، مدلهای سفارش داده شده، تعداد فروند از هر مدل و محل و نوع بهره برداری از پهپادها و دیگر موارد فنی ِ موجود در قرارداد است که تعیین کننده منافع یا ضرر ایران در این قرارداد خواهد بود.
ارزیابی ای که به نظر نمی رسد با سطح دسترسی کنونی مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی به جبهه های مختلف جنگ در اوکراین، حداقل تا قبل از به کارگیری این سلاح ها در جنگ توسط روسیه، چندان ممکن باشد و این نقطه ضعف ایران در ورود به قراردادهای فروش تجهیزات به روسیه در این شرایط خاص (جنگ) است.
این نقطه ای است که نیاز به بحث کارشناسی دارد و نه آن چیزی که روزنامه جوان در ذیل سیاست های تبلیغی و پروپاگاندا، بولد می کند.
تنها راه نجات دریاچه تخریب پل دریاچه و برگرداندن شرایط اکولوژیک آن به قبل ساخت پل است که با نخاله و خاک و سنگ دریاچه را پر کردند و باعث خشکی آن شدند
چدن اولا مجانی هست
دوما می خواد مطمئن بشه که ایران برجام را امضا نمی کنه
لطفا نظرات الکی ندید ایران به همه کشورها پهباد میفروشد روسیه بلحاظ تکنولوژی کمبود ندارد باید به جوانان احسنت گفت و حمایت تشویق کنید .
هزینه ای برای احیای دریاچه نشد. این اعداد شوخی. اصلا براشون مهم نیست که یک چهارم کشور نابود بشه.
آخه من میگفتم با توجه به قیمتهای چند برابری .چرا تورم اعلام شده 30درصد یا 40درصد هست
پس بگو ما تورم را داریم ماه به ماه حساب میکنیم
اما بقیه کشورها دارن سال به سال تورم حساب میکنن و تورمشان 2 یا 3درصد هست
کاش چین وروسیه دست از سر ایران بردارن تمام منابع مارو مفت بردند وچیزی باقی نمونده
عادلانه ترین کار ،و شرافتمندانه ترین کار ، این هست که وقتی شخصی ادعایی کرده که الان میبینیم نشده و بیش از ۴۰ میلیون نفر رو با تمام‌اموال و اشیا و باغات در خطر قرارداده و میلیونها نفر در معرض نرگ و سموم ریوی و بینایی قرار گرفته اند ،یا مستقیما توسط مدعی العموم ، دادستان پردنده و محکوم به تعدام شوند هم عیسی کلانتری هم روحانی و هر کسی مسئول بوده ، یا ببندن به زنجیر و بیندازن وسط کویر آذربایجان و سط نمکها تا بفهمند فساد و خیانت چه تاوانی داره . با ۱۵ هزار میلیارد تومن کل آب خلیج فارس رو میشد به ارومیه پمپاژ کرد . میشه ۴۵۰ میلون دلار .
ای گه معلومه روسیه امریکا ،چین قراردای بستن برای تایوان ،اوکران ،ایران ،،ای پهباد ها میشه بهانه برای حمله امریکا به ایران که کمک روسه کرد ،
دریاچه ارومیه فقط یک دکان شده برای گرفتن پوله از خزانه بیت المال وگرنه دریاچه مهارلو تو فارس ودریاچه پریشان ودریاچه زابل هیرمند هم خشک خشک شدن پس چرا هیچ سر وصدا نیست اینجا مردم نیستند پس فقط بیت المال یا بهترين مال عشق است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر