بازدید 12866
۶
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»

پرونده آریا تجارت سهیل در سازمان بازرسی کل کشور دنبال می‌شود / گزارش این تخلف به نهاد ریاست جمهوری هم ارسال شده است

تخلف مرتبط با کوتاژ‌های صوری سامانه بازارگاه و تخلفات شرکت آریا تجارت سهیل، وزیر جهاد کشاورزی را مورد عتاب و خطاب نمایندگان مجلس قرار داد و از او و این وزارتخانه درباره ۱۱۰۰ میلیارد تومان نهاده فروخته شده به کشاورزان در سامانه بازارگاه بدون آنکه کالایی وجود داشته باشد، پاسخ خواسته شد.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳ 02 July 2022

تابناک: حدود یک ماه پیش، بسیاری از مرغداران و دامداران کشور، از یک تخلف آشکار و بسیار بزرگ خبر دادند و از عملکرد یکی از شرکت‌های مرتبط با سازمان تعاون روستایی انتقاد و اعلام کردند این شرکت به رغم اینکه در یک سامانه رسمی و دولتی، نهاده به آنها فروخته و پولش را نیز دریافت کرده، ولی بعد از گذشت چند ماه هنوز هیچ نهاده‌ای به آنها تحویل نداده است. برخی از آنها نیز می‌گفتند که این شرکت هیچ نهاده‌ای وارد نکرده و بار مجازی به آنها فروخته است.

تخلف مرتبط با کوتاژ‌های صوری سامانه بازارگاه، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی را مورد عتاب و خطاب نمایندگان مجلس قرار داد و درباره ۱۱۰۰ میلیارد تومان نهاده فروخته شده به کشاورزان در سامانه بازارگاه بدون آنکه کالایی باشد، از او و این وزارتخانه پاسخ خواسته شد. این تخلف محرز آنقدر گسترده و دارای تبعات گوناگون بوده که رییس قوه قضاییه هم نسبت به آن تذکرات و دستورهایی داد.

 

چندی پیش در یکی از نشست های مسئولان قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تخلفات در واردات نهاده‌های دامی اعلام کرد، اینکه یک دستگاه ـ که از متولیان امر واردات کالا به کشور است ـ رسما مرتکب چندین تخلف شده باشد، موضوعی بسیار مهم و قابل پیگیری است. موارد اینچنینی زمینه‌ساز فسادهای بعدی و متعدد و ایجاد پرونده‌های کثیرالشاکی می‌شود و گرفتاری‌ها و مشکلات بسیاری را هم برای مردم و هم دستگاه قضا به وجود می‌آورد.

همچنین رئیس سازمان بازرسی گفت: ساخت شماره کوتاژ صوری در حالی که هنوز محموله نهاده‌های دامی وارد بندر نشده بود و سپس ثبت شماره کوتاژ در سامانه بازارگاه، سبب شد که ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شود و مردم نیز بدون آنکه نهاده‌ها وارد کشور شده باشد، با مشاهده ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه، ۵۰۰ هزار تن از این نهاده‌ها را با مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری و این مبلغ را به حساب شرکت خصوصی مورد اشاره واریز کردند، در حالی که تا کنون حدود ۴۰ روز از موعد وارد کردن محموله نهاده‌های دامی به کشور از سوی این شرکت گذشته اما هنوز این نهاده‌ها تأمین نشده‌اند.

وی اضافه کرد: آنطور که سازمان بازرسی گزارش داده، تعداد قابل توجهی از افراد با استناد به اعلام ورود نهاده‌های دامی به بندر و ثبت آن در سامانه بازارگاه، اقدام به واریز وجه برای خرید کالا و ترخیص و دریافت آن ظرف یک تا چند هفته بعد کردند، در حالیکه اساساً نهاده‌ای وارد کشور نشده بود و در نهایت هم هیچ گونه کالایی به دست مردم نرسید، یکی از تخلفات آشکار در جریان واردات این محموله بدین شکل بوده که قبل از وارد شدن کالای مورد نظر، ورود آن به بندر ثبت یا اصطلاحاً «کوتاژ» شد و متعاقب این موضوع، کوتاژ در سامانه بازارگاه به ثبت رسید و در معرض دید مشتریان قرار گرفت و مردم نیز با مشاهده کوتاژ در سامانه، اقدام به خرید کالا کردند.

همچنین در این خصوص رئیس سازمان بازرسی گفت: ساخت شماره کوتاژ صوری در حالی که هنوز محموله نهاده‌های دامی وارد بندر نشده بود و سپس ثبت شماره کوتاژ در سامانه بازارگاه، سبب شد که ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شود و مردم نیز بدون آنکه نهاده‌ها وارد کشور شده باشد، با مشاهده ثبت کوتاژ در سامانه بازارگاه، ۵۰۰ هزار تن از این نهاده‌ها را با مبلغ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خریداری و این مبلغ را به حساب شرکت خصوصی مورد اشاره واریز کردند، در حالی که تا کنون حدود ۴۰ روز از موعد وارد کردن محموله نهاده‌های دامی به کشور از سوی این شرکت گذشته اما هنوز این نهاده‌ها تأمین نشده‌اند.

تخلف شرکت آریا تجارت سهیل محرز است

در همین ارتباط، محمد جواد عسکری، نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تخلف شرکت آریا تجارت سهیل در این زمینه محرز شده است به «تابناک» گفت: در مورد این موضوع ما از وزارت جهاد کشاورزی توضیح خواستیم و مکتوب هم توضیحات آنها را دریافت کردیم؛ ضمن اینکه به سازمان بازرسی کل کشور هم اعلام شده و در حال حاضر پرونده در سازمان بازرسی کل کشور دنبال می شود و فعلا پرونده دیگری تشکیل نشده است.

پرونده آریا تجارت سهیل در سازمان بازرسی کل کشور دنبال می شود / گزارش این تخلف به نهاد ریاست جمهوری هم ارسال شده است

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در ادامه افزود: متاسفانه ارقامی که درباره تخلف گفته می شود واقعیت دارد و این شرکت که شرکت صفر کیلومتر بوده با توجه به اشتباهاتی که از سوی سازمان تعاون روستایی رخ داده اقدام به این تخلف کرده است. البته یکی از دلایل عزل رییس سازمان تعاون روستایی هم همین اشتباهات بوده است

عسکری خاطرنشان کرد: این پرونده جدی دنبال می شود و کمیسیون کشاورزی مجلس جمع بندی خود از این موضوع را به قوه قضاییه و سازمان باررسی کل کشور و حتی نهاد ریاست جمهوری ارسال کرده است و علاوه بر این پیگیری هم اقدامات دیگری برای رفع نیازهای زیان دیدگان تحت پیگرد است.

وی در پایان درباره اینکه آیا این تخلف می تواند منجر به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی شود، گفت: بالاخره تخلف تخلف هست و باید همه دستگاه ها و مسئولان متولی امور به موضوع تحت امر و اختیار خود پاسخگو باشند.

سوءمدیریت‌ها در سازمان تعاون روستایی انکارناشدنی است

همچنین عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: در سازمان تعاون روستایی متاسفانه در زمان مدیریت فعلی همواره ما درگیر یک‌سری تنش‌ها بودیم، البته صحت و سقم و میزان شدت و ضعف این تنش‌ها را باید مقام قضایی رسیدگی کند؛ هرچند مجلس هم به عنوان نهاد نظارتی حق ورود دارد، اما آنچه مسلم است اینکه تنش‌ها و سوءمدیریت‌ها در سازمان تعاون روستایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام احمد آزادیخواه، نماینده ملایر در مجلس در گفت‌وگویی، در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده شرکت آریو تجارت سهیل، گفت: یکی از این موارد همین بحث آریو تجارت بود، در این شرکت ظاهر قضیه حکایت از یک‌سری مسائل پشت پرده داشت و ای‌کاش آقایان با دقت بیشتری عمل می‌کردند.

آزادی‌خواه در ادامه خاطرنشان کرد: برای ما موقعیت و رضایت دامدار و مرغدار بسیار مهم است، من مصادیق مختلفی دارم و برای معاون امور تولیدات دامی هم این‌ها را ارسال کردم که پول را به حساب واریز کرده‌اند، ثبت سفارش را انجام داده‌اند اما نهاده‌ای به دستشان نرسیده است.

وی اضافه کرد: از این مصادیق در مرغداری‌ها بسیار داریم، ما این‌ها را به مراتب ارجاع دادیم و وجود همین مساله، خودش یعنی یک سوءتدبیر.

عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر پیگیری این مساله در کمیته دامپروری کمیسیون، اظهار داشت: انتظار ما از سازمان تعاون روستایی این نبود، اگر این سازمان می‌خواست به وزارت جهاد و امنیت غذایی کمک کند باید ورود موثر می‌داشت. در مجموع این اتفاق، اتفاقی بود که همه ما را متاثر کرد. ما هم به‌ دنبال این مساله هستیم، کمیته دامپروری با قوت و قدرت کار را دنبال می‌کند، جلسات منظمی در این زمینه داریم و آخرین نتیجه‌گیری را هم به سرعت اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این که «مدیریتی که به آن انتقاد داشتید در این دولت انجام شده یا از دولت قبل به جا مانده است؟» گفت: انتصاب ایشان در همین دولت انجام شد و آقای ساداتی‌نژاد ایشان را آورده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۶
مشکل حاکمیت اینه که تو پارادوکس گیر کرده. از یک طرف فضای مجازی و اینترنت برای حاکمیت نعمته. چون برای جوانان که کار و زندگی درست نکردید حداقل با اینترنت در خانه سرگرم بشوند تا تو خیابان نیایند. از طرف دیگر نظام از برخی بدآموزی های اینترنت مانند تبلیغ آزادی فردی یا نشان دادن دنیا و اخبار متفاوت از صدا و سیما دل نگرانی عجیبی دارد
هیچ میدونین این جور تخلفات در کشورهای امثال ایران رخ میده!
اینم تقصیر دولت آقای روحانیه دیگه حتما
با سلام
اطلاعات ارائه شده درست بوده و شرکت بیمه کارآفرین تمام محمولات را بیمه نموده است ولی بعد از یک سال و اندی مشخص شده که نه محموله ای بوده و نه کوتاژ و ....
چرا همه جا شده پاتوق دزدها و خائنین؟!!!
گاف بزرگی دادند ، به گفته بعضی ، این شرکت فقط یک میلیون تومان سرمایه اولیه داشته حالا چطور اقای ساداتی نژاد این شرکت را مقبول دانسته خدا داند و بس . واقعا در زمانی که ما مردم ماست رو به قاشق حساب میکنیم که چند در میاد ، طور بعضی اینچنین میتازند و فساد میکنند . والا بلا همه تو سه متر قبر میخوابیم اخرش .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان