نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کردند

مراقب باشید خودرو‌های وارداتی به جای دهک‌های پایین جامعه به سمت دهک‌های بالا نپیچند! / ورود سلاطین و مافیا را به عرصه واردات خودرو ممنوع کنید

خلف وعده‌های مکرر خودروسازان برای افزایش کیفیت تا وعده‌های پوچ و بی سرانجام وزارت صمت، همگی از عواملی بودند که موجب شده افکار عمومی نسبت به موضوع بازار خودرو واکنش‌های تندی داشته باشند. متاسفانه بی عملی در این عرصه آنقدر اوج گرفت که حتی رهبر انقلاب در دو سخنرانی از سخنرانی اخیر خود، به این موضوع ورود داشته و گلایه‌های صریح خود را بیان کرده اند.
کد خبر: ۱۱۲۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 29 May 2022
تابناک: افزایش قیمت در بازار خودرو به مرحله‌ای وارد شده که متاسفانه دیگر نمی‌توان از عنوان «افزایش قیمت» استفاده کرد بلکه باید به دنبال واژه‌های تازه‌ای برای توصیف این اوضاع و احوال حاکم بر بازار خودرو بود. خلف وعده‌های مکرر خودروسازان برای افزایش کیفیت تا وعده‌های پوچ و بی سرانجام وزارت صمت، همگی از عواملی بودند که موجب شده افکار عمومی نسبت به موضوع بازار خودرو واکنش‌های تندی داشته باشند. متاسفانه بی عملی در این عرصه آنقدر اوج گرفت که حتی رهبر انقلاب در دو سخنرانی از سخنرانی اخیر خود، به این موضوع ورود داشته و گلایه‌های صریح خود را بیان کرده اند.

به سبب همین اوضاع بود که برخی نمایندگان مجلس مدتی به دنبال استیضاح وزیر صمت بودند، اما با توجه به محقق نشدن این امر و موانعی که وجود داشت، اراده قوه مقننه بر این قرار گرفت که در قانون بودجه ۱۴۰۱ تمهیداتی برای واردت خودرو در نظر بگیرد. این موضوع بالاخره پس از رفت و برگشت‌هایی که با شورای نگهبان و هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام رخ داد مورد تایید قرار گرفت و هیات دولت هم کلیات موضوع واردات خودرو را تصویب و بر آن تاکید کرد و قرار شد که وزارت صمت آیین نامه واردات خودرو را تهیه نماید.

همین تهیه آیین نامه واردات خودرو هم متاسفانه در حال حاضر قربانی تعلل وزارت صمت شده و سبب گشته که از این خلا اطلاع رسانی هر روز گمانه زنی تازه‌ای مطرح شده و در پی آن بازار خودرو و افکار عمومی دچار التهاب شود؛ لذا برای شفاف سازی این موضوع و روشن شدن ماجرا در گفت‌وگویی با نمایندگان مجلس به واکاوی و بررسی واردات خودرو و چرایی و چگونگی آن پرداختیم.

ورود سلطان‌ها و مافیا‌ها به عرصه واردات خودرو ممنوع شود / در واردات خودرو منافع دهک‌های پایین را در نظر بگیریم

در همین ارتباط سید علی موسوی، نماینده مراغه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به «تابناک» گفت: کلیات واردات خودرو در دولت تصویب شده و آیین نامه آن را هم باید وزارتخانه صمت تهیه کرده و به هیات دولت ارائه تا تصویب کند و این کار هم در حال انجام شدن است.
 
رییس کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن در ادامه افزود: ما نمایندگان مجلس بر اساس وظیفه قانونی خود بر روی دو نکته مهم تاکید داریم. نخست اینکه نگذاریم عرصه واردات خودرو به مانند عرصه واردات دارو یا شکر عرصه جولان دادن سلطان‌ها و مافیا‌ها شود و آنان در این بازار حکمفرمایی کنند. نکته دوم هم اینکه مجلس به سبب وظیفه نظارتی خود مواظب است که در موضوع واردات خودرو دهک‌های پایین جامعه مورد توجه قرار گیرند و نباید هدف از واردات خودرو، تامین نظر دهک‌های بالای جامعه باشد و این عرصه محلی باشد برای ورود خودرو‌های لاکچری که نظر طبقه ثروتمندان جامعه تامین شود که اگر این امر رخ دهد نه تنها قیمت خودرو‌های مورد استفاده عموم مردم با کاهش مواجه نخواهد شد، بلکه فقط نظر بخش کوچکی از جامعه تامین خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در حال حاضر دهک‌های بالای جامعه که مشکل تامین خودرو ندارند مشکل اصلی در بخش دهک‌های پایین جامعه است که مجبورند خودرو‌های بی کیفیت داخلی را خرید نمایند و با مشکل فنی آن، دست و پنجه نرم کنند و جان خود را به خطر بیندازند. اگر نیت ما پایین آوردن قیمت در بازار خودرو باشد، باید هدفمان را روی حمایت از دهک‌های پایین جامعه متمرکز و خودرو‌های مورد استفاده و مناسب این قشر را وارد کنیم و به دنبال ورود خودرو‌های لاکچری نباشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس نظر دولت و مجلس، واردات خودرو قطعا صورت خواهد گرفت و امیدواریم با این اتفاق دهک‌های پایین حاضر در بازار خودرو هم منتفع شوند؛ ضمن اینکه امیدواریم با این اقدام خودروساران داخلی هم مجبور به بالابردن کیفیت خودرو‌های خود شوند.

واردات خودرو باید با هدف تنظیم بازار باشد، نه هدف دیگری

مهدی عسکری، عضو دیگری از کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگوی کوتاهی که با «تابناک» داشت، گفت: در حال حاضر منتظریم تصویب آیین واردات خودرو هستیم و تا تصویب این آیین نامه هر آنچه بیان شده یا می‌شود، رایزنی و گمانه زنی بوده و رسمی نیست لذا باید منتظر باشیم.
 
وی درباره تعامل کمیسیون صنایع و معادن با وزارت صمت در امر واردات خودرو گفت: دبیرخانه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صمت در ارتباط است و قرار شده که پیش نویس این آیین نامه را برای کمیسیون صنایع و معادن هم ارسال کنند و کمیسیون هم نظراتش را اعلام نماید.
 
وی در پایان درباره تکلیف قانونی واردات خودرو گفت: در قانون بودجه که مجوز واردات خودرو داده شده تاکید گشته است که این امر باید با نگاه به تنظیم بازار انجام شود که اگر بخواهیم چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا با ورود خودروی لاکچری هدف تنظیم بازار محقق نخواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵۵
چرا اینقدر مردم ایران نمی‌فهمند. خب دهک بالا ماشین گران میخرند و ماشین ارزان را به حال خود رها می‌کنند تا دهم پایین بخرند. محاسباتش خیلی سادس. قبلا یارو ۱۰ تا پراید میخریده، الان یه دونه کیا مثلا میخره، ۱۰ تا پراید آزاد میشه
پاسخ ها
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
برادر من قشر مرفه الان هم کیا و پورشه و بهتر سوار هست ده تا پراید هم را سرمایه گذاری کرده و ول نمی کنه . دولت هم بفکر دریافت عوارض خودش هست . شعار پس چرا می دهید . اثر این واردات با این قوانین تغییری برای مردم عادی و نخواهد داشت . چرا مثل افغانستان و پاکستان و عراق خودرو کارکرده و بدون عوارض وارد نمی کنند . به کسی نباید بر بخورد وضعیت اقتصادی کشور و مردم ما به لطف مسئولین بهتر از مردم این کشورها نیست . قیمت تویوتا 2015 را در انجا و امروز کشور ما مقایسه کنید . بخدا فقط دارند به مردم فشار می اورند . چرا مردم باید چوب مدیریت اشتباه خودرو ساز داخلی را بخورند . حمایت از صنعت داخلی نیست حمایت از مدیریت ضعیف داخلی هست
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
همون یارو کیا رو وارد می کنه یا برای خودش یا برای دهک ۱۱ و۱۰ تا پراید رو می خره برای دهک های پایین بفروشه
یعنی هم واردات کیا در دست اونه هم خریدارو صحنه گردان بازار پراید
مافیای خودرو
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
اگرمحدودیتهای من دراوردی نباشد خودروهای با ویژگیها وقیمتهای متفاوت وارد میشود وهرکس بنا بر نیاز وقدرت مالیش خودروی موردنظرش رامیخرد..این به دهک ربطی ندارد.
یعنی شما باور میکنید که این واردات برای مردم عادی و در جهت کیفیت و کاهش قیمت هست؟؟ واقعا متعجبم از اینکه چرا حماقت انتها ندارد
مراقب باشید؟! قطعا و بی شک به سمت دهک های بالا می پیچند. دهک های پایین فقط داخلی بی کیفیت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
وقتی واردات بدون بهانه های واهی محدودنباشد هرقشری ماشین متناسب خودرا میخرد.رنوکوئید ساخت هند حدود 5 هزاردلاره وکیفیت واستحکامی بیش ازپیکان های قدیمی داره.بنز هم متوسط 200 هزاردلار اونم مشتری خاص خودشوداره وازبابت خرید چنین خودرویی چندمیلیارد مالیات میده که میتونه خرج همان دهکهای پایین بشه.
دقیقا این دهک ها پایین هستند که همواره قربانی گرانی ها بودند باید تمام توجه بر این قشر بود و فقط خودرهای مخصوص این قشر با واردات تعرفه نزدیک به صفر وارد شود و به جامعه هدف برسد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
زرشک اداره دارائی دنبال درآمداست حالا ماشین واردشود ودارائی ناظرباشدوصلوات بفرستد
متاسفانه مردم به مرحله ای رسیده اند که به سختی خبری را می پذیرند .... مشکل اصلی کشور بهم خوردن رقابت در داخل و خارج از کشور است و این باعث سوء استفاده و پایین آمدن بهره وری و رقابت پدیری شده
تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی باید هدفمند شود (مانند بقیه کشورها) کالایی ممنوع نشود (مانند گوشی آپل) اگر کالایی لوکس است فقط تعرفه آن پلکانی افزایش یابد (مانند خودرو پورشه). تعرفه گمرکی کالاهای مصرفی و به صرفه (مانند خودرو تویوتا) نرمال شود. تعرفه گمرکی مصرف خانوارهای کم بضاعت صفر شود.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
آفرین. یک مسئله بدیهی رو گفتی واردات همه چی آزاد ومالیات پلکانی یعنی از دارابگیرخرج ندارکن.ولی درطرح واردات خودرو بالای 25هزاردلارممنوع شده که هیچ طرح نامعقول وزوری ممنوعیت بالای2500 هم که ازسال91 وضع شده همچنان برقراره.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
اگرکسی فلسفه ممنوعیت بالای 2500 رامیدونه بگه ماهم بدونیم.لابد قبل 91 اشتباه کردندکه ممنوع نکرده بودند.سایرکشورهاهم عقلشون نمیرسه خودرونبایدبالای2500 باشه.
با این تعرفه واردات و عوارض گمرکی مگر انتظار دارید مشکل 96 درصد مردم حل شود ؟
کاملا مشخص هست تمامی قوانین واردات برای رفاه بیشتر قشر مرفه تنظیم شده . اگر بفکر کارمند و کارگر بودید واردات بدون تعرفه و یا واردات خودرو 5 سال کارکرده را ازاد می کردید . ما کجا و خودرو میلیاردی کجا . مردم توان خرید پراید را هم ندارند شما بفکر واردات خودرو صفر کیلومتر 25 هزار دلاری با تعرفه 100 درصدی هستید !!!
قیمت خودرو کارکرده در خارج خیلی بصرفه و پایین هست . ما که عادت داریم خودرو را هر روز تعمیر کنیم و همه یک پا صافکار و مکانیک شدیم خودرو 15 سال کارکرده تویوتا را می پرستیم . چه ایرادی داره خودرو 5 سال کارکرده وارد کنیم . باور کنید تکنولوژی و ایمنی و مصرف سوختش از تولیدات کنونی داخلی خیلی بهتر است .
راه حل ساده است برای جلوگیری از «ورود سلاطین و مافیا را به عرصه واردات خودرو» ، ترتیبی اتخاذ شود تا خودرو از تولید به مصرف عرضه شود یعنی مانند بقیه کشورها، سازنده در ایران نمایندگی مستقیم داشته باشد نه نمایندگی های انحصاری!!
دهک پایین نون میخان خودرو وارداتی برای چیشونه.
مردم دهک های پایین شکمشون رو از برکت وجود شما به زور سیر میکنن بیان خودرو خارجی با هزینه بالا سوار بشن بسه دلقک بازی
نمایندگان محترم ممکن است بفرمائید که منظورتان « دهم پائین» برای واردات اتومبیل چیست ؟
قطعا منظورتان راهذاندازی مجدد استفاده از شناسنامه و کارت ملی بقول شما دهک پائین است ؟

آقای نماینده مجلس کدام یک از دهک پائین ( بقول شما) میتونن وارد کننده اتومبیل خارجی باشند؟
کدام تنظیم بازار؟ شما چه نقش و توانی داشتید که قیمت تولیدات داخلی را کنترل کنید که حالا شعار تنظیم بازار میدهید؟
روغن نباتی ۱۳۵۰ گرمی که در تمامی فروشگاهها در دسترس بودبا حدود ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته
چه نقشی در این مورد داشتید ؟ در موردی که ارتباط مستقیم با تمامی ملت گرامی ایران دارد و بجای توجه بهآن چسبیدید به واردات اتومبیل که اصلا قادر به هیچ نظارتی نیستید !!!! قطعا جنابعالی هم یکی از کسانی در مجلس هستید که جلسات مجلس را محلی برا استراحت و خواب میدانید و یکدفعه از خواب می پرید و بدون اطلاع که موضوع بحث چیست ، پا برهنه وارد بحث می‌شوند . خدا نگهداری این مملکت است
طوری راجه به این دو خودروساز صحبت میشه که انگار از خارج از کشور هستن و تافته ی جدا از دولت و حکومت، دستتون خیلی وقته که برا مردم باز شده، بیشتر از این به شعور مردم توهین نکنید.
نماینده محترم اگر می خواهید مردم عادی از خودروهای وارداتی سهمی ببرند بهتر است به جای نصیحت تعرفه ها را کم کنید تا یک خودو ۱۵ هزار دلاری با تعرفه های وضع شده به ۴۰ هزار دلار نرسد.!!!!
ورود سلطان‌ها و مافیا‌ها به عرصه واردات خودرو ممنوع شود / در واردات خودرو منافع دهک‌های پایین را در نظر بگیریم
منظورش اینه که بدید دست من و دیگر نماینده های مجلس و البه اعوان وانصار
جک گفته. دهک‌های پایین تو هزینه نگهداری موتورسیکلت اگر داشته باشن موندن.
اگر میخواهین حرف و حدیثی توی این کار نباشه تمام صفر تا صد کار دست خود وزارت صمت باشه بدون هیچ رانت و فسادی و با شفافیت کامل! در وهله اول نوع خودروهای وارداتی رو مشخص و درسایت مخصوص این کار با مشخصات کامل قرار داده بشه. نباید هیچ محدودیتی در نوع خودروهای مورد عرضه وجود داشته باشه و هر متقاضی که هر نوع خودرویی خواست بهش تحویل داده بشه!
دهک های پایین در خرید نان و مایحتاج و خوراک هم مانده اند. پراید هم نمیتوانند بخرند، خودروی خارجی شان کجا بود مومن؟
وقتی قراره ایران خودرو و سایپا وارد کننده باشند مطمئن باشید ماشین به ضعیفه نمیرسه که هیچ، پولداره هم باید با قیمت سوبله نسبت به کارخانه از این دو کروکودیل خودرو تحویل بگیرند. همینطوریش مردم را با خودروهای داخلی اذیت می کنند چه برس که خودرو خوگله ها هم بدستشون برسه...تو رو خدا به این دو خودرو ساز فقط بگید وقت بزارند رو تولید داخل و بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی. دخالنی در کاری که بهشون مربوط نیست نکنند
این سخنان مارکسیستی و پوپولیستی دیگر نخ نما شده است و فکر کنم ابله ترین مردم هم دیگر فریب انها را نخواهد خورد.در عصر دلار ۳۰ هزار تومانی که انهم بواسطه فشار افزایشی از تابلوی صرافی ها حذف شده است ،حضرات میخواهند با واردات خودرو به داد محرومانی برسند که فعلا مشگل نان دارند منبعش هم ارز واردات گوشی موبایل باشد که از تامین ارزش عاجز شده اند اما ادعا می کنند ارز نجومی برای واردات خودرو را میتوانند تامین کنند این را به عنوان لطیفه ای از دوستان شاخه کمونیست مجلسی در تاریخ ثبت خواهیم کرد.
عزیز جان خودرو محل رشد و نمو و سلاطین و مافیاست ترخدا وانمود نکنیم واردت اثری برای طبقه متوسط دارد
عجله نکنید ببینید بعد پشت پرده واردات جه کسانی هستن وبه کیاوصل هستن
نمایندگان محترم ظاهرا حواسشون نیست که کلیه قوانین بر اساس خواسته های برخی تصویب میشه و ربطی به طبقات پائین جامه نداره
اگر با رانت ، سهمیه ، فامیل بازی مدرک تقلبی کپی پاین نامه و.... استخدام ارتقا و مدیر واردات شده اید و اگر اهل فسادهستید و لقمه حرام هم با گوشت و پوست و خون خودتونو زنو بچه تون آمیخته شده ، حداقل عاقل مرد باشید و خودروی هیبریدی وارد کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
مختصر و مفید
عجب؟؟ خود وزارت صمت و مجرم میدونند و میخوان وزیرشو استیضاح کنن بعد آیین نامه واردات و میدن همون وزارتخونه تنظیم کنه؟
آزاد کردن واردات به اون معنی که تو ذهن مسولین هست همیشه فساد زاست. چون فقط عده ای افراد یا سازمان قدرتمند میتونن برن وارد کنن و خوب مسلما پای دلالان و آقازاده ها به این قضیه باز میشه.
باید هر شخص بتونه بطور مستقیم و بی واسطه با تعرفه در حد صفر خوردوری دلخواهشو وارد کنه. این تعرفه ی تعیین شده 140 درصدی بازهم خودش مانعیه برای رسیدن دهک پایین جامعه به یه خودروی خوب.
ینی شما اگر بخوای یه خودروری 300 میلیونی بخری باید 720 میلیون پول پرداخت کنی!!!!!!!
پول ندارید پراید بخرید، به جاش بنز بخرید؟ این حرف برای وقتیه که عوارض و گمرک واردات برداشته بشه.
این ماجرا و نمایش واردات خودرو خارجی در حال حاضر و در این شرایط - گرانی چند برابری کالاهای اساسی و برجام و ...- بخاطر سرپوش گذاشتن به مشکلات دیگر و منحرف کردن اذهان مردمه و گرنه در عمل هیچ تاثیری در جهت کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت!
يه قانون تصويب بشه مبني براينكه خودروسازهاي ماهم بتونن نماينگي فروش درهركشوري كه خريدار مخصولاتشون هست( كه باتوجه به ميفيتشون نيست) بزنن
وخودروسازهاي خارجي هم توي ايران بتونن نمايندگي فروش وخدمات پس از فروش داشته باشن بدون واسطه
اونوقت هم بازار رقتبت بين خودروسازها بهتر ميشه هم دست دلال وواسطه
اگر این طرح واردات هم باعث ارزانتر شدن خودرو و واردات خودروی مناسب دهک های پایین تر در مقیاس بالا(نه چندتا سرکاری) نشود دیگر هیییییییییییییییچ امیدی به اصلاح کشور نخواهد بود.
سلام در پاسخ به اولین نظر خیلی احمقی به کل مردم ایران میگی احمق (معلومه)
۵۰۰۰ دلار را حساب کن چقد میشه یعنی ارزانترین که میشه تویوتا پریوس پولدارمون هم بدبخته ما که جای خود
خودروها رو بدید دست دلالها یه نونم اونا بخورند صواب داره
دوچرخه برقی استفاده کنند هم ورزش خوبیه و جای پارک زیادی نمی‌خواد هم در آلودگی هوا نقشی ندارند از ترافیک خیابان های کاسته میشود .هزینه کمتری صرف جویی میشه.
چرا خودتون به در و دیوار میزنید،بچه ۵ ساله هم میدونه راه حل رو.....،باید کلا محدودیتا برداشته شه،حجم موتور و قیمت و هرشخص حقیقی هم بتونه وارد کنه،اونوقت قیمتا درست میشه،با بگیر وببند و دهک ومسخره بازی هیچی درست نمیشه،شما خودتون مردم به چند دسته تقسیم میکنی گدا و غیر گدا،واقعا جای تاسف داره اون دهک پایین هم حداقل ها حقشه،بگیر و ببند نداره که
با محاسباتی که انجام دادن خدا رو شکر اکثر مردم دهک ١٠ هستن. اشکال نداره به اون سمت هم بپیچه.
اگرمیخواهیداتومبیلهای وارداتی توسط دهک های پائین خریداری شوداتومبیلهای لوکس بالای ۵۰۰۰۰ دلارواردکنیدکه دهک های بالا نتوانندبخرندودهک های پائین باپول یارانه بتوانندبخرند وخیرش راببینندودعاگویتان شوندالبته یک جو ای کیو بهمه دنیا میارزد
با عرض سلام.نکته اول والا نمیدونم چرا کلا کارشناسان نه اعداد و ارقام را میشناسند نه حقیقت رو..در یکی از برنامه های تلوزیون کارشناس عزیزی خط فقر رو چهار ملیون تومان اعلام کردوقتی قیمت یک خوردو میشه چهار صد ملیون تومان حساب کنید صد ماه یه خط فقری باید کار کنه هیچی نخوره تا بتونه یدونه ماشین بی کیفیت داخلی بخره حدود ده سال پس کمی تفکر کنید ببینید چی داریدمیگید ......
واردات خودرو را برای خانواده هایی که هیچ خودرویی ندارند؛ با تعرفه صفر درصد حساب کنید.
مشکلات مسئولین کشوری این است که یا در افراط و یا در تفریط هستند که از نشانه های جهالت است یعنی اگر خواستید بفهمید تفاوت عاقل و جاهل چیست باید ببینید که آیا در افراط و تفریط است و یا در یک مسیر متعادل است

در زمینه خودرو همه می دانند که یک افراط بیش از حد روی خودرو داخلی و یک تفریط بیش از حد روی واردات خودرو وجود دارد و بیشتر مشکلات کشور ناشی از همین تصمیمات خلق الساعه و افراط و تفریط گونه است
بمحض آنکه چیزی کم می شود صادرات آنرا بکل ممنوع و بمحض آنکه چیزی زیاد شد صادرات آنرا کاملا آزاد می کنند و هیچ حساب و کتاب برنامه ریزی شده از قبل در آن وجود ندارد و کشور هیچگونه سیستم فیدبکی در آن وجود ندارد که قبل از آنکه بحرانی در آن بوجود آید تشخیص داده شود و بایک شیب ملایم کم و زیاد شود
بنده خدا اینکه واردات ماشین تا حالا آزاد نشده فقط به خاطر اینه که به نفع دهک های پایین تموم میشه و الا تا الان صد بار آزاد شده بود. الان هم گیر کار همینه که با انواع تبصره کاری کنیم که یه فرد عادی نتونه ماشین وارد کنه و الا تا الان صد بار این قانون تصویب شده بود و اجرایی شده بود. من از الان میگم که چه بندهایی در این مهم لحاظ خواهد شد تا مردم عادی نتونن ماشین وارد کنن:
1- باید مراحل گمرکی طوری طراحی بشه که خیلی پیچیده و با بروکراسی بالا باشه که مردم عادی توش گیر کنن
2- تعرفه های گمرکی همچنان بالا باشه تا واردات برای دهک های پایین به صرفه نباشه و فقط پولدار ها تو میدون حضور داشته باشن
3- ماشین وارداتی باید یا صفر باشه یا حداکثر 3 سال از عمرش گذشته باشه
4- شخص وارد کننده باید قبل از وارد کردن ماشین از مراجع ذیربط مثل راهنمایی رانندگی و سازمان محیط زیست مجوزهای لازم رو بگیره
5- شخص وارد کننده حق نداره مشابه ماشین های تولید داخل رو انتخاب کنه، مثلا پژو 405 حق نداره وارد کنه
6- ماشین های وارداتی باید حتما abs و ایربگ داشته باشن و یورو 6 به بالا باشن و باید عملکرد این موارد رو خودرو سازهای داخلی تایید کنند
7- ماشین های وارداتی باید سالی دو بار معاینه فنی بگیرن و خودرو سازها هم باید در این زمینه هی مجوز و تاییدیه بدن
8- کسی که میخواد ماشین وارد کنه باید حداقل 3 تا با هم وارد کنه و یه دونه هم خودروی داخلی بخره
9- مسوولیت هر گونه عواقب احتمالی بر عهده وارد کننده است و او با واردات خودرو حق هرگونه اعتراض نسبت به عملکرد مسوولین و قوانین بی در و پیکر در این حوزه را از خود سلب میکند.
10- وارد کننده حق تامین دلار و یا هر ارز دیگری را از بازار داخل ندارد و باید ارز مورد نیاز خود را یا از طریق صادرات صنایع دستی تامین کند و یا خودش در یک کشور خارجی صاحب کسب و کار و درآمد باشد و ارز مورد نیاز را از محل در آمد خارجی تامین کند مگر اینکه آقازاده باشد
11- آقازاده ها و افراد ذیصلاح و ذی نفوذ از کلیه بندهای فوق آزاد هستند و از هفت دولت آزاد هستند
متاسفانه دولت بجای اینکه قشر پولدار را اهرمی قرار دهد تا به قشر فقیر کمک کند تا هم قشر ثروتمند و هم فقیر هر دو بهره ببرند اما همیشه دنبال حذف ثروتمند به نفع فقیر است تا بخیال خودش به قشر فقیر کمک کند
اساساْ قشر نیازمند بقدری درگیر مسائل معیشتی خودش است که دنبال خودرو خارجی نیست مگر اینکه نازل ترین خودرو خارجی را که چند دست گشته است را از همان دلال بخرد و در این موضوع همواره ثروتمندان و دلالان زرنگتر از آن هستند که بخواهد دولتی که فشل است جلوی او را بگیرد
چنانچه که دیده ایم و خواهیم دید که چگونه افراد متمکن با استفاده از کارت های ملی افراد فقیر چگونه از آنها استفاده می کردند
دولت ها هدف و جایگاه اصلی خودشان را فراموش و مشغول دخالت های بیجا هستند
دولت ها نقش ایجاد قانون جامع و شسته و رفته و نقش ایجاد و اصلاح و بازنگری ساختارها و هماهنگی هایی را دارند که بخش خصوصی بدلیل عدم منفعت وارد آن نمی شود
بازار ساز و کار خودش را دارد و مهمترین بخش بازار رقابت است که در آن نقش سازنده و متعادل کننده در آن دارد که متاسفانه این رقابت نه تنها در داخل وجود دارد بلکه با بازار بین الملل هم تفاوت فاحش دارد که مبنای تجارت جهانی است
این عدم رقابت در داخل بگونه ای است که یک بطری دوغ ظرف چند سال از ۴۰۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان می رسد و گوی رقابت را از دلار می رباید و اما سهام او با تراز منفی مواجه می شود که داستان عجیب و غریبی را در اقتصاد رقم زده است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد
مردم عادی پول خرید داخل رو ندارن چطور می‌توانند ماشین واردات کمترین قیمت ۸۰۰میلیون تومان از کجا بیاره دهک پایین الکی دلتون رو صابون نزنید
عملکرد مافیا صنعت خودرو ایران دهه‌های متمادی است که مردم ایران را به خاک سیاه نشانده با کشتن صدها هزار تن و معلول کردن میلیون ها نفر با ارابه های مرگشان در طول این سالها خسارات مادی و جانی جبران ناپذیری به مردم و کشور وارد کرده اند، مردم ایران پول‌های هنگفتی را صرف خرید خودروهایی می‌کنند امنیت خاطر برای آنها ایجاد نمی‌کند و کیفیت و ایمنی لازم را هم ندارند و اصلا ارزش صنعتی ندارند و زباله صنعتی محسوب میشوند و ارابه مرگ به تمام معنا هستند .
مردم دنیا با نصف مبلغی که ما برای گاری های مرگ ایرانی می‌پردازیم برندهای مانند بنز، بی‌ام‌و، فولکس واگن و رنو و تویوتا و هیوندای و ... سوار می شوند. خودروهایی که هم از نظر ظاهری و زیبایی، هم از نظر ایمنی و هم از نظر کیفیت، قابل مقایسه با ارابه های مرگ داخلی نیستند. در حالی که اکثریت مردم ما سالهاست در حسرت یک وسیله نقلیه ایمن و با کیفیت میسوزند و تاوان پس می دهند.
نکته دردآور ماجرا این است که این ظلم وحشتناک در حق یک ملت با ظاهر تولید داخلی و با نام حمایت از کار و اشتغال ملی انجام می‌شود. یعنی قطعات آشغال درجه چندم (زباله های) از رده خارج چینی را وارد کشور کرده و سر هم‌بندی می‌کنند، بعد عنوان تولید داخلی روی آن می‌گذارند و حداقل به سه برابر قیمت به مردم می چپونند و هم سرمایه های مادی مردم را بالا میکشند و هم جانشان را بخطر میدازند. ادامه تجمع این زباله ها در سطح کشور باعث آلودگی محیط زیست و زشت شدن چهره شهرها بخطر افتادن امنیت جانی و روانی مردم شده و هزینه های بی شماری را بر گرده مردم و کشور تحمیل کرده است.
واردات خودرو هم قصه پر غصه ای دارد متولیان مادام العمر خودرو با لابی گری با سلاطین قدرت و قانون با وضع هزار و یک تعرفه غیر قانونی و نامشروع تا میتوانند هرچه بیشتر مردم را چپاول می کنند . قانون واردات در تمام کشوهای متمدن جهان با ۴ درصد تعرفه ورودی بعلاوه حداکثر ۵ درصد سود بازرگانی است اما شما ملاحظه کنید قوانین استعماری و غارتگرانه انحصاری کشور را هر ننه قمری سهم خود را می خواهد با وضع تعرفه و عوارض غیر قانونی و چپاولگرانه یه خودرو بی کیفیت و آشغال چینی حداقل سه برابر قیمت بازار جهانی و یه خودرو ایمن و با کیفیت خارجی حداقل با ۶ برابر قیمت بازار جهانی بدست مردم میرسد در شرایطی که درآمد سرانه مردم ایران کمتر از یک دهم درآمد سرانه مردم جهان متمدن است.
نکته قابل تامل اینکه هیچ صدای اعتراضی مثمر ثمری از هیچ یک از نهادهای به اصطلاح مردمی و نظارتی بلند نمیشود تا از حقوق اولیه و بحق مردم دفاع کنند و در این میان آنچه مغفول مانده حقوق حقه مردم است . آهای سازمانهای نظارتی و بازرسی، آهای سازمان استاندارد،آهای سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، آهای نمایندگان مجلس مردمی ، آهای نمایندگان مجلس خبرگان،آهای مجمع تشخیص منفعت مافیا خودرو ، آهای دولت حامی محرومین که باید مدافع قانون اساسی و حقوق ملت باشی، آهای علما و مجتهدین و فضلا حوزه ها که صدای درس اخلاق و عدالت تان گوش فلک را کر کرده آهای....آهای..... کجای کارید چرا همه لال شده اید و از برای دفاع از حقوق بحق عامه ملت دم بر نمی آرید خدای ناکرده دستتان با مافیا خون آشام در یک کاسه هست؟
مگر ما مردم برای برابری و برادری و عدالت و مساوات انقلاب نکردیم؟ مگر ما برای حفظ این انقلاب خون ندادیم ؟
ولا تا انجا که بنده یاد میدم کدام طرح ویا لایحه برای قشر ضعیف بوده که این دومیش باشه به ولا تا الان تفراد واردکننده و چگونگی تقسیم درامد و درصد سهم هریک مشخصه بدبخت ماییم که منتظر فرج وگشایشیم همان بهتر که بمیریم الان که مینویسم به قران در حال گریه ام از ..
یکی از عوامل زیبای شهزهای اروپایی وجود خودروهای لوکس و تمیز است لطفا با وارد کردن خودروهای ارزان و زشت و مستعمل چهره شهرهایمان را خراب تر نکنید
چرا نمی گین کلا خودرو ارزون بشه برای همه دهک ها؟ چه فرقی بین مردم هست مگه؟ این چه تیتری هست که زدین؟
اقازاده های محترم....ماشنیهای لوکس رسیدن...حالشو ببرین...ببخشین ۳ سالی مدل ماشیناتون رو نشد ه بود عوض کنید
من نمیدونم معیار دهک بندی چگونه است؟ من یک بازنشسته با یک ماشين پراید مدل 86(مالک همسرم) و یک دستگاه j5 مدل 93 جزء دهک دهم قرار گرفتم. دهک 10 یعنی کسی که چند کارخونه داره و ماشین بالای 5 میلیارد و خونه بالای یکصد میلیارد داره ، من را با این آدما یکسان گرفتند و مدت 7 ساله که یارانه ام را قطع کرد ه اند. این عدالت آقایون است که از آن دم میزنند و همیشه ار اجیف تحویل مردم میدن. پولی که بعنوان یارانه میدن از ثروت خدادادی است که همه مردم چه غنی و چه محروم در آن شریکند و باید به آحاد جامعه پرداخت شود نه اینکه یک عده را محروم و در این راستا با تحمل تور م و گرانی جیبشون را خالی کنند. بهر حال این عین ظلم و روانه کردن حقوق مسلم فرد به جیب کسان دیگر است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر