بازدید 15569
۷
بسته ویدیویی «تابناک»

سفر آخرین شاه قاجار به انگلیس / آخرین حرف‌های هویدا در زندان: بی‌خبرم! / آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری / شهروندان آمریکا نخستین قربانی اولین بمب هسته‌ای! / موبایل‌تان گم شود یا استخوان دست‌تان بشکند؟!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹ 02 June 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


سفر آخرین شاه قاجار به انگلیس

احمد شاه، آخرین پادشاه قاجار در ۱۹۱۹ میلادی سفری به بریتانیا داشت و با کشتی سلطنتی الکسندریا به بندر دور رسید و مورد استقبال پرنس آلبرت و جنرال هورن قرار می‌گیرد. او از برخی صنایع از جمله صنایع نوظهور هوایی بازدید کرد. ویدیوی صامت این سفر را در «تابناک» با یک نوای کلاسیک ایرانی در «تابناک» بشنوید.

 


آخرین حرف‌های هویدا در زندان: بی‌خبرم!

امیر عباس هویدا که طولانی ترین دوران نخست وزیری را در دوران پهلوی داشت، در واپسین ماه های رژیم پهلوی به زندان افکنده شد تا خشم مردم انقلابی فرونشیند. با سقوط رژیم پهلوی، هویدا در زندان به دست انقلابیون افتاد. این آخرین گفت و گوی هویدا پیش از دادگاه و اعدام بود. هویدا به کل از شکنجه های رژیم پهلوی ابراز بی اطلاعی می کند! این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می بینید.

 


شهروندان آمریکا نخستین قربانی اولین بمب هسته‌ای!

آمریکا برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم اقدام به تولید بمب هسته‌ای کرد که اولین آزمایش آن در صحرای نیومکزیکو در شانزدهم جولای ۱۹۴۵ انجام شد. تاثیر این انفجار بر ساکنین این منطقه چنان شگرف بود که تعداد زیادی از آن‌ها در سالیان بعد با سرطان‌های مختلف از دنیا رفتند و قربانی سلطه یابی هسته‌ای دولت خود شدند؛ دولتی که شهروندان خود را قربانی مسابقه تسلیحاتی نمود و تا به امروز تلاش کرده است این ماجرا به فراموشی سپرده شود.

 


آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری

یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های روانشناسی در مورد فرمانبرداری توسط یکی از روانشناس‌های دانشگاه ییل به نام استنلی میلگریم انجام شد. تمرکز آزمایش میلگریم روی تضاد بین فرمانبرداری و وجدان شخصی بود. اینکه آیا وجدان شخصی مردم در اطاعت آن‌ها از یک مرجع قانونی و مجاز تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ میلگریم توجیهات متهمین دادگاه جنایات جنگی نورنبرگ را که محکوم به نسل‌کشی بودند، مطالعه کرد. در این دادگاه اغلب متهمین با این توجیه که دستور، دستور است، و آن‌ها صرفا از دستور فرماندهان خود فرمانبرداری کرده‌اند، تلاش نمودند مسئولیت اقدامات خود را به دوش مقامات بالاتر از خود بیندازند. این اقدام باعث شد که این نوع دفاع به دفاع نورنبرگ معروف شود. سوالی که برای میلگریم پیش آمد، این بود که آیا نازی‌ها صرفا از دستور اطاعت می‌کردند و هر شخص دیگری نیز در موقعیت آن‌ها همان کار را تکرار می‌کرد؟ میلگریم پس از آزمایش عملی خود ثابت کرد که اکثر انسان‌ها از مقامات مجاز بالاتر از خود اطاعت می‌کنند؛ حتی اگر معنی آن کشتن یک انسان بی‌گناه باشد و نمی‌توان روی اخلاقیات و وجدان فردی اشخاص به عنوان یک مانع حساب کرد. تصاویری از آزمایش واقعی که نشان می‌دهد افراد در برابر دستورها چه واکنشی نشان می‌دهند در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


موبایل‌تان گم شود یا استخوان دست‌تان بشکند؟!

نوموفوبیا ترس از دست دادن گوشی همراه نامیده می شود. در زمانه ای که ارتباطات اجتماعی در گوشی همراه دنبال می شود و افراد بخصوص جوان‌ترها وابستگی بیشتری به آن پیدا کرده اند، آیا از دست دادن گوشی همراه می تواند آنقدر ناگوار باشد تا فردی ترجیح دهد دستش بشکند، ولی گوشی همراهش را از دست ندهد؟ در این ویدیو با این پدیده رفتاری و تحقیقی که روی آن انجام شده است، آشنا شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۷
مرد شريفى بود
تا اخر عمرش سوار پيكان شد
بنابر گزارشات آندوره روزنامه های فرانسوی، انگلیس از احمد شاه خواسته که قرارداد 1919 را امضا کند و تهدید کرده که در غیر اینصورت سلسله قاجار به پایان خواهد رسید. احمد شاه این جمله تاریخی را گفته: ترجیح میدهم بروم در سویس کلم بفروشم تا پادشاه یک مملکت بتاراج رفته باشم. و اینگونه بود که انگلیس احمدشاه را برداشت رضاخان را بجایش گذاشت بهش قدرت داد و تمامی دستاوردهای 50 ساله مشروطه را به باد داد.
دیگه این به همه ثابت شده که شاه می خواست همه کاسه کوزه ها را بر سر هویدا بشکنه و هویدا قربانی بود برای شاه!!! اما از این نکته ساده غافل بود که با این کار اعتبار خودش را حتی در بین نظامیان و طرفداران خوش از بین میبره!!!!
خداوند رحمت کنه جناب هویدا را.
روحش شاد
سوالی که در ذهنم سالها مانده اینکه چرا هویدا ماند و اعدام شد.... ولی خاوری ها می روند و با حاصل دسترنج ملتی سرخوش به زندگی ادامه می دهند...
پادشاهان قاجار راس خائنین به این کشور هستند و تمام انهایی که در آن دوران از این خاندان حمایت میکردند(از هرقشری که بودند) و اکنون هم اندکی هستند همگی خائن به این مردم و کشو بودند و هستند.مردم ایران هرگز تنفرشان نسبت به آنها کم نخواهد شد..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار