بازدید 28830
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۱ تیرماه

نقطه کور مذاکرات هسته‌ای/سیاست‌های حجاب و رونقی که از مسلمانی می‌رود/سفر بایدن به منطقه و سرنوشت برجام

دریاچه ارومیه در معرض خشک شدن، احمدی نژاد و سالخوردگان روی خط خروج؟ واکنش ظریف به حواشی رسانه‌ای اخیر، روند رو به رشد مصرف پلاستیک در ایران و جهان، پشت مهدی تاج به کجا گرم است؟ سفر بایدن و ناتوی خاورمیانه، شب درخشش «جیمز وب»، تیــم ملــی در کمـــا، پالس‌های مثبت تهران و ریاض برای احیای روابط و بازار مسکن در انتظار طرح‌های روی کاغذ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۲ 12 July 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۱ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که رکورد زنی بورسی‌ها در سودسازی، مرگ‌های گروهی و خانوادگی خودخواسته، آغاز پیک هفتم کرونا و ردپای ماکرون در «اوبر گیت» در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


سیاست‌های حجاب و رونقی که از مسلمانی می‌رود


ولی الله شجاع پوریان، مدیرمسئول همدلی در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان سیاست‌های حجاب و رونقی که از مسلمانی می‌رود نوشت: حجاب فریضه‌ای دینی و لازم در دین اسلام و سایر ادیان ابراهیمی والهی است. خداوند در کنار بسیاری از دستورات و فرامین اخلاقی و انسانی، مؤمنان را به رعایت پوشش و حجاب دعوت کرده است، تعریف حجاب، اندازه و حدود آن و نحوه پوشش کافی در رعایت حجاب، اجباری یا اختیاری بودن آن از دیرباز محل بحث و مناقشه جدی بوده است که پرداختن به آن‌ها از حوصله این گفتار کوتاه خارج است. هرچند مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی از ابتدای انقلاب در دستور کار مسئولان بوده، اما با استقرار دولت سیزدهم و برخلاف ژست‌های تبلیغاتی ایام انتخابات درباره تکریم همه شهروندان و استفاده ابزاری از زنان و دخترانی با پوشش‌های حداقلی در کارزار‌های تبلیغاتی آقای رئیسی؛ از چند روز گذشته دولت سیزدهم برخورد سلبی و دستوری را نسبت به موضوع حجاب آغاز کرده است. نیک می‌دانیم که از ابتدای پیروزی انقلاب، نهاد‌ها و دستگاه‌های متعدد با روش‌های مختلف برنامه‌هایی را برای ارتقای سطح حجاب و مبارزه با بی‌حجابی انجام داده‌اند.

تأکید بر اجبار به حجاب، الزام کارمندان دولت به پوشش خاص، ابلاغ نظارت و ایجاد متولیان موازی در موضوع حجاب برای نهاد‌هایی همچون کمیته، بسیج، ستاد امربه‌معروف، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، صداوسیما، وزارت علوم، آموزش‌وپرورش، نیروی انتظامی، گشت ارشاد، حراست ادارات، گزینش ادارات و ... در چند دهه گذشته مرسوم بوده، اما خروجی و نتیجه آن در فضای واقعی امروزی و میزان التزام بخش‌هایی از جامعه آن چیزی نبوده است که انتظار می‌رفت. اکنون ساده‌ترین پرسش این است که با همه این راهکار‌های سلبی و مبارزه و گشت‌ها و دستورالعمل‌ها در موضوع حجاب، پس از گذشت چهار دهه، آیا وضعیت حجاب باید آن باشد که امروزه رواج دارد؟! مگر تا به امروز کم به موضوع حجاب پرداخته‌شده یا متولیان اندکی داشته که امروز با ابلاغ رئیس بانک و مسئول هتل در انتظار تحول در این حوزه باشیم؟! پرداختن به مبانی فقهی حجاب مقصود نگارنده نیست و وظیفه علما و فقهاست که در باب مستندات و البته نتایج حجاب اجباری مباحثه کنند، اما هر انسان عاقل و بالغی که این روز‌ها در جامعه ایران زندگی می‌کند درمی‌یابد، تصمیمات و نگرش متولیان این موضوع تا چه اندازه با آنچه در بطن جامعه اتفاق می‌افتد، فاصله دارد و حتی تبعات نامطلوب اجتماعی و اقتصادی داشته است. از منظر جامعه‌شناختی و نه لزوماً فقهی، اگر نگوییم اکثر جامعه، بی‌تردید بخش زیادی از جامعه در موضوع حجاب حتی به‌رغم داشتن تمایلات دینی و مذهبی و رعایت تأکیدات دینی همچون نماز و روزه، رویکرد تساهل‌گرایانه‌تری را در پیش گرفته‌اند و سخت‌گیری‌هایی که باعث بدنام شدن دین و دین زدگی نسل جوان می‌شوند را نمی‌پذیرند، اگر ذهنیت متولیان غیرازاین است کافی است یک‌بار به‌صورت واقعی به بطن جامعه مراجعه کنند. انتشار تصاویر هراسان شهروندان در خودرو‌های گشت ارشاد و برخورد‌های نامناسب، دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه در ادارات، الزام روسای بانک‌ها به برخورد با مشتریان بدحجاب، الزام هتل داران و مراکز گردشگری به مقابله با بدحجابی، اعلام عدم ارائه خدمات اجتماعی مانند مترو به «بدحجاب» ها، همه و همه قبلاً بار‌ها آزموده شده‌اند، بی‌آنکه به نتیجه مطلوب منجر شود؛ خطایی است که مشخص نیست با چه انگیزه و هدفی بدون کمترین دستاوردی تکرار می‌شود!

کافی است همین کسانی که در جلسات علنی و غیرعلنی بر برخورد‌های تحکمی تأکید می‌کنند در خلوت خود، اطرافیان درجه اول خودشان را مرور کنند تا دریابند که در میان خانواده و آشنایان درجه اول خود چند نفر مشمول بدحجابی می‌شوند؟ و در این صورت با برخورد‌های خشن با این افراد موافق‌اند؟ بدیهی است این موضوع نه به معنای بی‌اعتبار کردن فریضه حجاب بلکه تأکید بر رویکردی عقلانی، منطقی و مؤثر با موضوع حجاب است، سخنان ائمه محترم جمعه در هفته اخیر و رویکرد‌های دستوری جدید دولت حتی در بدنه اصولگرایی جامعه نیز با واکنش‌های منفی مواجه شده چه برسد به آن دسته از شهروندانی که خود را ملزم به رعایت پوشش به میزان دلخواه حاکمیت نمی‌دانند. به‌یقین با توجه به مشاهدات و نتایجی که در سطح جامعه وجود دارد، تأکید دولت بر رویکرد‌های اخیر خود نتیجه‌ای جز خسران و دین زدگی و برهم زدن سلامت روانی جامعه ندارد. شاید هیچ‌کس به‌مانند شیخ اجل سعدی شیرازی این شیوه اجبار به مسلمانی با روش‌هایی غیر جذاب و دور از عرف جامعه را به این خوبی تصویر نکرده باشد و زیان‌های آن را برنشمرده باشد: «ناخوش‌آوازی به بانگ بلند قرآن همی‌خواند. صاحبدلی بر او بگذشت. گفت: تو را مشاهره چند است؟ گفت: هیچ. گفت: پس این زحمت خود چندین چرا همی‌دهی؟ گفت: از بهر خدا می‌خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان: گر تو قرآن بر این نمط خوانی/ببری رونق مسلمانی.»

 


سفر بایدن به منطقه و سرنوشت برجام

علی بیگدلی استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان سفر بایدن به منطقه و سرنوشت برجام نوشت: سفر جو بایدن به منطقه دارای اهمیت زیادی است، از این جهت که در لحظه خاصی از شرایط ژئوپلیتیکی منطقه دارد صورت می‌گیرد. اولین هدف بایدن در سفر به منطقه این است که عربستان را راضی کند تا نفت بیشتری برای اروپا مخصوصا اروپای جنوبی تولید کند که با توجه به جنگی که بین روسیه و اوکراین است با کمبود انرژی در آستانه زمستان مواجه نشوند. مساله دوم این است که یک نوع آشتی‌کنان در سیاست بایدن برای سفر به منطقه با عربستان سعودی وجود دارد. بایدن قبل از اینکه به ریاست‌جمهوری برسد، محمد بن سلمان را قاتل خاشقچی اعلام کرد و وقتی هم که به کاخ سفید آمد، بازهم اعلام کرد که ما باید سیاستی را پیش بگیریم تا عربستان به سمت رعایت حقوق بشر برود و محمد بن سلمان را مذمت کرد. الان این سفر درحالی انجام می‌شود که محمد بن سلمان غرق در شادمانی و پیروزی است و یک نوع آشتی‌کنان بین بایدن و محمد بن سلمان دارد صورت می‌گیرد.

آمریکا نمی‌خواهد الان با توجه به درگیری‌ای که هم با روسیه در اوکراین دارد و هم با چینی‌ها در مساله تایوان، فضای جدیدی از درگیری نظامی به وجود آورد و یکی از اهدافش این است که منطقه را آرام کند. آمدن بایدن به منطقه شاید مقدمات یک حلقه امنیتی در منطقه باشد و اعضای این حلقه عبارتند از ترکیه- با توجه به روابط نزدیکی که الان ترکیه با اسرائیل پیدا کرده - غیر از ترکیه اردن، امارات، عربستان، مصر و اسرائیل نیز هستند که اگر این حلقه شکل بگیرد که مقدماتش فراهم شده می‌تواند فضای امنیتی ما را تحت تاثیر قرار دهد. از این‌رو به نظر می‌رسد زمینه‌های تشکیل این حلقه امنیتی فراهم شده هرچند ممکن است نه بلافاصله بعد از سفر بایدن مقدمات و زمینه چینی‌هایش انجام شده و احتمالا با فشاری که اسرائیل و عربستان سعودی و با سفر محمد بن سلمان به مصر و اردن و ترکیه، ائتلاف نظامی یا ناتوی عربی دارد شکل می‌گیرد تا اینکه تامین کننده امنیت منطقه باشد و آمریکایی‌ها خودشان را تا حدودی از منطقه دور نگه دارند و درگیر مشکلات منطقه‌ای نکنند. مساله بعدی که خیلی اهمیت دارد این است که امکان اینکه رابطه جدیدی بین اسرائیل و عربستان به‌وجود آید، خیلی بالاست. با توجه به اینکه بایدن پرواز مستقیم از اورشلیم به جده خواهد داشت که تابه‌حال این اتفاق نیفتاده این شک و تردید را تقویت می‌کند که بایدن به دنبال این است که رابطه بین اسرائیل و عربستان سعودی را تحقق ببخشد. هرچند ممکن است عربستان موانع بزرگی در پیش روی خود داشته باشد، ولی باز زمینه‌های آن کاملا مهیا شده همان‌طور که آقای لاپید هم بیانیه تبریکی برای محمد بن سلمان به‌خاطر سفر بایدن به منطقه فرستاد که رابطه آن‌ها بهبود بیشتری پیدا خواهد کرد.

مجموعه این‌ها نشان می‌دهد که این سفر از اهمیت بالایی برخوردار است و مخصوصا در موقعیت حساسی که منطقه دارد. اما در ارتباط با برجام باید گفت مصاحبه‌ای که بایدن در آستانه سفرش در واشنگتن پست کرد، اعلام کرد که اگر ایران حاضر به توافق نشود ما ایران را تحت فشار قرار خواهیم داد که یکی فشار‌های اقتصادی بیشتر و دیگری فشار‌های دیپلماتیک است. اما مساله دیپلماتیک خیلی بحث برانگیز شده که در حوزه دیپلماتیک آمریکا چه‌کار خواهد کرد. به نظر می‌رسد در سپتامبر شورای حکام تشکیل می‌شود و دفعه گذشته ۳۰ تن از ۳۵ نفر حکامی که در شورا بودند به نفع آمریکا رأی دادند و بیانیه اخطاری علیه ایران صادر شد. اگر هدف آمریکا این باشد که در سپتامبر تشکیل شورای حکام را در آژانس بدهد این مرتبه ممکن است پرونده ایران به شورای امنیت برود و تحریم‌هایی که قبلا سال ۲۰۱۵ علیه ما بود، باز دوباره برخواهد گشت. دو سال و چند ماهی که از ریاست‌جمهوری بایدن باقی مانده، ما می‌توانیم از فضای ملتهب امروزی دنیا که نیازمند انرژی هستند، استفاده کنیم و نفت و گازمان را صادر کنیم. یک خبرگزاری گفته بود که ایران می‌تواند روزانه پنج میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد اگر برجام را امضا کند و صادرات نفتش آزاد شود. این عدد وضعیت اقتصاد ما را دگرگون خواهد کرد.

 

نقطه کور مذاکرات هسته‌ای

علی مطهری طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان نقطه کور مذاکرات هسته‌ای نوشت: برای رسیدن به توافق هسته‌ای نیاز به صراحت از طرف ایران و امریکاست. ایران باید روشن کند که بعد از توافق آیا مانند توافق قبلی، ورود شرکت‌های امریکایی به بازار ایران را ممنوع می‌کند تا احتمالا رییس‌جمهوری مثل ترامپ از برجام خارج شود یا نه. امریکا هم باید روشن کند که اگر ایران بعد از توافق مانع ورود شرکت‌های امریکایی به بازار ایران شد آیا از برجام خارج می‌شود یا نه. اگر پاسخ هر دو کشور مثبت است باید برجام را ببوسیم و روی طاقچه بگذاریم، اما اگر پاسخ هر دو منفی است برجام می‌تواند احیا شود. این صراحت و شفافیت، بن‌بست مذاکرات را می‌شکند زیرا آنچه مذاکرات را به بن‌بست کشانده نگرانی دو طرف است، نگرانی ایران از اینکه امریکا از برجام خارج شود و نگرانی امریکا از اینکه پس از توافق از مواهب آن برخوردار نباشد. اگر ایران به گونه‌ای نشان دهد که پس از توافق، شرکت‌های امریکایی می‌توانند در سرمایه‌گذاری و قرارداد‌های اقتصادی با ایران وارد رقابت با سایر شرکت‌ها شوند، این امر بهترین تضمین برای پایداری توافق است و نیازی به تصویب برجام در کنگره امریکا نیست.

ایران این‌بار باید به شرکت‌های امریکایی اجازه ورود به بازار ایران را بدهد. این امر از طرفی باعث رقابت شرکت‌های امریکایی و اروپایی و روسی و چینی می‌شود و ایران بهترین گزینه را از نظر منافع ملی انتخاب می‌کند و از طرف دیگر باعث خارج نشدن امریکا از برجام می‌شود. در واقع، هم ما و هم امریکا باید تکلیف‌مان را با خودمان روشن کنیم. آیا ما دوباره می‌خواهیم منافع ملی را فدای ژست انقلابی کنیم و این‌طور جلوه دهیم که ورود شرکت‌های امریکایی به بازار ایران یعنی مماشات با امریکا و پایان انقلاب و قرارداد‌هایی با قیمت‌های بسیار بالاتر با سایر شرکت‌ها منعقد کنیم و امریکا هم احساس کند که فقط چین و روسیه و اروپا از برجام منتفع می‌شوند و خودش محروم است و در نتیجه رییس‌جمهور بی‌اخلاقی مثل ترامپ نقض پیمان کند؟ یا این‌بار تصمیم داریم عاقلانه رفتار کنیم و پیشرفت و توسعه کشور و منافع و رفاه ملت را بر ژست انقلابی ترجیح دهیم؟ ما باید راه دوم را انتخاب کنیم. امریکا هم باید تکلیفش را با خودش روشن کند، اگر می‌خواهد در صورت محروم شدن از بازار ایران از برجام خارج شود بهتر است با توجه به احتمال این محرومیت در سایه حاکمیت شعار در ایران، همین حالا مذاکرات را رها کند و همچنان در هراس سلاح هسته‌ای ایران بماند هرچند ایران گفته است که ما سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کنیم. به نظر من برای شکسته شدن بن‌بست مذاکرات، باید اولین دستور جلسه مذاکره‌کنندگان این دو سوال باشد:
۱- آیا بعد از توافق، ایران به شرکت‌های امریکایی اجازه رقابت با شرکت‌های دیگر در بازار خود را می‌دهد؟
۲- آیا اگر ایران اجازه ندهد امریکا بار دیگر از برجام خارج می‌شود یا نه؟
این نقطه، همان نقطه کور مذاکرات احیای برجام و عامل اصلی توقف آن است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۷
در برخورد با بد خجابی از آنجائیکه حکم مشخص در باره حجاب و رویه تاریخی نداریم لذا شل و سفت کردن برخورد با این مسئله به جز لوس کردن چیزی را به حجاب نمی افزاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
لوث؟
با سلام
حدود 6 ماهه درخواست ارائه تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام توسط تیم مذاکره کننده ایران عزیزنون بعنوان تتها نکته باقیمانده برای.برگشت به برجام. مطرح شده و مورد قبول طرفهای مقابل قرار نگرفته بقول اونا مذاکرات را به بن بست کشونده
ارائه تضمین عدم خروج مجدد آمریکا ازبرجام مطالبه لازم و واجب و درستیه
ولی 
آیا اساسا" با توجه به سیستم مدیریتی آمریکا و استقلال کنگره و ... وفق گفته خودشون.توسط رئیس جمهور آمریکا قابل ارائه هست? 
و حتی در صورت ارائه برای رئیس جمهور بعدی آمریکا دارای اعتباره ?
((( به نظر من به راحتی با اضافه کردن ی بند زیر  به توافق جدید به شرح زیر میشه تضمین عدم خروج مجدد آمریکا ازبرجام را  بدست آورد)))  :

( " ایران می تواند ذخایر اورانیوم 60% و 20% خود و تجهیزات مرتبط را در محلی داخل سرزمین خود تحث نظارت آرژانس هسته ای پلمپ و حفظ نماید و در صورت خروج مجدد آمریکا و یا کشورهای اروپائی از برجام از آنها مجددا" استفاده نماید )

با توجه به اذعان طرف مقابل بر امکان نظارت آرژانس هسته ای با دوربین بر ذخائر اورانییوم ایران این راهکار میشه مکانیزم ماشه در دست ایران
کیهان: ۲۰ میلیارد دلار خانگی به بازار هدایت میشود !!!ً
شما راست میگی
بشین تا هدایت بشه
من چندسالی هست که به کانادا مهاجرت کردم
تیتر یکی از روزنامه ها رو دیدم برق از سه فازم پرید !
برنج خالص داخلی شده کیلویی ۲۰۰ هزارتومان !!!
برای ما که مدتی هست ایران نیستیم این قیمتها باورکردنی نیست درست مثل اصحاب کهف شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
شما به جاي قيمت سازي براي اجناس داخل كشور به زندگي خودت برس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
خوش به حالت راحت شدی
بر همگان واضح و مبرهم است که پیش کشیدن مسئله حجاب به این شیوه یکدست و مهندسی شده، وسیله ای برای به حاشیه بردن معضلات بزرگتر دیگر مانند مشکلات معیشتی مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
آنچه واضح و مبرهن! است وضعيت اسفبار حجاب در داخل كشور و حركت به سمت عريان شدن است!
تنها راه نشستن رودر رو با امریکا ومذاکره مستقیم بدون هیپ یک از طرفهای دیگر است وگرنه تمام این بحثها بازی وفورمالیته است ؟..
بعد از جنگ ایران و عراق با حدود یک میلیون کشته و مجروح از دو طرف و هشت سال کشتن و ویران کردن به این نتیجه رسیدیم که کنار هم باشیم به نفع منافع دو کشور است و کشوری که روزی در کنار کشورهای عربی به جنگ با برخواست به بهترین دوست و همراه تبدیل شد که بطوری که در شرایط کنونی هیچ کس تصور جدایی ایران و عراق را نمی توان بکند و انچه قبل از ان رخ داده بود به دلیل نقش کشورهای ثالث بود که در ÷ی برهم زدن رابطه دو کشور بودند در حال حاضر برای مسئله آمریکا نیز چنین است 40 سال دشمنی با یک ارتباط منطقی از بین خواهد رفت ممکن است در شرایط اولیه دست اوردهای کمی داشته باشد ولی با دیپلماسی و گفتگو و رفع سوئ برداشت ها و حذف مداخله گران می توان سطح روابط را به جایی رساند که هر سیاستمداری ارزوی بهبود ان را بکند نه نابودی ان را. امروزه شناخت سیاستمداران از رفتار بین خود و مداخله گران بیش از گذشته است و به خوبی می توانند آن را مدیریت کنند و طی سه سال ریاست جمهوری بایدن به هرچه می خواهند برسند ولی ادامه این رویه که ترامپ چرا ان را گفت و چنین کرد بایدن چرا ان را گفت و چنین کرد بعدی نیز چرا این را گفت و چنین کرد جز منفعت کشورهای دشمن و زیادن کشور چیزی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
كدام سوء برداشت هموطن گرامي! دخالتهاي پيوسته آمريكا در ايران سوء برداشت است؟ بلوكه كردن اموال ايران سوء برداشت است؟ ساقط كردن هواپيماي مسافري سوء برداشت است؟ تحريم اقلام انساندوستانه سوء برداشت است؟ شهادت شهيد سليماني سوء برداشت است و .....
مشكل اصلي اين است كه ما مي خواهيم مستقل زندگي كنيم و آمريكا مي خواهد مستعمره باشيم، هر موقع اين دو هدف قابل جمع بودند مشكل ما با آمريكا هم حل خواهد شد.
خودتون رو زدین به خواب. مردم از دست سختگیری های شما عاصی شدن و فوج فوج دارن مهاجرت می کنن. تو چند ماه گذشته هر بار خواستم برم سراغ پزشک هایی که قبلاً مراجعه می کردم معلوم شد مهاجرت کرده اند و مطبشان تعطیل شده. نه فقط پزشکان هر کسی که تخصصی داشته یا رفته یا داره برنامه ریزی می کنه که از ایران فرار کنه. با این وضع مهاجرت در اینده نزدیک تنها افغانی های مهاجر بی تخصص در ایران خواهند ماند. خود دانید.
ایران این‌بار باید به شرکت‌های امریکایی اجازه ورود به بازار ایران را بدهد. این امر از طرفی باعث رقابت شرکت‌های امریکایی و اروپایی و روسی و چینی می‌شود و ایران بهترین گزینه را از نظر منافع ملی انتخاب می‌کند و از طرف دیگر باعث خارج نشدن امریکا از برجام می‌شود........احسنت!
این رابطه با آمریکا و پایان خصومت بی نتیجه که به زیان ملت است باید و باید به رای گذاشته شود تا هم دولت و هم مردم در مقابل هم قرار نگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
قبلا به راي گذاشته شده، احتمالا به دنيا نيامده بوديد
با این تفسیر علت اصلی خروج آمریکا از برجام و شکست برجام ایران هست که البته بعید به نظر میرسه. چون بازار ایران برای آمریکا زیاد اهمیت نداره مگر اینکه با حضور در این بازار به دنبال امنیت انرژی و یا داشتن کارت بازی باشه.
بهترین مقاله امروز ، بررسی واقع بینانه برجام در روزنامه اعتماد است

و بررسی چرابی عدم پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان در تامین اجتماعی با عدم همکاری دولت رییسی بر مصوبه مجلس و شورای کار است

و طبق معمول بدترین تیتر و مقاله با اختلاف زیاد میرسد به کیهان شریعتمداری در مورد ، ارتباط دادن عدم موفقیت حجاب سختگیرانه زنان و دختران و اعتراضات و مبارزه منفی اکثریت زنان به مداخله دشمنان خارجی و نقشه کشی انها میباشد !!!!!!!!!!
بیشتر نقطه کور نظریات آقای مطهری است که ساده لوح هستند
تابناک جان در خصوص بازداشت های اخیر مثل جعفرپناهی،مادرپویا بختیاری اینها هم بنویس
در حالیکه اسکوچیچ در بدترین شرایط تیم ملی را تحویل گرفت که تقریبا هیچ کسی به موفقیت تیم ملی ، برای رسیدن به جام جهانی امیدی نداشت
ولی او در سریعترین و ارزانترین و راحت ترین مرتبه ، تیم ملی را با سربلتدی وارد 32 تیم برتر جام جهانی 2022 قطر کرد

ولی متاسفانه ما با او چه کردیم ؟ در ناجوانمرادنه ترین برخورد ممکن ، دیروز او را با دلیل نداشتن کفایت فنی کنار گذاشتیم !!!!

و دلالان طبق معمول در روز روشن شروع به فعالیت خواهند کرد !!!! کسانی که هنوز مزه تلخ پرداخت خسارت کثیف 6 میلیون دلاری به ویلموتس
که قطعا سهم دلالان داخلی محفوظ بوده و از جیب صندوق پس انداز کارگران کشور برای چند هفته خوشگذرانی او پرداخت شد و به ریش همه مان خندید و رفت

دردناکتر از ان برخورد عیر منصفانه با اسکوچیچ

رسیدن خبر غیر قابل باور و عجیب !!! نامزدی مجدد تاج و احتمال نشستن او بر صندلی ریلست فدراسیون فوتبال است !!؟؟

واقعا چه خبر است ؟ و درست گفته اند که نحوه مدیریت بر فوتبال ، میتواند نشان دهنده نحوه مدیریت کلان بر یک کشور باشد !!!
تو ایران همه چیز اجباریه! بهشت اجباری، حجاب اجباری، ازدواج اجباری، فرزنداوری اجباری، …. بعد اقایان مسئولین در توییت هایشان از حقوق بشری که در خارج از ایران رعایت نمی شود شاکی هستند. التماس تفکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
با اين توصيف جنابعالي هم در بهشت به سر مي بريد، هم با حجاب هستيد، هم ازدواج كرده و فرزند داريد كه همه اينها مورد تائيد خداوند متعال است، پس مشكل شما چيست؟
مگر تا به امروز به جز حرف زدن با بی حجابی برخورد درستی شده؟
چرا این را نمی گویی چرا از وقتی به زنان گفته شد بیایند استخدام شوند بی حجابی این طوری شد؟
رسانه هایی مورد دار هستند خوب خودشان را رسوا می کنند
درود بر علی مطهری
کاسبان تحریم نقطه کور اجرای برجامند
دولت فعلا بفرمایید به چه حقی روی اینترنت همه مردم safe search گوگل رو قفل کرده و تمام درخواستها رو به صورت زوری به safe search گوگل می فرسته (این امکان از سمت گوگل برای مسئولین شبکه ایجاد شده، مردم نگران اینکه تو ایران دستکاری میشه نباشید) مردم بچه نیستند اگر لازم باشه کسی بخواد باید درخواست اینترنت پاک رو شخصی بکنه برای خودش یا برای فرزندانش و از اوپراتور بگیره، اینکه شما برای مردم تصمیم می گیرین به شما ربطی نداره به من بگی چی خوبه چی بده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر