بازدید 18392
نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه/ در حال به روزرسانی

قطار مذاکرات و دیپلماسی هنوز از ریل خارج نشده است/ لاوروف آخر هفته به تهران می آید/از دولت عراق برای بازپرداخت بدهی تشکر می کنیم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه 30 خردادماه ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۲۵۴۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ 20 June 2022

قطار مذاکرات و دیپلماسی هنوز از ریل خارج نشده است/ لاوروف آخر هفته به تهران می آید

بین الملل تابناک: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه 30 خردادماه ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص تحریم های تازه آمریکا؛گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سالهاست برای همه روشن شده است؛ از یک طرف اظهارات مقامات آمریکایی را می شنوید که می گویند می خواهند اشتباهات دولت ترامپ را جبران کنند، حقوق بین الملل را رعایت کنند و کنشگر مسئولی در نظام بین الملل باشند و از طرف دیگر رفتارهای قانون گریزانه و ادامه همان سیاست های شکست خورده دولت ترامپ را شاهد هستید. تنها چیزی که می توان گفت همین ضرب المثل فارسی است که قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

وی افزود: این رفتار ایالات متحده به هزاران دلیل که هر روز هم به آنها اضافه می شود، باعث بی اعتمادی جامعه جهانی شده و ما هم به خاطر همه دلایل باید مراقب منافع و حقوق مردم بزرگ ایران باشیم.

ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند/ این قطار از ریل خود خارج نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین؛گفت: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می کنیم. به رغم تمامی بدعهدی‌های آمریکا و ادامه مسیر ترامپ، این قطار هنوز از ریل خود خارج نشده است. ما الان در این نقطه قرار داریم به خاطر اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک طرفه و غیرقانونی از برجام خارج شد و فشار حداکثری را اعلام کرد که به تعبیر خودشان به یک شکست مفتضحانه منجر شد.

وی افزود: ما برای یک توافق خوب، پایدار و موثر آمادگی داریم و همه زمینه ها را نیز برای رسیدن به آن آماده می دانیم.

ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در مورد پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه در شورای حکام گفت: همانطور که آقای امیر عبداللهیان گفتند ایران قبل از صدور از قطعنامه تمام تلاشش این بود که مسیر توافق را هموار کند. قبل از اجلاس شورای حکام و صدور قطعنامه، ایران مجدداً تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. تلاش کردیم به‌رغم کارشکنی‌های آمریکا، با ابتکارات خود مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از اجلاس شورای حکام، ابتکاری را ارایه کردیم که مورد استقبال آقای بورل نیز قرار گرفت.

وی تاکید کرد:حتی برای اولین‌بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران منتقل شد و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد ولی آمریکا مجدداً تصمیم گرفت تطویل ایجاد کرده و توافق را عقب بیندازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا با این برداشت غلط و توهم که اهرم‌سازی می‌کند، به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. الان مسیر همان مسیر دیپلماسی است. یک برهه‌ای مسیر اشتباهی را رفتند و سوءمحاسبه داشتند و پاسخ آن‌ها داده شد. مسیر توافق را از طریق بورل دنبال می‌کنیم.

خطیب زاده همچنین گفت: اگر آمریکا  تعهداتش ذیل برجام را انجام بدهد و تحریم ها علیه ملت ایران را لغو کند، براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.

ایران دارد جایگاه خود به عنوان هاب ترانزیتی منطقه را مجدد به دست می‌آورد

وی در مورد دستاورد سفر رئیس جمهور قزاقستان، گفت: الان جمهوری اسلامی ایران دارد جایگاه خود به عنوان هاب ترانزیتی منطقه را مجدد به دست می آورد.  اولین انتقال محموله ریلی قزاقستان از طریق ایران و با قرار گرفتن ترکمنستان و ترکیه در مسیر این خط ریلی عملیاتی شده است و کالا ها می توانند از قزاقستان در مسیر تمام ریلی منتقل بشوند. اولین محموله های کریدور شمال جنوب از طریق دریا و خط آهن منتقل شده است. کریدور شمال_ جنوب و  شرق_  غرب و سایر مسیر های جانبی دیگر در حال فعال سازی است.

وی ادامه داد: اینها در سفرهایی که انجام می‌شود به امضای قرارداد رسیده است و یا در حال پیگیری است.  ما در سفر رئیس جمهور قزاقستان متعاقب رئیس جمهور تاجیکستان و ترکمنستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای را تکمیل کنیم.  الان هدف گذاری ای که برای روابط ما با قزاقستان شده است رسیدن سطح تجارت از نیم میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار است که پویایی خاصی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران می طلبد. 

حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه ها ۴ برابر شده است

وی در مورد عملکرد یکساله وزارت امورخارجه گفت: معطل نکردن وظایف وزارت خارجه به مذاکرات هسته ای در قالب خنثی سازی تحریم ها را پیگیری کردیم ،مهمترین اولویت وزارت خارجه همسایه محوری بود، بیشترین رفت و آمدها را با همسایگان داشتیم.حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه ها ۴ برابر شده است.

خطیب زاده گفت: در حوزه کنسولی بعد از چندین سال شورای عالی ایرانیان به ریاست جمهور برگزار شد و کار ایرانیان نظم گرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد تحولات سوریه اظهار داشت: موضع ما در خصوص تحولات سوریه کاملا روشن است و روابط ما با ترکیه خوب است و اتفاقا در نشستی که در آستانه بود گفت و گوهایی خوبی بین ایران و ترکیه بود و تلاش کردیم حاکمیت سوریه حفظ شود.

وی در خصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای؛گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص سلاح هسته ای کاملا روشن است. جمهوری اسلامی ایران جز بانیان اصلی ابتکار خاورمیانه بدون  سلاح هسته‌ای بوده و اتفاقاً رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده این ابتکارات را مسدود کرده اند و مانع آن شده‌اند که این ابتکارات جلو برود. موضع ما چه از نظر شرعی براساس فتوایی که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است و به عنوان سند در سازمان ملل قرار دارد  و چه در ابتکاراتی که انجام داده ایم و چه به عنوان یکی از اعضای امضا کننده اصلی npt روشن است.

خطیب زاده تاکید کرد: اتفاقا آنهایی که دارایی سلاح هسته‌ای هستند و دائماً سلاح های خود را گسترش می دهند  و برخی طرف‌ها مانند رژیم اشغالگر قدس که به طور فعالانه از رژیم های پادمانی فرار می‌کنند و به گسترش این تسلیحات مبادرت ورزید باید به انجام تعهدات متعهد بشوند و این موضع قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

امیدوارم در عمل شاهد آزادی محموله توقیف شده ایران از سوی یونان باشیم

خطیب زاده در مورد آخرین وضعیت کشتی های یونانی توقیف شده در ایران گفت: این کشتی‌ها، مراحل قضایی خود را در محل طی می‌کنند و دولت یونان تلاش کرده است تا مستندات خود را ارائه کند که فرایند آزادسازی انجام شود. امیدوارم در عمل شاهد آزادی محموله توقیف شده ایران از سوی یونان باشیم.

وی در مورد منابع آزاد شده ایران در عراق اظهار داشت: هر خبر خوبی را برخی تلاش دارند تلخ کرده و یا تشکیک کنند، به رغم همه فشار های تلاش کردیم بدهی هایمان را وصول کنیم بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیرو از طریق بانک تی بی آی وصول شده،این خبر کاملا مورد تایید است از دولت عراق برای تلاش در راستای بازپرداخت بدهی تشکر می کنیم.

مهمترین اولویت یک سال گذشته وزارت امور خارجه همسایه محوری بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عملکرد یکساله وزارت امور خارجه گفت: وظایف وزارت امور خارجه را برای مذاکرات هسته‌ای معطل نکردیم و کار خود را در قالب خنثی‌سازی تحریم‌ها پیگیری کردیم.

خطیب زاده ادامه داد: مهمترین اولویت وزارت خارجه همسایه محوری بود، بیشترین رفت و آمدها را با همسایگان داشتیم.حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه‌ها ۴ برابر گسترده شده است. در حوزه کنسولی نیز بعد از چندین سال شورای عالی ایرانیان به ریاست جمهور برگزار شد و کار ایرانیان نظم گرفت.

لاوروف آخر این هفته به تهران می‌آید

وی گفت: پایان هفته جاری میزبان آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواهیم بود و به دنبال افزایش همکاری ها در حوزه اوراسیا و قفقاز هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران نیز گفت: هدف ما رسیدن به روابط اقتصادی ۳ میلیارد دلاری با قزاقستان است.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به شایعه استعفای باقری کنی

وی در مورد استعفای آقای باقری گفت: اجازه بدهید در حد شایعات باقی بماند، کلیه اقدامات در وزارت خارجه انجام می‌شود و مذاکره کنندگان ما بی توجه به برخی از شایعات  که با هدف ساخته می شود کار خود را می‌کنند. درباره شایعات موضع رسمی گرفتن کمال بی انصافی است.

بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد 

خطیب زاده درباره پرداخت بدهی عراق به ایران، گفت: بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک TBI وصول شد و کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و از دولت عراق در این زمینه تلاش می‌کنم.

آقای گروسی باید در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات گروسی تاکید کرد: توصیه همیشه ما به آقای گروسی این بوده که در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. آنچه بین ایران و آژانس به عنوان بیانیه مشترک در پنجم مارس توافق شد، پیگیری شد و مکتوب شد. اگر آژانس همچنان سؤال داشته باشد مسیر، آن رفت و برگشت‌هاست و نه اقدامات رسانه‌ای. 

وی تاکید کرد: مسیر وین در این مدت طی شده و این مسیری است که در این مدت کار خود را طی کرده است و قطار دیپلماسی دارد کار خودش را انجام می‌دهد.

هنوز اقدامی از سوی دولت جدید کره جنوبی ندیده‌ایم

خطیب زاده در مورد پرداخت بدهی‌های کره جنوبی به ایران افزود: دولت جدیدی در کره بر سر کار آمده است؛ وعده‌هایی داده‌ اما هنوز هیچ حرکتی از آنها ندیدیم و منتظریم تفاوت دولت جدید و دولت عهدشکن چیست. به دولت جدید کره وقت می‌دهیم تا نشان دهد که مثل دوستانمان در منطقه چه اقدامی در پرداخت بدهی‌ها به ایران انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه اظهار داشت: رژیم جعلی قدس تلاش می‌کند که از هر چیزی برای اهداف و نیات شوم ضد ثبات، ضد امنیت و ضد صلح خود در این منطقه و علیه جمهوری اسلامی استفاده کند. البته مقامات واشنگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که این رژیم طراحی می‌کند قرار نگیرند. فعلا منتظر می‌مانیم که ببینیم در آینده چه خواهد شد.

دیپلماسی فرهنگی بخشی از دیپلماسی جامعی است که ایران پیگیری میکند 

وی همچنین در خصوص دیپلماسی فرهنگی ایران در منطقه ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی بخشی از دیپلماسی جامعی است که جمهوری اسلامی ایران پیگیری می کند و  هماهنگی های آن در مرکز  دیپلماسی عمومی  پیگیری می شود. بخشی از روابط ما با عراق، روابط مردمی و فرهنگی است که بین دو کشور وجود دارد.در حوزه تمدنی،  معماری، هنر و بسیاری از ابعاد دیگر دارای وجوه مشترک فراوانی هستیم.

 تمرکز ما این است که امنیت و آرامش برای حجاج فراهم شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نحوه برگزاری مراسم حج ادامه داد: از مساعدت‌های مراجع ذی‌ربط در عربستان تشکر می‌کنیم. تمرکز وزارت امورخارجه این است که امنیت و آرامش برای حجاج فراهم شود. حجاج ما وارد عربستان شدند و گزارش‌ها امیدوارکننده است. میزبانی موثر از حجاج ایرانی زمینه‌ساز ابعاد دیگر روابط باعربستان است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پیگیری پرونده شهید سلیمانی تاکید کرد: آنچه در خاک عراق رخ داد، جنایتی آشکار بود و عاملان، مباشران در حال تعقیب هستند. دوستان در عراق با همکاری‌های اطلاعاتی و نزدیک قوه قضاییه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۲۰
اهمیتی ندارد گستردگی تعهد امریکایی ها چقدر است مهم این است که آیا بر سر عهدشان باقی می مانند یا نه؟
امریکایی ها اول مشکل خودشان را با خودشان حل و فصل کنند سپس برای مذاکره پا پیش نهند چون بنظر می آید امضای رئیس جمهوری امریکا برای خود امریکایی ها هم بی اعتبار است
قبل از هر چیز، مذاکره کننده امریکا بگوید در قبال برجام چه تعهدی که بر عهد آن استوار باشد را می تواند تعهد کند تا ما بررسی کنیم
رک و صریح بگویند خجالت ندارد.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
امثال شما اون زمون که احمدی نزاد هم گردن کلفتی میکرد بکوب پشت احمدی نزاد د اومدید بعدش تحریمو باور کردید الان برجامو میکوبید
ولله که اگه یه ادم عاقل بود عمرا کار به اینجا میرسید
ناشناس
| Slovakia |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
شاید امریکا تحریم است و نفتش را نمیتواند بفروشد؟
برنامه های دولت و مجلس برای درآمد حداکثری از مردم با نام ها و بهانه های مختلف نشان می دهد که اصلا قطار و ریلی برای مذاکرات وجود ندارد که از آن خارج شود
2-3 ماه است همین حرف را می زنید! دقیقا سیستم مذاکرات هسته ای دولت جدید مانند دولت احمدی نژاد است و نحوه مذاکره کردن جلیلی! چندین سال بدون هیچ نتیجه ای... اینجاست که قدر دولت روحانی و دکتر ظریف رو باید دونست
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
اگر دولت روحانی و ظریف توافق درست و حسابی می کردند که کار به اینجا نمی کشید.
من هم از عراق بابت عدم پرداخت خسارت جنگ تحمیلی تشکر میکنم
نکشید ما رو استراتژیست ها.

شما که بالاخره میخواید کوتاه بیایید و قبول کنید، چرا انقدر زور میزنید و با اعصاب و روان مردم بازی می کنید؟
با سلام واحترام
شنیده ها حاکی از آن است که پرداخت بدهی عراق بصورت دلاری واصلا نقدینگی نبوده است .بنابراین تبلغ این موضوع که عراق دلارهای بدهی به ایران را داده درست نیست وفریب مردم است.مردم میدانند که تا تحریم ها لغو نشود امکان دریافت بدهی های کشور بصورت نقدینگی ودلاری نیست .لطفا دراین خصوص اطلاع رسانی کنید.وشفاف بنویسید به چه صورت عراق بدهی های ایران را داده.چاره کار توافق ورفع تحریم است نه بازی با کلمات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
باشه سيد رضا جان ، چشم ميگم ااطلاع رساني بشه كه دقيقا از چه طريقي بدهي ايران پرداخت شده كه راحت تر بتونن اون طريق رو مسدود كنند.
بازاین اومد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
یکی این سخنگو تیپ حرف زدن و زستش حرص در آره یکی هم سخنگوی دولت
این تحریم هم برای عده ای در داخل سود داره و هم برای کشورهایی که با ایران کار میکنند و به بهانه تحریم پول ایرانو نمیدند. و این وسط مردم عادی در شرایط سخت زندگی میکنند
لاوروف‌ ؟! تهران‌ ؟؟!!!
این‌ نکبت‌ چرا میخواد بیاد ایران‌ ؟!
اگر قرار است‌ با ادمکشها‌ رابطه داشته‌ باشیم‌ پس‌ چرا‌ عمریست‌ یزید‌ و هیتلر‌ و .... را لعنت‌ می کنیم‌ ؟!
این مردک‌ را جایی راه‌ نمیدن‌ میخواد بیاد‌ ور دل ما که چی یشه‌ ؟!
خسارات جنگ تحمیلی چی شد ؟ اگر گرفتید باید بگید و اگر بخشیدید با چه مجوزی و از طرف چه کسی ، در این قضایای مهم فقط ملت باید تصمیم بگیرند
پول خودتو بگیری تشکرم کنی زیبا نیست ؟!
هفته ای یه بار بیا یه سری حرف تو خالی ، شعاری بزن برو، چجوریه خجالت نمیکشید شماها ؟ خیلی عجیبه
پول خودمان را گرفتین تشکر برای چه؟ غرامت را هم بگیرید بعد تشکر کنید
ظاهرا عراق تنها کشوری است که توانسته بدهی خود را بدهد و کره جنوبی و شاید چین پرداخت نکرده اند.
مذاکرات با دلال‌های غیر قابل اعتماد روس و چین فاجعه است باید مستقیم رودر رو باشه اگر قصد واقعی برای برجام باشه که هرچند دیگه این بازی بی اهمیت شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر