بازدید 26357
با مذاکرات هسته ای

بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران / پایان مبهم مذاکرات ایران و آمریکا در قطر /مذاکرات دوحه شکست خورده است؟/ انریکه مورا: به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۴+۱ در وین که از چندماه پیش به دلیل اختلافات بین تهران و واشنگتن متوقف شده بود، از روز سه شنبه در دوحه قطر از سر گرفته شد و شب گذشته نیز خاتمه پیدا کرد. مذاکراتی که البته نه در فرمت ۴+۱ بلکه غیر مستقیم میان ایران و آمریکا و با میانجیگری اتحادیه اروپا انجام خواهد شد و قرار است پس از توافق در قطر، مذاکرات نهایی در وین دنبال شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲ 30 June 2022

پایان مبهم مذاکرات ایران و آمریکا در دوحه/ انریکه مورا: به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد

بین الملل تابناک: مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۴+۱ در وین که از چندماه پیش به دلیل اختلافات بین تهران و واشنگتن متوقف شده بود، از روز سه شنبه در دوحه قطر از سر گرفته شد و شب گذشته نیز خاتمه پیدا کرد. مذاکراتی که البته نه در فرمت ۴+۱ بلکه غیر مستقیم میان ایران و آمریکا و با میانجیگری اتحادیه اروپا انجام خواهد شد و قرار است پس از توافق در قطر، مذاکرات نهایی در وین دنبال شود.

مذاکرات هسته ای غیرمستقیم ایران و آمریکا چهارشنبه شب در دوحه پایتخت قطر پایان یافت و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه به تهران بازگشتند.

این دور از مذاکرات از روز سه‌شنبه در شهر دوحه قطر برگزار و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بدین منظور در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد و با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها به گفت‌وگو نشست.

بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران
۱۴۰۱/۰۴/۱۰ - ۰۰:۲۶

سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای با ایران در بیانیه‌ای به تکرار مواضع خود درباره تحولات اخیر مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداخته‌اند.

سه کشور اروپایی مدعی شده‌اند توافق برای از سرگیری احیای کامل برجام از ماه مارس در وین حاصل شده، اما ایران از این فرصت استفاده نکرده است.

در این بیانیه آمده است: «تلاش‌های فشرده دیپلماتیک برای احیای برجام به حصول توافقی عملی منجر شده که از اوایل مارس بر روی میز قرار دارد. متأسفیم که ایران تا کنون از این فرصت دیپلماتیک استفاده نکرده و به تشدید تنش‌های هسته‌ای ادامه داده است.»

در ادامه بیانیه آمده است: «اقدامات ایران به سرعت، توازنِ توافقی که ما از ماه‌ها پیش بر سر آن برای احیای برجام مذاکره کرده‌ایم را برهم زده و پنجره‌ را برای رسیدن به یک راهکار فوری دیپلماتیک می‌بندد.»

انتشار این بیانیه در حالی صورت گرفته که شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است از ساعتی دیگر برای بررسی گزارش دبیر کل این سازمان درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در خصوص اجرای برجام تشکیل جلسه دهد.

در این بیانیه آمده است: «شورای امنیت کماکان از تهدیدهای تنش‌زایی هسته‌ای ایران برای امنیت بین‌المللی آگاه است. برنامه هسته‌ای ایران اکنون از هر زمان دیگر نسبت به گذشته پیشرفته‌تر است.»

تروئیکای اروپایی خاطرنشان کرده‌اند: «ایران در سه سال گذشته گام‌هایی بی‌سابقه برای سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود برداشته است. برخی از جدی‌ترین گام‌ها[ی ایران] در حین جاری بودن مذاکرات برای بازگرداندن ایران و آمریکا به احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک به توافق برداشته شده است.»

سه کشور اروپایی همچنین ادعا کرده‌اند: «اقدامات ایران، موانع بیشتری برای بازگشت این کشور به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام و همچنین توانایی آژانس اتمی برای تضمین ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند.»

نمایندگان سه کشور اروپایی به مذاکرات قطر هم اشاره کرده و گفته‌اند: «متأسفانه برداشت ما این است که در جلسه‌ای که روز گذشته در دوحه برگزار شد ایران بار دیگر از مغتنم شمردن فرصت امتناع ورزید و در عوض، مطالبات فرعی و غیرواقع‌بینانه مطرح کرد.»

تخت‌روانچی: اقدام آمریکا درباره برجام در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است
۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۲۲:۳۵

 مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اظهار داشت ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن باید تضمین کننده لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی باشد.

 مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی سیزدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام افزود: ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرده، و اینکه، آمریکا بار دیگر تعهدات خود را نقض نخواهد کرد، تحریم‌ها به بهانه‌ها یا عناوین دیگر - همانطور که در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاد - اعمال نخواهد شد و سازوکار های برجام مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت. در واقع، اینها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام بشمار می‌روند.

متن کامل سخنرانی مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در شورای امنیت سازمان ملل در دستور کار «عدم اشاعه: اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت  نیویورک، مورخ ۹ تیرماه ۱۴۰۱ برابر با۳۰ ژوئن ۲۰۲۲  به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

آقای رئیس،
  من از شما برای برگزاری این جلسه تشکر می کنم. همچنین از نظرات مطروحه  توسط معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، سفیر ایرلند (تسهیل گر قطعنامه ۲۲۳۱) و نماینده اتحادیه اروپا تشکر می کنم.
  تقریباً هفت سال پس از انعقاد برجام و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، امروز اعضای شورای امنیت یکبار دیگر حمایت خود را از احیا و اجرای کامل برجام مورد تأیید قرار دادند. ما بر این باوریم که برجام یک دستاورد دیپلماتیک چندجانبه است که به سختی به دست آمده و بهترین گزینه ای است که جایگزینی برای آن وجود ندارد.
آقای رئیس،
  من ناگزیر هستم که مجددا دلایل وضعیت فعلی را مرور کنم. متأسفانه برخی از اعضای شورا ی امنیت که تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نادیده گرفته، همچنان از عوامل زمینه ساز وضعیت کنونی چشم پوشی می کنند و با ارائه روایتی جعلی و نادرست از چرایی حضور ما در این وضعیت، ایران را مقصر می دانند و برخی دروغ ها و اتهامات ساختگی را به کشور من نسبت می دهند.

  تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به دقت بیان و توضیح داده شده است، صریح و بدون ابهام است. در حالی که تعهدات هسته‌ای ایران با لغو مؤثر همه تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران مرتبط است، واقعیت این است که تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند و ایران از منافع اقتصادی آن‌طور که در توافق وعده داده شده بود، بهره نمی‌برد.

  طبق برجام، سایر طرف‌ها متعهد هستند، « دسترسی ایران در حوزه‌های تجاری، فناوری، امور مالی و انرژی را تضمین دهند»، به طور خاص، ایالات متحده، علاوه بر تعهد به لغو تحریم‌ها علیه ایران، صراحتاً متعهد است، «با حسن نیت برای حفظ و تداوم برجام تلاش و از اخلال در تحقق منافع کامل ایران از لغو تحریم ها خودداری کند». علیرغم این تعهدات صریح، واقعیت این است که  ایران در طول چهار سال گذشته به طور کامل از حقوق و مزایای خود مطابق برجام محروم بوده است.

  مجددا یادآوری می‌کنیم که آمریکا در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸، برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ و با نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، از این توافق خارج شد و تحریم‌های یکجانبه‌ای را که قبلاً لغو شده بود، دوباره اعمال کرد و سایر کشورها را تحت فشار بی سابقه ای گذاشت تا به تعهدات خود بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ عمل نکنند، در غیراینصورت، مجازات و تحریم می شوند. این اقدام در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است.

  علیرغم گرفتاری عظیمی که در نتیجه تحریم ها با آن مواجه بودیم، ایران پس از قول و اطمینان از سوی طرفین اروپایی برجام مبنی بر جبران زیان های وارده به ایران پس از خروج آمریکا، تصمیم گرفت به تعهدات خود که ۱۵ بار توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است، ادامه دهد.
متأسفانه سه کشور اروپایی عضو برجام تعهدات و وعده‌های خود را نادیده گرفته و برای ایران راهی جز استفاده از حقوق خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، در تعلیق بخشی از تعهدات خود در ۸ می ۲۰۱۹ باقی نگذاشتند. در این زمینه، ایران اقدامات جبرانی خاصی را بر اساس برجام با هدف برقراری مجدد توازن در تعهدات متقابل و منافع خود ذیل توافق انجام داده است، با این حال، این کشورها با هیاهوی بسیار به اقدامات جبرانی ایران به گونه ای اشاره می کنند که گویی این ایران بود که از برجام خارج شد و تحریم‌های غیرانسانی گسترده ای را با هدف به گرسنگی کشاندن یک ملت مجدداً اعمال و وضع کرد.

  در حالی که دولت سابق ایالات متحده بی پروا یک اصل تثبیت شده حقوق بین الملل را قربانی کرد و از توافق خارج و تحریم ها را مجدداً اعمال کرد، دولت فعلی در ادامه سیاست بدنام فشار حداکثری و اعمال تحریم ها علیه ایران، راه سلف خود را دنبال می کند. شکی نیست که چنین سیاستی به عنوان اهرمی در مذاکرات پیش می رود.

با توجه مراتب گفته شده، من می‌خواهم به چند نکته اشاره کنم که موضع ما را در مورد وضعیت کنونی و همچنین مذاکرات جاری روشن می‌کند.
  ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن، باید تضمین لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی باشد. ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرده، اینکه، برجام دوباره از بین نخواهد رفت، آمریکا دوباره تعهدات خود را نقض نخواهد کرد، تحریم‌ها به بهانه‌ها یا عناوین دیگر - همانطور که در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاد - اعمال نخواهد شد و اینکه، سازوکار های برجام مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

در واقع، اینها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام بشمار می‌روند. ما در جریان مذاکرات وین حداکثر انعطاف را به خرج دادیم و حسن نیت خود را برای دستیابی به توافقی قابل قبول برای همگان نشان دادیم و حتی راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای مسائل باقی‌مانده به امید شکستن بن‌بست ارائه کردیم. با این حال، رویکرد غیرواقعی و متصلب آمریکا به بن بست فعلی منجر شده است.
آقای رئیس ،
  ما به تدابیر جبرانی خود ادامه می دهیم، زیرا عدم اجرای تعهدات طرف های دیگر همچنان ادامه دارد، تحریم ها به قوت خود باقی است، سیاست فشار حداکثری همچنان تداوم داشته و رنج مردم ما هم ادامه دارد. با این وجود، به محض اینکه سایر طرف‌ها تمام تعهدات خود را به‌طور کامل، مؤثر و قابل راستی آزمایی انجام دهند، ایران بلافاصله به تمام تعهدات خود بر می گردد.

با این حال، درد و رنج مردم ما در نتیجه کوتاهی سایر طرف ها در اجرای تعهدات خود تقریباً به طور کامل غیرقابل برگشت است. بیماران ما، به‌ویژه آنهایی که بیماری‌های نادر دارند، از تحریم‌های غیرانسانی که شامل دارو و تجهیزات پزشکی نیز می‌شود، رنج می‌برند. چگونه می توان جان های از دست رفته را و یا درد و رنج بیماران بی گناه را برگرداند؟ این بی عدالتی نمی تواند از حافظه مردم ایران پاک شود.
آقای رئیس،
  در رابطه با همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما، مایلم تاکید کنم که تمام فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما کاملاً با حقوق و تعهدات ما با معاهده منع اشاعه( NPT ) و موافقتنامه پادمان آژانس مطابقت دارد.  جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع اشاعه به اصل همکاری با آژانس متعهد است و تمامی تعهدات خود را بر اساس معاهده مذکور و موافقت نامه جامع پادمان انجام داده است، زیرا آژانس بدون هیچ مانعی به فعالیت های خود در ایران ادامه می دهد.

  برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ما تحت قوی‌ترین و سرزده‌ترین راستی‌آزمایی، نظارت و شفافیت هسته‌ای بوده است که تاکنون در طول تاریخ منع اشاعه در یک کشور انجام شده است. ایران همچنین در ۲۰ مارس ۲۰۲۲، مطابق با بیانیه مشترک توافق شده در ۵ مارس ۲۰۲۲ و در چارچوب جدول زمانی تعیین شده، اطلاعات لازم را در مورد مکان های ادعایی به آژانس ارائه کرد. با وجود همکاری بی‌سابقه، قوی و فعالانه با آژانس، واکنش آژانس نه مناسب و نه سازنده بود. ایران از آخرین گزارش آژانس در مورد این موضوع شگفت زده شد، زیرا ما برای توضیح و شفاف سازی سوالات باقی مانده تلاش زیادی کرده ایم.

ما به تمام سوالات آژانس به شیوه ای کامل، سازنده و همکاری پاسخ داده ایم. ما معتقدیم که ادعاهای اخیر آژانس صرفا بر اساس اطلاعات نادرست و ساختگی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل است که تمام توان خود را برای از بین بردن برجام انجام داده است. علیرغم همکاری سازنده ایران با آژانس، ایالات متحده و سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه در نشست اخیر شورای حکام آژانس اعمال فشار کردند. تنها انگیزه آنها این بود که موضع مذاکراتی خود را در گفتگوهای جاری تقویت کنند.

  ما معتقدیم که قطعنامه آژانس سیاسی است و اثرات منفی بر مذاکرات جاری خواهد داشت که عواقب آن بر عهده بانیان قطعنامه خواهد بود. این بازی بچه گانه باید پایان یابد.
  در نتیجه، مطابق با مصوبه مجلس (شورای اسلامی)، تصمیم گرفتیم برخی از اقداماتی را که تحت پوشش موافقت نامه پادمانی قرار ندارند را متوقف کنیم. با این حال، ایران مایل است مادامی که موضوعات در چارچوب فنی و غیرسیاسی پیگیری شود، به تعامل با آژانس برای رسیدگی به نگرانی‌ها و رفع سوء تفاهم‌ها ادامه دهد. آژانس باید در کار خود به اصول استقلال، بی طرفی و حرفه ای گری احترام بگذارد.

آقای رئیس،
  طی رایزنی‌های فشرده‌ ایران با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، آقای جوزف بورل، در هفته گذشته در تهران، ایران یک بار دیگر بر تمایل خود به ارائه راه حل های ابتکاری در مورد موضوعات باقیمانده و با امید به شکستن بن بست تاکید کرد. ما توافق کردیم که از طریق اتحادیه اروپا مذاکرات غیرمستقیم را با آمریکا داشته باشیم تا بر آخرین موانع در مذاکرات غلبه کنیم. ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت  بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود.

هیئت مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفتگو شده تا به توافق برسیم.   توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.
  در پایان، در رابطه با گزارش دبیرکل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، ملاحظات  و نظرات ما در نامه مورخ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲ اینجانب به دبیرکل منعکس شده است و به همین خاطر در اظهارات امروزم به آنها نپرداختم. با این حال، معتقدیم که این گزارش باید  به علل ریشه‌ای وضعیت کنونی پیرامون برجام و بر موارد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا که شامل اجرای برجام است، متمرکز می شد. بر اساس بند های مشخصی از این گزارش، دبیرخانه به سفرهای غیرمجاز و بازدیدهای راستی‌آزمایی و همچنین اقداماتی «برای بررسی» ادعاهای مربوط به اجرای پیوست B قطعنامه ادامه داده است، این درحالی است که در یادداشت رئیس شورای امنیت به دبیرکل ملل متحد به شماره S/۲۰۱۶/۴۴  وظایف دبیرخانه در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که محدود به «پشتیبانی اداری» از شورای امنیت است، تشریح شده است. در نتیجه، این گونه فعالیت های فراقانونی دبیرخانه غیرقابل قبول است و باید از آنها اجتناب شود. بر این اساس، هر گونه یافته یا ارزیابی احتمالی که توسط دبیرخانه انجام شود، باطل و فاقد اثر تلقی می شود. در این خصوص، هرگونه ادعای نسبت داده شده به جمهوری اسلامی ایران رد می شود.

در پایان اظهاراتم اجازه دهید چند کلمه در مورد منطقه نیز صحبت کنم.
  ما اتهامات و ادعاهای بی اساس که در این جلسه علیه کشورم مطرح شد را قاطعانه رد می کنیم. ایران به عنوان یک کشور مسئول، به تعهدات بین المللی خود متعهد است و هرگز در هیچ فعالیتی که ناقض تعهداتش از جمله ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، مشارکت نداشته است.  برنامه موشکی و فضایی ایران خارج از حدود و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ و ضمائم آن است و به هیچ وجه موضوع مذاکراه نیستند و نخواهد بود.

  سیاست خارجی ایران مبتنی بر رعایت کامل حقوق بین الملل، احترام متقابل، حسن همجواری، همکاری و گفت و گو و حفظ صلح و امنیت منطقه از طریق مشارکت فعال همه کشورهای منطقه است. ما مصمم هستیم که این سیاست را با حسن نیت دنبال کنیم. تعامل و تلاش سازنده ما با سازمان ملل برای کمک و حمایت از آتش بس در یمن و تمدید آن، ناشی از اعتقاد راسخ ما به این است که کشورهای منطقه باید برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات با یکدیگر همکاری کنند.

  حضور و تجهیز گسترده ارتش ایالات متحده  در منطقه و صادرات تسلیحات پیشرفته این کشور به منطقه و همچنین صادارت تسلیحات مرگبار توسط برخی از کشورهای اروپایی به کشورهای منطقه، این منطقه را به بزرگترین مرکز تجمع تاسیسات نظامی خارجی در جهان و به یک بمب ساعتی در حال انفجار تبدیل کرده است.

  یکی دیگر از منابع اصلی ناامنی منطقه، فعالیت های بی ثبات کننده، شرورانه و تروریستی رژیم اسرائیل در منطقه است که همواره با حمایت مستمر آمریکا همراه بوده است. رژیم اسرائیل از هر فرصتی برای تهدید و نابودی برجام و همچنین تضعیف اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ توسط کشورهای عضو سازمان ملل استفاده کرده است. این رژیم برای پیشبرد اهداف شوم خود در منطقه به عملیات های مخفیانه، اقدامات خرابکارانه و مخرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و همچنین ترور ناجوانمردانه و نفرت انگیز دانشمندان هسته ای ایران متوسل شده است.

  مایه تاسف است که برخی از اعضای شورا ، همانطور که اخیرا در گزارش جدید موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم ( SIPRI ) منعکس شده است، همچنان به مدرن سازی زرادخانه های هسته ای خود ادامه می دهند. این کشورها به جای اشک تمساح در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، باید به تعهدات خود ذیل معاهده منع اشاعه هسته ای، به ویژه تعهدات مندرج در ماده ۶ آن پایبند باشند. این کشورها همچنین در مورد سلاح های هسته ای رژیم اسرائیل و همچنین فعالیت های تروریستی و مخرب مکرر آن علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز ایران سکوت می کنند. زمان آن فرا رسیده است که استانداردهای دوگانه را کنار بگذارند.

آقای رئیس از شما سپاسگزارم.

جدال در نشست شورای امنیت بر سر برجام
۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۲۲:۳۳

در حالیکه رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام از آمریکا خواست به برجام بازگردد و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، آمریکا و متحدانش همچنان در این نشست با تکرار ادعاهایشان تلاش کردند توپ را در زمین ایران بیندازند.

 نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام امروز پنجشنبه به وقت محلی در محل این شورا آغاز شده است.

رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل با قرائت سیزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل افزود: با وجود تلاش های گسترده و فشرده بازگشت به برجام محقق نشده است. احیای برجام به تلاش های بیشتر و صبر نیاز دارد. من و دبیرکل سازمان ملل از ایران و آمریکا می خواهیم که با روحیه ای مشابه و تعهد به همکاری بر اساس برجام بازگردند.

معاون دبیر کل سازمان ملل با قرائت گزارش دبیر کل سازمان ملل  افزود: ما بار دیگر از آمریکا می خواهیم تمام تحریم های ایران را لغو کرده یا آنها را کاهش دهد و معافیت های تحریمی در مورد تجارت نفت و گاز ایران را تمدید کند.

دی کارلو اضافه کرد، ما همچنین از ایران می خواهیم گامهایی را که همگام با تعهدات برجامی این کشور نیستند، معکوس کند.

وی با اشاره به خاموش کردن دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی که در تقابل با اقدام تخریبی شورای حکام آژانس انجام شد،  گفت که می تواند پیامد های مضری داشته باشد و از کشورهای عضو شورای امنیت و بخش خصوصی می خواهیم با ایران تجارت کنند. همچنین مهم است که ایران به نگرانی های مطرح شده توسط اعضای شورای امنیت در ارتباط با اجرای کامل برجام رسیدگی کند.

وی به تحقیقات درباره ۹ موشک بالستیک و ۶ موشک کروز  شلیک شده به سمت امارات و عربستان توسط حوثی های یمن به اشاره کرد که  در این گزارش دبیر کل، تلاش کشورهای غربی برای طرح موضوعات منطقه ای و ادعای مربوط به ارسال موشک از ایران به یمن ناکام مانده و دبیرکل از هرگونه نتیجه گیری و تایید این ادعاها اجتناب کرده است.

معاون دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: برجام یک پیروزی عدم اشاعه و چند جانبه گرایی بود. این توافق اکنون در یک نقطه حیاتی قرار گرفته است. امیدواریم ایران و آمریکا به حرکت در مسیر  مذاکرات که با میانجی گری اتحادیه اروپا از سر گرفته شد، ادامه دهند و مسایل باقی مانده را حل کنند.

نماینده اتحادیه اروپا: متعهد به احیای برجام هستیم

نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست اظهار داشت: اتحادیه اروپا همچنان متعهد به احیای برجام است.

وی تصریح کرد، مذاکرات وین برای بازگشت به برجام بیش از یک سال پیش آغاز شده است. این مذاکرات چالش برانگیز بوده اند نه تنها برای گام های مورد نیاز برای احیای برجام، بلکه غلبه بر بی اعتمادی پس از تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام، وضع دوباره تحریم ها و گام های متعاقب ایران که مغایر با تعهدات برجامی آن است.

 نماینده اتحادیه اروپا ادعا کرد که  در ماه مارس توانستیم که متن تهیه کنیم که حاوی توافقات بسیار سخت است و تعداد بسیار کمی از مسایل باقی مانده اند. این متن در مورد تمام گام های مورد نیاز آمریکا برای بازگشت به برجام و اجرای کامل آن از سوی ایران و آمریکا توضیح می دهد.

وی در راستای هراس از پیشرفت برنامه هسته ای ایران مدعی شد با توجه به مسیر نگران کننده برنامه هسته ای ایران و ادامه تحریم های آمریکا علیه این کشور، نهایی کردن این توافق در اسرع وقت و اجرای برجام بسیار اهمیت دارد.

نماینده اتحادیه اروپا ادعا کرد که پس از بیش از یک سال مذاکره ما معتقدیم یک توافق خوب برای احیای برجام روی میز است. این توافق دوجانبه میان آمریکا و ایران نیست. همه اعضای برجام برای رسیدن به تعادل حساس کنونی در متن مذاکره، تصمیمات سیاسی بسیار سختی گرفته اند. توافق اکنون تقریبا نهایی شده است.

وی اضافه کرد که اتحادیه اروپا نگران است که ما ممکن است نتوانیم این توافق را نهایی کنیم. پیام ما این است: از این فرصت برای نهایی کردن توافق استفاده کنید. زمان غلبه به مسایل باقی مانده اکنون است.

ایرلند: برجام نمونه ای از گفتگو و دیپلماسی برای حل مسایل مشکل است

سفیر و نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل نیز که کشورش تسهیلگر قطعنامه ۲۲۳۱ است، در سخنانی گفت، بر اهمیت نقش نظارتی آژانس اتمی بر برنامه هسته ای ایران تاکید می کنم. کار آژانس برای اعتماد سازی در جامعه جهانی حیاتی در خصوص صلح آمیز بوده برنامه هسته ای ایران است.

وی افزود: برجام یک موفقیت عمده در زمینه عدم اشاعه است و نمونه ای از چگونگی استفاده از گفتگو و دیپلماسی برای حل مسایل مشکل است.
همه طرف ها باید از انجام اقداماتی که اجرای کامل برجام را تضعیف می کنند خودداری کنند.

آمریکا با تکرار ادعاها: ایران خواسته های فرابرجامی را کنار بگذارد

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد آمریکا همچنان متعهد به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است. ما چندین ماه است برای بازگشت به برجام بر اساس آنچه در وین مذاکره شده است، آمادگی داریم. چنین توافقی از ماه مارس در دسترس است. تنها زمانی که ایران خواسته های خارج برجام خود را کنار بگذارد ما می توانیم این توافق را نهایی کنیم.

نماینده آمریکا در این نشست شورای امنیت ادعا کرد: در دور اخیر مذاکرات در دوحه قطر ایران همچنان خواسته هایی را مطرح کرد که فراتر از برجام است. ایران هنوز هیچ فوریتی برای نهایی کردن توافق از خود نشان نداده است.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به اقدامات مخرب کشورش مدعی شد ما از گام های اخیر ایران که توانایی  فعالیت های نظارتی آژانس و احتمال احیای برجام را تضعیف می کنند، نگران هستیم. چنین گام هایی بازگشت به اجرای کامل برجام را دشوارتر می سازد. آمریکا از فعالیت های نظارتی آژانس در ایران کاملا حمایت می کند.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمن ملل اضافه کرد، ایران باید بدون اتلاف وقت همکاری لازم با آژانس برای حل مسایل باقی مانده را انجام دهد.

وی به بخشی از گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد موشک های استفاده شده علیه امارات و عربستان اشاره کرد و در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد که این موضوع هویت بی ثبات کننده تکنولوژی موشکی ایران را نشان می دهد. آمریکا به شدت این حملات علیه امارات و عربستان را محکوم می کند. ارسال سلاح از سوی ایران به نیروهای وابسته و همکاران خود در منطقه باید متوقف شود.

این مقام آمریکایی مدعی شد شورای امنیت باید در محکوم کردن فعالیت های موشکی ایران متحد باشد. زمانی که ایران همچنان به این شورا  و قطعنامه آن بی توجهی می کند، اعتبار آن را زیر سوال می برد. توپ در زمین ایران است و تصمیم برای بازگشت به اجرای کامل برجام بر عهده ایران است.

انگلیس همسو با آمریکا در تکرار ادعاها

باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی نیز مدعی شد که تشدید فعالیت های هسته ای ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

وی در تداوم هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران با اشاره به استفاده و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و همچنین غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ و ۶۰ درصد و خاموش کردن ۲۷ دوربین آژانس در پاسخ به اقدامات تخریبی کشورش و آمریکا و اروپا مدعی شد تا پایان سال جاری ایران احتمالا دارای اورانیوم غنی سازی شده کافی برای تولید سریع اورانیوم غنی سازی شده در سطح ۹۰ درصد برای چندین سلاح هسته ای خواهد بود.

سفیر انگلیس ادعا کرد ایران همچنین به گونه ای به برنامه موشکی خود ادامه می دهد که مغایر با پیوست ب  قطعنامه ۲۲۳۱ است. تشدید برنامه هسته ای ایران نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی مدعی شد از ماه مارس تاکنون یک توافق قابل اجرا بر روی میز بوده است که می توانست ایران و آمریکا را به برجام بازگرداند و تحریم های آمریکا را که مغایر با برجام هستند، نیز لغو کند. اما ایران حاضر به استفاده از این فرصت نیز و خواسته های فراتر از برجام مطرح می کند. ایران باید به سرعت از این فرصت استفاده کند زیرا فرصت بهتری نخواهد بود.

چین با استقبال از مذاکرات دوحه: آمریکا اشتباهات خود را جبران کند

ژانگ جون سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت:  برجام یک پیروزی دیپلماسی چند جانبه بود که توسط قطعنامه شورای امنیت مورد تایید قرار گرفت. این توافق ستون اصلی رژیم بین المللی عدم اشاعه هسته ای و برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه است.
سفیر چین در سازمان ملل گفت: از سال گذشته تاکنون پیشرفت های مثبت برای احیای برجام بدست آمده است. مذاکرات اکنون در مرحله نهایی خود قرار دارد. ما از آغاز مجدد مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و امریکا استقبال می کنیم. ما همچنین از همه طرف ها می خواهیم با فوریت در مورد مسایل باقی مانده توافق کنند.

وی تصریح کرد: آینده توافق هسته ای ایران برای رژیم بین المللی عدم اشاعه حیاتی، ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی  است. چین تاکید می کند اجرای کامل برجام بر پایه چند جانبه گرایی و حفظ رژیم بین المللی عدم اشاعه هسته ای است.

سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل تاکید کرد هیچ جایگزینی برای برجام  و راه بهتری برای این مساله وجود ندارد. گفتگو و دیپلماسی در این زمینه بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: چین از تمام تلاش ها برای حل مسالمت آمیز این بحران حمایت می کند. باید بپذیریم که خروج دولت پیشین آمریکا از برجام و وضع تحریم های گسترده علیه ایران و آغاز کارزار فشار حداکثری عامل اصلی بحران هسته ای کنونی است.

سفیر چین ادامه داد: آمریکا باید اشتباهات خود را جبران کند و به سرعت یک تصمیم سیاسی بگیرد و برای پاسخ به درخواست های منطقی ایران تصمیم قاطع بگیرد.

نماینده چین در سازمان ملل تصریح کرد: درحالی که آمریکا بر آمادگی خود برای بازگشت به برجام تاکید می کند، حتی هنگام مذاکرات، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرده است و این اقدامات بر روند مذاکرات تاثیر منفی می گذارد.

وی تاکید کرد: آمریکا باید به سخنانش عمل و تمام تحریم های یکجانبه علیه ایران را لغو کند تا ایران بتواند به صورت کامل از مزیت های اقتصادی برجام استفاده نماید.

سیزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و اعضای دائم شورای امنیت، اتحادیه اروپا وآلمان درتیرماه ۱۳۹۴با قطعنامه اجماعی شورای امنیت سازمان ملل به شماره ۲۲۳۱ به امضا رسید و موجب شد تا تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران رفع یا تعلیق شوند و ۶ قطعنامه پیشین شورای امنیت که از جهات مختلف، ایران را تحریم کرده بود نیز برداشته شوند.

به موجب سازوکار تعریف شده در این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل متحد موظف شد هر ۶ ماه گزارشی از نحوه اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه دهد و بر این اساس، امروز قرار است این گزارش به طور رسمی در شورا قرائت شود و سایر اعضا نیز درباره آن تبادل نظر کنند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد و در آن بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

دبیرکل در این گزارشی که بخش عمده ای از ادبیات آن مشابه ادوار گذشته است، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد می کند.

 دبیرکل در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفتگوهای انجام شده برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.

دبیرکل در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت‌ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته و از ایران و آمریکا خواسته است برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در مسیر احیای برجام نرمش بیشتری نشان دهند.

دبیرکل سازمان ملل  بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می‌کند و به طور خاص درخواست خود از آمریکا برای رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران را که می تواند فرآیند احیای برجام را تسهیل کند، تکرار کرده است. دبیرکل درعین حال، نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.

این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه های ۲۲۳۱، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی، موشکی و فضایی ایران را مدنظر قرار داده است.

 در این گزارش، تلاش کشورهای غربی برای طرح موضوعات منطقه ای و ادعای مربوط به ارسال موشک از ایران به یمن ناکام مانده و دبیرکل از هرگونه نتیجه گیری و تایید این ادعاها اجتناب کرده است.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در  نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل   ارائه می شود و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

آماده شدن آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران
۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۱۷:۰۰

شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی با اشاره به اظهارنظر سال گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که «ایالات متحده آماده است تا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای به گزینه‌های دیگر روی بیاورد»، به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد واشنگتن آماده است تا در صورت چنین سناریویی، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی این شبکه آمریکایی، دیپلمات‌های اروپایی و مقام‌های سابق ایالات متحده به ان‌بی‌سی گفته‌اند که احتمالاً واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد و به دنبال اجرای دقیق‌تر تحریم‌های موجود با تمرکز ویژه بر هدف قرار دادن فروش نفت تهران به چین است. طبق این گزارش، «عملیات خرابکارانه احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران نیز می‌تواند روی میز باشد».

بر اساس گزارش ان‌بی‌سی، «مقامات سابق، دستیاران کنگره و تحلیلگران گفتند با توجه به اینکه چشم‌انداز نجات برجام به طور فزاینده‌ای تیره به نظر می‌رسد، دولت بایدن تحت فشار فزاینده‌ای در واشنگتن و از سوی متحدان خاورمیانه‌ای برای بررسی گزینه‌های دیگر به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته است».

این گزارش افزود: قانونگذاران (آمریکایی) گفتند که دو هفته پیش به درخواست سناتورها، دولت بایدن یک جلسه توجیهی محرمانه پشت درهای بسته درباره ایران ارائه کرد و گزینه‌های احتمالی «طرح ب» را در صورت شکست دیپلماسی در نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ارائه کرد».

به گزارش این رسانه آمریکایی، جو بایدن قرار است ماه آینده به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی سفر کند و انتظار می‌رود برنامه هسته‌ای ایران در راس برنامه‌ها قرار گیرد.

شامگاه چهارشنبه مذاکرات رفع تحریم‌ها در پایتخت قطر پایان یافت. این دور از مذاکرات از روز سه‌شنبه در شهر دوحه برگزار و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بدین منظور در رأس هیأتی به قطر سفر کرد و در دو روز گذشته با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها به مذاکره نشست. پیش از او هم «رابرت مالی» وارد دوحه شده بود و روز سه‌شنبه با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

بعد از ادعای «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم دوحه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید پایان یافتن مذاکرات، مدعی شد: «همزمان که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، اما از اینکه ایران باز هم نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید شده‌ایم».

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً غیرمرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نبود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز در این‌باره مدعی شد: مذاکرات - که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام شد - نه تنها پیشرفتی نداشت بلکه در یک نقطه راکد قرار گرفت، که در این مرحله به معنای عقب‌گرد است.

امیرعبداللهیان: ارزیابی ما از مذاکرات دوحه مثبت است
۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۱۶:۵۷

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر شب گذشته (چهارشنبه) هشتم تیر ماه و پس از پایان مذاکرات دوحه برای رفع تحریم‌ها با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو آخرین وضعیت مذاکرات دوحه بررسی شد.

مذاکرات دوحه به منظور گفت‌وگو درباره موضوعات اختلافی باقیمانده از وین، دیشب (چهارشنبه) بعد از دو‌ روز پایان یافت.

وزیر خارجه قطر: روند مذاکرات سازنده و‌ مثبت بود

وزیر خارجه قطر که کشورش میزبان این دور از مذاکرات سه جانبه غیر مستقیم بین ایران و آمریکا و با تسهیل گری اتحادیه اروپا بود، روند مذاکرات را سازنده و‌ مثبت خواند.

وی با اشاره به دیداهای جداگانه‌اش با هیأت‌های مذاکره کننده، اعلام کرد: قطر ضمن با اهمیت خواندن این مرحله از مذاکرات، در مسیر تداوم میزبانی گفت‌وگوها تا رسیدن به نتایج مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

 ارزیابی مثبت ایران از مذاکرات دوحه

امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفن ضمن تشکر از حسن میزبانی قطر اظهار داشت: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت است.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است.

امیرعبداللهیان همچنین اظهار داشت: (علی باقری) مذاکره کننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام بر می‌دارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع بینی مصمم هستیم.

ادعای منابع آمریکایی درباره نتایج مذاکرات دوحه
۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۱۲:۱۳

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که دور جدید مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام، روز چهارشنبه هشتم تیر بدون هیچ پیشرفتی در دوحه، پایتخت قطر، پایان یافت.

وب‌سایت خبری تحلیلی «اکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که «ایرانی‌ها هیچ حس فوریتی از خود نشان ندادند، مسائل قدیمی را که ماه‌ها قبل حل‌وفصل شده بود پیش کشیدند و حتی مسائل تازه‌ای را مطرح کردند که بی‌ارتباط به برجام است».

این مقام آمریکایی افزود: تصمیم‌گیری در مورد توافق نهایی ماه‌هاست که به عهده طرف ایرانی است.

در همین زمینه، لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت جورنال هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که ایران در مذاکرات دوحه خواسته‌های غیر برجامی مطرح کرده است.

لورنس نورمن به نقل از دو دیپلمات غربی مدعی شد، ایران در این مذاکرات خوستار آن شده است در صورت بازگشت به برجام، تحقیقات پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف شود.

مذاکرات دوحه شکست نخورده است
۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۱۲:۰۶

محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت: مذاکرات دوحه شکست نخورده است.

 مرندی در این گفتگوی تلویزیونی افزود: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد.

وی با بیان اینکه ما اظهارات رسانه‌ای مقام‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم، گفت: آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که ایران می‌خواهد ارائه دهند تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند. اروپایی‌ها امروز بیشتر به ایران توجه دارند؛ چراکه به دلیل جنگ در اوکراین به نفت آن نیاز دارند.

مرندی با اشاره به اینکه مذاکرات در دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم دوباره توافق هسته‌ای را اجرا کنیم. پس از تعلیق مذاکرات وین، ارتباطات متوقف نشد اما آنچه در دو روز گذشته شاهد بودیم مذاکرات متمرکز بود.

مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، افزود: بایدن تحت فشار شدید مخالفان توافق است اما در عین حال از بحران انرژی و نفت رنج می‌برد و خواهیم دید که کفه ترازو به کدام طرف سنگینی خواهد کرد.

مرندی در پایان گفت که فشار اروپا برای ترغیب آمریکایی‌ها به برداشتن گام‌های جدی افزایش می‌یابد.

باقری و مورا در تماس خواهند بود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب چهارشنبه هشتم تیر ماه در توئیتر درباره روند مذاکرات دوحه نوشت: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت‌وگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.
وی افزود: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

 

انریکه مورا: به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب پس از دیدار با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در حساب کاربری خود در توئیتر این مطلب را نوشت.

مورا افزود: دو روز مذاکرات فشرده در مورد برجام در دوحه قطر داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امید به آن داشت بدست نیامده است. ما با فوریت بیشتر برای بازگرداندن یک توافق مهم در زمینه عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای تلاش خواهیم کرد.

گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه قطر با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات 

وزیر خارجه قطر شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر با امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌ وگو کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه قطر در این تماس تلفنی با همتای ایرانی خود درباره روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و آخرین تحولات در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت وگو کرد و به تبادل نظر درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور پرداخت.

جزئیات بیشتری از این گفت وگوی تلفنی گزارش نشده است.

مذاکرات دوحه بعد از وقفه‌ سه ماه و نیمه از دور هشتم مذاکرات در وین و پس از توافق اخیر صورت گرفته در تهران در پی سفر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، از سرگرفته شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه درباره این مذاکرات گفته بود: آنچه در مذاکرات انجام می‌دهیم اولا درباره ابعاد هسته‌ای نیست، چون ابعاد هسته‌ای یک بار جمع بندی شده و تنها درباره بخش‌های اختلافی است که در خصوص رفع تحریم‌ها باقی مانده است. آنچه انجام می‌شود فقط در مورد چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست ولذا هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد. آنچه بین ما و طرف مقابل انجام می‌شود موضوعات محتوایی است. این گفت‌وگوها در ادامه فرمتی است که در وین بود یعنی به صورت غیرمستقیم انجام خواهد شد و صرفا در خصوص موضوعات اختلافی است که در آخرین جلسه وین باقیمانده خواهد بود. امیدواریم نتایج را مثبت ببینیم. توپ در زمین واشنگتن است، با پاسخ اگر بیاید مطمئن باشید که به سرعت می‌شود این کار را انجام داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰۲
انتشار یافته: ۳۹
بقول استاد پناهیان بزودی ایران پیشرفته ترین کشور جهان خواهد شد ...پس باکی نیست ...چقدر نااگاه هستند این قدرتهای جهانی که با ما کنار نمی آیند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
چون کامنتت جنبه طنز داشت مثبت دادم
فارس : بعد از ادعای «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم دوحه، وزارت خارجه آمریکا نیز این ادعا را تکرار کرد..... ببینید خبرگزاری فارس که از موضوع ناموفق بودن مذاکرات ناراحته چطوری خبر میده!!!! طرف مذاکره خودش میگه ناموفق بود فارس حاضر نیست بپذیره!!!! حیف پول بیت المال که به اینها میدن!!!!
مردم واقعا خسته شدن
لطفا از ظریف و عراچی بخواهید ورود کنن و توافق حاصل شود تا دل مردم شاد شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
ظریف و عراقچی فقط میتونن توافق موقت با طول عمر حداکثر ۳ سال بکنند
مثل برجام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
به خدا هر بار که ظریف پشت میز مذاکره می نشست دلم آروم بود که می تونه با عزت از طرف مقابل امتیاز بگیره هرچند کاش کمی هم به اونا امتیاز میداد که باعث خروج ترامپ از مذاکرات نمیشد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
دادا اینهایی که مذاکره می کنند هیچ کاره اند اصلا اختیاری از خود ندارند
چرا ایران نمی گه دقیقا چه خواسته هایی داره ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
فقط رفع تحریم ها
بفهمید که غربی ها دارند بهانه جویی میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
آخه مذاکره تا کی ؟خسته شدیم .مردن بهتر از این زندگی بی امید ی ست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
مزخرف نگید... ما از غربی ها انتظارات مزخرف داریم.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
چون خودشم نمیدونه
به جز ملت ایران، خودی ها و بقیه دنیا از تحریم ها سود می برند.
البته مذاکره کنندگان ایرانی هیچ عجله ای ندارند بابت توافق
چون نه غم نان دارند نه فرزند بیکار و نه مشکلات معیشتی
حق ماموریت و حقوق آنچنانی و ... دارند باید هم عجله ای نداشته باشند
اما مردم و شهروندان عادی ایران زیر بار تورم دارند نابود می شوند اما کو گوش شنوا
آیا به اعتراضات توجه می شود باید صبر کرد و دید !!!!
نمی دونم چرا حس می کنم هدف ایران از مذاکرات قطر فقط وقت خریدن بوده، وقت خریدن برای چی نمی دونم،
دیالوگ زیبایی در فیلم آزانس شیشه ای....از زبان همسر عباس...
. من میدونم این وسط گوشت قربونی عباسه

سالهاست مردم ایران گروگان دو طرف برای پیشبرد اهدافشون شده اند. ایران سرزمینی که اینهمه ثروت داره ...مردمش اینگونه باید درگیر گرفتاریهای اولیه زندگی باشند...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
میشه بفرمایید ایران که بیشتر مساحتش بی آب و علفه و حتی یک رودخانه قابل کشتیرانی نداره بجز نفت چی داره؟؟؟
در مذکرات قبلی تیم امریکایی در وین حاضر میشد و اکنون در قطر. طبعا قیمت بلیط هواپیما از واشنگتن به قطر بیشتر است تا وین با این ترفند یک هزینه اضافی به استکبار تحمیل کردیم. زیبا نیست !؟ دور بعدی مذاکرات را به نپال منتقل کنید.
اگر ظریف بود الان صد دفعه کار تمام شده بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
چند صد دفعه باخته بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
اگر ظریف بود هرگز اجازه نمیداد بررداشتن تحریم سپاه جزء شروط مذاکرات باشد وآن را به تعویق بیندازد .
سللم دلار ۵۰ هزاری
واقعا کمر مردم شکسته زیر بار گرانی. مسئولین که خبر از دل مردم ندارند خبر از شرمندگی مرد در برابر همسر و بچه اش ندارن وبا خط قرمز و سفید و سیاه هیچ وقت نمی خوان که برجام شکل بگیره مردم از زیر فشار تحریم بیان بیرون مردیم از این همه نابرابری تا کی شرمنده بچه هامون باشیم نتونیم حتی یه پفک برا بچه مون بخریم
حیف از ظریف که قدرش را ندانستیم چه میشد اگه مذاکرات هسته ای فارغ از این دولت وآن دولت بود وافراد شایسته ودلسوز وکار بلد مسئول پییشبردن آن بودند ؟!
بحث های باقیمانده چه هستند که دارن توافق رو به خطر میندازن چرا کسی در مورد اونا واضح حرف نمیزنه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
اولا دولت بایدن دست از حمایت از دولت اسراییل بردارد. دوما دولت آمریکا باید به قوانین اسلام پایند باشد. سوما مردم آمریکا به حجاب و شعایر دینی پایبند باشند. و بحثهای باقی مانده دیگر....
نمیدونم فلسفه اینکه مستقیم با امریکا مذاکره نمیکنیم و همیشه یه واسطه وسطه برای چیه؟
اگر بنا بر رفع مشکلات بین ایران و امریکاست پس دیگران و چرا قاطی دعوا میکنیم که کار سخت بشه
اگر بنا بر تقابل با امریکاست پس چرا مذاکره میکنیم و این همه مدت ملت و مملکت و سر کار میزارید!!!!
والا یه بار مثل ژاپن و ویتنام بجنگیدم بعدش نوه هامون خوشبخت بشن. وااااالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
مرگ يه بار و شيون يه بار
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
فلسفه اش اینه که آمریکا لولو خور خوره است.
مذاکره تا کی؟ما مذاکره رو واسیه نتیجه می خواهیم یا یه کار واسیه مسئولین و فقط واسیه مذاکره؟مردم دارند نابود میشن
این بار اگه مذاکرات شکست بخوره قطعا دلیلش طرف ایرانیه
برجام یه نقطه امیدی برای مردم هست که با انجامش کمی اوضاع بهتر بشه اگر مذاکرات شکست بخوره مردم به ناامیدی میرسن و مشخص نیست بعدش چه اتفاقی بیفته
خسته شدیم اصلا نخواستیم این مذاکرات رو .یا آره یا نه .
از وقتی دولت جدید اومده با اینکه گرونی زیاد شده پدرم دراومده امروز روغن خریدم ۶۷ تومان ۹۰۰گرم اما خدایی سیاست خارجی خیلی محکم شده مثل قبل سست نیست.
این عکس که از جلسه "مذاکره" گذاشتین خودش به اندازه کافی گویای همه چیز هست. دو نفر در یک اطاق مثلا مذاکره غیر مستقیم با بزرگترین اقتصاد جهان! واقعا آیا ما ایرانیان با چند هزار سال تجربه و تاریخ، نباید بدانیم که کار دنیا و مملکت داری اینگونه پیش نمیرود؟ این چه بساطی است؟
عمرا پوتین بذاره توافق بشه....................
افراد محترم مذاکره کننده ایرانی با سلام
لطفاً مذاکرات را ادامه دهید و به نتیجه برسانید
تمام دلالان ارز آماده آند تا دلار را در صورت شکست مذاکرات
در مرحله اول به 50000 تومان برسانند و نان بسیاری از مردم را ببرند و اجر کنند
بنابراین تقاضای تامل و دقت و حوصله در مذاکرات مورد استدعا است
موفق باشید
امریکا نمیخاد تحریم هارا بردار مشکل اینجاست بقیه چیزها بهانست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان