بازدید 30703
نشست مشترک خبری وزرای خارجه ایران و روسیه

امیرعبداللهیان: برای بی اثر کردن تحریم‌ها توافق کرده ایم/ روی ابتکار رئیس جمهور ایران برای «توافقی بزرگ» کار می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ـ که ظهر امروز پنجشنبه در محل وزارت امورخارجه برگزار شد ـ گفت: امروز ملاقات خوبی با آقای لاوروف داشتم و در مورد مهم ترین مسائل روابط دوجانبه، همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفت‌وگو کردیم. به آقای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و هیات همراه خوشامد می‌گویم. ما امروز در مورد موضوعات بین المللی و منطقه‌ای با هم گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵ 23 June 2022

امیرعبداللهیان: برای بی اثر کردن تحریم ها توافق کرده ایم/ روی ابتکار رئیس جمهور ایران برای «توافقی بزرگ» کار می کنیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ـ که ظهر امروز پنجشنبه در محل وزارت امورخارجه برگزار شد ـ گفت: امروز ملاقات خوبی با آقای لاوروف داشتم و در مورد مهم ترین مسائل روابط دوجانبه، همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفت‌وگو کردیم. به آقای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و هیات همراه خوشامد می‌گویم. ما امروز در مورد موضوعات بین المللی و منطقه‌ای با هم گفت‌وگو کردیم.

گفت‌وگو در مورد معاهده همکاری‌های جامع و بلند مدت میان دو کشور

وی تصریح کرد: همچنین در مورد معاهده همکاری‌های جامع و بلند مدت میان دو کشور گفت‌وگو کردیم. این ایده قبل از سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان که به روسیه و دیدارشان با آقای پوتین قرار داشت مطرح بود. امیدواریم به زودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه برگزار شود و تصویب آن در دولت ایران و روسیه و پارلمان های دو کشور را پشت سر بگذاریم.

امضای سند همکاری‌های فرهنگی و امنیت اطلاعات

امیر عبداللهیان ادامه داد: در مورد دو سند دیگر که از صنعت‌های زیربنایی برای همکاری‌های ما در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همچنین همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات میان دو کشور است رایزنی کردیم که خوشبختانه در روزهای گذشته در هیات دولت جمهوری اسلامی به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما توافق کردیم که دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را برگزار کنیم.همچنین همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، علم و فناوری و سایر موضوعات در دستور کار دو طرف قرار گرفت و توافقات خوبی را داشتیم.

تکمیل خط راه‌آهن رشت-آستارا با روسیه

وی ادامه داد: در پروژه‌های راه آهن از جمله تکمیل خط راه آهن رشت- آستارا کشور توافق خوبی را داشتیم و امیدوار هستیم هر چه زودتر با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم.

لغو روادید میان ایران و روسیه

امیرعبداالهیان تاکید کرد: در دروازه همکاری‌های علمی توافق کردیم که مرکز نوآوری فناوری و فناورانه ایجاد شود و این موضوع در سفر اخیر آقای ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و امروز بر اجرایی شدن هر چه سریعتر این موضوع توافق کردیم. همچنین همکاری‌های دو کشور در حوزه لغو روادید متقابل مورد بررسی قرار گرفت و ما در جمهوری اسلامی ایران آمادگی داریم لغو عمومی روادید میان دو کشور متقابل انجام شود و برای لغو روادید تجاری در گام اول با هدف افزایش مبادلات تجاری دو کشور گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: در مورد بخش‌های تخصصی در این رابطه ایده‌هایی وجود دارد که به زودی نهایی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است و واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال، جنوب و شرق به غرب یک مزیت ویژه‌ای را در اختیار کشور ما قرار داده است.

وزیر امورخارجه ادامه داد: اولین محموله از روسیه به هند از مسیر کریدور شمال و جنوب انتقال پیدا کرد و این یک تجربه موفق بود و بخشی از مسیر به صورت ریلی و بخشی در دریا به صورت کشتی‌ها انجام شد که این تجربه مسیر ترانزیت شمال و جنوب را با این ظرفیت جدید هم مورد آزمون قرار داد و بخشی از حجم تبادل تجاری از این به بعد از این مسیر دنبال خواهد شد.

نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در آستانه

وی در مورد نشست سران ایران، ترکیه و روسیه ادامه داد: امیدوار هستیم که در آینده نه چندان دور، با توجه به شرایط مهار ویروس کرونا در جهان، شاهد برگزاری نشست سران فدراسیون روسیه، جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در تهران باشیم.این نشست بخشی دوجانبه و بخشی دیگر در فرمت آستانه برگزار خواهد شد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما همچنین در حوزه‌های منطقه‌ای، تحولات افغانستان، یمن، سوریه، اوکراین و برگزاری اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر را مورد گفت‌وگو قرار دادیم.

وزیر امور خارجه در مورد مذاکرات وین گفت: از جمله مباحثی که در مذاکرات امروز مورد توجه قرار گرفت، آخرین وضعیت گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها بود. در همین جا از کشورهای دوست روسیه و چین که مخالفت خود را با قطعنامه‌ای که به پیشنهاد طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام داشتند، تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از منافع و مواضع منطقه جمهوری اسلامی ایران نیز تشکر می کنیم.

حمایت روسیه از توافق ایران در وین

وزیر امورخارجه تاکید کرد: با همکارم آقای لاوروف در صورت ادامه گفت‌وگوها که در آینده نزدیک امیدوار هستم از سر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌های در این رابطه در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد، گفت‌وگو کردیم. امیدوارم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم؛ البته در این چهارچوب بار دیگر آقای لاوروف بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مواضع سیاسی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق از حمایت روسیه در این موضوع تأکید کردند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: من تاکنون دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای همکاران آقای لاوروف بوده‌ام که در هر دو مورد از طرف روسیه آمادگی خود را برای گفت‌وگو و راهکار دیپلماتیک اعلام کرد و امیدوارم در بحران اوکراین هرچه سریعتر شاهد بازگشت دو طرف در مذاکره و حل و فصل سیاسی این موضوع باشیم.

اجازه نمی‌دهیم که رژیم صهیونیستی، امنیت و ثابت منطقه را تهدید کند

وی تاکید کرد: همچنین در مورد برخی عربده‌ کشی‌های سیاسی رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردیم و منطقه اجازه نخواهد داد این رژیم امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه را تهدید کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با توجه به تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی، ایران و روسیه چه برنامه هایی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود و همچنین گسترش روابط دارند، گفت:  ما در دولت برای مقابله تحریم‌ها راهبردی را اتخاذ کردیم که دو مسیر را موازی پیش ببریم؛ مسیر اول اقدام برای بی‌اثر کردن تحریم ها در چارچوب برنامه توسعه پایدار اقتصادی دولت آیت الله رئیسی و مسیر دوم که همزمان با این دنبال می شود و مسئولیت کار مذاکراتی آن با دستگاه دیپلماسی است، مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو و مذاکره برای لغو تحریم‌هاست.

بی‌اثر کردن تحریم‌ها، توافق میان ایران و روسیه

وی ادامه داد: به موازارت آن اولویت همسایه محور بودن دولت در توسعه حجم همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی، دفاعی، گردشگری و سایر موضوعات با همسایگان به ویژه با کشور روسیه است. هم در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و دیدار با آقای پوتین یک نقطه عطف جدیدی ایجاد شد که در آنجا توافقات مهم و راهبردی مورد توجه و تایید رهبران دو کشور قرار گرفت و هم در جریان تبادل هیات‌های بین دو کشور از جمله سفر اخیر معاون نخست وزیر روسیه که در راس هیات عالیرتبه و جامع به تهران سفر کردند، در راستای منافع دو ملت توافقات بسیار مهمی انجام شد که بی‌اثر کردن تحریم‌ها، یکی از موارد مورد توافق بین دو کشور است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برنامه‌های مشترک ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه غرب به ویژه با تمرکز بر چالش‌های جدید جهانی که در سایه بحران اخیر اوکراین و مسائلی که در مورد امنیت غذایی پیش‌آمده است، چیست، گفت: همانگونه که مخالف جنگ هستیم، مخالف اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورها از جمله کشور روسیه هستیم. در خصوص تامین امنیت غذایی با اطلاعی که دارم، در دولت در تیم اقتصادی صرفنظر از چرایی و دلایل آن با جدیت اقدام شده است. دولت جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح نسبت به اطمینان از وجود امنیت غذایی در داخل کشور اقدامات چندلایه‌ای را انجام داده و به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی این را عنوان می‌کنم که هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: در خصوص چگونگی مقابله با تحریم‌هایی که آمریکا علیه کشورها از جمله علیه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه انجام داده است، باید گفت که ما توافقات مهمی را در ماه‌های گذشته برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داشتیم که البته این موضوع باید اقدام و عمل را در پی داشته باشد و نیازی به بیان آن در مقابل رسانه‌ها نباشد.

وزیرخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه دو هفته قبل از ارسال بسته مذاکراتی به طرف مقابل صحبت کردید و آقای خطیب‌زاده گفتند که قطار مذاکرات از ریل خارج نشده است، آیا تغییری در این صد روز اخیر اتفاق افتاده است، گفت: قطار به ایستگاه‌های سخت برای نقطه پایان خودش رسیده است و ایجاب می‌کند که توقف در یک ایستگاه خاص را در نظر بگیریم. گاهی اوقات این نیاز و درخواست طرف‌های مقابل مذاکره برای لغو تحریم‌ها بوده و گاهی ما برای جمع‌بندی و بازتعریف آخرین وضعیت گفت‌وگوها نیاز به این داشتیم که چند روزی توقف و مکث در مذاکرات ایجاد شود.ما علیرغم صدور قطعنامه نادرست و غیرمعمولی که با پیشنهاد آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید، در مقابل اقدام به قطعنامه، سه گام مهم برای اقدامات اضافی هسته‌ای انجام داده‌ایم که از جمله  ۲۷ دوربین برجامی که مسئولان سازمان انرژی اتمی توضیح دادند از مدار خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار جدی است

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: طرف‌های مقابل به طور مشخص آمریکا و نماینده ارشد مذاکره کننده اتحادیه اروپا آقای بورول و مورا به تلاش‌های خود برای بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات و ادامه مذاکرات ادامه می‌دهند. در ساعات گذشته هم آقای باقری مذاکره کننده ارشد ما و همکارانم در تماس مستمر با آقای مورا بوده‌اند. ما امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک ریل مذاکرات را که در مسیر درست خود قرار دارد، مجدداً روی ریل در جریان و حرکت نگه داریم.

وی تاکید کرد: مایلم همین جا یک بار دیگر تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی را که مسیر درستی است، ادامه خواهیم داد و بار دیگر آمریکا را به واقع بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم.

لاوروف: روی ابتکار رئیس‌جمهور ایران برای «توافقی بزرگ» کار می‌کنیم

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران و روسیه تصمیم دارند که روابط خود را گسترش دهند.ما نظر مشترک داریم که روابط فیمابین می‌تواند به سطح بالایی برسد. با این هدف درباره توافق بزرگ دیگر کار می‌کنیم که ابتکار آن توسط رئیس‌جمهور ایران مطرح شده است.

 تجارت روسیه با ایران به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است

وی تاکید کرد: تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است. باید راه‌های خاصی را در بخش انرژی، حمل و نقل و کشاورزی، فاینانس و گمرکی پیدا کنیم. در نیروگاه بوشهر در فاز دوم و سوم کار می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار آن‌ اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشورها را عوض کنند. روسیه و ایران تحریم‌های یکجانبه بر خلاف منشور توسط آمریکا را محکوم می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: همچنین در چارچوب سن پترزبورگ بحثی درباره همکاری دو کشور داشتیم و در آینده نیز جلسه کمیسیون مشترک را برگزار کنیم. وزارت خارجه دو کشور حمایت سیاسی و دیپلماتیک خود را در همه مسائل مختلف صورت می‌دهند.

لارووف در مورد نشست آستانه ادامه داد:‌ همچنین درباره موضوع سوریه در چارچوب روند آستانه صحبت کرده و توافق کردیم هماهنگی خود را ادامه دهیم. 

برجام باید با همان شکل ۲۰۱۵ و بدون هیچ اضافه‌ای احیا شود

لاوروف در مورد برجام اظهار داشت: درباره برجام، هدف ما این است که کار اشتباهی که آمریکا صورت داد، تصحیح کنیم. زمانی آمریکا از برجام و قطعنامه خارج شد، یک بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقض کرد. باید کاری کنیم برجام به همان شکل اول آن در سال ۲۰۱۵ و بدون هیچ اضافه‌ای احیا شود.

وزیر امور خارجه روسیه  در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه در رسیدن به توافق خوب و پایدار و از طرفی بدعهدی آمریکا با اعمال تحریم های جدید علیه ایران گفت: آمریکا نه تنها در مذاکرات برجام، بلکه در هر مشکل دیگر ملاحظات داخلی خود را در نظر می‌گیرد. آمریکا بر اساس مشکلات خود عمل کرده و انتخاب کنندگان را از داخل منحرف می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا یک سال پیش تلاش کرد، ما را به ایجاد وقفه در مذاکرات وین متهم کند؛ اما همه به این مساله اذعان دارند که آمریکا به تنهایی در روند رسیدن به توافق ترمز می زد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۷
باید با ملت خودت توافق کنی دکی
صحبتهای اقای عبداللهیان متناقض است با واقعیتهای موجود
ایران دوربینهای آژانس را جمع کرده در مقابل اقدام آژانس و اروپایی ها و بعد اقای عبدالهایان میگوید مذاکرات چند روز قطع بوده!!!!!!!!!!
به جای ۴ میلیارد دلار در تیتر مطلب ۴ ملیارد تومان نوشته اید که بایستی اصلاح شود .
چرا ایرانی ها علاقه شدید به خرید مسکن در ترکیه دارند؟
ما متاسفانه در ایران نهادهای NGO و مردمی و دلسوز معتبر که وابسته به حکومت نباشند نداریم و اگر داشتیم این نهادها می توانستند با طرح شکایت حقوقی برای نهادهای بین المللی محدودیت های تحریمی را که برای افراد غیر سیاسی و مردمی وضع شده است را از طریق نهادهای بین المللی پیگیری کنند و احتمال موفقیت در آنها وجود داشت
الان قصه بر عکس شده است
روسیه و لاوروف الان تحت شدیدترین تحریم های غرب هستند و لابد لاوروف به ایران آمده تا بخشی دیگر از مشکلات خود را به ایران تحمیل کند، البته فقط به عنوان باج سبیل
ابتکار رئیس جمهور؟
روس‌ها مانع فروش نفت و گاز ما نشوند بقیه پیشکش .
روسیه خائن است گول نخورید سربزنگاه خفتتان می کند
آقای عبداللهیان‌ !
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف‌ باید اسباب بزرگی همه آماده کنی‌ !
پس کو کیم جونگ اون کره شمالی ؟
در طول تاریخ و حال هیچ کشوری در ارتباط با بلوک شرق (روسیه) چیزی نشده
چه عالی
فقط یکی از این توافق ها به درد میخوره
لغو روارید
بقیش مفت نمی ارزه
تحریمها هیچ اثری نداشته ...
البته برای شما
توافق بزرگ ؟!!! چه توافقی ؟ چرا روشن صحبت نمیکنید ؟! البته حق دارید مردم ایران نامحرمند ...
این رییس جمهور اگه اندازه سر سوزنی اوضاع مملکت و جهان رو درک میکرد وضعمون این نبود، حالا دم از ابتکارش میزنی؟
یکی از عوامل اصلی تحریم‌ها روسیه خاین است
توافق بزرگ با روسیه مشکلی را حل نخواهد کرد چون روسیه وقتی تحریم نبود هم کاری برای ما نکرد و هنوز پولهای ما در روسیه بلوکه است. بروید تحریها رو رفع کنید و با دنیا تعامل کنید!!!
این امیر خان باز هم دست و پاشو گم کرد و به پوتین گفت عالیجناب!!
برجام ب همان صورت برجام ۲۰۱۵ باشد !
یا ابوالفضل خودت کمک کن !
این قبری که براش گریه می کنی جنازه ای توش نیست
اگر روسیه بیل زن بود ،یه فکری بری خودش می‌کرد.با کی رفتیم سیزده بدر!
در خصوص ربودن بازار نفت چین از دست ایرا بدست روسها چه کردید؟
چرا به مردم دروغ میگید
شاید این تحریم ها بر زندگی خودشون بی اثر شده ولی مردم دارن له میشن زیر بار این تورم. خدایا خودت مسئولان ما را از مرض توهم شفا بده.
این دولت از زمان روی کار آمدن نزدیک به یک سال است شعار بی اثر کردن تحریم ها را می دهد. نتیجه ای که مردم هر روز با گوشت و پوست خد حس می کنند تورم افسارگسیخته است
پیمان با روسیه جهان خواررررر
از این توافقات که هر روز اعلام میشه، برای مردم بجز فقر بیشتر تا بحال نصیب نشده است، آفتابه لگن هفت دست، ام و ناهار هیچی
ازقدیم گفتند سگ زرد برادر شغال است
جوک سال
هرچی دور بزنین، به هر دری بزنین، باز میرسین به تعامل با دنیا
کلی هزینه می کنین بابت دشمنی با دنیا
چه جور تحریم بی اثر هست که ارزش پول ملی از کاغذ پاره ضایعات هم بی ارزش تر شده شما تو رویا هستی
تجارت روسیه با ایران به حدود ۴ میلیارد تومان رسیده است

لطفا در متن خبر کلمه تومان را به دلار اصلاح کنید
شما که مخالف برجام بودی حالا چه اصراری داری!!
بله تا الان که تحریم ها الحمدلله هیچ اثری نداشتند بعد از این هم ندارد!!!!!!!!
خدایا شکرت ما چقد خوشبختیم...........!
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
ذلیلِ‌دنیا‌وبرزخ‌وقیامت‌باشید‌که‌ایران‌را‌مقابل‌روسیه‌وچین‌اینقدر
تحقیر‌کردید‌ومیکنید‌
ابتكار رييس جمهور ايران !
خود روسیه هم در تلاش برای تصرف اوکراین و هم در اقتصاد وامانده شده است
وقت کشی شیوه ۳۰ ساله شما هس
بهترین وزیر امور خارجه در چهل سال اخیر و همچنین یکی از با جرات ترین وشجاع ترین وباسواد ترین وقدبلندترین وزیر دنیاست
عالیجناب چی فرموند؟
باز هم برای رهایی از فشارهای بین المللی، به یک طناب پوسیده به نام روسیه آویزان شدیم ....
گفتگو در مورد معاهده بلند مدت !!!
آخه اول بذارین ببینیم تکلیف روسیه در باتلاق اوکراین چی میشه، بعدش راجع به همکاری کوتاه مدت یا دراز مدت تصمیم بگیرین
تجارت روسیه با ایران به حدود ۴ میلیارد تومان رسیده است
به نطرمی رسد برجام برجام روسی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر