بازدید 5458

تاکید بر هم‌افزایی قوای سه‌گانه در صیانت از حقوق مردم

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در افتتاحیه نشست کمیته صیانت از حقوق مردم که با حضور دادستان کل کشور، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و نمایندگان تام‌الاختیار بیش از ۸۰ دستگاه اجرایی و نهاد انقلابی برگزار شد، اهداف و برنامه های این کمیته را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۲۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 16 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غریب آبادی ضمن قدردانی از حضور مقامات و مسئولین عالیرتبه دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلابی و نمایندگان حاضر در نشست، با اشاره به برنامه‌های کمیته صیانت از حقوق مردم در جهت حمایت و ارتقای حقوق بشر و شهروندی در قوای سه‌گانه، اظهار داشت: تشکیل کمیته صیانت از حقوق مردم گامی مهم، لازم و مبارک است و ظرفیت بسیار مناسبی برای صیانت از حقوق مردم با تعامل بیشتر قوای سه گانه با تشکیل این‌ کمیته ایجاد شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: متولیان حقوق بشر و حقوق شهروندی در قوای سه گانه امروز در این نشست حضور دارند؛ دادستانی کل از جهت احیای حقوق عامه، مطالبه گری و پیگیری در قوه قضائیه، معاونت حقوقی در مجموعه دولت که مباحث مربوط به حقوق شهروندی را پیگری می کند، کمیسیون اصل ۹۰ که بصورت فراقوه‌ای درخصوص رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های اجرایی فعال است، و همچنین ستاد حقوق بشر بعنوان یک مجموعه فراقوه ای که مسوول طراحی، هدایت و پیگیری حقوق بشر در داخل و خارج از کشور است. بنابراین، برنامه‌های کمیته صیانت از حقوق مردم تمام دستگاه ها را در برمی گیرد و تقویت کننده اقدامات حقوقی بشری است که تاکنون انجام شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به رابطه حقوق بشر با جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران مدافع حقوق بشر و حمایت و ارتقاء حقوق مردم است. دخالت دادن مردم در تعیین سرنوشت خود یک اقدام بی‌نظیر است؛ انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب حقوق بشری است، چون مردم از شر یک حکومت دیکتاتوری رها شدند و نهادهای مردمی و دموکراتیک مستقر شد، موضوعی که مدعیان حقوق بشر و معاندان عامدانه از آن می گذرند.

غریب آبادی با تاکید بر اینکه رفع آسیب ها باید همواره از اهداف دستگاه‎های اجرایی باشد، گفت: کمیته صیانت قصد دارد در این زمینه کمک کننده باشد و نقش هماهنگ کننده ایفا نماید.

وی درباره فلسفه تشکیل این کمیته، گفت: در کمیته صیانت ما به تمامی ابعاد حقوق بشر (سیاسی، مدنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) توجه ویژه خواهیم داشت؛ به همین دلیل حضور تمامی دستگاه هایی اجرایی در این کمیته ضروری است. فلسفه تشکیل این کمیته یکی پاسخگوسازی و مسئولیت پذیری دستگاه های اجرایی درخصوص حقوق مردم است؛ دوم دوم حمایت و ارتقا حقوق بشر در تمامی دستگاه های اجرایی است، چون حقوق بشر نباید تنها یک متولی مانند ستاد حقوق بشر داشته باشد، بلکه تمامی دستگاه ها و نهادهای انقلابی باید در این زمینه متولی باشند؛ سوم شناسایی آسیب‎های حقوق بشری و اصلاح فرایندها در جهت ارتقاء حقوق مردم، از دیگر اهداف کمیته صیانت است.

وی همچنین گفت: شورای عالی ستاد حقوق بشر که در دی ماه ۱۴۰۰ اولین جلسه خود را تشکیل داد، مصوبه ای را در جهت شناسایی آسیب‌های حقوق بشری به تصویب رساند که دستگاه های اجرایی تمامی آسیب ها را شناسسایی و در جهت رفع آن کوشش کنند. این یکی دیگر از اهداف کمیته صیانت است. از دیگر اهداف این کمیته، تبیین و ترویج دستاوردهای نظام در حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

غریب آبادی بیان کرد: چهار کارگروه در چارچوب این کمیته پیش بینی کردیم که بعد از این افتتاحیه، ماهانه جلساتی برگزار خواهند کرد: کارگروه سیاسی، امنیتی و دفاعی؛ کارگروه اجتماعی، فرهنگی و آموزشی؛ کارگروه حقوقی و قضايی و کارگروه زیربنایی و اقتصادی. کارگروه «سمن‎ها» نیز در ادامه اضافه خواهد شد که این کارگروه نیز پنجمین کارگروه خواهد بود. کار کارگروه های تخصصی، یکی، بررسی ادعاها و اتهامات حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران و روشنگری است. وظیفه دوم، پیگیری و بررسی مکاتبات و درخواست‎‌های مردمی است. دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: شناسایی فرایندهای معیوب، مخل و تضعیف کننده حقوق مردم نیز یکی دیگر از وظایف این کارگروه ها است که فرایندهایی که به صورت اشتباه است و حقوق بخش وسیعی از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، شناسایی و در جهت رفع آنها رفع آن ها برنامه ریزی خواهد شد. شناسایی آسیب های حقوق بشری در دستگاه ها و رفع آنها نیز از جمله دیگر وظایف کارگروه ها است. نکته دیگر، شناسایی و سازمان دهی و استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و مجامع آموزشی، علمی و پژوهشی است.

وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش های حقوق شهروندی و بشری به کارکنان دستگاه های اجرایی نیز از وظایف کارگروه ها محسوب می شود؛ بنا داریم در چارچوب برنامه های کمیته، آموزش های مستمر، هدفمند و موثر ارائه کنیم. انتظار این است که خود دستگاه ها در زمینه شناسایی آسیب ها و فرایندهای مخل حقوق مردم پیش قدم شوند، چون این اقدام مختص یک دستگاه نیست و تمامی دستگاه های اجرایی باید در این زمینه فعال باشند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در خاتمه از تمامی دستگاه ها در هم افزایی و همکاری با ستاد حقوق بشر قدردانی کرد و گفت: همکاری، هماهنگی، تعامل و هم افزایی رمز موفقیت این ابتکار جدید است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل