بازدید 4518

بیماران مشکوک مبتلا به وبا در کردستان به ۱۰ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعداد موارد مشکوک مبتلا به وبا در استان با شناسایی پنج مورد جدید مشکوک به ۱۰ نفر رسید که از پنج شهرستان گزارش شده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲ 23 June 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر فرزام بیدارپور چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ۶ نفر در مریوان، یک نفر در سقز، یک نفر در بانه، یک نفر در کامیاران و یک نفر هم در سنندج شناسایی شده است.

وی گفت: کنترل و پیگیری روند بیماری و همچنین غربالگری خانواده و اطرافیان آنها ادامه دارد چرا که نوع برخورد با این بیماران و روند درمانی آنها همانند بیماران مثبت وبا است تا خطر ابتلا متوجه اطرافیان آنها نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه نمونه های گرفته شده از این بیماران به آزمایشگاه مرجع کشوری برای تشخیص ارسال شده است، افزود: اعلام نتیجه قطعی این آزمایشات چند روزی زمان می برد و شهروندان باید تمامی مراقبت های بهداشتی را به کار گیرند.

وی با بیان اینکه شهروندان اگر از آب چشمه ها استفاده می کنند، حتما قبل از مصرف آن را بجوشانند، گفت: در شرایط کنونی استفاده از آب لوله کشی، مطمئن ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکیر بر استفاده از غذای گرم، گفت: در مراکز عرضه غذا و رستوران های شهرهای مرزی عرضه سالاد و سبزی ممنوع شده است.

وی از شهروندان خواست تا سبزی و میوه را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده سالم سازی کنند.

وی همچنین استفاده از چند قطره آبلیمو در آب آشامیدنی و نیز ترشیجات و آبمیوه در کنار غذا را به خاطر اسیدیته بالا، در جلوگیری از ابتلا به وبا موثر دانست.

بیدارپور تاکید کرد: در کنار همه اینها رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مداوم دست ها حرف اول را در مراقبت بهداشتی می زند.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می شود که این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی ( اسپاسم ) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت های بدن ( سدیم ، کلر ،‌پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند.

حدود ۹۰درصد بیماران بدون علامت بوده و یا اسهال خفیف دارند ولی در صورت اسهال آبکی شدید، از اولین مدفوع شلتا شوک ۴ تا ۱۲ ساعت و تا مرگ ۱۸ ساعت تا چند روز بیشتر طول نمی کشد.

اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر