بازدید 26174
۴
با تحولات منطقه و جهان

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران/ رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید/ درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان/ نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران، رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید، درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان، نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی و واکنش نوری المالکی به تجاوزات ترکیه به شمال عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵ 17 June 2022

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران/ رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید/ درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان/ نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی

بین الملل تابناک: اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران، رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید، درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان، نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی و واکنش نوری المالکی به تجاوزات ترکیه به شمال عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران

دولت دموکرات جو بایدن که خود به شکست سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بارها معترف بوده، در اقدام جدید ضد ایرانی دیگری به رغم سر دادن شعار دیپلماسی در قبال تهران، تحریم هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران/ رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید/ درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان/ نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی

بر اساس ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: این شبکه به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌های ایران کمک و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر منطقه شرق آسیا حمایت می‌کند.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا ادعا کرد: آمریکا مسیر دیپلماسی معنادار را برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دنبال می کند.

وی تصریح کرد: در صورت عدم دستیابی به توافق، ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد. آمریکا به افشای شبکه‌هایی که ایران از آنها برای فرار از تحریم‌ها استفاده می‌کند، ادامه خواهد داد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدید شامل شرکت هایی پتروشیمی ایران از جمله مارون، خارک و فن آوران ایران می شوند.

شرکتهای خارجی نیز که در فهرست تحریم های جدید آمریکا قرار گرفته اند شامل کین ول اینترنشنال در هنگ کنگ، تیم فورد اینتپرایس در هنگ کنگ، جی ایکس شیپینگ در امارات، فیوچر گیت فیوئل اند پتروکمیکال در امارات، اسکای زون در امارات و یوچم جنرال تریدینگ می شوند.

در تحریم های جدید آمریکا نام دو شخص در چین و هند نیز به چشم می خورد که به ادعای آمریکا عنوان تسهیل کننده نقل و انتقال پول برای محصولات پتروشیمی ایران ایفای نقش کرده اند. این دو فرد جینگ فنگ جائو از چین و محمد شاهد رکن الدین بهور از هند هستند.

بر این اساس دو شخص حقیقی و ۹ شرکت با ادعای فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم شده اند.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در حالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تشکیل داد تا طرح به اصطلاح آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

خبرنگار آمریکایی رسانه جوئیش اینسایدر درباره این نشست گزارش داد چند سناتور آمریکایی در جلسه علنی پیشین در مورد مذاکرات با ایران خواستار یک جلسه غیرعلنی شدند تا از طرح ب آمریکا اطلاع یابند.

این خبرنگار به نقل از مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا پس از این نشست نوشت: فکر نمی کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده اند.

سناتور تندرو جمهوریخواه تد کروز، این نشست را "بسیار نگران کننده" خواند و درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران گفت: آنها طرح ب ندارند، طرح الف هم ندارند، هیچ برنامه ای ندارند.

تارنمای پولیتیکو نیز پس از این نشست در گزارشی اعلام کرد مقامات دولت بایدن در جلسه توجیهی محرمانه روز چهارشنبه به سناتورهای آمریکایی اطمینان دادند که در صورت نیاز، آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: سوال این است که آیا باز گذاشتن درها برای توافق بالقوه امری است که دولت آمریکا به عنوان یک موقعیت راهبردی می خواهد به جهان بگوید مبنی بر اینکه "ما تلاش کردیم، آنها مایل به انجام آن نیستند."

این رسانه آمریکایی اعلام کرد که مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که در صورت شکست مذاکرات حداقل کاری که انجام خواهد شد، این است که تحریم های موجود علیه تهران حفظ خواهد شد.

رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید

دولت چین در گامی جدید به سمت نوسازی ارتش خود اعلام کرد که سومین ناو هواپیمابر خود با نام «فوجیان» را به آب انداخته است.

به گزارش رویترز، دولت چین اعلام کرده که ناو هواپیمابر فوجیان به طور کامل در داخل این کشور طراحی و ساخته شده است.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران/ رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید/ درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان/ نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی

براساس گزارش رسانه‌های رسمی چین، این ناو هواپیمابر دارای یک عرضه پرواز کامل و سیستم پرتاب است.

چین پیشتر و در سال ۲۰۱۹ از ناو هواپیمابر شاندونگ رونمایی کرده بود. همچنین این کشور دارای یک ناو هواپیمابر دیگر با نام لیائوینگ است که در سال ۱۹۹۸ از اوکراین خریداری کرده و سپس آن را بازطراحی کرده بود.

درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان

عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطر از کشورهای منطقه به ویژه همسایه ها خواست تا منتظر غرب نباشند و قبل از کشورهای غربی حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

به گزارش منابع افغانی، سهیل شاهین عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطرافزود: کشورهای منطقه به ویژه همسایه افغانستان در امر به رسمیت شناختن امارت اسلامی نباید منتظر کشورهای غربی باشند و زودترازهر کشور دیگری پیش قدم شده و امارت اسلامی را بر اساس منافع و مشترکات به رسمیت بشناسند.

به گفته این مقام ارشد طالبان؛ درحالیکه گروه طالبان همه شرایط برسمیت شناختن را دارا بوده و در صورت تحقق این موضوع زمینه همکاری بین حکومت طالبان و سایر کشورها فراهم می شود، نباید هیچ موضوعی سد راه به رسمت شناخته شدن طالبان گردد چرا که به گفته وی به رسمیت شناخته شدن طالبان به نفع همه است.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران/ رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید/ درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان/ نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی

این عضو طالبان تاکید کرد: جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان اهداف سیاسی دارد نه اهداف اصولی و به فکر با ثبات بودن افغانستان نیست چرا که اگر جامعه جهانی خواهان با ثبات بودن افغانستان باشد باید با در نظر گرفتن اهداف اصولی طالبان امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند.

سهیل شاهین در ادامه گفت که به رسمیت شناختن امارت اسلامی خواست تمام مردم افغانستان است، به باور او طالبان بیشتر خواسته های مردم افغانستان را برآورده کرده اند و حالا این خود مردم افغانستان هستند که خواهان به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان از سوی جامعه جهانی و کشور های همسایه هستند.

این عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که جامعه جهانی به مردم افغانستان در حال ظلم بوده و از کارهای مثبتی که امارت اسلامی در افغانستان انجام داده چشم پوشی می‌کنند و واقعیت هایی که در افغانستان واضح و هویدا است از سوی جامعه جهانی در حال کتمان است.

سهیل شاهین اشاره ای به پروسه تماس با شخصیت های افغانستان برای بازگشت اشاره و با حمایت از این پروسه، گفت: بازگشت شخصیتهای افغان براساس برنامه بوده تا از آنها برای بازسازی افغانستان و با ثبات کردن این کشور استفاده های مثبت صورت گیرد.

وی همچنین به عفو عمومیدولت طالبان اشاره کرد و گفت که طالبان تمام کسانی که با این گروه در حال تنش بوده اند را عفو کرده و برای بازگشت‌شان هیچ مانعی وجود ندارد چرا که افغانستان کشور همه افغانها است، او می‌گوید که باید افغانها درکشور خود زندگی مصون و صلح آمیز داشته باشند و به مردم و کشور خویش خدمت کنند.

شاهین در ادامه گفت که در افغانستان نزدیک به چهل سال جنگ و خونریزی بوده و اتهام های بسیاری نسبت به افرادی که در جنگ ها بوده اند وجود دارد و در مورد این اتهامات امارت اسلامی را نباید پاسخگو دانست و هرکسی که جنایتی انجام داده است باید خودش هم پاسخگو باشد.

عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان افزود: ما از همه افغانها برای بازگشت دعوت کرده ایم اما اینکه آنها به دعوت ما لبیک می‌گویند و برمی‌گردد یا خیر تصمیم خودشان است و در غیر آن مربوط ما نمی‌شود اما امارت اسلامی راه برگشت به وطن را باز گذاشته و از بازگشت کسانی که از کشور متواری شده اند استقبال می‌کند.

نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی

برخی رسانه های عراقی به نقل از یک مقام آگاه گزارش دادند که سران چارچوب هماهنگی شیعه نشستی با حضور «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر این کشور برگزار کردند.

به گزارش ایرنا، وبگاه «بغداد الیوم» روز (پنجشنبه) خبر داد که نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه در خانه «فالح فیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی و از شخصیت های سیاسی مهم عراق برگزار شد.

این نخستین نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه با الکاظمی نخست وزیر عراق به شمار می رود.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران/ رونمایی چین از یک ناو هواپیمابر جدید/ درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن توسط همسایگان/ نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعه عراق با الکاظمی

این منبع آگاه جزییات بیشتری از این نشست و مباحث مطرح شده در اختیار رسانه های عراقی قرار نداده است.

همچنین مشخص نیست که در این نشست کدام شخصیت‌ها از چارچوب هماهنگی حضور داشتند.

این نشست در حالی برگزار شده است که اوایل هفته جاری نمایندگان جریان صدر در پی اعلام «مقتدی صدر» رهبر این ائتلاف، همگی استعفای خود را تقدیم «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق کردند و او نیز با درخواست کناره گیری آنها از نمایندگی مجلس موافقت کرد.

ائتلاف چارچوب هماهنگی احزاب و جریان‌های شیعه عراق (به جز جریان صدر) پس از نشست خود در پی تصمیم جریان صدر برای استعفای جمعی از مجلس این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ما به تصمیم این فراکسیون برای استعفا احترام می‌گذاریم و بر تلاش با همگان برای تضمین مشارکت گسترده (برای تشکیل دولت) و تحقق انتظارات مردم برای برخورداری از امنیت و ثبات و زندگی عزتمندانه و تقویت نقش و جایگاه عراق در منطقه و جهان تاکید می‌کنیم.

چارچوب هماهنگی افزود که به رسیدگی و حل و فصل بحران سیاسی و گفت وگو برای تکمیل گام‌های قانون اساسی به منظور تشکیل دولت ادامه می‌دهیم.

مقتدی صدر رئیس جریان صدر یکشنبه گذشته از «حسن العذاری» رئیس فراکسیون جریان صدر در مجلس عراق خواست تا استعفای اعضای این فراکسیون را به هیات رئیسه ارائه شود. درپی ارایه این استعفای جمعی، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق همان شب با استعفای نمایندگان فراکسیون صدر موافقت کرد.

الحلبوسی سپس در کنفرانسی خبری گفت که پس از استعفای صدری‌ها از مجلس، روند سیاسی کشور رویکردی دیگری خواهد داشت و انتظار می‌رود بن بست سیاسی پایان یابد.

واکنش نوری المالکی به تجاوزات ترکیه به شمال عراق

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» و نخست‌وزیر اسبق عراق، بعدازظهر روز (پنجشنبه)، در بیانیه‌ای به حملات مکرر ترکیه به خاک عراق واکنش نشان داد.

بنابر گزارش پایگاه خبری «ناس نیوز»، نوری المالکی گفت: «تعرض به حاکمیت عراق از طرف هر کشوری که باشد، مردود است. دولت باید اقدامات لازم برای متوقف‌سازی این تجاوزات را اتخاذ کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «تکرار نقض حریم عراق در منطقه کردستان توسط ترکیه و شهید و زخمی شدن افراد به روابط عراق و ترکیه آسیب جدی می‌رساند.»

المالکی در پایان ضمن دعای رحمت برای شهدا و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان و مصدومان، افزود: «این تجاوزهای مکرر می‌طلبد که عراق در موضع خود بازنگری کند و جلوی تجاوزاتی از این دست را بگیرد.»

این بیانیه در حالی صادر شده است که «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز، دیشب، در بیانیه‌ای تصریح کرد که در برابر حملات ترکیه به منطقه کردستان عراق ساکت نخواهند ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴
تحریم ها هیچ اثری ندارن
و به زودی پیروزی حاصل خواهد شد
این حرفای مسئولینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
پیروزی در چه مورد و چگونه؟- کیلوئی نباید شعار داد
شما که می‌گفتید خام فروشی نکنیم !!! همان‌موقع معلوم بود پتروشیمی را هم تحریم میکنند تعجبم که شما نمی دانستید
خوشم می آید تابناک افتادی روی دنده لج!
اصلا برایم مهم نیست کامنتم را درج کنی یانه...تا ابد می توانی همین کنی..اگر هم با نام کامنت می کنم بدلیل تاثیر دوچندان کامنت باهویت است (بقول عبدالله گنجی) و بستن دهان کسانیست که به کامنتگذار منتقد برچسب آلبانی نشین می زنند.

با همین دست فرمان برو برادرتابناک! اگر دردی را از تو و کشور دوا می کند!!
باکی نیست!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل