بازدید 14290
۸
نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان

استیضاح وزیر چه قباحتی دارد که این همه هجمه علیه مجلس انجام شده است؟ / رأی مجلس به کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت / درخواست تذکر به رییس دفتر رییس جمهور / دولت پاسخ دهد چرا قیمت کالا‌ها سر به فلک کشیده است / مجلس و دولت، برای مردمِ تحت فشار گرانی تفاوتی ندارند

قرار گرفتن در آستانه فرا رسیدن هفتم تیر ماه، سالروز شهادت مظلومانه شهید بهشتی و آغاز هفته قوه‌قضائیه سبب شد جلسه علنی امروز (یکشنبه ۵ تیرماه) راس ساعت ۸ و ۹ دقیقه و حضور ۱۹۸ تن از نمایندگان و با اشاره محمد باقر قالیباف رئیس مجلس به این موارد آغاز شود.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲ 26 June 2022

تابناک: قرار گرفتن در آستانه فرا رسیدن هفتم تیر ماه، سالروز شهادت مظلومانه شهید بهشتی و آغاز هفته قوه‌قضائیه سبب شد جلسه علنی امروز (یکشنبه ۵ تیرماه) راس ساعت ۸ و ۹ دقیقه و حضور ۱۹۸ تن از نمایندگان و با اشاره محمد باقر قالیباف رئیس مجلس به این موارد آغاز شود.

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود، سالروز شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یاران ایشان در انفجار دلخراش دفتر حزب جمهوری اسلامی را تسلیت گفت و افزود: شهید بهشتی عمر شریف و بابرکت خود را در راه ترویج فهم عالمانه از دینداری و انقلابی‌گری صرف و در این راه با تأسی به آرمان‌های امام راحل (ره) با افراط و تفریط مبارزه کرد.

مهلت سالانه جذب اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای و مالی افزایش پیدا کرد

بنا بر این گزارش، پس از نطق رئیس مجلس دستور کار صحن علنی با بررسی "طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای و مالی سال ۱۴۰۰ کل کشور" آغاز شد که در جریان این بررسی نمایندگان با پیشنهاد اصلاح کل علیرضا سلیمی مبنی بر "افزایش سال مالی دولت در بودجه سنواتی" موافقت کردند.

یوسفی: دستگاه قضا به شرایط مالی پرسنل شوراهای حل اختلاف رسیدگی کند

در این بین، مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: دولت هرچه زودتر بودجه سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کند چراکه وارد چهارمین ماه سال شده‌ایم و فصل پروژه‌های عمرانی رسیده است و نباید زمان را از دست بدهیم، ضمن آنکه دستگاه قضا باید به شرایط مالی پرسنل شورا‌های حل اختلاف رسیدگی کند.

سیاهکلی: استیضاح حق نمایندگان است/ استیضاح وزیر چه قباحتی دارد که این همه هجمه علیه مجلس انجام شده است؟

اما همجمه‌های ایجاد شده علیه نمایندگان در پی اعلام وصول استیضاح وزیر صمت سبب شد، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تذکری خواستار دفاع هیات رئیسه مجلس از شان نمایندگان و برخورد با خبرگزاری‌های متخلف شود.

لطف الله سیاهکلی در نشست علنی امروز (یکشنبه 5 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: پس از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت، هجمه شدیدی علیه نمایندگان انجام شده که امضای خود را پس بگیرند. در رسانه های مختلف نیز نمایندگان را متهم کرده اند. به عنوان نمونه خبرگزاری فارس و برخی فعالان فضای مجازی صحبت های بی سند و مدرکی را مطرح کرده اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ما از هیات رئیسه درخواست می کنیم که از شأن نمایندگان و مجلس دفاع کند، استیضاح حق نمایندگان است، همچنین با خبرگزاری های متخلف مطابق قانون باید برخورد شود.

وی تصریح کرد: در تمام ادوار استیضاح انجام شده است. استیضاح وزیر صمت چه قباحتی دارد که این همه هجمه علیه مجلس انجام شده است؟

رأی بالای مجلس به کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

این گزارش می‌افزاید: هرچند در گذشته در کشور صرفا ۳ نوع نیروی اداری داشتیم، درواقع افراد یا رسمی یا پیمانی و یا قراردادی بودند، اما متاسفانه هم اکنون ۲۷ نوع قرارداد داریم. نیرو‌های قرارداد کار معین شناسه‌دار، قرارداد معین بدون شناسه، قرارداد شرکتی با شناسه و... که این نوع قرارداد‌ها سبب شده عدالت در پرداخت‌ها از بین برود، همچنین کارمندانی با مدرک تحصیلی و سابقه همسان از حقوق‌های متفاوتی برخوردارند و این بی‌عدالتی در پرداخت‌ها منجر شده که انگیزه کار در کارمندان از بین برود از این روی، هرچند تدوین "طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت" به دلیل پیچیدگی موضوع و لزوم توجه به همه ابعاد آن با تاخیر همراه شد، امروز نمایندگان با کلیات این طرح با رای بالا موافقت کردند.

کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد

همچنین نمایندگان در حالی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل با کلیات آن موافقت کردند که براساس طرح فعلی، تمامی دستگاه‌های کشوری و لشکری در "سازمان پدافند غیرعامل" عضو بوده، اساسنامه آن نیز به تصویب رهبر انقلاب خواهد رسید و تمامی دستگاه‌ها نیز مکلف خواهند شد برخی از طرح‌های تملک دارایی خودشان را ذیل برنامه‌ریزی سازمان پدافند غیرعامل انجام دهند.

نیکزاد: سازمان برنامه، موضوعات مطرح درخصوص حذف ارز ترجیحی از سوی مجلس را تکذیب کرد

از آنجا که معاون امور پارلمانی سازمان برنامه و بودجه طی یادداشتی درباره گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه به هیات رئیسه ارائه کرده است، علی نیکزاد ثمرین، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست صحن را بر عهده داشت در پاسخ به این یادداشت، گفت: اینکه حذف ارز ترجیحی مصوبه مجلس است، درست نیست، حذف ارز ترجیحی یا مردمی سازی یارانه‌ها تصمیم درست و عاقلانه بوده و سازمان برنامه و بودجه آنچه قبلا در فضای مجازی منتشر شده تکذیب می‌کند.

علی نیکزاد ثمرین در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح یادداشت معاون امور پارلمانی سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای ابطحی یادداشتی در خصوص گفته‌های میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به هیات رئیسه ارائه کرد.

وی ادامه داد: در این یادداشت تاکید شد؛ اینکه گفته شده است حذف ارز ترجیحی مصوبه مجلس است درست نیست، حذف ارز ترجیحی یا مردمی سازی یارانه‌ها تصمیم درست و عاقلانه بوده است و سازمان برنامه و بودجه آنچه را که قبلا در فضای مجازی منتشر شده است را تکذیب می‌کند.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: آنچه از طرف آقای میرکاظمی گفته شد که مجلس ارز ترجیحی را حذف کرده است از طرف معاونت امور مجلس سازمان برنامه و بودجه تکذیب شد و برای خبرنگاری که این موضوع را در فضای مجازی نشر داده تکذیبه ارسال شده است

ناطقان میان دستور

در ادامه نوبت به نطق ناطقان رسید به همین منظور علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اسامی ناطقان میان دستور را به این شرح قرائت کرد: سید احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند، محمود عباس‌زاده نماینده مشکین‌شهر، قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان، محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان و راور و شهریار حیدری نماینده سرپل ذهاب.

سید احمد رسولی‌نژاد: در برخی از وزارتخانه‌ها چه می‌گذرد؟

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت در برکناری مسببین وضع موجود چندان موفق نبود، به صورت مثال در راس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فردی نا موفق با عملکردی بسیار ضعیف حضور دارد، اهالی شهرستان‌های حوزه انتخابیه اینجانب از وضعیت بخش درمان بشدت ناراضی هستند. جابجایی اعتبارات، عدم نظارت بر زیر مجموعه خود، حفظ برخی از مدیران ضعیف و ناکارآمد به صورت مشخص رئیس بیمارستان سوم شعبان شهرستان دماوند که بیش از ۲ سال است مکرر از دکتر زالی درخواست کرده ام وی را عوض کند و وعده این هفته و آن هفته را می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: بیمارستان سوم شعبان از امکانات کامل برخوردار نیست، علی رغم موافقت با افزایش تخت‌های این بیمارستان تا ۱۵۰ تخت توسط وزارت بهداشت و درمان تا کنون اقدامی انجام نشده است، با وجود این، تنها بیمارستان شرق استان تهران است که از شهرستان‌های پردیس، رودهن، بومهن، آبعلی، آبسرد، کیلان و ده‌ها روستا به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. نحوه اداره و خدمات رسانی آن سبب نارضایتی شدید اهالی شهرستان دماوند شده است.

وی افزود: یکی دیگر از نمونه‌های ناکارآمدی رئیس دانشگاه بکارگیری پیمانکارانی است که اشتهار به فساد مالی دارند و با وجود تخصیص اعتبارات کم کار و تنبل هستند و کند کار می‌کنند. در دانشگاه مطرح است که وزیر بهداشت و درمان موافق تغییر آقای دکتر زالی است، اما رئیس دفتر رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد، اگر چنین مطلبی صحیح است به رئیس دفتر خود تذکر جدی بدهید تا از دخالت پرهیز کند، زیرا بحث جان صد‌ها هزار نفر در میان است.

رسولی نژاد تصریح کرد: میلیون‌ها مسافر سالانه از محور فیروزکوه عبور می‌کنند، حوزه انتخابیه اینجانب نقطه اتصال سه استان مهم تهران، مازندران و سمنان است، جاده‌های حادثه خیز بین استانی متعددی داریم مانند جاده آبسرد-کیلان-ایوانکی، جاده فیروزکوه به سمنان، جاده بادان تبدیل به قتلگاه شده اند البته در سال جاری با موافقت وزیر راه و شهرسازی اعتبارات خوبی برا دو جاده بین استانی و اصلی تخصیص داده شده است که باید آقای قاسمی دستور دهد نسبت به تجهیز کارگاه و تعریض دو جاده مذکور اقدام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: با توجه به تصویب پروژه بسیار مهم جاده کمربندی جنوبی گیلاوند دماوند وزیر و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا دستور دهند تا مطالعات در کوتاه‌ترین زمان به پایان برسد و به زودی شاهد شروع عملیات اجرایی باشیم.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: با ضعف مدیریت رئیس دانشگاه و رئیس بیمارستان مذکور چه کسی پاسخگو جان‌هایی است که از دست می‌روند و چه کسی پاسخگوی خانواده‌های عزادار است، مبادا همچون برخی از دولت‌های گذشته به ویژه رئیس دولت‌های پنجم و ششم دخالت در امور غیر مرتبط از اعضای دفتر شروع و به اعضای خانواده ختم شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: جناب آقای رئیس جمهور خطاب اینجانب به شماست، چندین بار به رئیس دفتر و وزیر بهداشت و درمان تذکر داده ام، اما به نتیجه نرسیده‌ام، امروز به شما اعلام می‌کنم راسا ورود کنید یا رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را عزل کنید و یا مسئولیت شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های حوزه انتخابیه اینجانب را به یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران واگذار کنید، منتظر اقدام انقلابی و قاطع شما هستم.

وی، افزود: در برخی از وزارتخانه‌ها چه می‌گذرد؟ در وزارت خانه جهاد کشاورزی اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد گزارش‌های متعددی از تخلفات سازمان تعاون روستایی و برخی از معاونت‌های آن وزارتخانه مطرح است، مراجع قضایی و امنیتی با سرعت ورود کرده و مجلس و کمیسیون تخصصی به وظیفه نظارتی خود با جدیت و قاطعیت عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس، عنوان کرد: خبرگزاری فارس روز گذشته خبری را منتشر کرد که دو تن از نمایندگان استیضاح کننده امتیازات خاصی را از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده‌اند وزیر مخالفت نموده و نمایندگان وزیر را استیضاح کرده اند، این موضوع وهن مجلس است. آقای وزیر و یا خبرگزاری فارس شفاف‌سازی کنند، زیرا کل استیضاح کنندگان و به شکلی کل نمایندگان زیر سوال می‌روند، رئیس مجلس، اعضای هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از شان و حیثیت مجلس دفاع کنند.

رسولی نژاد خطاب به رئیس جمهور، عنوان کرد: در خبر‌ها آمده بود که چند هزار کامیون‌دار بعضا خانه‌ها، زیورآلات همسران و فرش زیر پای خود را فروخته‌اند و اقدام به خرید کامیون از خارج کرده‌اند و با بی‌تدبیری و بی‌توجهی دولت قبل مشکل آن‌ها تاکنون برطرف نشده، در حال حاضر در زیر مجموعه وزارت راه به آن‌ها اعلام شده است در قبال کامیون اسقاطی اجازه شماره گذاری کامیون‌های خریداری شده داده می‌شود. به نظر می‌رسد عده‌ای از قبل با استفاده از رانت اطلاعاتی کامیون‌های اسقاطی را ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کرده و قصد دارند با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش برسانند که مشکوک است.

وی افزود: درخواست دارم بازرسی ریاست جمهور در اسرع وقت به این موضوع ورود کند، زیرا احتمال تبانی و همدستی وجود دارد. دستور دهید مشکلات کامیون داران زحمت کش مذکور به دور از هرگونه کاغذ بازی، اتلاف وقف و ایجاد نارضایتی به زودی بر طرف شود.

رسولی نژاد با اشاره به اینکه از چند ماه قبل مطرح بود که دولت تا پایان خرداد ۱۴۰۱ لایحه هماهنگ سازی نظام پرداخت‌ها به بازنشستگان و کارکنان دولت را تقدیم مجلس کند، اما خبری نشد، ادامه داد: بین معدود بازنشستگان و کارکنان بازنشسته و شاغل در شرکت‌های دولتی و برخی وزارتخانه‌‍‌ها با سایر بازنشستگان و کارمندان تفاوت چشمگیری وجود دارد که باعث نارضاینتی شدید در بین بازنشستگان و شاغلان سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی شده است. باید برای رفع این نارضایتی اقدام عاجل صورت بگیرد.

محمود عباس‌زاده: انقلابی بودن در دو بُعد داخلی و خارجی در نظر گرفته شود/ فلسفه مناطق آزاد محرومیت زدایی است

وی افزود: انقلابی بودن مستلزم تحقق اهداف و تصمیمات انقلابی است که در دو بُعد سیاست داخلی و خارجی، برای تحقق اهداف استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که دولت هم به آن تاکید بسیار دارد؛ انقلابی بودن ایجاب می‌کند برای تحقق برنامه‌های جمهوری اسلامی به یک تغییر ساختاری در دستگاه دیپلماسی داخلی با اقتدار و شجاعت دست بزنیم؛ حدودا ۲۴ مورد از قوانین که نیازمند اصلاح ساختاری است احصا نموده و به وزیر امور خارجه تقدیم خواهم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد: هنوز با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی یک تعریف دقیق در مورد توافق از منافع ملی مذکور به دست نیاورده تا سیاست‌های تعاملی کشور با کشور‌های خارجی بر اساس آن تنظیم شود. ساختار تقسیم سازی در وزارت کشور از مزیت‌های قدرت نرم و ژئوپلیتیک ایران در جهان نتوانسته است به صورت شایسته در جهان از آن استفاده شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس در ادامه با اشاره به مسائل هسته‌ای تاکید کرد: در موضوعات هسته‌ای کشور توجه به پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای است؛ اگر در مذاکرات فرصتی می‌گیریم دلیلی بر تغییرات در بخش فضای برای پیشبرد تکنولوژی هسته‌ای است؛ این مسئله از توجه ویژه به پژوهشگاه علوم و فنون نشات گرفته است.

نماینده مجلس یازدهم ضمن اشاره به سیاست داخلی و علت شکست سیاست اقتصادی کشور‌ها گفت:علت اجرای نادرست سیاست‌های اقتصادی و شکست کشور‌ها در نیل به توسعه در یک کلام نهفته است آن هم دو راهی سیاستمدار است، دوراهی منافع شخصی و گروهی، ماندن در قدرت و راه دیگر حفظ کارآیی است، پاشنه آشیل ما در این است، مسئله اقتصادی همه کشور‌های در حال توسعه عدم تلاش یا شکست در مهار الیگارشی است. شکست در مهار اندک سالاری است که ما از اینجا باید شروع کنیم انقلابی گری با محافظه کاری نمی‌خواند ما نیاز داریم از ظرفیت مردم استفاده کنیم از ظرفیت اقوام، از ظرفیت قانون اساسی و این با محافظه کاری هماهنگی ندارد.

وی با اشاره به مشکلات استان اردبیل خطاب به نایب رییس مجلس یادآور شد: آقای نیکزاد؛ ما در استان اردبیل بخشی به نام رضی داریم که محروم‌ترین بخش کشور است در ۳۰ سال گذشته جمعیت این بخش از ۵۰ هزار نفر به ۱۳ هزار نفر کاهش پیدا کرده است ۶۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد، اما این منطقه نه آب و نه صنعت و نه هیچ فرصتی دارد!.

مشکینی در ادامه تصریح کرد: بحث مناطق آزاد در استان ما گرفتار تعارض منافع شده است، فلسفه منطقه آزاد محرومیت زدایی است، باید برای این ۱۳ هزار نفر رفاه و آسایش تامین کنیم، متاسفانه در این منطقه یک قطره آب وجود ندارد مردم چگونه زندگی کنند، چرا سیاست دوستان ما در بحث مناطق آزاد ترجیح مناطق محروم و محرومترین بخش‌های کشور نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در مورد راه سازی خطاب به وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ما ۴ یا ۵ پروژه در استان داریم که بنده روز گذشته از ۳ پروژه بازدید کردم، پروژه‌های مشکین شهر _اردبیل که یک اکیپ در این پروژه کار می‌کند پروژه اردبیل _سرچم ۴۵ اکیپ کار می‌کند، در حالی که بار ترافیکی محور مشکین شهر اردبیل بیش از محور سرچم است، تاکی تمرکز گرایی، با تمرکز گرایی در عمل باید مقابله بشود این چه وضعیتی است.

نماینده مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به حق استفاده از حق محرومیت کارکنان افزود: آیا مجلس محترم می‌دانید در استان اردبیل به ۲۰ هزار کارمند‌های مرکز استان ماهانه ۱میلیون تومان اضافه پرداخت می‌شود و به کارمندان در کرور هشت تیر خلخال و دربخش مرکزی مشکین شهر این مبلغ پرداخت نمی‌شود؛ به خدا سوگند این مسئله در هرجایی مطرح شود آن فرد را به مجموعه درمانی راهنمایی می‌کنند.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان در پایان ضمن تشکر از وزیر کشور برای مقابله با مشکلات خاطر نشان کرد:یکی از بهترین مدیران کشور برای مشکین شهر توسط وزیر کشور انتخاب شد و جا دارد مجددا از استاندار از همین تریبون تشکر و قدردانی کنم.

نیکزاد: دیدار مجلس و قوه قضائیه امروز انجام می‌شود

بنابراین گزارش، علی نیکزاد ثمرین در ادامه خبر داد: امروز ساعت ۱۴:۳۰ دیداری مشترک میان مجلس و قوه قضائیه با حضور نمایندگان و روسای دو قوه قضائیه و مقننه در سالن شهید سلیمانی به دعوتی رسمی تشکیل می‌شود.

در ادامه محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس سوال ملی نماینده آبادان از وزیر بهداشت را اعلام وصول کرد.

تذکرات شفاهی

سپس برخی از نمایندگان تذکر شفاهی خود را مطرح کردند؛

علی اصغر خانی: فشار به وزیر صمت برای انجام اقداماتی که جزو اختیارات وی نیست

علی اصغر خانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: برخی از همکاران در مجلس به وزیر صمت برای اقداماتی فشار می‌آورند که جزو اختیارات وی نیست، برای اینکه یک کارخانه در جایی سرپا باشد، ضرورتی ندارد که شهری را نابود کنیم. امروز شهرستان شاهرود با بیش از ۱۵۰ لیتر در ثانیه مشکل آب شرب روبرو است. یک کارخانه که در شهر دیگری احداث شده باید منابع ملی مردم تخریب شود و منابع حیاتی آن‌ها نیز در ارتفاعات شاهوار شاهرود تخریب شود که یک کارخانه سرپا بماند. این فشاری که به وزیر صمت می‌آورید، اقدام غلطی است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس یازدهم افزود: این خواسته مطرح شده جزو اختیارات وزیر صمت نیست، زمان وزارت آقای رزم حسینی نیز برخی پیگیری کردند، اما نتوانستند کاری انجام دهند، چرا که این منطقه ثبت ملی شده و منابع حیاتی شهرستان شاهرود و جزو خط قرمز مردم است. شما وزیر را در صحن می‌آورید و سوال می‌کنید که منابع ملی یک شهرستان را تخریب کند تا یک کارخانه سرپا بماند؟!

وی یادآور شد: این کار شدنی نیست، اگر ۱۰ وزیر دیگر جای آقای فاطمی امین هم بیایند و این مسیر را طی کنید، به نتیجه نخواهید رسید، فشار سیاسی جواب نمی‌دهد و ما هم اجازه نخواهیم داد. دیگران هم که در مقطعی به تخریب منطقه نامبرده پرداختند باید پاسخگو باشند.

مرتضی حسینی: دولت پاسخ دهد چرا قیمت کالا‌ها سر به فلک کشیده است

مرتضی حسینی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: تصویب کلیات ساماندهی استخدام کارکنان از سوی نمایندگان موجب جمع آوری بساط شرکت‌های تامین نیروی انسانی می‌شود که عامل نارضایتی و رنجش بسیاری از افراد هستند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کارگروه اقتصادی دولت پاسخ دهد چرا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت کالا‌ها سربه فلک کشیده است، پس آن تدبیر و وعده‌ها برای حفظ قیمت کالا‌ها مطابق شهریور ۱۴۰۰ و قانون مصوب مجلس چه شد.

وی افزود: همچنین توزیع کالابرگ هوشمندانه به اقشار پایین جامعه به کجا رسید؟ همکاران اقتصادی مجلس نیز که مدافع حذف ارز ترجیحی بوده و با صحبت هایشان موجب تصویب این امر شدند پاسخ دهند چرا قیمت‌ها مهار نشده است. دولت و وزرای مربوطه دلایل عدم افزایش قیمت‌ها را ارائه کند.

حسینی تصریح کرد: وزرای راه و صمت در رابطه با افزایش نجومی اجاره بها توضیح دهند و بگویند چرا بازار اجاره مسکن رها شده است.

وی خاطرنشان کرد: چرا عده‌ای از مشاوران املاک با همراهی برخی از مالکان سودجویی کرده و در میدان اجاره بها یکه تازی می‌کنند؛ دولت فکری برای حال و روز مستاجران کند.

حسن شجاعی: مجلس و دولت، برای مردمِ تحت فشار گرانی تفاوتی ندارند

حسن شجاعی علی آبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با درود به قضات شریف و قدردانی از رئیس قوه قضائیه به عنوان مدیر توانمند و تحول گرا، گفت: مجلس انقلابی از دولت انقلابی آیت الله رئیسی حمایت می‌کند و البته نظارت موثر و قاطع برای آن دارد. همچنین از رئیس جمهور برای موفقیت ها، دلسوزی ها، صداقت و جهاد شبانه روزی و امیدآفرینی در میان مردم قدردانی می‌کنیم، اما وضعیت گرانی ها، بازنشستگان، دامداران، کشاورزان، افزایش تبعیض آمیز حقوق ها، رتبه بندی معلمان و مسکن و اجاره نشینی پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس یازدهم افزود: همچنین تشتت در تیم اقتصادی دولت و برخی ناکارآمدی‌ها در برخی وزارتخانه‌ها مانند کوتاهی در واردات نهاده‌ها و بقای برخی مدیران دولت سابق در وزارتخانه‌ها و استان‌ها نیز پذیرفتنی نیست، لطفا چاره‌ای بیندیشید.

وی یادآور شد: گرانی‌ها برعهده همه ما است؛ نه دولت، مجلس را مقصر جلوه دهد و نه مجلس، دولت را. برای مردم تحت فشار گرانی تفاوتی بین مجلس و دولت وجود ندارد، با اعصاب مردم بازی نکنید.

شجاعی خطاب به وزیر نیرو گفت: حوزه انتخابیه بنده تنها در تامین آب صنعتی و کشاورزی مشکل ندارد، بلکه وضعیت تامین آب شرب بحرانی‌تر است، لذا تخصیص از منابع جدید را سریعاً قطعی کنید. همچنین از وزیر جهاد کشاورزی درخواست می‌کنم که برای نابودی باغات انگور ابهر و خرمدره به دلیل افزایش آفات چاره اندیشی کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بداند که گنج گنبد و ارگ سلطانیه در دستان مدیران ضعیف استانی و ملی، حبس و ضایع شده، لذا برای احیای آن اقدامی عاجل انجام گیرد.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی افزود: در طرح تفصیلی ۵ شهر در حوزه انتخابیه بنده به دلیل ضعف مدیریت در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی گره افتاده که باید اقدام فوری درخصوص آن‌ها انجام شود، راه‌های حوزه انتخابیه نیز به خصوص راه‌های روستایی فاجعه بار و مرگبار شده است، برای حفظ جان مردم اقدام عاجل کنید. /

بیانیه مجمع نمایندگان استان گلستان در پی واژگونی وانت حامل کارگران فصلی زن و نوجوان

همچنین نایب رئیس مجلس بیانیه مجمع نمایندگان استان گلستان در پی واژگونی وانت حامل کارگران فصلی زن و نوجوان و کشته و زخمی شدن تعدادی از این افراد را قرائت کرد.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

و در پایان سیدمحسن دهنوی در نشست علنی امروز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را زیر قرائت کرد.

زنگ پایان به صدا درآمد

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست صحن را بر عهده داشت زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت ۱۲ و ۱۴ دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه ۷ تیرماه رأس ساعت ۷:۴۵ خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۸
وزیرانی که حاضر به اعتراف به عملکرد ضعیف شان نیستند به جای اینکه خودشان استعفا بدهند با زور سعی به چسبیدن به صندلی وزارت و دریافت حقوق انچنانی دارند
آقای لطف الله سیاهکلی واقعا نمی دانید استیضاح وزیر دولت انقلابی چه قباحتی دارد؟ متوجه نیستید که استیضاح فقط مال دولت های اصلاح طلب است و نه اصولگرا (مخصوصا اگر دولت انقلابی هم باشد)؟؟؟؟؟
قباحت استیضاح وزاری دولت حضرت آیت الله رییسی در این است که وزاری دولت ایشان نظر کرده هستند و هر گونه استیضاح مغایر با شأن حضرت ایشان است.
از سال ۹۶ که آمریکا از برجام خارج شد تا به حال تورم قیمت کالاها را ۱۰ برابر کرده هر بار دلار بالا رفته تورم شدید تر شده ، پایین هم که آمده تورم وجود داشته ما که تا حالا تاثیر ارز ترجیحی در قیمت کالاها را متوجه نشدیم که حالا دولت با حذف آن دوباره قیمت ها را چهار پنج برابر کرد مثلاً آیا روغن و برنج و محصولات مرتبط با آرد و یا شکر و نهاده های دامی از سال ۹۶ اگر ارز ترجیحی گرفته اند تورم نداشته اند ؟ بنظرم ما خیلی از کالا ها را نسبت به سال۹۶ با قیمت دلار ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می‌خریم و کسی هم به داد این ملت نمی‌رسه
اسیضاح قباحتی ندارد ، مشکل در کسانی است که از به کار گماشته هاشون کسب منفعت می نمایند . با تغییر وزیر این مناصب به خطر می افتد
زنگ پایان به صدا درآمد
جلسه نمایندگان در دفتر وزیر صمت و انتصابات فامیلی نمایندگان و پس گرفتن امضاهای استیضاح آیا واقعیت داره؟
الان از نظر نمایندگان عدالت در پرداخت فقط مقایسه نیدوی شرکتی و قراردادی و رسمیه؟ الحمدالله تو وزارت راه و شهرسازی که حقوق ها هیچ تفاوتی ندارن و کلا داغون و پایینه. نظر پروفسورهای مجلس در مورد عدالت در پرداخت در وزارتخونه های مختلف یک دولت چیه. چطوریه نفت بهداشت و نیرو بانکها و شرکتهای خصولتی فقط حکمشون چند برابر بقیه وزارتخونه ها مثل اموزش و پرورش و راه و شهرسازی جهاد کشاورزی و.. هست. ااز صدقه سری دولت حداقلی الان من دکترا عمران رسمی وزارت راه دارم حداقل حقوق ۵ و ۶۰۰ میگیرم‌ولی کارگرمون ۲ برابر من دریافتیشون. بعد طرف میگه هر کی میگه جوونا از مملکت برن خیانت کرده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل