بازدید 11688

تظاهرات میلیون‌ها آمریکایی در سراسر کشور

حکم جنجالی و البته نه چندان دور از انتظار دیوان عالی آمریکا در روز جمعه - آخرین روز کاری هفته میلادی - مبنی بر لغو قانونی بودن سقط جنین، میلیون‌ها آمریکایی را در شهرهای مختلف ایالات متحده به خیابان‌ها کشاند.
کد خبر: ۱۱۲۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲ 25 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بر اساس گزارش شبکه های مختلف خبری آمریکا، میلیون‌ها آمریکایی در شهرها و ایالت های مختلف همچون نیویورک، واشنگتن، میامی، آتلانتا، تگزاس، شیکاگو، سانفرانسیسکو، بوستون، لس آنجلس، هیوستون‌ به خیابان‌ها آمدند؛ مخالفان این حکم دیوان عالی را نقض حقوق زنان و موافقان آن را یک پیروزی و حمایت از حق حیات می‌دانند.

بر اساس گزارش ها، دستکم ۷۰ اعتراض و تظاهرات برنامه ریزی شده و هر لحظه بر تعداد معترضان در شهرهای مختلف آمریکا افزوده می‌شود و پلیس نیز به حالت آماده باش در آمده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی حکم دیوان عالی آمریکا از معترضان به این تصمیم خواست از خشونت دوری کنند و گفت: «من از همه می‌خواهم هر چقدر هم که این تصمیم برای آنها مهم است همه اعتراض‌ها را به شکل مسالمت‌آمیز حفظ کنند. این اعتراضات باید بدون ارعاب باشد. خشونت هرگز قابل قبول نیست. تهدید و ارعاب گفتار نیست».

هشدار افزایش خشونت و ناآرامی

به گزارش ایرنا، وزارت امنیت داخلی آمریکا بر اساس گزارشی که اوایل خرداد ماه امسال افشا شد، نسبت به افزایش تهدید و احتمال افزایش خشونت و ناآرامی در این کشور طی چند ماه آینده هشدار داده بود.

وزارت امنیت داخلی آمریکا در بولتن "سیستم مشاوره تروریسم وزارت امنیت داخلی آمریکا" نسبت به "افزایش فضای تهدید" از سوی "تروریسم داخلی و دشمنان خارجی" و احتمال افزایش خشونت ها در آمریکا طی چند ماه آینده هشدار داده و گفته بود: همانطور که در توصیه های قبلی اشاره شد، آمریکا همچنان با تشدید فضای تهدید مواجه بوده و چندین حمله اخیر ماهیت پویا و پیچیده فضای تهدید را برجسته کرده است. انتظار می رود در ماه‌های آینده فضای تهدید پویاتر شود زیرا احتمال استفاده از چندین رویداد مهم برای توجیه اعمال خشونت‌آمیز علیه طیفی از اهداف وجود دارد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا همچنین گفت که اهداف بالقوه شامل تجمعات عمومی، مؤسسات مذهبی، مدارس، اقلیت های نژادی و مذهبی، تأسیسات و کارمندان دولتی، زیرساخت های حیاتی، رسانه ها و مخالفان ایدئولوژیک در آمریکا هستند.

این دومین تصمیم جنجالی دیوان عالی آمریکا در دو روز اخیر است. دیوان عالی آمریکا روز پنجشنبه دوم تیرماه به رغم افزایش خشونت‌های مسلحانه در این کشور حکم به آزادی حمل سلاح در اماکن عمومی داد و روز بعد، یعنی جمعه سوم تیرماه نیز در اقدامی بی سابقه قانونی بودن سقط جنین را لغو کرد.

دیوان عالی آمریکا قانون "رو وی وید" مصوب سال ۱۹۷۳که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می شناخت، لغو کرد و به این ترتیب پیروزی مهمی را به جمهوریخواهان و محافظه کاران که خواهان ممنوعیت یا محدود شدن سقط جنین در آمریکا هستند، اعطا کرد و دومین روز تلخ و غم انگیز را برای دموکرات ها و دولت جو بایدن رقم زد.

قضات کنونی دیوان عالی آمریکا با اکثریت محافظه کاران در مقابل لیبرال ها (۶-۳) یک قانون می‌سی‌سی‌پی که سقط جنین پس از گذشت ۱۵ هفته از حاملگی را ممنوع می کند، تایید کرد.

در رای گیری دیوان عالی آمریکا ۵ قاضی به لغو قانون "رو وی وید" رای مثبت و ۴ قاضی به آن رای منفی دادند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق جمهوری خواه آمریکا در سال ۲۰۱۶ وعده داده بود که قضاتی را در دیوان عالی منصوب کند که این قانون را لغو کنند.

لغو این قانون مدت‌ها است که هدف محافظه کاران مسیحی و بسیاری از مقامات جمهوری‌خواه بوده است.حکم دیوان عالی آمریکا به هر یک از ایالت‌ها اختیار می‌دهد قوانین خود را برای تعیین اینکه سقط جنین در چه مواردی مجاز و در چه مواردی غیرقانونی است، انتخاب کنند.

بر اساس ارزیابی‌ها، ۲۶ ایالت آمریکا به صورت قطعی یا احتمال قوی قصد دارند سقط جنین را ممنوع کنند. می سی‌سی‌پی در میان ۱۳ ایالتی قرار دارد که پیش از این سقط جنین را ممنوع کرده بودند.

در همین حال بیش از ۱۲ ایالت آمریکا قوانینی را تصویب کرده اند که از حقوق سقط جنین محافظت می کند.

روز غم‌انگیز یا پیروزی زندگی

در پی حکم دیوان عالی آمریکا به لغو قانون سقط جنین در این کشور، گروهی از مخالفان با حضور در مقابل ساختمان این دیوان در واشنگتن به این حکم اعتراض کردند و گروهی از موافقان نیز به شادی پرداختند.

شبکه خبری سی ان ان از مقابل دیوان عالی آمریکا گزارش داد که معترضان در حال شعار در بلندگو هستند.

جنیفر راجرز، دادستان سابق فدرال به سی ان ان گفت: این یک خیانت ناراحت کننده به نیمی از کشور است. من زنان را در مقابل دیوان عالی می بینم. این یک لحظه احساسی است.

بر اساس گزارش ها، تعداد زیادی از طرفداران و مخالفان لغو این قانون در مقابل دیوان عالی آمریکا اجتماع کرده‌اند. آنها پلاکاردهایی با شعارهایی در حمایت از این قانون و نیز مخالفت با آن در دست دارند.

پس از حکم دیوان عالی آمریکا، طرفداران لغو قانون سقط جنین به شادی پرداخته درحالی که مخالفان این تصمیم شعار سر دادند.

همچنین حساب کاربری رسمی حزب جمهوری خواه در توییتر در پیامی نوشت: زندگی پیروز شد.

واکنش سازمان ملل: دستیابی به سقط جنین کشنده‌تر می‌شود

سخنگوی سازمان ملل متحد در واکشن به لغو قانون سقط جنین در آمریکا از سوی دیوان عالی این کشور اعلام کرد این اقدام تنها تلاش برای دستیابی به سقط جنین را کشنده‌تر می‌کند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره حکم دیوان عالی آمریکا درباره لغو قانون سقط جنین در این کشور افزود موضع سازمان ملل را تکرار می کنم مبنی بر اینکه حق سلامت باروری، پایه و اساس حقوق زندگی است.

وی تصریح کرد: ممنوع کردن دسترسی به حق سقط جنین به این معنی نیست که مردم به دنبال سقط جنین نخواهند بود و این اقدام تنها تلاش برای دستیابی به سقط جنین را کشنده تر می کند.

دوحاریک گفت: داده های ما نشان می دهد که ۴۵ درصد از مورد سقط جنین در سرتاسر جهان به شکلی غیر امن انجام می شود و آن را به دلیل اصلی صدمه به سلامت مادران تبدیل می کند.

وی تاکید کرد اعلام کرده ایم که حقوق باروروی بخش جدایی ناپذیر حقوق زنان و حقوق بشر است.

میشل باشله، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفت: تصمیم دیوان آمریکا "یک شکست بزرگ" و "یک ضربه بزرگ به حقوق بشر و برابری جنسیتی زنان" بود.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و آژانس سلامت جنسی و باروری سازمان ملل می‌گویند: ۴۵ درصد از تمام سقط جنین ها در سراسر جهان ناامن هستند و این امر یکی از علل اصلی مرگ مادران است.

صندوق جمعیت ملل متحد می افزاید که تقریباً نیمی از تمام بارداری‌ها در سراسر جهان ناخواسته هستند و بیش از ۶۰ درصد آنها ممکن است به سقط جنین ختم شوند.

خشم و انتقاد دموکرات‌ها و دولت بایدن

اقدام دیوان عالی آمریکا مبنی بر لغو حق زنان برای سقط جنین در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره این کشور با واکنش های مختلفی مواجه شده که خشم و انتقاد دموکرات‌ها و استقبال جمهوری‌خواهان را در پی داشته است.

پلوسی: دورویی بیداد می‌کند؛ آسیب بی‌پایان است

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نخستین مقام رسمی آمریکا بود که بلافاصله پس از حکم دیوان عالی این کشور در مورد لغو قانون سقط جنین گفت که جمهوری خواهان در حال برنامه ریزی برای ممنوعیت سقط جنین در سراسر آمریکا هستند.

وی روز جمعه به وقت محلی در یک نشست خبری افزود: نمی توان به آنها اجازه داد که اکثریت را در کنگره برای انجام این کار بدست آورند. اما این هدف آنهاست.

پلوسی با اشاره به دو اقدام اخیر دیوان عالی آمریکا از جمله لغو حقوق سقط جنین و موافقت با حمل سلاح در اماکن عمومی، از این مواضع دیوان عالی انتقاد کرد و گفت: دورویی بیداد می کند اما آسیب بی‌پایان است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به حکم دیوان عالی کشورش در خصوص لغو قانون سقط جنین در ایالات متحده آمریکا گفت: این حکم زندگی و سلامت زنان را به خطر می‌اندازد.

بایدن: روزغم‌انگیزی است/ سلامت زنان در خطر است

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز روز جمعه به وقت محلی در سخنانی از کاخ سفید در واکنش به حکم امروز دیوان عالی آمریکا مبنی بر لغو قانون سقط جنین اظهار داشت: امروز دادگاه عالی آمریکا صراحتاً حق قانون اساسی را از مردم آمریکا که قبلاً به رسمیت شناخته بود، سلب کرد. آنها این حق را محدود نکردند و به سادگی لغو کردند.

وی تصریح کرد: با نابودی حفاظت از سقط جنین در قانون اساسی، "سلامت و زندگی زنان در این کشور اکنون در خطر است."

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: دیوان عالی در دهه ۱۸۰۰ قوانین ایالتی را وضع کرد که سقط جنین را جرم می دانست. امروز دیوان عالی به معنای واقعی کلمه آمریکا را ۱۵۰ سال عقب راند. به نظرم امروز روز غم انگیزی برای آمریکا است.

رای‌دهندگان و کنگره اقدام کنند

بایدن با اشاره به انتخابات ماه نوامبر از رای دهندگان آمریکایی خواست به نمایندگانی رای دهند که حقوق سقط جنین را احیا کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که دولت او از "حق اساسی" زنان برای سفر از ایالت هایی که سقط جنین در آنها ممنوع است به ایالت هایی که اجازه این کار را می دهند، محافظت می کند و همچنین متعهد شد از دسترسی زنان به داروهای سقط جنین محافظت کند.

بایدن هشدار داد: اگر یکی از مقامات ایالتی یا محلی سعی کند حق اولیه یک زن برای سفر را محدود کند تمام تلاشم را برای مبارزه با آن حمله عمیقا غیر آمریکایی انجام خواهم داد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت تصمیم دادگاه عالی برای پایان دادن به حق سقط جنین «نمی‌تواند حرف نهایی باشد» و از کنگره خواست تا اقدام کند و رای‌دهندگان نارضایتی خود را در پای صندوق‌های رای نشان دهند.

اوباما: به آزادی‌های اساسی میلیون‌ها آمریکایی حمله شد

باراک اوباما رئیس‌جمهوری دموکرات پیشین آمریکا نیز از حکم روز جمعه دیوان عالی مبنی بر لغو قانون سقط جنین انتقاد کرد و گفت: این دیوان نه تنها تقریباً ۵۰ سال تاریخچه در این زمینه را تغییر داد، بلکه حساس ترین تصمیم شخصی را که یک فرد می‌توانست اتخاذ کند، به هوس سیاستمداران و آرمان گراها واگذار کرد و با این کار به آزادی های اساسی میلیون ها آمریکایی حمله کرد.

معاون بایدن: حق قانونی مردم آمریکا سلب شد

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در واکنش به حکم دیوان عالی در زمینه لغو قانون سقط جنین، گفت که این دیوان، یک حق قانونی را از مردم ایالات متحده آمریکا سلب کرد.

معاون بایدن درحالی که در ایلینوی قصد داشت از یک راهکار جدید دولت آمریکا برای بهبود سلامت مادران رونمایی کند، گفت: برای حدود ۵۰ سال ما در مورد اینکه قانون "رو وی وید" از چه چیزی محافظت می کند، صحبت کرده ایم.

وی افزود: امروز تنها می توانیم به گذشته این قانون فکر کنیم. این یک بحران سلامتی است. امروز میلیون ها زن در آمریکا درحالی روز خود را به پایان خواهند رساند که از مراقبت های سلامتی که مادران و مادربزرگانشان از آنها بهره مند بوده اند، محروم هستند.

کامالا هریس افزود: این نخستین بار در تاریخ آمریکا است که یک حق قانونی از مردم این کشور سلب می شود.

 

مخالفت دادستان آمریکا با تصمیم دیوان عالی

مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا گفت که وزارت دادگستری این کشور با تصمیم دیوان عالی مبنی بر لغو حق سقط جنین مخالف است.

وی در بیانیه ای گفت: دیوان عالی یک حق تثبیت شده را لغو کرده است که برای نیم قرن، بخش اساسی آزادی زنان بوده است؛ حقی که از توانایی زنان برای مشارکت کامل و برابر در جامعه محافظت کرده است.

دادستان کل آمریکا افزود: دیوان عالی با چشم پوشی از این حق اساسی که بارها آن را به رسمیت شناخته و تأیید کرده بود، دکترین پیروی از روند قضایی سابق را که یک رکن کلیدی حاکمیت قانون است، تغییر داد.

وی ادامه داد: وزارت دادگستری به شدت با تصمیم دیوان مخالف است. این تصمیم ضربه ای ویرانگر به آزادی باروری در آمریکا وارد می کند. این تصمیم همچنین تأثیر فوری و غیرقابل برگشتی بر زندگی مردم در سراسر امریکا خواهد داشت.

حمایت ۸۳ دادستان در حمایت از متقاضیان سقط جنین

همچنین ۸۳ دادستان آمریکایی اعلام کردند که متقاضیان سقط جنین را مجازات نخواهند کرد.

ائتلافی متشکل از ۸۳ دادستان که مجموعا نمایندگی از ۸۷ میلیون نفر از ۲۸ ایالت و منطقه آمریکا را بر عهده دارند، اعلام کردند متقاضیان سقط جنین را تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند داد.

این دادستان ها در بیانیه مشترک خود گفتند: ما ممکن است در سطح شخصی یا اخلاقی در مورد موضوع سقط جنین توافق نظر نداشته باشیم اما قاطعانه معتقدیم که دادستان ها موظفند از جرم انگاری تصمیمات شخصی پزشکی با استفاده از منابع محدود سیستم قضایی خودداری کنند.

این دادستان ها افزودند: به این ترتیب، ما از جرم انگاری تصمیمات بهداشت باروری خودداری می‌کنیم و متعهد می شویم که از اختیارات خود استفاده کنیم و از پیگرد قانونی کسانی که به دنبال، ارائه یا حمایت از سقط جنین هستند خودداری کنیم.

چند شرکت بزرگ آمریکا از جمله اپل، آمازون و جی‌پی مورگان نیز اعلام کردند هزینه سقط جنین کارکنان خود را که برای انجام قانونی این کار به ایالت‌های دیگر سفر می‌کنند، پوشش خواهند داد.

خشنودی ترامپ و جمهوریخواهان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق جمهوری خواه آمریکا در سال ۲۰۱۶ وعده داده بود که قضاتی را در دیوان عالی منصوب کند که این قانون را لغو کنند. او بلافاصله پس از این حکم، از آن استقبال کرد و گفت که این حکم برای همه مفید خواهد بود.

رئیس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: این حکم به معنی پیروی از قانون اساسی و ارائه دوباره حقوقی است که باید مدت ها پیش به افراد داده می شد.

ترامپ در پاسخ به این سوال مجری فاکس نیوز که از او پرسید آیا فکر می کند در این حکم نقش داشته است زیرا سه قاضی محافظه کار دیوان عالی در دولت ترامپ به این دیوان معرفی شده اند گفت: خدا این تصمیم را گرفته است.

اما این حکم، شرایط سخت تری را برای دموکرات ها و دولت جو بایدن در آستانه انتخابات میاندوره ای آمریکا رقم زده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ نیز در توییتی در حمایت از حکم دیوان عالی و دونالد ترامپ گفت: دونالد ترامپ، تاریخ دانان در مورد شما خواهند نوشت. شما با انتخاب قضات در دیوان عالی آمریکایی‌ها را به قانون اساسی بازگرداندید و این اهمیت دارد.

این سیاستمدار آمریکایی با تحسین ترامپ گفت: آمریکایی ها چه متولد شده و چه متولد نشده تا دهه ها از این حکم سود خواهند برد.

در همین حال فرمانداران ایالت های مختلف آمریکا به این حکم دیوان عالی واکنش نشان دادند. کتی هوکول فرماندار نیویورک در توییتی نوشت: امروز دیوان عالی حقوق میلیون‌ها آمریکایی را با بی‌اعتنایی به منافع و مهم‌تر از آن زندگی‌شان لغو کرد.

وی تصریح کرد: دسترسی به سقط جنین یک حق اساسی انسانی است و این حق در نیویورک امن، قابل دسترس و قانونی است.

کیم رینولدز فرماندار آیووا گفت: به عنوان فرماندار، تا زمانی که هر نوزاد متولد نشده در آیووا محافظت و مورد احترام قرار نگیرد، آرام نخواهم گرفت.

وی ادامه داد: بهترین لحظات دادگاه عالی زمانی است که به آمریکا اجازه می دهد حقیقت پایداری را که بر پایه آن بنا شده است، به طور کامل تجسم کند، مبنی بر اینکه همه انسان ها، بدون استثنا به شکلی برابر آفریده شده اند.

کریس سونونو فرماندار نیوهمپشایر نیز گفت: صرف نظر از این تصمیم دیوان عالی، دسترسی به این خدمات همچنان ایمن، قابل دسترس و قانونی در نیوهمپشایر باقی خواهد ماند.

گرگ ابوت فرماندار تگزاس نیز گفت: تگزاس همیشه برای محافظت از جنین بیگناه مبارزه خواهد کرد و من به همکاری با قانونگذاران و تمام مردم تگزاس برای نجات هر کودک از بلایای سقط جنین و کمک به مادران باردار نیازمند ادامه خواهم داد.

چ

افشای اقدام دیوان عالی آمریکا از مدت‎‍‌ها قبل

به گزارش ایرنا، در پی افشای چند ماه پیش پیش نویس سند محرمانه دیوان عالی آمریکا که در آن قاضی "ساموئل آلیتو"، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا و تنظیم کننده این سند، نسبت به حکم این دیوان درمورد آزادی سقط جنین در آمریکا موسوم به "رو وی وید" (Roe v. Wade )، نظری مخالف داشت، قرار بود غیر قانونی کردن این حکم میان این قضات به رای گذاشته شود.

رسانه های آمریکایی همان زمان پیش بینی کردند انتظار می رود پنج قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا به ممنوعیت این حکم رای دهند.

شبکه خبری سی ان ان آن زمان در پی افشای این سند محرمانه توسط تارنمای رسانه آمریکایی پولیتیکو، گزارش داد: قاضی ساموئل در متن این سند محرمانه نوشته بود؛ "حکم پرونده سقط جنین از همان ابتدا اشتباه بود."

شبکه خبری فاکس نیوز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در گزارشی اعلام کرد: نتایج یک تحقیق نشان می دهد از سال ۱۹۷۳ زمانی که دیوان عالی آمریکا قانون "رو وی وید" (Roe v. Wade )را به تصویب رساند که از حقوق زنان برای سقط جنین حمایت می کرد، بیش از ۶۳ میلیون مورد سقط جنین در این کشور تاکنون اتفاق افتاده است؛ کمیته ملی حق زندگی که قدیمی ترین سازمان حامی تولد کودکان در آمریکا است تخمین می زند از سال ۱۹۷۳ حدود ۶۳ میلیون ۴۵۹ هزار و ۷۸۱ مورد سقط جنین اتفاق افتاده است.

بر اساس تخمین های ارائه شده، آمریکا بین سال های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۲ سالانه بیش از یک میلیون سقط جنین را ثبت کرده است.

داده های جدید کمیته ملی حق زندگی نشان می دهند که از هر یک هزار تولد در آمریکا ۱۹۵ مورد سقط جنین در این کشور اتفاق می افتد.

با توجه به یک تحقیق موسسه گات ماچر در سال ۲۰۱۶، اکثر زنانی که در آمریکا از سقط جنین در سال ۲۰۱۴ استفاده کرده اند، از خانواده های فقیر بوده اند و ۴۹ درصد آنها درآمدی پایین تر از خط فقر(۱۱ هزار دلار در سال در آن زمان) در آمریکا داشته اند. همچنین ۲۶ درصد از زنانی که درآمدی بالای خط فقر داشتند، از سقط جنین استفاده کردند. اکثر (۶۰ درصد) زنانی که در سال ۲۰۱۴ اقدام به سقط جنین کردند در دهه ۲۰ عمر خود بوده و حدود یک سوم آنها سن ۳۰ سال به بالا داشته اند.

حدود ۵۹ درصد از موارد سقط جنین در آمریکا در سال ۲۰۱۴ در میان زنانی بوده است که حداقل یک کودک داشته اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار