بازدید 20133
تداوم تصمیمات جنجالی در وزارت صمت

تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا؛ مافیای خودرو در دقیقه ٩٠ پیروز شد/ همه چیز فدای لاتاری خودرو!

این روز‌ها مجموعه وزارت صمت در حوزه خودرو، مدام دست به اقدامات عجیب، خلق الساعه و غیرکارشناسی می‌زنند که دود این بی تدبیری در چشم مردم می‌رود.
کد خبر: ۱۱۲۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲ 08 June 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پس از اینکه اعلام نتایج قرعه کشی خودرو به تاخیر سی ساعته مواجه شد، در ادامه اسامی اعلام شده نیز با حواشی عجیبی مواجه شد، به گونه‌ای که در ابتدا به حدود هزاران متقاضی اعلام کردند که برنده قرعه کشی شده اند و برای واریز پول به حساب خودروساز، سه روز کاری فرصت دارند و در نتیجه اکثر این افراد به هر دری زدند تا پول واریزی را فراهم کنند، اما یکباره با پیامی از سوی سامانه مذکور مواجه شدند مبنی بر اینکه آن ها، برنده اصلی نیستند و به اشتباه به آن‌ها اعلام شده بود که برنده شده اند. در نتیجه در بین رزرو شدگان قرار گرفتند تا در نهایت با گسترش انتقادات مردم نسبت به عملکرد ضعیف وزارت صمت، سرانجام رئیس سازمان حمایت قول داد تا به این ۱۲ هزار نفر رزرو شده نیز خودرو تعلق گیرد.

حال امروز نیز وزارت صمت در اقدامی عجیب و در دقیقه نود، خبر از تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا داد؛ اقدامی قابل تامل که موجی از انتقاد را به همراه داشت.
 
تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا؛ مافیای خودرو در دقیقه ٩٠ پیروز شد/ همه چیز فدای لاتاری خودرو!

متعاقب این نامه وزارت صمت، محمد نوروزپور مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالا نامه‌ای را به مدیران عامل کارگزاری‌ها جهت به تعلیق درآمدن عرضه خودرو در بورس کالا ارسال کرد. در این نامه آمده بود؛
 
تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا؛ مافیای خودرو در دقیقه ٩٠ پیروز شد/ همه چیز فدای لاتاری خودرو!

با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت که پایان وقت اداری به بورس کالا ارسال شد، مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با توجه به ابهامات حقوقی درخصوص امکان تسری مصوبه مذکور به عرضه خودرو در بورس کالا، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارجاع شد.

 
در این شرایط، ثبت سفارش فیدلیتی و دیگنیتی از ۱۱ خردادماه در بورس کالا آغاز شده و قرار بود این دو خودرو هجدهم خردادماه در تالار خودروی بورس کالا عرضه شوند و این در حالی است که متقاضیان ۳۰ درصد پول خودرو را پرداخت کرده بودند، اما یکباره با این مصوبه ـ که در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ تصویب شده است ـ  عرضه خودرو‌های خارجی در بورس کالا حذف شد.

مافیا در دقیقه ٩٠ پیروز شد؟!

از ۱۱ خردادماه ثبت سفارش دو خودرو در بورس کالا آغاز و همان گونه که عنوان شد متقاضیان ۳۰ درصد پول خودرو را واریز کرده بودند. همچنین در هفته‌های گذشته نیز عرضه خودرو در بورس کالا انجام و در آن دو خودرو کارآ دو کابین و تک کابین عرضه شده بود. پرسش این است که چرا وزارت صمت در دقیقه نود این نامه را جهت به تعلیق در آوردن عرضه خودرو به بورس کالا ارسال کرد؟ آیا این وزارتخانه نمی‌توانست زودتر این کار را انجام دهد؟

با توجه به محتویات نامه، چرا وزارت صمت تازه به این نتیجه رسیده است که مصوبه‌ای را جهت قیمت گذاری در اختیار دارد که می‌تواند با آن جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را بگیرد؟ مصوبه‌ای که می‌تواند خودرو‌های خارج از نظام قیمت گذاری از جمله فیدلیتی و دیگنتی را نیز در بر بگیرد!

این سوالات و ابهامات در شرایطی است که بسیاری از متقاضیان خرید خودرو از طریق بورس کالا معتقدند با توجه به اینکه قیمت کارخانه و بازار دیگنیتی و فیدلیتی، ۵٠٠ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد، در نتیجه افرادی به اصطلاح دلال، از این اختلاف چند صد میلیونی، سود کلانی به جیب می‌زنند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا رویه عرضه خودرو سمت و سوی بورسی به خود نگیرد؛ هرچند این ادعا که از سوی گروهی متقاضیان خودرو مطرح شده است، نیازمند شفاف سازی از سوی مسئولان وزارت صمت دارد.

چرا از شفافیت عرضه خودرو در بورس کالا هراس دارید؟

ساعاتی قبل، جمعی از فعالان بازار سرمایه با انتشار بیانیه‌ای، اقدام اخیر وزارت صمت در تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا را فاجعه تمام عیار و اقدامی در راستای منافع مافیای صنعت خودرو دانستند.

به نقل از نبض بورس در این بیانیه آمده است:

"در شرایطی که حرکت اخیر عرضه برخی خودرو‌ها در بورس‌کالا روزنه‌ای از سر و سامان دادن به این بازار و شفافیت آن و همچنین کوتاه شدن دست دلالان در این صنعت را می‌گشود، ناگهان وزارت صمت که خود را متولی صنعت خودرو می‌داند در اقدامی غیرمنتظره و تعجب‌برانگیز که بیشتر نشان از حرکت در زمین بازی دلالان خودرو و فرار از شفافیت دارد، اقدام به لغو عرضه خودرو در بورس کالا نمود تا بار دیگر بر همگان روشن شود، وزن منافع مافیای این صنعت بر صنعتگران و سهامداران ارجح‌تر است.

این در حالی است که عرضه موفق خودروی کارا در بورس کالا و کاهش حدود ۵۰ میلیون تومانی قیمت در بازار آزاد نشان داد می‌توان با استفاده از شفافیت، هم رانت سودجویان و دلالان را حذف و هم بازار را متعادل کرد.

این یک فاجعه تمام عیار است که به طرزی آشکار مقدمات سرقت از جیب سرمایه‌گذاران و میلیون‌ها سهامدار صنعت خودرو به نفع دلالان را فراهم می‌کند.

به واقع باید پرسید چه کسانی پشت این تصمیمات هستند؟ وزارت صمت که باید در سمت سرمایه‌گذار و صنعتگر باشد چرا در نقطه مقابل آن‌هاست؛ چه کسی باید از حق و حقوق سرمایه‌گذار در این مملکت دفاع نماید؟

اصلا اگر می خواستید کسر بودجه را هم جبران کنید می‌توانستید بخشی از مابه التفاوت قیمت کارخانه و قیمت بورس را از خودروساز بگیرید و صرف توسعه حمل و نقل عمومی یا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مترو یا تکسی می‌کردید. شما به خودتان هم رحم ندارید؟

ما سهامداران می‌خواهیم برای یک بار مافیای صنعت خودرو معرفی شوند، مثل اسامی بدهکاران بانکی مردم بدانند دست چه کسانی در جیب آن‌هاست."
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۳
یادمه حدود 20 سال پیش منوچهر منطقی چنان با غرور از خودروسازی ایران میگفت که انگار قرار بود جای مرسدس بنز را بگیریم. هنوز منطقی تو خودروسازی فعاله طوری که افتخار نمیده عنوانش را زیر نامه بنویسه چون منوچهر به تنهایی برند خودروسازی شده
این هم یک بازی بی فایده مثل سیستم یکپارچه قرعه کشی بود، مثلا عرضه خودرو در بورس چه فایده داشت ؟ یک عده واسطه جدید ایجاد میشد بهتر که حذف شد
دارم لحظه شماری میکنم آخرین کارای مهاجرتم اوکی شه
وصیت کردم حتی جنازمم بر نگردونن به این خاک سراسر مصیبت
فرمانده محسن اقتصاددان بزرگ کجاست چرا جلو مافیارانمی گیرد؟
خوشم نمیاد از وزرای سفارشی
وزیر صمت که ماهیت اش برای همه سرمایه گذاران روشن بوده الان کاملا مشخصه که دست تو دست مافیاست. نهادهای حاکم چکار می کنند
وقتی میخوای با 6 کلاس مملکت را اداره کنی و نمیشه!!
دیگه کسی به بورس اعتماد نداره چه بورس کالا یا غیر آن
دیگه گندش در اوردن!...
احسنت بر اینهمه پاکدستی از صدر تا ذیل
به نام خدا
بابا مگر بچه هستید منطقی خودشون قبلا مدیرعامل ایران خودرو بوده حالا شده معاون وزیر صمت فکر می کنید اون به فکر مردمه میگه فساد دیدید سوت بزنید کل ایران فریاد می زنند از فساد خودرو سازان دیالوگی در فیلم تاراج است که وقتی زینال بندری پسرش معتاد میشه میگه اون کسی رو که تو عملی کرده رمی کشم زنش میگه دنبال کی هستی دنبال چی هستی خودت
:))) بیشتر شبیه جوک بود. مشخه چه کسایین. مشخصه چطوری امروز اینکارو کردن. مشخصه کارشون اخلال تو اقتصاده. بعد کسی نمی گیرتشون تازه برنامه از پیش تعیین شده رو هم می تون دیقه ۹۰ تغییر بدن. اگه یکی تو ماشینش سگ داشته باشه سریع میگیرن و پروندش به راه می افته. ولی وقتی پای این چیزا در میون میاد کلا رسیدگی یه ۷ ۸ نسلی طول میکشه
وای وای وای... به شما چه، میخوایم بخوریم و بدزدیم.
ادا در میارین این کار شفافیت نیست. به خدا گندش در امده فقط حکایت همون سر تو برف کردن کبکه. اکثرا مردم میدونن مافیا کیه. حالا گیریم اسمشون رو بگین تا همه بدونند که چی بشه. یاد همون زندونی گردن کلفتی میوفتم که همه هم میشناسنش اما همه ساکتن. چرا چون اب از سرش گذشته اصلا خیالی نیست براش.
اين بچه وزير و دولت ضعيف حريف خودرو سازان نميشن ،
پبروزی بزرگ مافیا خودروبه خودزوسازان و حمایت کننده گان مبارک باد
تقصیر اونا نیست. اونا به بهترین راه درامدشون چسبیده اند. تقصیر اون ادمای احمقه که بازم میرن توصف خرید و پول میدن!!!
هیچ کار اساسی در این مملکت به نفع عامه مردم نشد نخواهد شد یدونه نام ببرید ؟ اینهمه مردم میگفتن دلال خودشونن و دارو دستشون درست است
یه سوال الان مدیران خودرو بخاطر عرضه زیاد کارخانه و بازار یکی است چرا خودرویی مثل دیگنیتی و فیدلیتی که ckd میاد بیشتر تولید نمیشه که مثل اون شه شما که سه برابر قیمت جهانی نیفروشین این بازیها چیه
همه چیز تو این مملکت یک مافیا داره. توی بازار میوه وتره بار شهریار چه مافیایی هست که باید سرمایه گذار سال 97 آن را تکمیل می کرد ولی تا حالا بلا تکلیف است وزور کسی بهش نمی رسه
اگه قدرت نداشت که اسمش مافیا نبود
سید محرومان برس به داد محرومان اگه راست میگی
ممنون از جناب رئیس جمهور محترم، اینم از شما و قول هایتان،،،،،، بیچاره روحانی و احمدی نژاد،،،،، من به شخصه از دو رئیس دو دولت قبلی عذرخواهی میکنم، چون خیلی تهمت ها به اونا زدیم،،،، اون بنده خدا ها حق داشتن مثل اینکه،،، چون چاره ایی جز دست کردن توی جیب سهامداران وجود نداشته ،،،، واقعا حلال کنن اون دونفر،،،، سعی میکنم بعد از این همه خوش خیالی و اعتماد، بقیه عمرم حتما و حتما دیگه اعتماد نکنم،،، چون امثال ما نابود شدیم و رفت،،، چاره ایی جز واگذاری بخدا
منبع کامنت:
https://www.yjc.news/fa/news/8155579

گویا هر چقدر منتقدان و صاحب نظران اعلام هشدار و خطر میدهند از وجود فساد در نهادهای آموزشی (مدارس و دانشگاهها و مراکز مهارت آموزی بویژه خصوصی و غیر دولتی) کسی از مسئولان کشوری و امنیتی توجه لازم را نمیکند!
فساد عظیم و تراژیک، که منجر به نفوذ عوامل مستعد فساد و خیانت در نهادهای کشوری شده با دو بلای خانمانسوز مدرکگرایی و مدرکفروشی، اجش در بحران کرونا شاهد بود در آزمونهای آنلاین عملا شغل کاذب حرام تست زنی باب شده، مراکز آموزشی با ظاهر قانونی (اما صوری و تقلب و جلسات نمایشی و آموزش دروغین مجازی و آنلاین) دارند نسلهای آینده کمسواد یا تقریبا بیسواد تحویل میدهند، افرادی که بر اثر ترویح کدرکگرایی توسط مافیای فساد ضد علمی، عملا افراد شاغل و جویای کار - حتی میانسال- مجبور میکننند به دنبال به خریدن مدرک دیپلم یا مهارتی یا دانشگاهی، در شغل خود باقی بمانند و یا راتقای شغلی و استخدام شوند!
حالا بجای اینکه بساط فساد آموزشی آزمون های الکترونکی آنلاین وامتیاز برگزاری آزمون و دادن نمره از مدارس و مراکز مهارت آموزی (نمونه فاجعه بارش در مراکز تحت مجوز وزرات ارشاد است)، میخواهند کنکور را آنلاین کنند و کار سطح آموزشی همین اندک مراکز دولتی که به ضرب نمره حضوری جدی، دانش آموز و دانشجوها را مجبور به خواندن و مطالعه و دانش فراگیری میکنند را نابود کنند! متاسافنه اثبات شده به جز اقلیتی، عموما بخاطر پارتی بازی و عدم وجود عدالت استخدامی و انگیزه نخبگی، فروپاشی اخلاقیات و ایمان و بخصوص حلال و حرام، تبدیل به نسلی تنبل و متقلب و مستعد فساد و خیانت کنند.
جلوی این مافیای ضد علمی کشور بگیرید و تمامی راههای این فساد خانمانسوز که چند نمونه اش گفته شد زودتر بگیرید.
در حالی عامه مردم از فساد اقتصادی دائما شکوه میکنند، اما تقریبا هیچ حساسیتی به فساد آموزشی ندارند! در حالی است تمام مفاسد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و حتی معضلات خارجی مثل تحریمها و... همگی بر میگردد به نفود افراد نالایق و فاسد و خائن در نهادهای کشوری، این افراد قطعا بیسواد و کمسواد هستند در مقامهایی که حقشان نیست منصب گرفتند و امروز کشور به انواع فلاکت اقتصادی و سیاسی و مشکلات تحریم گرفتار کرده اند! سکوت امروز مردم در برابر ادامه فساد اموزشی و تعمیقش با برنامه های فسادزایی مانند الکترونکی کردن و آزمون آنلاین، قطعا سالهای بعد فجایع بدتری کشور فرو برده و کشور زا به ویرانه ای از جهل و ظلم تبدیل میکند.
از وزیر بیسواد غیراز این انتظار دیگری نمی توان داشت در ثانی اگر غیر از این بود باید شک می کردی.
من در اینترنت تحقیق کردم در هیچ کجای جهان با لاتاری و قماربازی خودرو نمیفروشند جز در ایران
چی بگیم که لایقشون باشه و قابل انتشار؟
مافیاهای قدرتمند ایتالیایی در برابر مافیاهای متعدد و رنگارنگ کاسبان تحریم

و اقازاده های دزد شان ، لُنگ انداخته و در بیابانها

با پای برهنه و در حالیکه موهای سر خودشان را میکندند در تعجب و تعظیم

و حیران و وِیلان شده اند !!!!!!!
شما فکر کردین اینا از ریالی از سود هنگفت فروش این فرغونهای از رده خارج بی کیفیت میگذرن؟
برادر من اینکه سوال ندارد همه مسایل مشخص است
مافیای خونخوار گران فروش
عملکردکدام بخش این دولت باتدبیر هست که این یکی بی تدبیری کرده جناب رئیس جمهور هنوز متناسب با حال واحوال قوه قضائیه حکمرانی میکنند
دقیقا یه تعداد آدم بیسواد دولت رو در دست گرفتن که هیچ چیزی از اقتصاد و حکومتداری نمیدونن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی