بازدید 9391

اسیدی شدن اقیانوس‌ها و کاهش شدید سطح اکسیژن‌

دیاتوم‌ها که به اندازه یک‌پنجم، اکسیژن جهان ما را تامین می‌کنند، با اسیدی شدن اقیانوس‌ها در وضعیت بدی قرار خواهند گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵ 28 May 2022

به گزارش تابناک؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهند موجودات شناور کوچکی که به اندازه یک‌پنجم اکسیژن جهان ما را تامین می‌کنند، با اسیدی شدن اقیانوس‌ها در وضعیت بدی قرار خواهند گرفت. این موجودات که "دیاتوم" نامیده می‌شوند، از بلوک‌های ساختمانی سیلیسی که برای ساختن پوسته‌های محافظ خود نیاز دارند، محروم خواهند شد. محققان دریافته‌اند که این امر می‌تواند تعداد آن‌ها را تا پایان قرن آینده تا ۲۶ درصد کاهش دهد.

جان تاچر، زیست‌شناس دریایی از مرکز تحقیقات اقیانوس کیل (GEOMAR) توضیح داد: دیاتوم‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌های پلانکتون در اقیانوس‌ها هستند که کاهش آن‌ها می‌تواند منجر به تغییر قابل توجهی در شبکه غذایی دریایی یا حتی تغییر در اقیانوس به عنوان یک منبع غرق‌کننده کربن شود. این جلبک‌های تک‌سلولی ۴۰ درصد از زیست توده فتوسنتزی اقیانوس را تشکیل می‌دهند که این مورد آن‌ها را به یکی از اجزای اصلی پمپ بیولوژیکی تبدیل می‌کند که CO۲ را از جو ما خارج می‌کند و آن را در اعماق اقیانوس ذخیره می‌کند.

او گفت: آن‌ها یکی از دلایلی هستند که اقیانوس‌ها توانسته‌اند بخش عظیمی از CO۲ اضافی تولید شده توسط ما انسان‌ها را جذب کنند. اقیانوس‌های اسیدی می‌توانند دیاتوم‌ها را که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اکسیژن در جهان هستند، به شدت کاهش دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار