بازدید 12174
وزیر اقتصاد مطرح کرد

تمام هم و غم خود را متوجه ارز نکنیم؛ سیاست‌های پولی و بانکی را دریابید

خاندوزی گفت: این توازن در مقوله پول و ارز این طور است که با توجه به لنگر ارز، تمام هم و غم خود را متوجه ارز نمی‌کنیم، بلکه به سیاست‌های پولی و بانکی هم توجه می‌کنیم. در مقوله پول و بانک هم لازم است به معیار‌های معطوف به ثبات توجه نکنیم و تمام توجه بر کل‌های پولی باشد.
کد خبر: ۱۱۲۱۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ 31 May 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، سید احسان خاندوزی در همایش سیاست‌های پولی و بانکی گفت: برای کارشناسان و صاحب نظران بارها به اثبات رسیده که رفتارهای نرخ ارز اثر فوری و کوتاه مدت قوی بر اقتصاد ایران دارند که خود محصول ساختار نفتی و جا افتاده اقتصاد ایران است و عملاً  باعث شده که نرخ ارز، نقش مرجع را برای مردم و فعالان اقتصادی بازی کند.

وزیر اقتصاد افزود: در مقام مقایسه، اثرگذاری مقوله پول بر اقتصاد ما یک اثرگذاری بلند مدت و البته عمیق است. آنچه دورنمای اقتصاد ما را در بخش حقیقی و تورم شکل می دهد، رفتار نظام پولی از حیث کمیت و کیفیت مقادیر پولی است. 
 
خاندوزی با اشاره به اینکه کمیت بالاتر مقادیر پولی، به ویژه زمانی که رشد پول کیفیت مناسبی نداشته، زمینه ساز تورم و محرومیت بخش واقعی اقتصاد از تأمين مالی شده است، افزود: برعکس، هر زمانی که کمیت رشد پول و نقدینگی مطلوب بوده و به اهداف اصابت کرده، سطح بلندمدت تورم را کاهش می دهد.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اظهاراتش به معنای آن نیست که نباید به تورم موجود و کاهش قدرت خرید در کوتاه مدت توجه داشت، تصریح کرد: اعتقاد دارم توجه به این موضوع بسیار جدی است، به ویژه اینکه نقش نوسانات نرخ ارز بر تورم انکارنشدنی است. 
 
وزیر اقتصاد افزود: علاوه بر دوگانه ای که درباره عمق و افق سیاست های ارزی و پولی وجود دارد، با دوگانه دیگری نیز مواجه هستیم و آن دوگانه ثبات و توسعه است.
 
خاندوزی در تبیین بیشتر اين موضوع نیز گفت: منظور این دوگانه، به دغدغه های ثبات در اقتصاد مربوط است که باید تلاش کنیم اقتصاد کشور ما پیش بینی پذیر باشد و داده های متغیر به حداقل برسد. 
 
وی افزود: دغدغه هایی که از جهت تمرکز بر کسری بودجه و کنترل مقادیر پولی و استقلال بانک مرکزی وجود دارد، همگی حاکی از پر رنگ تر بودن ملاحظات تثبیتی در مقایسه با ملاحظات توسعه ای است. اگر تمام دغدغه ما از این جنس باشد که بازار خود بهترین مسیریاب است و دولت نیز مداخله و نفوذ خود را کاهش دهد و جاده صاف کن باشد، به نظر می‌رسد که این رویکرد غلط نیست بلکه ناقص است و بخش زیادی از واقعیت را روایت می کند اما نه همه آن را.
 
وزیر اقتصاد در ادامه و در تبیین اهمیت نگاه توسعه ای در اقتصاد نیز گفت: ملاحظات بخش توسعه یک سطح بالاتر و تعیین کننده تر در سیاست گذاری است و ما غفلت یا کمرنگی این ملاحظات را هم می بینیم. نوعی خوش خیالی است که فکر کنیم اگر ثبات فراهم شود و تورم مسیرش قابل مدیریت باشد، کافی است تا اقتصاد وارد مسیر رشد بهینه شود؛ مثلاً بسیاری از کلان پروژه های اقتصادی در حوزه هایی که می توانند تولید، صادرات و اشتغال را متأثر کنند، مانند شهرسازی و ریلی، اینها بدون عاملیت فعالانه سیاست گذار و به صرف برقراری ثبات و حداقل شدن نقش دولت شروع به کار نمی کنند.
 
خاندوزی بزرگ مقیاس شدن تولید را از دیگر لازمه های حرکت در این مسیر دانست و افزود: علاوه بر آن نیاز به سیاست های مشوقانه هم وجود دارد و به نظر می رسد، مسیر صحیح در اقتصاد ایران این است که همزمان، توازنی بین این دو ملاحظه برقرار کنیم.
 
خاندوزی در توضیح بیشتر این مقوله گفت: این توازن در مقوله پول و ارز این طور است که با توجه به لنگر ارز، تمام هم و غم خود را متوجه ارز نمی کنیم، بلکه به سیاست های پولی و بانکی هم توجه می کنیم. در مقوله پول و بانک هم لازم است به معیارهای معطوف به ثبات توجه نکنیم و تمام توجه بر کل های پولی باشد، به ویژه با تأکیداتی که بعد از بحران ۲۰۰۸ مطرح شده است، نباید از این منظر غفلت کنیم و جزو دوم این مقوله حتماً باید مد نظر سیاست گذار قرار بگیرد.
 
وزیر اقتصاد افزود: در بخش ارزی حتی مهار لنگر ارزی هم تا حد زیادی محصول و معلول نقشه تجاری در بخش واقعی اقتصاد کشور است و در این زمينه نیز آنچه در بخش واقعی اقتصاد رخ می دهد، اثرات خود را در سیاست های ارزی نمایان می کند. 
 
وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه، حتی مهار تقاضای سوداگرایانه ارزی هم نیازمند توجه به این موضوع است، افزود: شکاف ترازنامه بانک ها به نگاه سلبی و ثبات در اقتصاد نزدیک است و همزمان هدایت بخشی از اعتبارات به سمت اهداف توسعه صادرات و صنعتی گرا به رویکرد توسعه ای و ایجابی. وزیر اقتصاد افزود: برای این همزمانی باید دو چشم برای دیدن داشته باشیم و دو دست برای اقدام کردن! 
 
وی گفت: ما از منظر سیاست گذاری ارزی و پولی باید بر مبنای دو چشم بینای پیامبر عمل کنیم و همزمان افق کوتاه و بلندمدت و ملاحظات ثبات و کنترل تورم را نیز با ملاحظات توسعه اقتصاد با بخش واقعی اقتصاد با هم ببینیم. توجه همزمان به معنای هم افزایی و اثر متقابل با یکدیگر است و هم افزایی مثبت، اثر متقابلی است که روی هم می گذارند. وزیر اقتصاد در توضیح این موضوع افزود: وقتی تورم را کنترل می کنیم بر رشد اقتصاد تاثیر مثبت می گذارد.
 
وی با بیان اینکه برخی مطالعات می گویند تورم ملایم و کم نوسان نمی تواند به توسعه آسیب جدی بزند، گفت: ما در ایران متأسفانه نه شاهد تورم ملایم و نه کم نوسان هستیم، زیرا هم سطح تورم در اقتصاد ما بالاست و هم نوسانات آن خارج از قاعده است و اگر به سطح ملایم تورم برسیم، چه بسا آسیبی هم متوجه رشد اقتصادی کشور نباشد.
 
خاندوزی اظهار داشت: در اوایل دهه ۹۰ توسط سیاست گذاران اقتصادی دچار این خطا شدیم که گویا با یکسویه نگری برای کنترل تورم می توانیم سایر مؤلفه ها را هم کنترل کنیم ولی تجربه اقتصاد ایران نشان داد که این طور نیست. شاخص های تثبیتی و به طور مشخص نرخ تورم زمانی بدتر می شود که شاخص های توسعه ای ما رو به تنزل می رود و برعکس می بینیم که پایین ترین نرخ تورم زمانی رخ می دهد که رشد اقتصادی هم بالاست.
 
وی تاکید کرد: هر رویکردی که ثبات را فدای توسعه یا توسعه را فدای ثبات کند و هریک از دو بال را واگذارد، حتی در تحقق همان بال باقی مانده هم با ناکامی مواجه خواهد شد.
 
وزیر اقتصاد با اشاره به در پیش بودن مجامع بانک ها گفت: باید مانع از شناسایی سودهای موهوم و ترازنامه غیر واقعی یا شکننده در بانک ها با استفاده از سیاست های سلبی و ایجابی شویم. علاج این موضوع نیز باید در دستور کار جدی دولت و بانک مرکزی باشد؛ هر بانکی از فعالیت های تولیدی بیشتر حمایت کرده و هر بانکی دارای ترازنامه ناتراز است، باید با استفاده از سیاست های پولی تشویق یا تنبیه شود. خاندوزی افزود: این موضوع جزو نقاط مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سایر بخش های بدنه ستاد اقتصادی دولت است.

 

سید احسان خاندوزی همچنین در جلسه پیگیری موانع سرمایه گذاری و تولید که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: نکته مهمی که در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین حائز اهمیت است این که بتوانیم همه بخشنامه‌ها و آیین نامه‌هایی که توسط وزارت اقتصاد به هیات دولت ارسال می‌شود با اخذ نظر نهادهای تخصصی، انجمن‌ها و تولیدکنندگان باشد و نیازمند اصلاح نباشد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: با شکایاتی که در موضوع شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود، سازمان امور مالیاتی مکلف شد هیات ویژه‌ای برای رسیدگی به این شکایات‌ تشکیل دهد تا به رفع مسائل مالیاتی این شرکت‌ها اهتمام ویژه‌ای شود.

سیاست دولت پرداخت یارانه به مصرف کننده نهایی است

وی درباره حمایت از تولیدکننده گفت: در حذف ارز ترجیحی، سیاست دولت پرداخت یارانه به مصرف کننده نهایی است. اگر قرار به حمایت است باید از تولیدکننده داخلی باشد نه آنکه از واردکننده حمایت کنیم.

خاندوزی افزود: حمایت از واردکننده نه به خوداتکایی داخل کمک می کند و نه موجب کاهش رانت می شود و در قانون بودجه امسال نیز همین مسیر تعیین شده تا از تولیدکننده حمایت شود.  

وزیر اقتصاد ادامه داد: اواخر سال گذشته در شورای گفت وگوی دولت در مورد شناسایی سود ناشی از تسعیر بحث شد که به سبب استدلال های حقوقی که مطرح شد، سازمان امور مالیاتی پذیرفت که این سود مشمول مالیات نشود و در دوازدهم اردیبهشت ماه این موضوع اصلاح شد.

دولت به دنبال کاهش سود فعالیت اقتصادی نیست 

خاندوزی با بیان اینکه برخی می گویند دولت به محض اینکه فعالیت اقتصادی دچار رونق می شود برای کسب درآمد حمله می کند، افزود: این سخن نادرست است و دولت در مسیر کاهش سود فعالیت فعالان اقتصادی نیست و نمونه آن کاهش پنج درصدی مالیات تولید است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که عوارض صادراتی عرضه داخلی را کنترل کنیم اما به دنبال این بودیم تا ممنوعیتی در این زمینه رخ ندهد تا این شرکت ها بتوانند به تعهدات خارجی خود عمل کنند و سودشان کاهش نیابد.

وزیر اقتصاد گفت: در خصوص ال سی های داخلی و تامین مالی با بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد. بحث مشکلات دیگری نیز که به بانک مرکزی مربوط می‌شود نیز پیگیری می گردد.

وی درخصوص پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: در زمینه دسترسی به تسهیلات هم با توجه به تبصره ۱۸ قانون بودجه که تسهیلات تولید است، حداقل ۱۰ درصد تسهیلات با نرخ ترجیحی برای شرکت‌های دانش بنیان درنظر گرفته شده و امیدواریم مشوقی برای شرکت‌های دانش بنیان باشد.

افزایش قیمت کالاها باید براساس منطق ستاد تنظیم بازار باشد

خاندوزی در حاشیه جلسه پیگیری موانع سرمایه گذاری و تولید، درباره افزایش قیمت کالاها اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار مسئولیت کنترل قیمت ها را دارد و وزارت صمت پیشنهاد خوبی برای قیمت ها داشت که در ستاد تنظیم اولیه انجام شده است.

وی افزود: به زودی و ظرف چند روز آینده رسما مصوبه ستاد تنظیم بازار ابلاغ می شود و سایر تولیدکنندگان فقط با رعایت آن قاعده و منطق کارشناسی اقتصادی می توانند افزایش قیمت داشته باشند.

وزیر اقتصاد درباره شکایت نسبت به سامانه رفاه ایرانیان و دهک بندی گفت: دلایل مختلفی برای این اعتراض ها وجود دارد و توضیحات لازم در این زمینه توسط وزارت تعاون اعلام می شود.

امکان ثبت شکایت در درگاه ملی مجوزها وجود دارد

وی درباره شکایت در صدور مجوز کسب و کار گفت: در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار علاوه بر اطلاع رسانی و امکان ثبت درخواست مجوز برای تمام کسب و کارهای مجاز کشور، امکان شکایت هم وجود دارد.

خاندوزی افزود: اگر دستگاه‌های اجرایی علیرغم اینکه مستندات درخواست کننده کسب و کار کامل باشد اما از سوی دستگاه اجرایی بررسی یا خارج از مهلت مقرر پاسخی داده نشود یا با وجود حایز شرایط بودن همچنان پاسخ منفی داده شود، امکان شکایت وجود دارد.

وی اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد درخواست‌های دریافت مجوز کسب و کار نقص مدرک دارند، ۲۰ درصد درخواست مجوزها صادر شده و ۱۳ درصد نیز تاخیر در صدور مجوز از سوی دستگاه مربوطه وجود دارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
ایشان تا کنون به غیر از افزایش قیمت ها و مالیات ها و ایجاد انواع مالیات های جدید برای درآمد بیشتر دولت یک قدم هم در جهت ثبات اقتصادی و معیشت مردم برنداشته اند حالا هم به دنبال افزایش بیشتر قیمت ارز هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
بدترین اثر این مالیاتهای عجیب و غریب مثل مالیات اجاره روی اجاره خانه امسال گذاشته شده تورمش ده برابر همه چز هست متاسفانه
در مورد سختگیری وام های ازدواج جوانان صحبت بفرمایید
۱۲۰ تومان اگر ۲ قلم لوازم خانگی میشد خرید با گرانی های اخیر چه میشود با آن کرد؟؟
بانکها خیلی عملکرد بدی داشته اند با سختگیری های بی حد و حساب در مورد این وام
اما میلیاردی به کارخانه دارهای بدهکار میدهند
این هم بگذرد!!!!
ایشان بود قبل انتخابات میفرمودند من با تزریق روزانه 150 م اسکناس نرخ ارز رو سی روزه به 15 هزارتومان میرسونم یا کس دیگه ای بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
این نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
خود ایشون بودند جناب .الان ولی دیگه وزیر شدند نیازی نیست به گفته هاشون عمل کنند
خدایی بهترین مسولین درجه 4 دنیا را داریم . که فقط فکر درامد دولت هستند و چیزی که مهم نیست مردم هستند . من در این 43 سال بعد از انقلاب تنها چیزهای که دیدم در کشور پیشرفت داشته . 1 گرفتن مالیات از مردم . 2 اختلاس و دزدی 3 صادرات اقازادها به امریکا . 4 فامیل بازی حتی چند وقت پیش شنیدم که در خراسان یک مسولی مادر زنش را به مقامی گذاشته . .....
"وی گفت: ما از منظر سیاست گذاری ارزی و پولی باید بر مبنای دو چشم بینای پیامبر عمل کنیم و همزمان افق کوتاه و بلندمدت و ملاحظات ثبات و کنترل تورم را نیز با ملاحظات توسعه اقتصاد با بخش واقعی اقتصاد با هم ببینیم. "

شما هیچ کجا، عملا هیچ کجای دنیا نمیتونید ببنید که کسی حرف از اقتصاد بزنه و میان حرفاش از عیسی مسیح (ع) و... استفاده کنه. این زیبایی ها فقط در این مملکته/
تا شما هم وغمتان را معطوف جاهای دیگه بکنین اقتصاد مملکتو به باد دادین
فاقد دانش و تجربه اجرایی لازم است. صرفا حرفهایی از کتابهای درسی دانشگاهی آنهم در حد دانشجویانی که نمره ناپلئونی از دروس گرفته اند از اقتصاد میفهمد
عزیز نازنین اولین لازمه این اصلاحات کنار گذاشتن تفکرات مارکسیست پوپولیستی است تا حدی که زدن این گونه سخنان حکم یک تابو را داشته باشد.دکتر محمد حسین ادیب اقتصاددان معاصر در اکادمی خود حساب کرده این نقدینگی عظیم کشور که به ریال نسبت به 20 سال قبل چند صد برابر شده به دلار تورم زدایی شده درست در حد 20 سال قبل است پس هر نوع پول پاشی در قالب های یارانه،افزایش حقوق، دادن بهره بانکی و تسهیلات با نرخ دو رقمی،قیمت گزاری دستوری کالاها و غیره به هیچ وجه منجر به رفاه مردم نمی شود و همگی با تورم و افزایش نرخ ارز خنثی می شوند پس کنار بگزارید.بهره و سود بانکی نزدیک صفر،افزایش دستمزد نزدیک صفر،یارانه بی پشتوانه نزدیک صفر،قیمت گزاری دستوری و خارج نظام بازار ممنوع دادن یارانه قیمتی هم ممنوع اینگونه تورم مهار و شرایط برای رشد اقتصادی فراهم می شود.
تمام هم و غم خود را صرف کارهای مهمتر بکنید. ارز که مهم نیست چقدر باشه!
آقای خاندوزی من نمی دونم که شما کجا درس خوندی ولی اساسا توسعه و ثبات خلاف همدیگر نیستند. بعبارت دیگه ثبات سیاستهای توسعه محور موجب توسعه خواهد شد. متاسفانه ما در کشوری هستیم که تعریف روشنی از اینکه توسعه چیست و چرا لازم است و به چه زمینه هایی احتیاج دارد وجود ندارد و نتیجه آن سردرگمی همگان شده است.
نکته بعدی آنست که بنظر نمی رسد که بهبود شرایط اقتصادی و شرایط کار و کسب دغدغه اصلی مقامات عالی کشور باشد و برای آنان انقلابی گری و در افتادن یا قدرتهای جهانی و منطقه ای و شکست آنان از اولویت بالاتری برخوردار است. پس طبیعی است که در چنین شرایطی، شما حتی اگر بهترین سیاستهای توسعه اقتصادی را تهیه کنید، قادر به ادامه راه پر پیچ و خم توسعه برای مدتی طولانی نخواهید شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
ایشان دانش آموخته دانشگاه امام جعفر صادق هستندو باید می نشت تو خونه معارف و قران می خواند که به اشتباه شد وزیر اقتصاد .
هر روز صبح که بیدار میشیم یک شک یک بحران یک نظریه پردازی جدید، اعصاب و روان باقی نمانده، با انواع محدودیتهای مالی، کنترلهای سنگین، مالیاتها جدید، افزایش قیمت و حالا هم بازی با نرخ ارز کسی سراغ تولید ثروت نمی رود. ای کاش فعالیت های اقتصادی زیادی انجام بشود ولی با این سیستم نخواهد شد. همه دولتها باید تابع سیاستهای اقتصادی پایدار باشند نه آنکه هر کس سرکار می آید تئوریهای خودش را پیاده کند. آیا همین آقای وزیر حاضر هست در این شرایط بدون رانت یک فعالیت اقتصادی راه بیاندازه؟ جرات میکند یا خودش هم می داند که جز ضرر چیزی ندارد
به امید ایرانی سرفراز
گوشمون از چرندیات پوره دلار 31 تومن
واقعا بی .... دولت تاریخ ایران فقط دستور فقط حرف بااین فرمون فاتح کل اقتصاد با این وزیر سقوط به ته چاه
جناب خاندوزی در ایران قیمت همه چیز با دلار ازاد تعیین می شود این که دلار ازاد باشد 31000 تومان و نیما و سنا باشد 24000 تومان تمامی زحمات شما در حذف ارز 4200 تومانی و هر نوع اصلاحات دیگر از جمله فروش اوراق ارزی را بر باد می دهد یا ازاد را کم کنید یا نیما را زیاد کنید نگزارید مجدد تجربه دلار 4200 تومانی تکرار شود و همه چیز به خارج کشور قاچاق شود و پولش به دلار 31000 تومانی برگردد اقتصاد را با ضرب زور نمی توان اداره کرد.
من برای خودم متاسفم خیلی متاسفم فقط باور و باور کردم اوضاع اقتصادی در آینده خوب میشه..عده ای خوب کدهای اقتصادی را می فهمند..ناراحتم چرا سعی نکردم بجای درک علم اقتصاد دنبال یادگیری ماهیگیری در این نوع اقتصاد نبودم
بله مهم نیست دلار نزدیک ۳۲ هزار تومن داره میشه برای ایشون و قاطبه ی رانت خوارها دلار بشه ۴۰ یا ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومن اصلا مهم نیست
بهتر بود میرفتی تو میدون وایمستادی یه بیل هم دستت میگرفتی میرفتی عملگی هر چند بعید می دونم بیل زدن هم بلد باشی
آقای وزیر بدبختی ایران ومردم در بالا رفتن نرخ ارز ست که ریال رو نابود کرده و مردم را هر روز فقیرتر.اگه موضوع به این سادگی نمیفهمی که ایولا!!!
دلار نیما را آزاد کنید و یک قیمت دلار باشد که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود این دلار نیما و سنا و این چرنیدیات را حذف کنید تا صادرات قانونی توجیه داشته باشد
با کی کار داری بیسواد؟ تو خودت مثلا وزیر اقتصادی. توضیح واضحات میدی که چی؟
دولت اگر نیت خوبی داشت تا الان باید سیاست های تعدیل و کاهش دلار رو پیگیری میکرد
هدفمندی دولترئیسی یعنی افزایش دلار و مصیبت برای مردم
دولت روحانی هم همینو می گفت ....
آقا هر چی را باید به هر جا معطوف کنی خوب انجام بده. نتیجه؟ آقای وزیر محترم شما موظف به بهبود اوضاع هستید، به عبارت دیگر باید پاسخگو باشید نه اینکه بحثهای تئوری و نظری را مطرح کنی. شاخص هم کاملا مشخص است: افزایش قدرت خرید مردم و افزایش سطح رفاه عمومی، آدرس دیگری اگر بدهید یعنی داریدخالی میبندید.
ما به همه‌ش توجه می‌کنیم؛ منتها اوضاع همه‌ش خرابه. الآن بگم دلار به درک، نون ارزون می‌شه؟
بی خاصیت ترین وزیر اقتصاد تاریخ ایران
آقای با فهم شعور پس متوجه چی کنیم! دلار یعنی همهچیز
جناب اقای خان دوزی چند ساعتی از وقت خودت به مشورت با گروهی از اساتید بزرگ ایران تخصیص به قطعا برایند اظهارات ان اساتید در راستای بهبود اقتصادی کشور خواهد بود من بیسواد برای خودم حساب میکنم که اگر ارزهای صادراته بگردش روزانه نیاز مردم برسد اگر بانک مرکزی چاپخانه اسکناس خودرا همزمان بازار ارز تعطیل نماید انگاه نتیجه زحمت خودرا میبینی قطعا موفق میشوی
بی سوادترین وزیر اقتصاد تاریخ معاصر ایران مدالی است که برازنده آقای خاندوزی است.
مهمترین رسالت بانک مرکزی اگرواقعاًمستقل باشدحفظ ارزش پول ملی وکنترل تورم است وزیرمحترم اقتصادصحبتهائی میکنند که اگرکسی ایشان رانشناسدوازدانش وتصیلات اقتصادی ایشان بیخبرباشدفکرمیکندزیادبه اموراقتصادتسلط ندارندآخروقتی ارزش پول کشوری روزبروزکاهش یابدکدام سرمایه گذاری جرات سرمایه گذاری داردمگرآنکه ازطریق رانت بخواهدبه پول بادآورده ای که قاتل اقتصادمملکت است به جیب بزند ارزش پول که مرتب کاهش یابدکرانی افزایش میابداین راشاگردکلاس اول اقتصادمیداند حالا چرانبایدتلاش کردکه ارزش پول ملی ترقی کندویاحداقل ثابت بماند جوابش راباید
وزیرمحترم اموراقتصادی بفرمابندوچرامابرخلاف همه کشور های دنیاکه تلاش دررونق اقتصاددارندماتلاش دررکودفعالیتهای اقتصادی داریم
آقای وزیر محنرم بهتر نبود در باره مصوبه هیئت مدیره سازمان تامین اجنماعی برای افزایش خقوق کارگران بازنشسته اطهار نظر نمی کردیکسی نمیگفت که بلد نیستی حرف بزنی !!! .
دلار تا شهریور به 40-45 میرسه حال هی برو اون بالا با مدرک الکی دکتری هی چرت بگو ادم بی سواد بی عرضه
با توانمندی ایشان سرمایه های مردم در بورس بخاک سیاه نشانده شد..............................................................
جناب ،ارز نسبت مستقیم با اجناس داره ،،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر