بازدید 19943
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

اگر صنعت خودرو خودش را به روز نکند، محکوم به شکست است/ نمی‌توان گفت بالا بردن تعرفه‌ی واردات به صورت مطلق به معنای حمایت از تولیدات داخلی است/ با نظارت و کنترل راهی برای واردات داشته باشیم

ما باید قطعه سازی داخلی را بر محور دانش استوار کنیم و با دانش بنیان کردن آنها، صنعت خودرو را در کشور به روز کنیم. باید قطعه‌سازی‌های بزرگ و توامندی ایجاد شود که ظرفیت دانش‌بنیان کردن و داخلی‌سازی قطعات بزرگ را داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱ 27 June 2022

اگر صنعت خودرو خودش را به روز نکند، محکوم به شکست است/ نمی‌توان گفت بالا بردن تعرفه‌ی واردات به صورت مطلق به معنای حمایت از تولیدات داخلی است/ با نظارت و کنترل راهی برای واردات باز بگذاریم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که امروزه دیگر حجم سرمایه و اندازه‌ی بازار در توسعه‌ی اقتصاد کشور‌ها نقش اساسی ندارد، بلکه دانش و فناوری نقش برجسته‌ای در این زمینه پیدا کرده است.
 
ذکر این مهم لازم است، اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی نیست که در آن صرفاً از فناوری‌های سطح بالا استفاده شود، بلکه اقتصادی است که در آن تمامی کسب و کار‌ها و صنایع به فراخور نیاز خود از توزیع و کاربرد دانش در پیشبرد اهدافشان بهره ببرند.

به نظر می‌رسد، در دنیای امروز رمز موفقیت در اقتصاد این نیست که سرمایه‌ی پولی بیشتری داشته باشیم، بلکه دانش است که می‌تواند صنایع را به لحاظ کیفیت به جلو پرتاب کند و افزایش سودآوری آن‌ها را در پی داشته باشد.
 
گویا اگر دانش را مبنای تولیدات خود قرار ندهیم از قافله‌ی این امر در جهان چنان باز می‌مانیم که محکوم به شکست خواهیم بود. در این خصوص نظرات محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس را جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

نقدعلی با اشاره به این که دانش بنیان کردن صنایع و مخصوصاً صنایع بزرگ تولید ثروت را در پی دارد، تصریح کرد: هر چقدر صنایع دانش بنیان‌تر شوند راه‌های میان بر برای افزایش کمی تولید و بالا بردن کیفیت محصولات پیدا می‌کنند. ما در آموزه‌های دینی هم مصداق این امر را داریم که وقتی افراد بدون دانش کاری را انجام می‌دهند، مانند حیوانی هستند که دور آسیاب می‌چرخد، هرچند تلاش زیادی می‌کنند، به نتیجه‌ای نمی‌رسند. یا مانند کسی هستند که راه را بلد نیست و هر چه سریع‌تر می‌رود در واقع از هدف دورتر می‌شود. بنابراین، دین اسلام نیز به اهمیت استفاده از دانش در هر کاری صحه گذاشته است.

وی ادامه داد: می‌بینیم که با ورود تکنولوژی‌های پیشرفته و به اصطلاح‌ های تک یا قله‌ی دانش در صنایع، بسیاری از روند‌ها با مسیر کمتری طی می‌شود و کیفیت و کمیت تولید محصولات افزایش می‌یابد؛ بنابراین، لزوم استفاده از دانش در صنایع بر کسی پوشیده نیست. به طور مثال، در گذشته رایانه‌ها یا تلفن همراه بسیار بزرگ و جاگیر بودند، اما به موازات پیشرفت علم بسیار کوچک شده اند و نیاز‌های بیشتری از انسان را برطرف می‌کنند. در همه‌ی صنایع همین طور است و اگر از دانش استفاده کنیم می‌توانیم به بالا بردن بهره وری و بهینه سازی بپردازیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما شاهدیم که هر روز نسخه‌های جدیدی از محصولات رونمایی می‌شود و به روز می‌شوند. اما متاسفانه در عرصه‌ی خودرو با وجود این همه پتانسیل‌های داخلی که داریم، شاهد پیشرفت چشمگیری نیستیم. من به عنوان کسی که تقریباً حدود ۲۰ سال است با نخبگان مختلفی ارتباط دارم می‌دانم که افراد زیادی برای تک تک اجزای خودرو نظرات جدید و فناورانه دارند، اما این‌ها جنبه‌ی عملیاتی پیدا نمی‌کنند. در دنیا هم شاهد هستیم که هر روز کیفیت محصولات افزایش می‌یابد و خودرو‌های جدیدی به بازار می‌آید که قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتری دارند. عادت کردن به نسخه‌های قدیمی خودرو‌ها و عدم به روزآوری آنها، یقیناً این صنعت را با رکود مواجه می‌کند.

به گفته‌ی نقدعلی، ما ظرفیت‌های لازم را برای رشد و شکوفایی صنعت خودرو داریم و باید از آن‌ها بهره‌ی لازم را ببریم. یقیناً اگر صنعت خودرو خودش را به روز و از فناوری‌های نوین مبتنی بر دانش استفاده نکند، صنعت عقب افتاده ای خواهد بود که در نهایت محکوم به شکست است.

وی افزود: اگر ما از ظرفیت‌های دانش بنیان در کشور در حوزه‌ی خودرو بهره نبریم، یقیناً افرادی در خارج از کشور هستند که با اشتیاق این نیرو‌های توانمند را به خدمت خواهند گرفت و از سرمایه‌ی انسانی ما بهره برداری خواهند کرد.
 
نقدعلی تاکید کرد: ما باید قطعه سازی داخلی را بر محور دانش استوار و با دانش بنیان کردن آن‌ها صنعت خودرو را در کشور به روز کنیم. باید قطعه‌سازی‌های بزرگ و توامندی مانند کروز ایجاد شود که ظرفیت دانش‌بنیان کردن و داخلی‌سازی قطعات بزرگ را داشته باشند. در حال حاضر یک قطعه‌سازی بزرگ داریم که علاوه بر حمایت از این قطعه‌ساز، زمینه رشد قطعه‌سازان دیگر را نیز فراهم کنیم.

این نماینده مجلس گفت: موضوع حمایت تعرفه‌ای از تولیدات داخلی از شمشیر بران‌تر و از آتش سوزان‌تر است. باید در این زمینه با دقت عمل کرد. نمی‌توان گفت که بالا بردن تعرفه‌ی واردات به صورت مطلق به معنای حمایت از تولیدات داخلی است. اگر صنایع داخلی احساس نکنند که رقیبی دارند، رخوت آن‌ها را فرا می‌گیرد.
 
وی افزود: باید با نظارت و کنترل راهی برای واردات باز بگذاریم؛ اما باید سوپاپ اطمینان همیشه در دست ما باشد. وقتی دیدیم صنایع داخلی مردانه در میدان هستند و کالای خوبی ارائه می‌کنند باید واردات خارجی را کنترل کنیم. هر وقت دیدیم که تولیدات داخلی نتوانستند مطالبات تأمین کننده را برآورده کنند، باید به واردات روی بیاوریم تا فضای رقابتی را تقویت کنیم.   
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۶
اگر تعرفه خودرو خوب بود الان تمام کشورها از آن استفاده میکردند ولی کار تعرفه بی انگیزه کردن صنعت داخل برای رشد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
تمام كشورها براي ايجاد توازن در توليد، واردات و صادرات خود از ابزار تعرفه استفاده مي كنند، طبيعي است وقتي توليد كشوري در زمينه يك كالاي خاص صفر باشد ديگر تعرفه معني نخواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
مجلس تصویب کنه که هر سال 20 درصد از تعرفه کاهش پیدا کنه
چگونه؟
«اقتصاد را دانش بنیان کنیم» راه حل و نقشه راه نیست کلی گویی است شعار است.
مث اینکه فراموش کردید که کمپین نه به خرید خودرو داشت به کجا می رسید که یهویی رئیس جمهور سابق کمپین تارومار کرد با خاک یکسان کرد. شاید صد سال یا هزار سال آینده یه چنین اتفاقی بیفته
ما چیزی به اسم صنعت خودرو نداریم. مونتاژ کاری صنعت نیست. خودروسازی در ایران مکانی است برای تحمیل اهن پاره به ملتی که چاره و حق انتخاب دیگری ندارند مضاف بر این که محلی شده برای استخدام دوستان و اشنایان مسئولین و در نتیجه بالا رفتن هزینه های تولید.
آقا این صنعت خودرو موتور تورم تو کشور است تعطیلش کنید
ظرفیت های دانش بنیان مملکت را فراری دادین رفت. این ادم هایی که با سهمیه و سفارش مدرک گرفتن هیچ چی بارشون نیست که اگر بود تا حالا به جای فرغون خودرو تولید کرده بودین. با شعار نمی توان خودروی روز تولید کرد.
برادر من هیج شرکتی الالخصوص برادرای جاده مخصوص محکوم به شکست نیست.
این ما هستیم که سالهاست شکست خوردیم.
ار این تحلیل ها هم تا دلت بخواد خوندیم.
اگر به روز نشود ، محکوم به شکست است ؟؟؟ عموجون این صنعت شکست که هیچی ، خورد و پودر شده رفته ! این آشغالی که تحویل میدن اسمش خودروئه آخه ؟؟
باید تعرفه واردات خودروهای بالاتر از 25 هزار دلار زیاد شود و به خودروسازان اجازه ی تولید خودرو فقط در این قیمت ها بدهند تا خودروسازان بتوانند پیشرفت کنند و بتوانند محصولات به روز تولید و صادر کنند وبا شرکت های خارجی رقابت کنند . تعرفه ی واردات خودرو های زیر 25 هزار دلار را هم کم کنند. نه اینکه واردات خودروهای ارزان قیمت را ممنوع کنند و خودروسازان به دلیل عدم داشتن رقیب ، رغبتی به پیشرفت نداشته باشند و دولت بخاطر حمایت از خودروسان از آنها مالیات زیادی بگیرد وخودروسازان به دلایل مختلف نتوانند نوآوری داشته باشند و مجبور به گرانتر کردن محصولاتشان شوند و مردم هم از کیفیت تنوع و نوآوری خودروها ناراضی باشند.
با این زیان انباشته مگه شکست نخورده. !!!!!خخخخخخخخخخخخخخخخ
اخه این چ فکریه ک بعنوان حمایت از تولید ملی جنس ایرانی هر قیمتی میخواد بشه چون نمیذارن رقیب داشته باشه اگر رقیب خارجی باشه مگه میتونه به این قیمتا بفروشن چه در صنعت خودرو چ در صنعت لوازم خانگی
این همه حمایت از خودروهای حلبی.... ؟ جان مردم اهمیت داره یا سود خودروسازها...؟
اسباب بازی ها مقاو ترند.
یعنی الان که یک عدد از تولیدات آن را حتی عراق نمی خرد و با دهها هزار میلیارد زیان انباشته شکست نخورذه؟!... البته که شکست نخورده. اصلا مگر جبری یا کسی در ایران شکست می خورد. همیشه پیروزمند. چون تا پستها را دارند یعنی پیروزند
همین که در سی سال گذشته دهها هزار مقاله و مصاحبه و... از صنعت خودرو انتقاد دارند ولی هرگز در مسیر آن تغییری حاصل نمی شود نشان می دهد همه ما از بالا تا پایین شکست خوردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
كافيه 30 سال قبل را با الان مقايسه كنيد؟ آيا هيچ تغييري در كيفيت محصولات ايجاد نشده؟ آيا هيچ تغييري در تنوع محصولات صورت نگرفته؟ و ...
یکی از بهترین راه های نجات خودرو سازی در ایران واردات بدون تعرفه گمرکی است. این باعث می شود خودروسازان داخلی قیمت وکیفیت کارشان را متناسب با تکنولوزی روز دنیا کنند. نیازی نیست شما کنترل کنید واردات را. اگر کیفیت و قیمت مناسب باشد جهت مردم خود بخود بسوی خودروی با کیفیت و ارزان تر می رود. اگر قیمت هم بالا رود ولی کیفیت بهتر از خودروهای حداقل شرقی باشد حتما" خودروی داخلی را ترجیح می دهند. دقیقا" مثل برنج ایرانی.
این در صورتی اتفاق می افتد که ارزش جان مردم از درآمد خودروسازان در نگاه مسئولین بیشتر باشد. پس به مردم خود ظلم را روا ندارید و به جای تاکید بر فرزند آوری بیشتر جان افراد موجود را حفظ کنید. که البته برای آن هم باید فکر کرد. نه اینکه برای فرزند آوری هزینه شود و در مقابل توسط خودروهای بی کیقیت و گران قیمت بی منطق جان تعداد زیادی از فرزندان این مردم گرفته شود.
به امید روزی که خوب و منطقی فکر کنیم و خوب عمل کنیم.
خودرو سازان بیش از 50 درصد پرسنل مازاد و 90 درصد مدیر اضافه دارند بخاطر همین است که قادر نیستند خود را نوسازی کنند
پاسخ ها
مهدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
به نکته بسیار مهمی اشاره کردی.
یک شرکت بزرگ قطقعه ساز را سراغ دارم که با توجه به میزان تولید و در نظر گرفتن ماشین آلاتش باید حدود 600 نفر پرسنل داشته باشد ولی وقتی گزارش شرکت را خواندم، 2700 نفر پرسنل دارد!!!
فقط میان حرف میزنند چند تا شعار میدن و میرن
مردم دیگه کوچکترین امیدی به این افراد حراف و بی عمل ندارند
پول و نقدینگی سرگردان عامل فساد است
نبودن افراد در جایگاه خودشان هم عامل و ریشه فساد است
کاهش ارزش پول ملی هم عامل پول های سرگردان است
وقتی پول ملی بی ارزش شود نقدینگی به سمت خرید زمین و مسکن و خودرو و دلار و طلا می رود که فقط جنبه حفظ ارزش سرمایه دارد
تورم اندک در حد ۲ و ۳ درصد عامل توسعه است و به خاطر همین هم در سال ۱۹۹۵ به بعد بسیاری از کشورها وابستگی پول به طلا را فراموش و تورم مصنوعی اندک ایجاد کردند که عامل توسعه باشد
اما تورم وقتی از ۵ در بالاتر رود شروع فساد و بحران و دلالی می شود و تورم های ۳۰ و ۴۰ درصد عامل فاجعه است و تورم های بالاتر هم نشانه های نابودی اقتصاد است
دولتمردان ما نمی خواهد تصمیمات بلندپروازانه بگیرند که غالبا توخالی و شعاری و ادعا است

بیایند و از دو نفر با سواد کمک بگیرند و پایه پولی را کنترل کنند تا از حجم این نقدینگی سرگردان که باعث فساد است جلوگیری کنند
متاسفانه سیستم های درست اقتصادی از قبیل بورس و کسب و کار و تولید بی رونق و سیستم های دلالی در کشور رونق گرفته اند
آیا برنامه دولت برای نقدینگی سرگردان که گاهی در دلار و گاهی در مسکن و گاهی در خودرو و ... است چیست؟
دولت باید با جلوگیری از ریخت و پاش جلوی کسری بودجه و خلق پول را بگیرد و یقین بدانید که در کشور ما به مقدار بسیار عظیم ریخت و پاش از سمت دولت وجود دارد که دولت آنرا کاهش دهد که با جلوگیری از این ریخت و پاش ها نه تنها به ضرر مردم بلکه به نفع مردم تمام می شود
جامعه ما نیاز به آرامش دارد و آرامش جامعه در این است که مردم دغدغه آینده را نداشته باشند که این کالا و آن کالا چه قیمتی خواهد گرفت و حداقل اگر افزایش قیمتی در کالایی وجود دارد قابل پیش بینی و از روی حساب و کتاب باشد
متاسفانه اطمینان و آرامش مردم در دولت روحانی بطور ویژه از بین رفت که همگی ناشی از بی تدبیری و بی خردی بود و برجام بهانه ای شد که بی تدبیری های دولت او بخوبی توجیه و تمام مشکلات گردن تحریم هایی قرار گیرد که از ابتدای انقلاب گرفتار آن بودیم و همه چیز از طریق واسطه ها وارد کشور و یا صادر می شد
خودروسازان راولش کنید سوارهمان ماشین قراضه بشویدهم کیفیت داردو هم محکم ترازاین خودروهاست
اگر صنعت خودرو سازي خودش را به روز نكند محكوم به شكست است ! ... تيتر
-------------
خودرو سازي جمهوري اسلامي
صنعت در جمهوري اسلامي
هنر در جمهوري اسلامي
كشاورزي در جمهوري اسلامي
ورزش در جمهوري اسلامي
آموزش و پرورش در جمهوري اسلامي
دانشگاه در جمهوري اسلامي
درمان و آموزش پزشكي در جمهوري اسلامي
تحقيقات و فن آوري در جمهوري اسلامي
ووووووو ....
-- سهراب خان ! اسم يك كشور بگو ! از ٢٠٠ تا كشور توفير نميكنه كدام مملكت !... تركيه ؟ ... بسيار خوب .. ، گينه بيسائو هم گفته بودي فرقي نمي كرد !! ... خيلي ممنون سهراب خان !
-- خود روسازي تركيه
صنعت در تر كيه
كشاورزي در تر كيه
آموزش و پرورش در تركيه
بهداشت و درمان در تر كيه
دانشگاه در تر كيه
وووو ... در تركيه !
------------
نتيجه اين كه همه عملكرد هاي ما در تمام حوزه ها به نام اسلام و جمهوري اسلامي شناخته خواهد شد اما در بقيه بلاد عملكردها به اسم دين و مذهب شان تمام نخواهد شد ! اين نكنه بسيار مهمي است ، مسئولين ملتفت باشند !!
-- ببخشيد برادر ! در افغانستان هم « امارت اسلامي » بر پاشده ، اونجا چي ؟
-- آن هم بايد ملتفت باشند كه عملكردهايشان به اسم امارت اسلامي تمام خواهد شد ! اوناهم بايد خيلي متوجه باشند !
-------------------------
-- ببخشيد برادر ! اين بسته پيچ گوشتي كه ساخت كجاست ؟ انگليسي بلد نيستم !
-- برادر به انگليسي نوشته ساخت ژاپن !
-- اين يكي نوشته ساخت كجا ؟
-- اين هم نوشته كه ساخت جمهوري اسلامي ايران !!
-- اين يكي چه ؟
-- ساخت تايوانه !!
-- بسيار خب ! خدا عمر و عزتت را زيادتر كنه برادر ... زحمت كشيدي ... ! دستت درد نكنه ! ديگه حالا خودم ميدونم چه كار كنم !!!... خدا سلامتي را ازتون نگيره ، قدر سلامتي بدون جوون !!
تکرار مکررات! خسته هم نمیشید واقعا
در اصل باید گفت اگر مدیران ما خودشان را به روز نکنند فاتحه اقتصاد ما خوانده خواهد شد خودرو سازی که جای خود دارد. پیگیر نبودن مدیران ومسئولان شهری وبی تفاوتی نسبت به سرمایه مملکت یک خطر جدی است ژاپن وآلمان بعد از جنگ روی مدیران فعال وپیگیر سرمایه گذاری کردن وموفق شدند در تمام شهر های ایران پروژهای نیم تمام زیادی داریم که گرفتار مدیران بی تفاوت افتاده اند. یکی از این پروژه بازار میوه وتره بار شهریار است که دجار بی تفاوتی مسئولان قرار گرفته.
آيا وقت آن نرسيده كه از توزيع و كاربرد دانش در مديريت هم استفاده اي ببريم؟
در شرایط تحریمی و عدم ارتباط با جهان هیچ برنامه ای اقتصادی خوب پیش نمیره 30 سال تجربه من درصنعت این را میگه
تا به بخش خصوصی واگذار نشه درست نمیشه.
متاسفانه هجمه و كوبيدن صنعت قديمى و بالقوه توائمند خودروسازى شده أست يك پز و مد روز! در اينكه اين صنعت مشكلاتى دارد حرفى نيست. ولى اينكه بجاى تلاش براى رفع مشكلات بخواهيم صنعت بزرك و جا افتاده اى را كه در حدود يك ميليون اشتغال ايجاد كرده با منفى بافى و بصورت احساسى نابود بكنيم دور از منطق و انصاف است. قطعا همين كسانى كه حكم به بسته شدن و انحلال صنايع خودرو سازى ميدهند از تعطيل شدن كارخانجات صنعتى و قديمى خيلى كوچك و كم اهميت مانند ارج و ابسال و نظاير ان كه اصلا قابل مقايسه با عظمت كارخانجات خودرو سازى نيستند ناراحت ميشوند. بايستى هشيار بود كه مافياي قدرتمند واردات خودرو حاضر أست براى كسب درامدهاى انحصارى و نجومى بدون زحمت خود دست به هر كار درست و نادرستى بزند و با سياه نمايى و جو سازى براى كاهش توليد داخلى و حتى نابودى اين صنعت تبليغات مسموم كننده راه بياندازد. صنايع خودرو سازى احتياج به مديران كار بلد، پر تلاش ، پاكدست دارد تا با بهبود كيفيت ، بالابردن بهره ورى و بويژه در هم شكستن باند توزيع خودرو كه ساليانه حدود ١٠٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان ( بله درست خوانديد صد هزار ميليارد) از بازار سياه و دلالى ( مابه التفاوت قيمت كارخانه و بازار ازاد) در امد نامشروع دارند، زمينه لازم براى واقعى شدن قيمت ها بنفع مصرف كننده و جلوگيرى از ورشكستگى اين صنعت زيربنايى و بزرگ فراهم اورند،
انتخابات تغییر قانون اساسی برگزار کنید و اصل 81 که مانع سرمایه گذاری خارجی است را عوض کنید و این دو خودروساز را به خارجیها واگذار کنید و دولت فقط ناظر باشد و مالیاتش را بگیرد تا مردم بدبخت هم خودرو خوب سوار شوند
برای رونق خودرو سازی باید روی پلت فرم های مشترک با برند های صاحب نام چهانی برنامه ریزی کرد انچه که در اوائل برجام ودر دوره روحانی با رنو پژو داشت اتفاق می افتاد که هم چشم ببازار داخل وهم خارج داشت که با بهم خوردن روابط یکی یکی از ایران خارج شدند واز طرفی وجود رقابت در یک اقتصاد ازاد وبی تحریم میسره وگرنه مگر ان زمانی که ال جی وسامسونگ در ایران بودند صنایع وسایل خانگی رشد کرده بودند دلیلش هم روشنه راه ورود سرمایه وتکنولوژی خارجی بخالطر تحریم بسته است ودر واقع دست وپای تولیدکنندگان داخلی در قبال واردات و رقابت بسته درمورد خودرو همئ همین طور وقتی ارتباط جهانی نباشد چه انتظاری میشه از خود رو ساز داخلی داشت فردا که ورود خودرو ازاد بشه همین دوتا نصفی خودرو یاز داخلی هم میرند پی کار خودشون ویا وارد کننده خود رو میشن
اینها نظرات کسی است که در عالم تئوری های اقتصادی سیر می کند و هیچ چیز از صنعت خودرو سازی بومی ایران نمی داند.در دنیای امروز یک خودروی کلاس سی با حجم موتور 1600 تا 1800 سی سی با تکنولوژی ،پلت فرم و آپشن های روز حداقل 20 هزار دلار قیمت دارد که با سرشکن کردن حداقل هزینه های جانبی صنعت و فضای کسب کار روی نرخ دلار به عدد حداقل 50 هزار تومان خواهیم رسید پس چنین خودرویی تحت هیچ شرایطی و هرگز زیر یک میلیارد تومان به کشور وارد یا در کشور تولید نخواهد شد که خرید ان در استطاعت 95درصد مردم نیست پس هرگز هم بازار خودروهای قدیمی کشور که در بازار ازاد یک چهارم این قیمت دارند را هم تهدید نخواهند کرد بلاخص که دوران خودروهای بنزینی در کشورهای فاقد نفت و نه امثال ما در حال اتمام است و در اینده تنها عرضه کننده و مصرف کنند سوخت فسیلی خودمان و فقط برای مصرف داخلی خواهیم بود پس عمر تولید خودروهای قدیمی بنزینی هم به همین موازات ادامه خواهد یافت.حداقل تا 30 سال دیگر چیزی جز اینها در کشور عرضه نخواهد شد.زوال خودروسازی قدیمی ویژه کشوری با مشخصات ما نیست فراموش نکن و اینجا سوئیس نیست.
بعد از چهل ساز تازه به این نتیجه رسیدین؟ بنظر من یه تست آی کیو بدین بد نیستا در حد ۶۰ هم بزنین باز هم خوبه
بنده خدا خبر نداره خودرو سازی خیلی‌ وقته ورشکست شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر