بازدید 12599
۶
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

بخش کشاورزی با حذف ارز ترجیحی به رونق می‌رسد/ با مردمی سازی یارانه ها، خبری از قاچاق دام‌ نیست

مردمی سازی یارانه و آزادسازی نرخ بر بهره وری تولید اثر گذار است و آزادسازی نرخ به طور کامل باید اتفاق بیفتد تا اختلاف ارز ترجیحی و آزاد منجر به سودجویی نشود، اما در کل با پرداخت یارانه به مردم، حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت شاهد رونق در بخش‌های مختلف کشاورزی خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۲۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰ 01 July 2022

بخش کشاورزی با حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه مستقیم به مردم به رونق می‌رسد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیاست ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ با هدف حمایت از قشرهای ضعیف و آسیب پذیر کشور به اجرا گذاشته شد، ولی در عمل این سیاست نتوانست به اهدافش دست یابد و بستری برای رانت و فساد شد. دولت سیزدهم طی اقدامی شجاعانه، تصمیم به حذف ارز ترجیحی و انتقال یارانه از ابتدای زنجیره‌ی توزیع به انتهای آن گرفت.

تا کنون چندین بار حذف ارز ترجیحی در کشور ما انجام شده و هر بار این کار بدون جبران گرانی‌ها برای مردم صورت گرفته است. اما دولت سیزدهم با اعطای یارانه به صورت مستقیم به مصرف کنندگان نشان داد که قصد ندارد، معیشت مردم را بازیچه‌ی سیاسی کاری‌های خود قرار دهد. در واقع دولت به تغییر سازوکار حمایت از سبد معیشت خانوار‌ها پرداخت و از اعطای ارز چندنرخی در اقتصاد و یارانه به کالا‌ها به سمت اعطای یارانه به صورت مستقیم به مصرف کننده حرکت کرد.

 

فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک در گفت و گو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به تاثیر مردمی سازی یارانه ها در بهره وری کالاهای اساسی و رونق اقتصاد بخش کشاورزی اظهار کرد: آذرماه سال گذشته با مطرح شدن حذف ارز ترجیحی، تولیدکنندگان به سبب حذف رانت و فساد خردسند شدند.

وی با اشاره به اینکه آزادسازی نرخ به طور کامل صورت نگرفته است، افزود:  با حذف ارز ترجیحی و آزادسازی کامل نرخ نهاده، یارانه به جای تولید به مصرف کننده منتقل می شود که این امر افزایش بهره وری و رونق بخش کشاورزی را بدنبال دارد.

خرم با اشاره به اینکه اختلاف ارز ترجیحی و ارز ترجیحی بسیار چشمگیر است، بیان کرد: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا پایان سال ۲۰ میلیون تن نهاده وارد شود که از محل اختلاف ارز ترجیحی و آزاد رقمی بالغ بر ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود که بخشی از این میزان باید یارانه داده شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران متحرک عشایر ادامه داد: اولین مزیت مردمی سازی یارانه ها واردکننده و توزیع کننده آزاد است، ضمن آنکه تولیدکنندگان دغدغه فروش و تامین نهاده را ندارند.

وی با اشاره به اینکه با مردمی سازی یارانه خبری از قاچاق دام‌ نیست، بیان کرد: اولین ویژگی اصلاح نظام یارانه آن است که قاچاق دام و کالاهای یارانه ای به آن سوی مرزها نخواهیم داشت که این امر  هزینه های نظارتی را کاهش می دهد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر دامداران متحرک با بیان اینکه کنترل قاچاق در بهره وری تولید و رونق کشاورزی تاثیر گذار است، گفت: وقتی قیمت تمام شده با کشورهای همسایه تفاوت ندارد و اقتصاد مبتنی بر بازار ایجاد شود، بهره وری تولید افزایش می یابد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران‌متحرک عشایر با اشاره به اینکه امکان پیش بینی تولید وجود ندارد، بیان کرد: گرچه قرار بود سالانه ۲۰ درصد بر تولید گوشت عشایر افزوده شود، اما با مردمی سازی یارانه ها نمی توان پیش بینی راجع به آینده تولید گوشت عشایر داشت چرا که این موضوع به حمایت های دولت بستگی دارد.

خرم متوسط قیمت هر کیلو دام را ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با اصلاح نظام یارانه، قیمت تمام شده دام بالاتر از این رقم است که به رغم افزایش قیمت نهاده، نرخ خرید دام‌ از عشایر تغییری نداشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مردمی سازی یارانه و آزادسازی نرخ بر بهره وری تولید اثر گذار است، تصریح کرد: آزادسازی نرخ به طور کامل باید اتفاق بیفتد تا اختلاف ارز ترجیحی و آزاد منجر به سودجویی نشود، اما در کل با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت شاهد رونق در بخش های مختلف کشاورزی خواهیم بود

ارز ترجیحی از مرداد ۹۷ برای واردات ۲۵ کالا در دستور کار دولت وقت قرار گرفت. به عقیده کارشناسان، توزیع رانت، باز صادرات، صادرات پنهان، ایجاد خلل در صادرات برخی از صنایع، از بین بردن بهره‌وری، افزایش تقاضای کالاهای یارانه‌ای و خلق پایه پولی از دیگر معایب این سیاست است.

حال دولت از ماه گذشته با حذف ارز ترجیحی سعی دارد تا عدالت را در توزیع عادلانه یارانه ها بین تمامی مردم تقسیم کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
خیلی دلت خرمه
ارزش ریال رو بالا ببرید دیگه چیزی قاچاق نمیشه
حرف مفت زیاد زده میشود......هر چیزی را که خواستید گران کنید بهانه اوردید که اگر گران کنیم دیگر قاچاق نمیشود واز این جور ........بنزین که گرون شد دیگه قاچاق نشد؟
چرا با واژه ها بازی می کنید کلمه مردمی سازی یعنی چی؟ قیمت های کالاها را با قیمت جهانی یکی کزده اید حالا باید حقوق ها را هم با حقوق جهانی یکی کنید تا پروسه اصلاح اقتصادی شما کامل شود.
فعلا که رونق اجاره بها و قیمت‌ها و تورم را شاهد هستیم و خیری هم از یارانه نیست که آیا پرداخت می‌شود یا نه که اگر هم بشود جبران گرانی ها نیست
این نهاده خورام دام چیه که نمی تونیم خودمون تولید کنیم ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر