بازدید 5795
۱

سروری: حادثه متروپل یک فاجعه مهندسی است

رئیس شورای عالی استان ها گفت: حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی است.
کد خبر: ۱۱۲۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵ 09 June 2022
 
به گزارش تابناک به نقل از فارس، پرویز سروری در حاشیه ششمین جلسه شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران در خصوص ترافیک تهران اظهار کرد: ترافیک تهران را یک نفر دیگر به وجود می آورد و باید دیگری آن را مدیریت کند!

وی ادامه داد: به طور سالانه ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر تهران می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد آن نیز از شهر خارج نمی‌شود. در خصوص حل ترافیک تهران باید یک تصمیم ملی گرفته شود و باید سهم‌تقصیر و سهم‌تاثیر این موضوع مشخص شود.

سروری با تاکید بر اینکه نمی‌توان با راه‌اندازی اتوبان و بزرگراه جدید مشکل ترافیک تهران را برطرف کرد، گفت: اگر موتورسیکلت‌ها ساماندهی نشوند و این حجم خودرو وارد شهر شود، شهرداری می‌تواند چه کاری برای حل ترافیک تهران انجام دهد؟

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با حمایت شورای شهر قرار گاه ترافیک راه‌اندازی کرده است که در این قرارگاه دستگاه‌های ذی‌ربط حضور دارند تا به وظایف خود را جامه عمل بپوشاند.

وی برای تسهیل ترافیک در پایتخت اظهار کرد: یک سوم بودجه شورای شهر تهران به موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده و تسهیلات ویژه‌ای برای مردم در خصوص استفاده از اتوبوس و حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است.

سروری با اشاره به نقش دولت در توسعه حمل و نقل عمومی بیان کرد: ۶ هزار دستگاه اتوبوس در تهران طی چهار سال اخیر به حدود ۲ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است و اگر بخواهیم به وضعیت قبلی خود دست پیدا کنیم باید حدود ۴ هزار دستگاه اتوبوس خریداری کنیم!

رئیس شورای عالی استانها تاکید کرد: دولت همانند گذشته باید در خرید اتوبوس برای حمل و نقل عمومی کمک کند؛ متاسفانه طی سال‌های اخیر دولت به نقش خود را در این زمینه عمل نکرده است، الحمدالله دولت جدید آمادگی خود را برای این همکاری اعلام کرده است.

وی گفت : در گذشته ۸۲.۵ درصد هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس را دولت و ۱۷.۵ درصد آن را شهرداری پرداخت می‌کرد. اکنون هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس ۵ میلیارد تومان است که شهرداری ها به تنهایی توانایی خرید آن را ندارند.

 

حادثه متروپل مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها بود

سروری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان گفت: اگر این حادثه منجر به یک مقرره جدید نشود به ملت ایران و کسانی که جان خود را در این حادثه از دست دادن ظلم شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: در حادثه متروپل مجموعه از ناکارآمدی، تخلفات و سواستفاده و... را شاهد هستیم؛ در این حادثه هیچ کاری در جای خود انجام نشده است. در بخش طراحی اجرا و بخش‌های دیگر ساختمان متروپل اشکالات اساسی وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیمانکار ساختمان متروپل در کار کارفرما دخالت کرده است و روندی برخلاف قانون را به کارفرما تحمیل کرده است، تصریح کرد: از طرفی ناظر ساختمان متروپل باید این ساختمان را متوقف می‌کرد.

سروری گفت: در حادثه ریزش ساختمان متروپل سهم تقصیر بسیار زیاد است و نمی‌توان گفت سهم تقصیر تنها به شهرداری و شورا سازمان نظام مهندسی و... برمیگردد.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: میخواهیم موضوع ریزش ساختمان متروپل در آبادان زمینه ساماندهی ساخت و ساز در کشور را فراهم کنیم. 

سروری با اشاره به لزوم برگزاری جلسه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: زمانی که ناظر در جای دیگری مشغول به کار است نمی‌تواند به ساختمان نظارت داشته باشد! در نهایت این ناظر طی روز بتواند از ساختمان در حال ساخت بازدید کوتاهی داشته باشد که در این بازدید کوتاه ای ناظر نمی توانند تخلفات صورت گرفته را شناسایی کند! 

وی گفت: ناظر باید در ساختمان مستقر باشد و این پیشنهادی است که ما به سازمان نظام مهندسی و وزارت کشور ارائه کرده ایم باید این موضوع با این دو نهاد به جمع‌بندی برسد و شیوه نامه های نظارت و اجرا باید تغییر کند.

سروری اذعان کرد: حادثه پلاسکو منجر به مقرره جدید نشد؛ در آن حادثه تنها گفتار درمانی و همدلی صورت گرفت اما برنامه ریزی هایی که در خصوص ریزش ساختمان پلاسکو صورت گرفت، منجر به مقرره جدید نشد. از همین رو ما هنوز شاهد این اتفاقات هستیم ما به عنوان شورای عالی استان‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنیم و مطالبه گر آن هستیم. 

 

حادثه متروپل یک فاجعه مهندسی است

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان یک اتفاق بسیار تلخ و ناگوار است که برای نظام مهندسی کشور که در دنیا جایگاه رفیع دارد یک فاجعه مهندسی است.

 

تفاهم شورای عالی استان ها و راهنمایی و رانندگی 

وی گفت: جلسه‌ای با حضور معاون وزیر راه و رئیس راهنمایی و رانندگی کشور با نمایندگان این شورا برگزار شد و موضوعات بدون هیچ محدودیتی مطرح شد، در این جلسه مقرر شد تفاهم نامه ای با رئیس راهنمایی و رانندگی کشور منعقد شود که در این تفاهم نامه موضوعات شوراها و مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد. 

سروری با اشاره به جلسه‌ای که با حضور ریاست محترم قوه قضاییه برگزار شد؛گفت: در این جلسه حجت‌الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه برای تشکیل کارگروه مدیریت شهری اعلام آمادگی کردند. در این کارگروه موضوعات مهم مدیریت شهری با قوه قضاییه پیگیری خواهد شد. همچنین کارگروه های دیگری با دیوان عالی اداری، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر مجموعه‌های مرتبط با مدیریت شهری تشکیل خواهد شد.

 

کسالت رئیس قوه قضائیه

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: مقرر بود در این جلسه شورا رئیس محترم قوه قضاییه حضور داشته باشند اما متاسفانه به علت کسالتی که برای ایشان پیش آمد کرد از حضور ایشان محروم شدیم انشالله در اجلاس آینده رئیس محترم قوه قضاییه در جلسه شورای عالی استانها شرکت خواهند کرد و تفاهم نامه مابین شورای عالی استان‌ها عملی خواهد رسید.

 

استقبال از سامانه جامع مصوبات کشور 

سروری با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع مصوبات کشور گفت: مصوبات بلدیه از ابتدای شکل‌گیری تاکنون در سراسر کشور در این سامانه بارگذاری خواهد شد و ناسخ و منسوخ مصوبات مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: سامانه جامع مصوبات کشور یک بانک اطلاعاتی بزرگ جریان کارشناسی و حقوقی کشور است . این سامانه در تهران طی ۴ سال ۱۲ میلیون بازدید داشته است.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: اکنون این سامانه رونمایی شده است و در فاز نخست مصوبات شورای عالی استانها در این سامانه بارگزاری شد.

 

مشکلات مردم در خصوص اسناد قولنامه‌ها پیگیری خواهیم کرد

سروری با اشاره به مشکلات زیاد مردم در خصوص اسناد قولنامه‌ای اظهار کرد: در جلسه‌ای که اخیراً با رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور برگزار کردیم، این موضوع مورد توجه قرار گرفت.  در این جلسه به راهکارهایی دست پیدا کردیم که این راهکارها در یک کارگروه حقوقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱
اتفاقا حادثه متروپل یک خیانت مسئولین جاه طلب و سیاسی است و اصلا پروژه مهندسی نیست چون اگر این ساختمان با اندکی خطای مهندسی هم اجرا می شد به هیچ عنوان فرو نمی ریخت و بایستی به مسئولان رده بالای استانی و حتی غیر استانی ارتباط داد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل