بازدید 16484

آیا صدای پای موج هفتم کرونا در ایران می‌آید؟!

نکته خوشحال کننده در این میان، تداوم روند قابل توجه فوتی‌های تک رقمی در کشور است که حتی در برخی روز‌ها به صفر فوتی هم رسیده است، اما این نکته خوشحال کننده نمی‌تواند بر همه چیز سرپوش بگذارد، چون بروز برخی نکات منفی در آمار‌ها مشهود است؛ نکاتی که یکی از آنها، افزایش شمار بیماران بدحال بعد از ۴۵ روز کاهش در کشورمان در شبانه روز اخیر است که امیدواریم در روز‌های پیش روی تکرار نشود، اما...
کد خبر: ۱۱۲۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۶ 01 July 2022
آیا صدای پای موج هفتم کرونا در ایران می‌آید؟!سجاد مهدیخانی- در روز‌هایی که رنگ «آبی» رنگ به شدت غالب در نقشه کرونایی کشورمان است، تامل در آمار‌های کرونایی به نکاتی نگران کننده گره می‌خورد و این سوال را به دنبال دارد که آیا موج هفتم شیوع بیماری در کشورمان از راه رسیده است؟

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش نقشه جدید رنگ بندی کرونایی کشورمان منتشر شد تا مشخص شود که بعد از دو ماه و اندی که روند کرونا در کشورمان نزولی بود، حالا روند کمی تغییر کرده و با کاهش شمار شهر‌های آبی، بر شمار شهر‌های زرد افزوده شده است؛ تغییری که اگرچه جزیی است، می‌تواند نگران کننده باشد، به ویژه وقتی می‌دانیم که روند ابتلا به کووید ۱۹ در برخی کشور‌های جهان تغییر کرده و برخی کشور‌ها مانند فرانسه، رسما با موج جدیدی از بیماری دست به گریبان شده اند.

این در حالی است که بر اساس نقشه جدید کرونایی کشورمان که از فردا اعمال خواهد شد، به مانند دو ماه اخیر خبری از شهر‌های نارنجی و قرمز نیست؛ بنابراین، اوضاع کرونایی کشورمان مطلوب ارزیابی می‌شود تا جایی که می‌توان با اطمینان از تداوم این وضعیت مطلوب تا چند هفته سخن گفت و بر سخنان چند ماه قبل معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان صحه گذاشت که تاکید کرده بود «احتمالا تا پایان تابستان خبری از موج جدید کرونا در کشورمان نیست.»
 
آیا صدای پای موج هفتم کرونا در ایران می‌آید؟!

اما آیا این گزاره به معنای دور بودن خطر از کشورمان است؟ برای پاسخگویی به این سوال بهتر است به سراغ آمار‌ها برویم و نگاهی دقیق‌تر به آن‌ها بیندازیم. مثل نمودار فوق که بر اساس شمار بیماران بستری شده در هر هفته تهیه شده (نمودار قرمز رنگ) و بر اساس آن، در هفته اخیر، ۳۱۱ تن از بیماران قطعی شناسایی شده، نیازمند مراقبت‌های درمانی تشخیص داده شده و بستری شده اند، در حالی که در هفته قبل از آن، شمار بیماران بستری در کشور ۲۴۲ تن بوده، در هفته قبل‌تر ۱۹۸ بیمار بستری شده اند و هفته پیش از آن تنها ۱۷۸ بیمار بستری شده بودند.

به عبارت بهتر، در چهار هفته اخیر، شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که بستری شده اند، افزایش ۷۵ درصدی داشته که رشدی قابل تامل و البته نگران کننده است؛ رشدی که بر اساس نمودار زیر، تقریبا در شمار بیماران سرپایی (آن دسته از بیماران که با تست پی سی آر، ابتلایشان قطعی است، اما نیازمند بستری تشخیص داده نشده اند) هم دیده می‌شود و حکایت از افزایش ۶۴ درصدی این بیماران در هفته اخیر (۱۴۱۴ مورد) به نسبت هفته قبل (۸۶۶ مورد) دارد.
 
آیا صدای پای موج هفتم کرونا در ایران می‌آید؟!

نکته قابل تامل آنجاست که می‌دانیم شمار تست‌های کرونا در کشورمان به شدت کاهش یافته و به طور میانگین روزانه تنها ۹ هزار تست در کشورمان انجام می‌شود که البته بخشی از آن مرهون پرواز‌های خارجی و سخت گیری شرکت‌های خطوط هواپیمایی در این خصوص است و افزون بر آن، شدت بسیار کمتر بیماری که در نتیجه شیوع سویه اومیکرون و از بین رفتن سویه دلتاست، کمتر کسی را مجاب می‌کند که در صورت بروز علایم، به تست پی سی آر تن دهد، به ویژه وقتی می‌دانیم که هزینه انجام این تست برای بسیاری از مردم به شدت گزاف است.

نگران کننده‌ترین نکته، اما نه در نمودار‌های فوق خودنمایی می‌کند و نه در باقی گزاره‌های ذکر شده، که در روند روزانه آمار‌ها نهفته است؛ در این نکته که در شبانه روز منتهی به ظهر دیروز، بالغ بر ۵۰۰ بیمار جدی و در دو روز قبل از آن بالغ بر ۴۰۰ بیمار تازه شناسایی شد، روز پیشتر بالغ بر ۳۰۰ تن بود، در روز یکشنبه گذشته بالغ بر ۲۰۰ تن و روز نخست هفته قبل، بالغ بر ۱۰۰ تن! تغییراتی که به وضوخ نشان از شکل گیری خوشه‌هایی جدید از بیماری در برخی مناطق کشورمان دارد، اگرچه هنوز این خوشه‌ها بسیار کوچک هستند.

نکته خوشحال کننده در این میان، تداوم روند قابل توجه فوتی‌های تک رقمی در کشور است که حتی در برخی روز‌ها به صفر فوتی هم رسیده است، اما این نکته خوشحال کننده نمی‌تواند بر همه چیز سرپوش بگذارد و بروز برخی نکات منفی در آمار‌ها مشهود است؛ نکاتی که یکی از آنها، افزایش شمار بیماران بدحال بعد از ۴۵ روز کاهش در کشورمان در شبانه روز منتهی به ظهر امروز (جمعه، دهم تیرماه) است؛ رویدادی که امیدواریم در روز‌های پیش روی تکرار نشود، اما یک بار رقم خوردنش هم حکم به صدا درآمدن زنگ هشدار را دارد.

درباره زنگ هشداری سخن می‌گوییم که در عدم رعایت پروتکل‌های کرونایی در همه نقاط کشور هم مشهود است که نمود عینی آن، عدم استفاده از ماسک در تجمع ها، اماکن سرپوشیده و در ازدحام جمعیت است و افزون بر آن، به وضوح در آمار واکسیناسیون خودنمایی می‌کند؛ در آمار‌ی که تا چندی پیش رشدی به شدت چشمگیر را تجربه می‌کرد و به تزریق روزانه بالغ بر یک میلیون دوز واکسن در کشور هم رسیده بود، اما مدتی است به کمتر از ده پانزده هزار تزریق در روز کاهش و حتی در روز‌هایی به کمتر از ۴ هزار تزریق نیز تنزل یافته است!

وضعیتی که بر شدت نگرانی هایمان می‌افزاید، به ویژه اگر بدانیم آمار واکسیناسیون شامل تزریق دوز اول، دوم، سوم و چهارم واکسن است و با وجود این، چنین اعداد کوچکی از تزریق روزانه واکسن در کشورمان به ثبت می‌رسد. اعدادی کوچک که با توجه به کاهش چشمگیر اثر واکسن بعد از شش ماه از تزریق و احتمال شکل گیری سویه جدید ویروس یا وارد شدن نسخه خطرناک‌تر یا مسری‌تر آن به کشور، دورنمایی نگران کننده برای کشورمان ترسیم می‌کند. آینده‌ای که راه خلاصی از آن، افزایش توجه به واکسیناسیون است که مدتی است به محاق رفته و وزارت بهداشت و حتی ستاد ملی مقابله با کرونا طرح و تدبیری برای تغییر آن ندارد و اینجاست که اگر تغییرات فوق، مقدمه شروع موج بعدی بیماری ارزیابی شود، عجیب نیست.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۵
دیگه رمق ندارم
کلا ملت فراموشکاری هستیم!! کلا ملت سرخوشی داریم !!! هر چیزی که کوچکترین محدودیتی برایمان ایجاد کند بر نمی تابیم!!
آقای میر کاظمی به بهانه کمبود بودجه و بار مالی قانون فوق العاده خاص پرسنل بهداشت و درمان رو اجرا نکردند و روحیه تمام پرسنل رو کوبیدند.جناب میرکاظمی این بار خودتون باید بیایید بیمارستان به جای پرسنل اضافه کاری بردارید و کار کنید.این دفعه دیگه نه اضافه کاری برمیداریم و نه خوش خدمتی میکنیم.خودتون بیایید کار کنید
باید بپذیریم که مردم خیلی به اصول بهداشتی و رعایت آن توجه نمیکنند زمانیکه وزارت بهداشت رسما اعلام میکند نیازی به زدن ماسک نیست همچنین اصرار بر برگزاری مراسمهای ملی مذهبی بدون رعایت اصول بهداشتی قاعدتا منتظر تکرار این اپیدمی باید باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
اره ملت تو سر کار و سیستم حمل و نقل عمومی که مسأله خیلی خیلی گسترده تری هست تو حلقوم هم هستند اونوقت مقصر شد مراسم مذهبی که هنوز شروع هم نشدند. در ضمن سر این چیزا میشه چقدر مردم حرف گوش کن هستند سر ی چیزای دیگه میشه طوطی وارانه میگید
با این واکسن های بی کیفیت که خود کشور سازنده (چین) رو هم دوباره درگیر کرد قطعا ایران هم درگیر خواهد شد
ویروس کرنا با تاثیرات غیر قابل پیش بینی روی بدن میتواند خطرناک باشد حفظ ماسک ها حداقل کاری است که باید انجام شود
صدای پای موج هفتم کرونا می آید ؟! این قدمها برای کسی نیست جز برخی مسولان نالایق تکرار بی کفایتی های قبلی که باعث کشتار و قتل بسیاری از هموطنان شد.
شخصا برای تزریق دوز جهارم مراجعه کردم که ازین کار خودداری کردند و گفتند فقط به افراد بالای 65، کادر درمان و بیماری های خاص تزریق میکنیم !!!
مسول قتل و بیماری و داغدار شدن جامعه ایران فقط و فقط خود ماقیای قدرت سیاسی و ثروت هستند.
اگر هم موج هفتم بیاید طول موج آن پایین تر از موج اول است... اما به اقشار واکسن نزده می تواند آسیبی برساند که موجب فرافکنی این موج شود.
وقتی کسی راکه درحد ریاست یک درمانگاه هم نیست وزیربهداشت کنند واوهم هرچه دوست وآشنا وفک وفامیل ودروهمسایه داشته باشد بیاورد به عنوان معاون ومدیرکل منصوب کند وضعیت بهتر ازاین نخواهدبود.
با پایان امتحانات دانشگاه ها و برگشتن دانشجویان خوابگاهی به شهرهایشان قطعا شاهد افزایش تعداد بیماران هستیم و خواهیم بود، خواهرزاده خودم از خوابگاه دانشجویی در بندرعباس با علائم بیماری برگشت به منزل، روز بعد تست pcrش مثبت شد، الان دو نفر دیگه از خانواده ش درگیر شدن. این قصه در سراسر کشور اتفاق خواهد افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
سه ماه هست که دانشگاه ها بازگشایی شدند و خبری از افزایش آمار نبود. امتحان مجازی و تقلب و نمره مفت به دانشجویان چسبیده و بازگشایی دانشگاه ها تاثیر معنی داری روی افزایش آمار کرونا نخواهد داشت
صدا و سیما باید مردم را هشیار کند.
ممکن است به نظر توطئه ای برای اطاله دوره فترت مراسم اربعین در نجف-کربلا بنظر برسد ٬ اما برعکس یکی از عاقلانه ترین اقدامات پیشگیرانه میتواند همین محدود سازی سفر به عتبات ( هم برای مراسم عرفه و هم مراسم اربعین) بنا به اضطرار و احتیاط شمرده شود.
پیشنهاد می شود ستاد فورا مذاکره با حوزه و مشورت با رهبری را در دستور کار قرار داده و نسبت به اعلان محدودیت ( مثل سال گذشته) در سفر به عراق اقدام نماید . این یک هشدار و و مانور بجا و موثر برای آماده سازی در قبال موج احتمالی پیش رو خواهد بود.

ضمنا پیگیری تزریق دوز ( سوم یا چهارم) برای کادر درمان و افراد سالمند و تعیین تکلیف سریع اجباری شدن تزریق
واکسن به کودکان زیر 12 سال هم در دستور کار قرار گیرد.

علاوه بر آن لازم بنظر می رسد شیوه نامه غربالگری و قرنطینه حجاج در بازگشت م ممنوعیت مراسم استقبال/ ولیمه حج/ و غیرو هم برای مردم توجیه گردد.

از همه مهمتر همانگونه که بصورت تحسین برانگیزی ٬ شب گذشته به موقع اولین هشدار و اماده باش رسمی از طریق برنامه گفتگوی ویژه خبری رسانه ای شد. به همین ترتیب بدون ایجاد پانیک٬ مردم نسبت به مفید بودن این حد از احتیاط حتی در صورتی که موج جدی و کشنده ای پیش نیاید توضیحات معتدل وکافی به مردم داده شود.
تابی یا کنتورت اشکال داره یا عمدا مثبت ومنفی هارو تنظیم میکنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر