بازدید 39458
در گفت‌‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

وقت شفاف سازی اطلاعات حوزه‌های مالیاتی است/ قاچاقچی و اقتصاد زیرزمینی مالیاتی پرداخت نمی‌کند/ در کنار سامانه مودیان چه باید کرد؟

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی گفت: راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی، نقش موثری در شفاف سازی اطلاعات دارد که البته دولت باید در کنار آن برای اقتصاد‌های زیر زمینی و قاچاق هم تمهیدات لازم را در نظر بگیرد.
کد خبر: ۱۱۲۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲ 04 July 2022

وقت شفاف سازی اطلاعات حوزه‌های مالیاتی است/ قاچاقچی و اقتصاد زیرزمینی مالیاتی پرداخت نمی‌کند/ در کنار سامانه مودیان چه باید کرد؟

براساس آخرین خبر‌ها قرار است تا پایان تیر از سامانه مودیان رونمایی شود. این در حالی است که قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان پیشینه‌ای طولانی دارد و از سال ۸۳ طی قوانینی که وضع شد و در پی آن راه اندازی صندوق مکانیزه فروش به دستکاه‌ها تکلیف شد؛ اما به دلیل وجود مشکلاتی مانند ناتوانی کدگذاری همه‌ی کالاها، این قانون اجرایی نشد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از  سال ۸۷ با اجرایی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده بسیاری از اصناف دچار مشکل شدند و صدور فاکتور‌های صوری افزایش پیدا کرد و این مشکلات باعث شکل‌گیری قانون پایانه‌های فروشکاهی سامانه مودیان شد که بستر اصلی اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده است.
 
بنابر این قانون مالیات بر ارزش افزوده با عدالت اجرایی خواهد شد و نوعی ضمانت اجرایی برای رصد جریان مالی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود.
 
قرار است صورت حساب‌های الکترونیکی برای رویداد‌های اقتصادی صادر شود که یک نسخه آن برای صحت سنجی معاملات، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت؛ سامانه‌ای که تقریبی از برج هشت سال ۹۸ ابلاغ شد و ۱۵ ماه وقت داشت.

ایجاد شفافیت در معاملات و عدالت مالیاتی

خسرو فروغان گران سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان اینکه مالیات زمانی ارزش دارد که شفاف باشد و عدالت در مالیات رعایت شده باشد گفت: بودجه بسیاری از شهر‌های کشور‌های مختلف جهان از طریق مالیات تامین می‌شود، اما در کشور ایران براساس مالیات دریافتی تامین می‌شود که در این حوزه اقدامات بسیار خوبی انجام شده و البته نیاز است که ساختار‌ها هم در این بخش اصلاح شود.

او با بیان اینکه قانون‌های مالیاتی که در حوزه اقتصادی و صنفی کشور گذاشته شده بود بسیار مناسب و کامل طراحی شده بود گفت: این قوانین باید کامل به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد تا عدالت اقتصادی در آن  رعایت شود؛ مثلا امروز ما بیشترین میزان قاچاق مالیات را در کشور داریم و زمانی که قاچاق وارد کشور می‌شود، عوارض ورودی و عوارض مختلفی که باید در این زمینه اخذ شود را قاچاقچی پرداخت نمی‌کند و تمامی این اقلام هم  وارد بازار شده، اما باز هم مالیات را قاچاقچی پرداخت نمی‌کند و تمامی این اقدامات خود زمینه ساز تورم شده و به دنبال آن فساد اقتصادی ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید دولت در اجرای طرح سامانه مودیان مالیاتی در پایانه‌های فروشگاهی در این حوزه هم تمهیدات لازم را به کار گیرد.

فروغان گران سایه تاکید کرد: دولت باید در کشور علاوه بر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی برای پایانه‌های فروشگاهی که خود زمینه ساز کاهش کسری بودجه می‌شود، افرادی که شغل‌های کاذب دارند و فعالیت‌های غیر قانونی و زیر زمینی انجام می‌دهند چه در حوزه خرید و چه در حوزه فروش و تولید شناسایی شوند و اجازه فعالیت به آن‌ها داده نشود و تمهیدات لازم برای اخذ مالیات از آن‌ها صورت گیرد با اجرای این چنین اقداماتی انصاف مالیاتی هم اجرایی خواهد شد.
 
وقت شفاف سازی اطلاعات حوزه های مالیاتی است/ قاچاقچی و اقتصاد زیرزمینی مالیاتی پرداخت نمی‌کند/ در کنار سامانه مودیان چه باید کرد؟

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، با بیان اینکه امروزه بسیاری از شرکت‌ها و مراکز هستند که کار اقتصادی انجام می‌دهند و مالیات بر آن‌ها تعلق نمی‌گیرد افزود: دولت باید در این حوزه  هم مانند پایانه‌های فروشگاهی ورود کرده و از تمامی بخش‌های دولتی و غیر دولتی باید مالیات دریافت کند با اجرای چنین اقداماتی شاهد برقراری کامل عدالت خواهیم بود و از سوی دیگر تمامی راه‌های فرار مالیاتی و همچنین اقداماتی که در حوزه دریافت مالیات به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شد بسته می‌شود.

او در پاسخ به این که اگر سامانه راه اندازی بشود، می تواند از کسری بودجه جلوگیری کند، گفت: بله می‌تواند جبران کند، اما نباید فراموش کنیم که بیش از هفتاد درصد کسری‌های اقتصادی ما توسط قاچاقچیان و افرادی که شناسنامه دار نیستند و واحد تولیدی مشخصی ندارند، شامل می‌شود و در حقیقت اصل درآمد کشور دست این بخش است، زمانی می‌توانیم سراغ کسانی که شناسنامه دار هستند برویم که نگذاریم که حق این بخش پایمال شود.

فروغان گران سایه تصریح کرد: دولت باید همزمان با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی در حوزه پایانه‌های فروشگاهی به سراغ کسب و کار‌های غیر مجاز، تولیدی‌های زیر زمینی و قاچاق برود که قابل رصد هم هستند که البته باید در این حوزه اقدامات با سرعت و پیگیری بیشتری صورت گیرد؛ در واقع مشکل اصلی دست کسانی هست که فعالیت غیر قانونی می‌کنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۴۳
استان قدس هم مالیات پرداخت میکنه اما وارد خزانه نمیشود و چندی بعد دوباره به حساب استان برمیگردد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
جالبه که همین چندغازی که از حسابشون خارج میشه و دوباره بر میگرده به حساب خودشون _مثلا مالیات میدن_از کی برقرار شده،؟ با کلی دعوای دولت روحانی با نهادهای گردن کلفت
اقتصادی که مالیات نمیدن
چه کشور و مسولان با حالی داریم فقط فکر گرفتن هستند . اصلا فکر خرج کردن ان برای رفاه مردم نیستند
اقای محترم در کشورهای دیگر اگر خرج کشور از مالیات تامین میشود مالیات هم خرج کشور میشود نه اینکه مالیات را ببرند 4 کشور دیگر خرج کنند این فرق فوکوله این اقا فکر کرده با دسته کورا طرف است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
آفرین بر فهم شما
امریکا ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی له اوکراین را از خزانه غیب تامین می کند نه مالیات مردم امریکا
همچنین کمک های ترکیه و عربستان و امارت به جبهه النصره
گمرگ مرز میلک 20 روز است که بهانه درگیری بین ایران وطالبان بسته هست، لطفا بررسی واطلاع رسانی کنید تا مشکل حل بشه، خیلی از مردم دچار مشکل شدن، لطفا بررسی کنید تا زودتر گمرک باز بشه. ممنونم
مالیات خانه های خالی چه شد ؟؟
پاسخ ها
در به در...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
تو رو سنه نه؟
اول از همه بنیادها و اماکن خاص و متصل باید شفاف‌سازی کنن
آخه مغز فندقی ها... کدوم قاچاقچی کارش قانونی که محاسبه بشه و مالیات هم پرداخت کنه؟ هان؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
دقیقا...مالیات صرفا از درامد های مشروع وصول میشود.درامد نامشروع باید کلا مصادره شود نه اینکه با وصول مالیات به ان مشروعیت داده شود.ضمنا عمل مصادره هم باید توسط قوه قضائیه صورت گیرد ونه سازمان مالیاتی
فکری برای کمیسیون های نجومی بنگاههای معاملات املاک بکنید!!! بنگاه داران را ملزم به ثبت قراردادها و مبلغ کمیسیون کنید و هر مبلغی بیش از آن را به عنوان تخلف ثبت و برخورد جدی کنید. جدیدا برخی بنگاهداران درخواست پرداخت کمیسیون به حسابهای اجاره ای می کنند و این یعنی دریافت مبلغ بیش ار حد و همچنین فرار مالیاتی!!!
مالیات‌ها را مثل کشورهای پیشرفته می خواهید بگیرید اشکالی نداره ولی مثل او کشورها هم جوابگو باشید به مالیات دهندگان وهمون خدمات را هم به مردم بدهید. نه اینکه همیشه طلبکار مردم باشید
بودجه بسیاری از شهر‌های کشور‌های مختلف جهان از طریق مالیات تامین می‌شود، اما در کشور ایران براساس مالیاتی که دارد دریافت می‌شود تامین می‌شود
یکی این جمله رو ترجمه کنه!
مالیات مثل تحریم زمان ترامپ شده روزی دو تا تحریم میشدیم
الان هر روز خبر مالیاتی جدید در راه داریم چند جور دیگه مگه میشه مالیات از مردم گرفت ؟
با سلام
اتباع خارجی خانه ها را کرده اند کارگاه تولیدی کیف کفش لباس غیره هیچ کس پیگیری نمی کند فقط دارایی زورش به مغازه داران کاسبان کم در امد می رسد و این اتباع در امدهای میلیاردی بدون مالیات دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
کاملا با نظر شما موافقم . همچنین آرایشگاههاو سالن های خدمات زیبایی بدون مجوز زنانه و مردانه
واقعا خجالت اور هست خیلی اقتصاد با ثباتی داریم . وظیفه شما اول ثبات اقتصادی بعد مالیات تو این جهنم اقتصادی کدوم مالیات میخواهید شما؟
تورم بزرگترین مالیات مردم به دولت است که چند برابر مالیات کشورهای پیشرفته می شود
جالبه، رعایت حجاب و امر به معروف رو از دولت شروع میکنند ولی دریافت مالیات رو از مردم نه از بنگاههای خاصشون، آستان قدس، قرارگاه خاتم و ............................

یعنی همیشه مردم برای همه چیز باید درد رو تحمل کنند!!!!
نمی توانید هیچ کاری با این بریز و ببندها بکنید دلیل کاملا مشخص است زیرا مردم ایران مالیات را پول زور و دزدی از جیب خودشان می دانند و از آنجایی که مسئولین هم در مورد مالیات گرفته شده جوابگو نیستند کجا خرج می شود مردم هم حاضر نخواهند شد پولی برای مالیات بپردازند مطمئن باشید با این اوضاع پول ها به صورت طلا و ارز درآمده یا در خانه ها انباشته شده و یا صرف خرید ملک در کشورهای همسایه می شود و همین مقدار اندک رونق اقتصادی هم که در کشور است با خروج سرمایه از بازار کاملا راکد می شود
ستاد اجرایی امام، آستان قدس، ینیاد ها و .... اول مالیات بدهند بعد مردم عادی
اخذ مالیات از درامد باید بعد از کسر اثر تورم انجام شود . فرض کنید درامد یک نفر در سال 100 تومان باشد و تورم 50 درصد باشد . نصف درامد فوق در اثر تورم ازبین رفته است. مالیات باید شامل 50 تومان باقی مانده بشود .
دقیقا مثل کارتون رابین هود شدیم. البته خود رابین هود رو کم داریم
بسیاری از شرکتها بدون تابلو فعالیت می کنند . حتماً ثبت هم نشده اند. آدرس می دن بیا شرکت . میری میبینی یک طبقه از ساختمان مسکونی با کلی آدم و دم و دستگاه اما بدون تابلو یا گاهاً یک تابلو کوچک کنار آیفون.می پرسی می گن بخاطر مالیاته.
رفتم معاینه فنی . گفت پول نقد بده پوز هم جلوش بود . کارت قبول نکرد و گفت بخاطرِ مالیاته.
بعضی از فروشنده ها پول نقد بدی یا از گوشی بزنی ، ارزونتر حساب می کنند ولی کارت بکشی ،مبلغی میان روش.
نهادها و بنیادهایی که گردش چند ده هزار میلیاردی دارن و مالک بسیاری از املاک و کارخانه ها، بانکها و ابر شرکتها هستن از لحاظ مالیاتی وضعشون چطور خواهد شد؟
سیستم حکومتی و اداری یکطرفه ای که فقط جیب مردم فرودست را خالی میکند و کارامدی هم ندارد و بهشت قاچاقچیان ، دلالان و حیاط خلوت هزار فامیل خودیهای دارای رتبه های خیلی بالا است.
الان جایی میخوای خرید سنگین تر کنی میگن این شماره حسابم بریز به این حساب و دستگاه پوزشون هم کار نمیکنه . در کل باید گردش حساب کد ملی ها مشخص بشه و از حساب های هر کد ملی به همون میزان مالیات گرفته بشه
مردمی که مالیات می دهند باید بدانند مالیات آنها چگونه خرج می شود و در اداره کشور سهیم باشند تا عدالت اجرایی شود.
تو کشوری که درست مالیات میگیرن از آن طرف نفت را با با تخفیف نجومی به چین نمیفروشند!
و مر مشان را هم دوست دارند
مدتی هست که بنام مالیات مردم وملت راتحت فشارحداکثری میدن تحریمهای همه جانبه خارجی ازیک طرف الان شاهدتحریمهای داخلی شدیم خاک توسراقنصاددانان مملکتمون که نمی تونن کشوررااداره کنندبی ارزش ترین پول دنیاراداریم اون هم نبایدمشمول مالیات بشه مگه دلارهست که مالیات بگیریداقتصاددانان ایران باچه زبونی بهتون بگیم اقتصادفلج رابه مرگ تبدیل نکنیدمبادااداره مملکتمون رابه دکان تبدیل کنیدکه الان شاهداین موضوع هستیم مباداتحریم های ظالمانه علیه ملت بادادن چندرقازی یارانه برنداریدماملت امام حسینیم ماتاآخرین قطره خون پای نظاممون هستیم امامدیریت ضعیف شمامردم رادچاربحران کرده اگربلدنیستیدبه کاردانش محول کنیدپرددل زیاده اماآخرین توصیه بااین روش دست توجیب مردم نکنیدوسلام
در کشورهای دیگر اگر مالیات گرفته و برای هزینه ها صرف میشودذ، تورم 50 درصدی وجود ندارد! تورم خودش یک مالیات است و ما مردم عادی پیشاپیش بیش از 80 درصد درآمد و دارایی مان را شما با تورم مالیاتگیری کرده اید! دیگر چیزی مانده؟!!!
مالیات از خانه های لاکچری و اتومبیل های لوکس چه شد

هر چی سنگ هست به پای ادم لنگ میزنید
مالیات از خانه های لاکچری و اتومبیل های لوکس چه شد

هر چی سنگ هست به پای ادم لنگ میزنید
مالیات گمرکی از مواد اولیه واداتی
مالیات از کامیون حمل تا کارخانه
مالیات از کارخانه
مالیات از کامیون حمل از کارخانه تا عمده فروش
مالیات از عمده فروش
مالیات از خرده فروش
مالیات ارزش افزوده از مصرف کننده(هرچند تمام مالیات را مصرف کننده پرداخت میکند)
دولت چند درصد از بهای یک کالا را به جیب میزند؟؟؟؟؟
اتباع خارجی خانه ها را کرده اند کارگاه تولیدی کیف کفش لباس غیره هیچ کس پیگیری نمی کند فقط دارایی زورش به مغازه داران کاسبان کم در امد می رسد و این اتباع در امدهای میلیاردی بدون مالیات دارند
مالیات رکن اصلی اقتصاد است بشرط آنکه شفاف و دقیق باشد و اگر شفاف و دقیق نباشد معکوس عمل می کند و باعث ضربه به تولید و اقتصاد می شود
مالیات دقیق به این معنا است که تا وقتی برای کسی سود حاصل نشده است مالیات گرفته نشود و اجازه داده شود که افراد بدون دغدغه مالیاتی بعد از شکست سرپا شوند و دولت ها باید به علل شکست ها توجه و جلوی ضررها را با حمایت بخشنامه ای و یارانه بگیرند نه اینکه با مالیات آنها را نابود و منابع درآمدی خود را کاملا از دست بدهند
وقتی افرادی هستند که دارای سودهای کلان و بالا هستند باید درصد مالیاتی که از آنها گرفته می شود بیشتر شود اما نگاه مالیات باید متوجه سود باشد نه سرمایه
غالبا کشورهای پیشرفته در هنگامی که افراد داری سود کلان هستند اجازه می دهند به جای بالا بردن درصد مالیات سود کلان حاصله در همان شرکت صرف سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی شود
مالیات مال کشوریه که تورم نداره ،تورم مالیاتی هم میندازین گردن مردم
مالیات حق دولت است و باید از همه نسبت به درامد بگیرند مانند پزشکان و دندانپزشکان و ارتوپدیها و ازمایشگاهها و داروخانه داران و تراشکاران و صافکاران خودروها که درامد بسیار زیاد دارند و مالیات نمی دهند یا بسیار کم و کارت به کارت پول می گیرند یا نقدی می گیرند...طرف در پاکدشت میدان قوهه به سمت قلعه نو باطریساز است و درامد روزانه شش میلیون و بیشتر و سالانه تا ده میلیارد و چهار نفر کارگر و پارسال ۳۰۰هزار مالیات داده و نقدی و کارت به کارت بنام همسر و پدر و مادر و دوستانش پول می گیرد ....یا مراکز عکس هسته ای درامد بسیار زیادی دارند یا تراشکاران و یا صافکاران و مکانیکان .....طرف باطریساز است و بدون مجوز و ریالی مالیات کار می کند
هرروز یکی از سران دولت برای گرفتن مالیات مردم رو تهدید میکنه و خط ونشان میکشه
سلام
لطفا برای یکبار هم که شده. سورنا را از سوراخ تنگش بنوازید....
اگر ممیز دارایی یا بیمه و یا هر دستگاه اداری دیگری. جرات نکند میزان مالیات و یا هر عوارض دیگری را خلاف واقع اغلام کند. تا حدود 80% تخلفات کاهش پیدا میکند و عمده بستر فساد از بین میرود... نعوذبالله میشه مثل کشورهای پیسرفته....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر