بازدید 13023
بسته ویدیویی «تابناک»

همه چیز درباره دونالد رامسفلد بازیگر جنگ عراق / مردی که با بالن به آلمان غربی فرار کرد / روایت خواهر دکتر حسین فاطمی از اعدامش / چگونه فریدمن و پینوشه، آلنده را سرنگون کردند؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶ 26 May 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


همه چیز درباره دونالد رامسفلد بازیگر جنگ عراق

دونالد رامسفلد که یکی از عوامل کلیدی حمله آمریکا به افغانستان و سپس عراق بود با مطرح کردن ادعای دروغ وجود مدرک محکم دال بر وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق باعث فریب مردم آمریکا و جهان و شروع این جنگ شد. دونالد رامسفلد وزیر دفاع دولت بوش زمان حمله به آمریکا سه شنبه 29 ژوئن در سن 88 سالگی درگذشت. در این ویدیو تاریخچه مختصری از فعالیت‌های سیاسی او در صحنه سیاست آمریکا را خواهید دید، همچنین واکنش وی به سوالی را خواهید دید که چندین سال پس از آن دوران و روشن شدن مسئله عدم وجود سلاح‌های کشتار جمعی از او پرسیده می‌شود.

 

روایت خواهر دکتر حسین فاطمی از اعدامش

سلطنت فاطمی خواهر دکتر حسین فاطمی وزیرامورخارجه و دست راست دکتر محمد مصدق نخست وزیر ایران که با کودتای 28 مرداد 1332 ساقط شد، درباره اعدام برادرش روایتی تکان‌دهنده دارد. فاطمی پس از کودتای 28 مرداد و دستگیری مصدق، پنهان شد و در نهایت در 6 اسفند 1332 توسط عوامل تیمور بختیار دستگیر شد و پس از محاکمهٔ غیرعلنی در دادگاه نظامی در هفت مهر 1333 به دلیل اقدام برای برکناری شاه و اقدام علیه سلطنت در سحرگاه 19 آبان 1333 اعدام شد. روایت سلطنت فاطمی خواهر دکتر حسین فاطمی از آنچه پس از اعدام او رخ داد را می‌بینید و می‌شنوید.

 


چگونه فریدمن و پینوشه، آلنده را سرنگون کردند؟

در دورانی که آلنده در شیلی به قدرت رسید، شرکت‌های آمریکایی در آن کشور سرمایه‌گذاری‌هایی داشتند که به منظور حفظ آن از دولت نیکسون درخواست کمک کردند، مارکسیست بودن آلنده نیز انگیزه لازم را برای نیکسون ایجاد کرد که به سی‌آی‌ای دستور دهد تلاش کنند تا از به قدرت رسیدن آلنده جلوگیری کنند. این اقدامات پس از به قدرت رسیدن آلنده تبدیل به پشتیبانی از کودتای نظامی و نهایتا به قدرت رساندن ژنرال پینوشه در شیلی شد. اما نفوذ آمریکا و شرکت‌های آمریکایی در شیلی به همین جا ختم نمی‌شد. تاثیرگذارتر از تغییر رژیم سیاسی، اعمال سیاست‌های اقتصاد آزاد بود که در شیلی منجر به شرایط شدیدا بد اقتصادی برای مردم فقیرتر شد که گروهی از اقتصاددانان تربیت شده در آمریکا توسط میلتون فریدمن رقم زدند. در این ویدیو تصاویری از دوران کودتای پینوشه و به توپ بستن کاخ ریاست‌جمهوری را به همراه توضیحات مفصل در مورد اتفاقات قبل و بعد آن ببینید.

 

مردی که با بالن به آلمان غربی فرار کرد

بی‌شک امروزه قطعات باقی مانده‌ از دیوار برلین، یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت آلمان است. اما این دیوار چند دهه پیش شاهد فرار افراد زیادی بوده که می‌خواستند از برلین شرقی به برلین غربی بروند. وینفرید و سابین، زوج جوانی بودند که برای فرار به برلین غربی زندگی‌شان را به خطر انداختند. وینفرید مهندس جوان و ماجراجویی بود که تصمیم گرفت با بالنی که خودش ساخته بود از آلمان شرقی فرار کند. این زوج چندین ماه روی بالن کار کردند تا اینکه بالاخره در مارس 1989 میلادی یعنی حدود هشت ماه قبل از فروپاشی دیوار برلین، تصمیم به فرار شبانه می‌گیرند. زوج جوان در نیمه‌های شب شروع به پر کردن بالن می‌کنند اما یک نفر آنها را می‌بیند و پلیس را خبر می‌کند. آنها تنها 30 ثانیه وقت داشتند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که وینفرید با بالن پرواز کند و سابین در برلین شرقی بماند. زن جوان در حالیکه در بوته‌ها مخفی شده بالن را می‌بیند که اوج می‌گیرد. پس از عزیمت ناگهانی بالن،‌ هدایت آن به دست باد می‌افتد. وینفرید هیچ کنترلی روی بالن ندارد. او روی جارویی نشسته که به بالن متصل است. بالن ارتفاع می‌گیرد و تا 5000 متر صعود می‌کند. درجه هوا در این ارتفاع منفی 20 درجه سانتیگراد است. در نهایت بالن در منطقه‌ای موسوم به «تسهلندورف» در برلین فرود می‌آید. تا مغز استخوان وینفرید یخ زده بود. او قطعا از نظر جسمی و روانی از پا درآمده بود. سعی کردیم بفهمیم بالن چگونه پرواز کرده و چه مسیری را طی کرده و به این نتیجه رسیدیم که وینفرید احیانا از بالن سقوط کرده است چون دیگر نتوانسته خودش را نگه دارد. بعداز ظهر جسدش در یکی از باغهای کنار دریاچه پیدا شد. داستان غم‌انگیز فرار وینفرید سرخط روزنامه‌های برلین می‌شود. سابین در برلین شرقی توسط «اشتازی» سازمان اطلاعاتی آلمان شرقی به زندان می‌‌افتد اما بعد از چند هفته آزاد می‌شود... چند ماه بعد دیوار برلین سقوط کرد. این روایت را درباره این مرد می‌بینید و می‌شنوید.

 


گران‌ترین نبرد جنگ‌جهانی در کشتارگاه وردن

نبرد وردن یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین نبرد‌های جنگ جهانی اول بود و یکی از پر هزینه‌ترین نبرد‌های تاریخ بشر به شمار می‌رود. این نبرد که به مدت ۳۰۳ روز بین نیرو‌های آلمانی و فرانسوی در گرفت بیش از ۷۰۰ هزار نفر تلفات داشت. در این نبرد آلمانی‌ها قصد داشتند که با تصرف مواضع وردن و استفاده از موقعیت استراتژیک آن در برابر حمله فرانسوی‌ها که گمان می‌کردند برای باز پسگیری آن رخ خواهد داد به آن‌ها ضربه سختی بزنند. اما فرانسه با تغییر سیاست حمله به هر قیمتی به یک استراتژی دفاعی موفق شد در این نبرد مقاومت و نهایتا آلمان‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کند. هرچند هزینه این کار بسیار بالا بود. تصاویری از این نبرد که کیفیت آن‌ها اصلاح شده است در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان