بازدید 6853

گرمای هوا در خلیج فارس، سختی کار کارگران خارجی

گرمای هوا در کشورهای خلیج فارس رنج کارگران خارجی را افزایش داده است.
کد خبر: ۱۱۲۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸ 01 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از عصرایران، خبرگزاری فرانسه نوشت: اولین هفته‌های تابستان است، اما دمای هوا در چند شهر خلیج فارس از ۵۰ درجه فراتر رفته است. کارشناسان هشدار می‌دهند افزایش مداوم دما می‌تواند زندگی را در این منطقه صحرایی سخت کند. مثل میلیون‌ها کارگر خارجی که در کشور‌های ثروتمند جنوب خلیج فارس هستند. آن‌ها با حداقل حقوق و در هوای گرم و فضای باز کار می‌کنند.

"بی ساجای" کارگر هندی در عمان نزدیک است تحمل گرما را از دست بدهد. برای او تابستان تبدیل به یک رنج شده است. وی که از ۶ سال قبل تاکنون در مسقط پایتخت عمان در کار ساخت و ساز است به خبرگزاری فرانسه گفت: ما در دمای بسیار گرم کار می‌کنیم، اما طبیعت کار ما این است. بله، ما از گرمای بالا رنج می‌بریم.

وی ادامه داد: تنها راه گریز از این شرایط، وقت استراحت در وسط روز است.

عمان، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، بحرین و کویت به شدت به نیروی کار خارجی، به ویژه آسیایی‌ها تکیه دارند. آن‌ها در شغل‌هایی کار می‌کنند که اکثر شهروندان بومی به دلیل وجود مشاغل دولتی با حقوق بالا، از این نوع کار‌ها اجتناب می‌کنند.

بخش بزرگی از این کارگران خارجی در کارگاه‌های ساختمانی یا جمع آوری زباله کار می‌کنند.

در تابستان، قوانین کشور‌های جنوب خلیج فارس کار در فضای باز را برای حدود چهار ساعت در ظهر به دلیل گرمای شدید ممنوع می‌کند. کارگران معمولاً برای محافظت از خود در برابر آفتاب سوزان در ساعت‌های منع کار به هر سایه‌ای متوسل می‌شوند، اما در سال‌های اخیر، حتی سایه هم در این کشور‌های نفت خیز به طور فزاینده‌ای غیر قابل تحمل شده است.

روز سه شنبه گذشته دمای هوا در اولین روز تابستان در نقاط مختلف منطقه خلیج فارس از ریاض تا کویت و ابوظبی به ۵۰ درجه سانتیگراد رسید. حتی قبل از آن، در ماه مه، کویت با ثبت ۵۳.۲ درجه از گرمترین نقاط زمین شد.

"عیسی رمضان" کارشناس کویتی آب و هوا، با بیان اینکه «۱۰ سال اخیر در کویت گرم‌ترین سال‌هاست»؛ هشدار داد «تابستان کویت در حال طولانی شدن است و ماه‌های بیشتری در سال، گرمای تابستان را دارند.»

در مسقط عمان، کارگران در این ماه سر خود را با شال و کلاه‌های رنگارنگ پوشانده بودند؛ در حالی که دیگران زیر سایه درختان خرما در وسط بلوار پنهان شدند. همزمان رهگذران چتر به دست زیر آفتاب سوزان راه می‌رفتند.

"محمد مکرم" کارگر ساختمانی اهل بنگلادش به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای تکمیل هرچه سریع‌تر ۸ ساعت کاری، گاهی اوقات کار را از ساعت ۶ صبح شروع می‌کنم، در طول دوره استراحت توقف می‌کنم و سپس دو ساعت دیگر کار می‌کنم.

این کارگر بنگلادشی افزود: اگر ساعات بیشتری کار کنم، درآمد بیشتری کسب می‌کنم.

کار کردن در فضای باز و در گرمای شدید باعث انتقادات شدید سازمان‌های حقوق بشری شده است. آن‌ها خواستار افزایش حمایت از کارگران خارجی در کشور‌های جنوب خلیج فارس شده اند.

در قطر، سازمان‌های حقوق بشری از کشور میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ خواسته بودند قوانینی برای حمایت از صد‌ها هزار کارگر ساختمانی تصویب و مرگ مرتبط با بیماری‌های قلبی و تنفسی ناشی از گرما بررسی شود.

تاکنون هیچ گزارش‌های موثقی در مورد تعداد مرگ کارگران مهاجر در کشور‌های خلیج فارس وجود ندارد. با این حال، بررسی تازه گروه "Farrell Sign" شامل سازمان‌های حقوق بشری از کشور‌های آسیایی نشان می‌دهد سالانه بالغ بر ۱۰ هزار کارگر مهاجر از جنوب و جنوب شرق آسیا در خلیج فارس جان خود را از دست می‌دهند.

این مطالعه که در مارس گذشته منتشر شد؛ مشخص کرد بیش از نیمی از این مرگ‌ها به طور کلی به دلیل "علل طبیعی" یا "ایست قلبی" ثبت شده اند.

در سال ۲۰۲۰، مطالعه‌ای که در مجله Science Advances منتشر شد، نشان داد منطقه خلیج‌فارس گرم‌ترین و مرطوب‌ترین آب و هوا را در سراسر زمین دارد.
کارشناسان می‌گویند فردی بالغ که در فضای باز کار می‌کند در صورتی که دمای بدن او در مقایسه با دمای بیرون به مدت ۶ ساعت از ۳۵ درجه سانتیگراد بیشتر شود، در معرض مرگ قرار می‌گیرد.

این مطالعه نشان داد این اتفاق تنها ۱۴ بار، همه در دو دهه گذشته، از جمله هشت مورد تنها در منطقه خلیج فارس، رخ داده است.

مطالعه‌ای که چند سال پیش در ژورنال Nature Climate Change منتشر شد به این نتیجه رسید که «در این قرن، بخش‌هایی از منطقه خلیج فارس می‌تواند در معرض گرمای مرگباری قرار بگیرد که در نتیجه تغییرات آب و هوایی روی می‌دهد.»

این بررسی نشان داد که بسیاری از شهر‌های منطقه خلیج فارس ممکن است در آینده، غیرقابل زندگی شوند حتی مناطق در سایه یا دارای تهویه مناسب.

در این زمینه، "جولیان جریساتی" کارشناس زیست محیطی درباره خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار می‌دهد "اگر ما مسیر خود را تغییر ندهیم، گرمای هوا در طول سال‌های آینده به حدی افزایش می‌یابد که فعالیت افراد در فضای باز در خلیج فارس، مانند سفر حج در تابستان تقریبا غیرممکن می‌شود".

عربستان سعودی پس از کاهش چشمگیر تعداد حجاح طی دو سال گذشته به دلیل همه گیری بیماری کرونا، در ماه آینده آماده میزبان بیش از یک میلیون زائر برای انجام مراسم سالانه حج می‌شود.

جریساتی به خبرگزاری فرانسه گفت: تن‌ها راه حل کاهش وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی است که محرک اصلی تغییرات اقلیمی و انتقال تدریجی و سریع به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند".

کشور‌های حوزه خلیج فارس قصد دارند تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار کربن را به صفر برسانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار