بازدید 5164

خاندوزی: اجازه افزایش قیمت‌های بی ضابطه را نمی‌دهیم

وزیر امور اقتصاد و دارایی یکی از عوامل مهم تورم در کشور را افزایش قیمت‌های جهانی عنوان کرد و گفت: با این وجود نرخ تورم کشورمان در ماه گذشته نسبت به نرخ تورم در کشورهای دیگر پایین‌تر بوده است.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳ 01 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، سید احسان خاندوزی با بیان اینکه آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که ما در ماه گذشته نسبت به فروردین و اسفند ماه شاهد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در کشور بودیم گفت: دو دسته عوامل مؤثر خارجی و داخلی وجود دارد که به جهت دقت نکردن به این دو دسته عوامل گاهی مواقع در فضای عمومی مطرح می‌شود که این افزایش‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی چند قلم کالای محدود و مشتقات آنهاست در حالی که واقعیت این نیست و سهم کمی از تورم به حذف ارز ترجیحی کالاهای وارداتی برمی گردد.

وی افزود: سهم بسیار مهم تری به این برمی گردد که در داخل کشور عواملی داشتیم که به صورت طبیعی در ابتدای سال موجب افزایش هزینه تمام شده تولید و محصولات در کشور شده است.

وزیر اقتصاد گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش دستمزد کارگران و افزایش قیمت انرژی و آب در برخی از بخش‌ها موجب شده است که افزایش قیمت تمام شده کالاها محسوس باشد.

وی به عوامل خارجی موثر در تورم اشاره کرد و افزود: یک دسته از عوامل خارجی هم داشتیم که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا موجب شده است که ماه گذشته یعنی ماه آوریل ماه بسیار ویژه‌ای باشد؛ به طوریکه در یک ماه افزایش قیمت کالاها در کشور روسیه ۱۷ درصد در برزیل ۱۲ درصد، در هلند ۹/۶، در انگلستان ۹ درصد، امریکا ۸ درصد، آلمان ۷/۴ درصد و ایتالیا بالای ۶ درصد بوده است که البته میزان افزایش تورم در ماه گذشته در اقتصاد ایران کمتر از این کشورهاست.

خاندوزی با بیان اینکه افزایش عمومی قیمت‌ها و کالاها را همه دنیا تجربه کرده است افزود: مثلاً ترکیه در طول یک سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش شاخص تورمی را تجربه کرده است و ما در داخل کشور به دلیل اینکه با مسأله کمبود مواجه نیستیم کالاهای اساسی تأمین شده است در حالیکه در بسیاری از کشورها جیره بندی شده است و فقط تعداد کمی از کالاهای اساسی را مردم می‌توانند در سوئد، انگلستان و کشورهای دیگر خریداری کنند، اما در ایران در زمینه تأمین کالاهای اساسی طبق گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی مشکلی نداریم.

وی اضافه کرد: قیمت کالاهای اساسی از جمله ذرت، جو و گندم در دنیا حتی روزانه در حال تغییر است و همه کشورها بعد از جنگ اوکراین در حال رقابت در خرید این دسته از کالاها هستند؛ پس این نوسان در قیمت‌ها به دلیل عوامل خارجی و همچنین عوامل داخلی از جمله افزایش دستمزدها، نهاده‌های داخلی، انرژی و ... بوده است که همه این‌ها نشان می‌دهد در محصولی که نصف مواد اولیه آن وارداتی باشد با افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، نصف قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و در داخل کشور که در اوایل سال‌های مختلف همیشه افزایش قیمت داشتیم امسال هم رخ داد.

وزیر اقتصاد گفت: بنای دولت در ستاد اقتصادی این است که حتماً از طریق اعلام قیمت‌های کاملاً کارشناسی و منطقی و عدم اجازه به افزایش قیمت‌های بی ضابطه و افسار گسیخته، شاهد این باشیم که سیاست‌های کنترل قیمت‌ها در تیر و مرداد به شکل مؤثرتری اجرا شود.

وی به عوامل بلند مدت تورم و افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: مسأله کسری بودجه دولت‌ها و متکی بودن به بانک مرکزی موجب تورم می‌شد و همچنین بی انضباطی شدید شبکه بانکی در گذشته، مؤثر در افزایش قیمت دارایی‌ها در کشور بوده است.

خاندوزی خاطرنشان کرد: امیدواریم این عوامل کوتاه مدت آن مقدار که قابل مدیریت است و جزو عوامل خارجی و وارداتی نیست کنترل شود و در ماه‌های آینده با نرخ افزایش قیمت کمتری نسبت به قیمت گذشته رو به رو باشیم و هدفگذاری‌های بانک مرکزی برای کنترل تورم امسال محقق شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۴۵
این افزایش قیمت ها نیست؛ کاهش ارزش ریال است... عمرا بفهمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
قرار بود کلا 4 تا کالا افزایش قیمت داشته باشه . الان شما 4 کالا بگو افزایش قیمت نداشته در این مدت جایزه داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
سکوت شما آقای خان بهترین ابزار کنترل بازار است
بیچاره حسن اقاکه میگفت عوامل خارجی شماها میگفتین بی کفایتی مسیولین
برو بابا حرف نزنید خیلی سنگین تر و بهتره
با ضابطه اش کمر شکن شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
منظورش رابطه است نه ضابطه
یعنی تا الان که افزایش قیمت ها روزانه بوده است، اجازه آن را شما داده بودید؟؟؟
حیف که حرف بی ماخذ و بیهوده، مالیات ندارد وگرنه ایشان با مالیات اخذ شده از سخنان خود میتوانست کسری بودجه را جبران کند
خدا به داد ما برسه دوباره دولت میخواهد جلوی افزایش قیمتهای به ضابطه رو بگیره !
دیگه اینقدر چرت و پرت و تحلیل مندرآوردی شنیدیم حالمون داره بد می شه
آره خب ، خودتون با ظابطه فرت و فرت همه چیز رو گرون می کنین !
در نتیجه افزایش قیمت داریم، مثل سالهای قبا، ماههای قبل، هفته ها و حتی روزهای قبل اما ضابطه مند.
مهم ضایطه است از دیدگاه دوستان و گرنه کاری به افزایش سرسام آور اقلام زنده ماندن ندارند.
یکی لطفا اینو از خواب و رویا بیدار کنه. چشم باز خوابه ایشون.
نه بابا؟ دبه ماست سون 85 تومن. حالا ببینیم تو چکاره ای؟
با یک مصاحبه رئیس اتحادیه، 2 روز است رشد هماهنگ قیمت های لوازم خانگی در سرارسر کشور آغاز شده . نمی توانی اجازه ندهی
شما اجازه خودت هم دست خودت نیست
هم چیزی بالا رفت شنما خودتان را زیاد خسته نکنید اون ده درصد حقوق را که زیاد کردید رو کجا خرج کنم أقای وزیر
آفرین آفرین
قبلیا هم چنین اجازه ای نمیدادن
چرا فکر کردی از شما اجازه میگیرن؟
این چه توهمیه که مسئولین مملکت ما دارن که فکر میکنند برای همه چیز باید اجازه صادر کنند؟
اجازه افزایش قیمت های بی ضابطه را نمی دهید!!!!! با ضابطه چقدر است؟ چند برابر با ضابطه است؟ یرای مردم 25 درصد با ضابطه است برای دولت 400 درصد و بیشتر!!!
پس یعنی این افزایش قیمت لحظه ای تمام اقلام خوراکی و مصرفی و لوازم خانگی و صنعتی با اجازه مسئولین انجام میشه و دارای مجوز دولت آقای رئیس هستش که قرار بود مملکت را ظرف کوتاهترین مدت تبدیل به گل و گلاب کنه؟
چهل ساله از این شعارها میدید و مردم عادی رو به خاک سیاه نشوندید و خودتون به عرش رفتید و ثروتهای افسانه ای بدست آوردید.
در اصل خودتون باعث تورم و گرونی هستید و ذینفعش هم خودتونید.
منظورتون از افزایش بی ضابطه چیست؟
افزایش با ضابطه هم باشه ده برابر تورم دنیاست. با این حرفها ژست دلسوزها رو نگیرید.
هر روز با تورم مردم رو فقیرتر میکنید.
شما رو نمیدونم با این ثروتها کجا دارید میرید یا قراره برین ولی .....
ما که از گرسنگی و بیماری و بی پولی داریم میریم به بهشت وعده داده شده.
بای بای
آقای خاندوزی همه چیز را ۲ و ۳ برابر کردی !!! جلوی خودت را بگیر .
چرا انقدر با روان و شعور مردم بازی میکنید . خودتان چند برابر میکنید
ممنون جناب وزیر
خدا را شکر که اجازه نمی‌دهید
اجازه بدهید چه می‌شود

اتفاقا ما هم اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهیم

ولی قیمت‌ها به اجازه ما که هیچ به اجازه وزیر هم توجهی ندارند راه صعودی خودشان را می‌روند
بی ضابطه فقط قیمت روغن که 4 برابر شد
سلام ایشان یا اقتصاد نمی دانند یا از اوضاع بازار کاملا بی اطلاع هستند. قیمت همه خدمات مانند خودرو و تعمییرات و اموزش و ... و همه کالاها در بازار بشدت عمدتا بالا 30 تا 50 درصد طی همین امسال رشد داشته است. راه حل ان حرف زیاد زدن نیست باید از مکانیز عرضه فراوان در مقابل تقاضای زیاد استفاده کنند باید از مکانیزم مدیریت هزینه های دولتی و کنترل ان و افزایش عرضه ارز در بازار برای تقویت پول ملی استفاده کنند باید از مکانیز ایجاد هزاران فرصت سرمایه گذاری فوری برای مدیریت نقدینگی استفاده کند باید از مکانیزم توسعه بازار داخلی و خارجی برای توسعه درامد ناشی از درامد ناخالص ملی استفاده کند. باید از مکانیز کاهش بهره بانکی برای مهار تورم استفاده کند. باید از مکانیزم مدیریت هزینه های و درامد اقتصادی صنعت رها شدن بیمه برای کنترل ارزش سرمایه و تولید درامد ملی استفاده کند. اینقدر حرفهای مفت غیر کارشناسی نزنند یا کنار بروند تا متخصصین مربوطه بیاید مشکل را حل کنند
خاندوزی: اجازه افزایش قیمت های بی ضابطه را نمی دهیم!در رایطه با فرمایشات ایشان دو نکته قابل ذکر است، اول اینکه اصلی ترین عامل افزایش قیمت ها، قیمت کالاها و خدمات دولتی است که بی وقفه و بی ضابطه یصورت روزانه در حال افزایش است، دوم اینکه قیمت کالاها و خدمات غیر دولتی برای افزایش، منتظر اجازه ایشان نمی مانند، چون تابعی از قیمت کالاها و خدمات دولتی هستند!
یعنی تمام افزایش ها تا الان با ضابطه بوده ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
منظور این بنده خدا به اصطلاح وزیر اینه که " قیمتهای باید با ضابطه و قانونمند بره بالا " . خواهشن کسی بی ضابطه نبره .
اما افزایش قیمت ها با ضابظه هر چقدر که خواستیم
برو بابا
کی ازشما اجازه می گیره بقالی ها یا سوپرمارکت ها یافروشگاه ی زنجیره ای ....همه اجناس وگران کردند شما خودتون مجوز گران فروشی رودادید اجناسی که قبلا تولید شده ونرخ مصرف کننده قبلا خورده چرا شما باید بگید باقیمت جدیدبفروش برسه سود آن توجیب کی میره
سلام پس اينهمه افزايش قيمتها ازكجا آمده،ميشه لطفآ منظورتون را ساده تر و بطوري كه من بي سواد متوجعه بشم بيان كنيد.وزيز محترم جناب آقاي خااندوزي،ميشه لطف كنيد كلآ يك بار براي هميشه كل يارانه ها را برداريد مردم تكليف خودشون را بدونند .ودولت محترم از راه هاي ديگر به افراد نيازمند رسيدگي كنند .و ديگه سر ملت منت نذارن .
آقا اجازه ؟؟!!
لب مطلب: افزایش کمتر از 100 درصد قابل نیست و به درخواست های کمتر از این ترتیب اثر داده نخواهد شد! ظاهراً چند کشور اروپایی برای مشاوره درخصوص امور اقتصادی با ایشان تماس گرفته اند و درخواست ارائه تجربیات موفق وی را داشته اند!!
چیزی بارش نکنم فکر کنم سنگین ترم
تازه اجازه ندادن وضع اینه... اگر اجازه بدن چی میشه؟؟؟
کافیه فقط دستور بدین همه چی درست میشه.خخخخخخخخخخخخخخخخ
از یکی از روسای جمهوری اسبق ایران ( یادشان بخیر) در یک مصاحبه پرسیده بودند که قیمت گوشت یه 900 تومان رسیده چرا جلوی افزایش بیشتر قیمت را نمیگیرید و در جواب گفته بودند که این مسئله را میدانیم ولی اجازه افزایش بیشتر از 900 تومان را نمیدهیم حالا ملاحظه بفرمائید جناب خاندوزی هم همین حرف را میزنند که 40 سال است مسئولین تکرار میکنند وزرای محترم از چند روز قبل بطور زنجیره ای مجوز افزایش قیمت شوینده و بهداشتی و بعد روغن موتور و بعد کنسر وجات و و .....لاستیک خودرو و ... را صادر نموده اند و بعد وزرای محترم دیگر میگویند فقط باید 4 قلم کالای اساسی گران شود و هیچ کالای دیگری گران نمیشود حالا اقای خاندوزی مثل اینکه در خواب تشریف دارند
میشود بفرمایید شما چه کاره اقتصاد کشور هستید وچقدر قدرت اقتصادی دارید. تورم امسال ار دقیقا دستگاههای دولتی با افزایش قیمت خدمات خود افزایش دادند مثل هزینه پستی که 60 درصد افزایش یافته است . دولت حتی قادر به کنترل گرانی در خدمات دولتی نیست چطور می خواهد در بازار غیر دولتی نقش مثت داشته باشد.
آنوقت ارقامی که الان و همین امروز مثلا روغن موتور 25 درصد گران شد در حالیکه از دو سال پیش ارز نیمایی به آن تعلق میگرفت بی ضابطه نیست؟
از این وزیر توقع بیشتری نمیشه داشت
البته بقیه وزرا هم دست کمی از این ندارند
خسته نباشید
آقای وزیر لطف کنید بفرمایید ضابطه افزایش قیمت کالاها ئخدمات چیست .روغن جامد پنج کیلویی ورامین که قبل از عید 90 هزارتومان بود شده 410هزار تومان آیا این طبق ضابظه است ممنون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار