بازدید 26156
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

با کالابرگ به معنای سهمیه‌بندی مخالفیم/ اختیار خرید کالا‌های اساسی به مردم با یارانه نقدی باشد/ ضرورت افزایش یارانه نقدی در آینده

میرتاج الدینی گفت: از کالابرگ الکترونیک در شرایطی باید استفاده کرد که با کمبود کالا مواجه باشیم؛ اما اکنون کمبود نداریم و به نظر من ضرورتی ندارد از کالابرگ استفاده کنیم. باید یارانه در اختیار مردم قرار بگیرد و آن‌ها انتخاب کنند که چه کالایی را بخرند.
کد خبر: ۱۱۲۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵ 25 May 2022

تابناک اقتصادی: به باور بسیاری از کارشناسان، انتقال یارانه از ابتدای زنجیره به پایان آن به معنای آزاد شدن قیمت‌ها در سراسر زنجیره‌ی توزیع است که مزایایی خواهد داشت. در این روش، یارانه مستقیم به مصرف کننده داده می‌شود. بنابراین، میزان اصابت آن به جامعه‌ی هدف به شدت افزایش می‌یابد.
 
از سوی دیگر، در این روش، یارانه‌ها با عدالت بیشتری تقسیم می‌شوند، زیرا در روش قبلی که یارانه به کالا‌ها تعلق می‌گرفت، در واقع اقشار ثروتمند که توان خرید بالاتری داشتند از یارانه‌ی غیرمستقیم بیشتری هم بهره مند می‌شدند. به طور کلی، کارشناسان و فعالان اقتصادی در این مورد اتفاق نظر دارند که ارز ترجیحی باید حذف می‌شد.
 
موضوع مهم این است که حذف ارز ترجیحی در دولت سیزدهم بر خلاف دفعات قبلی که ارز چندنرخی حذف می‌شد، همراه با اختصاص یارانه به مردم به منظور حمایت از معیشت آنان بوده است؛ اما شیوه اجرا نیز بسیار مهم است. تجربه چندین اصلاح یارانه کالا‌های اساسی و تجربه هدفمندی یارانه‌های انرژی به خوبی در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.
 
با توجه به چندین تجربه گذشته، اثرگذاری یارانه نقدی در افزایش مطلوبیت، کاهش فاصله طبقاتی و بهبود رفاه مردم موفقیت‌آمیزتر از مدل‌های کوپنی است که از بزرگترین ضعف‌های آن، می‌توان به کیفیت پایین کالا‌های اساسی درون کالابرگ، سلب قدرت اختیار و انتخاب کالا‌های اساسی ارزان‌قیمت برای مردم، وابستگی دوباره به واردات و بازگشت صحنه‌هایی نظیر صف خرید کالا یا فروش کالا‌های کوپنی در جلوی فروشگاه‌ها اشاره کرد که سازوکار کالابرگ نسبت به یارانه نقدی نه تنها مزیتی ایجاد نمی‌کند، بلکه مشکلات آن نیز بیشتر است و تنها امکان خرید کالا‌های کالابرگی در فروشگاه‌های بزرگ وجود دارد و سبب ایجاد انحصاری دیگر در این بین نیز خواهد شد.

در ادامه گزارش نیز پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و راهکار جایگزین آن، نظرات محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس را جویا شدیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.    

میرتاج الدینی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در مورد مشکلاتی که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای کشور به وجود آورد، تصریح کرد: این سیاست مضرات زیادی داشت و بستری برای رانت، سوءاستفاده و انحصارطلبی عده‌ای خاص فراهم کرد. به طور کلی، هر کسی که به ارز ترجیحی دست پیدا می‌کرد، در واقع یک امتیاز برایش محسوب می‌شد. بعضی افراد از این ارز به درستی بهره می‌بردند و در راستای منافع عموم از آن استفاده می‌کردند؛ اما برخی از آن برای منافع شخصی خودشان سود می‌بردند و کشور را با مشکلاتی روبرو کردند.

وی ادامه داد: دومین مشکل سیاست ارز ترجیحی این بود که در این روش توزیع یارانه‌ها عادلانه نبود. این یارانه در اختیار دلالان و سودجویان قرار می‌گرفت و آن طور که شایسته بود منافعش به عموم مردم نمی‌رسید. در واقع تنها بخش کمی از یارانه‌ها به جامعه‌ی هدف اصابت می‌کرد و بخش زیادی از آن هدر می‌رفت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که برخی اقلام با حمایت‌های دولتی و ارز ترجیحی به صورت ارزان عرضه می‌شد، مدیریت مصرف در کشور وجود نداشت و استفاده از برخی کالا‌ها به شدت افزایش یافته بود. در این روش، هدررفت منابع بسیار بود و قاچاق بیش از اندازه‌ای را هم در کشور داشتیم.
 
با کالابرگ به معنای سهمیه‌بندی مخالفیم/ اختیار خرید کالا‌های اساسی به مردم با یارانه نقدی/ ضرورت افزایش یارانه نقدی در آینده

محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی مجلس گفت: کالا‌های مشمول ارز ترجیحی با قیمت پایینی در کشور عرضه می‌شد و همین موضوع باعث تفاوت قیمت کالا‌ها در داخل و خارج از کشور شد. این تفاوت قیمت، برخی افراد را اغوا می‌کرد تا به قاچاق کالا‌ها مبادرت کنند. به عنوان یک مثال، می‌توان گفت که قیمت یک کیسه آرد در کشور ۳۸ هزار تومان و در مرز‌ها ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بود. این شرایط به معنای بستر مناسب برای قاچاق بود.

وی ادامه داد: دولت برای تأمین ارز ترجیحی باید دلار را به قیمت آزاد تهیه می‌کرد و در اختیار واردکنندگان قرار می‌داد که این امر برای دولت دشواری‌هایی را ایجاد می‌کرد. در سال گذشته، حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شد که امسال به بالای ۲۰ میلیارد دلار می‌رسید. وارد کردن این حجم از ارز به بازار به معنای تورم بود.

این نماینده‌ی مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید الزاماتی را در اجرای سیاست جدید هدفمندی یارانه‌ها در نظر داشته باشد تا این قانون به درستی اجرا شود. در وهله‌ی اول، باید اطلاع رسانی خوبی برای مردم انجام و ابعاد طرح شفاف شود. دومین موضوع این که دولت باید مراقبت لازم به عمل آورد تا کالا‌ها به وفور در بازار موجود باشند. وقتی کالا‌ها به اندازه‌ی کافی در بازار عرضه شوند، فضا برای گرانی از بین می‌رود و مدیریت اوضاع آسان‌تر خواهد بود. سوم، دولت باید بر همه‌ی قیمت‌ها نظارت داشته باشد تا از گرانی آن‌ها جلوگیری شود.

میرتاج الدینی در ادامه گفت: چهارمین موضوع این است که باید تمامی افرادی که به ناحق از گرفتن یارانه محروم شده اند، از آن بهره‌مند شوند. باید بررسی‌های لازم شود تا حقی از کسی ضایع نشود. تمامی افرادی که برای گرفتن یارانه ثبت نام نکرده اند  و جا مانده اند نیز باید طی سازوکاری بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

در واقع باید تمام تلاشمان را به کار بگیریم تا قدرت خرید مردم کاهش نیابد. با بررسی‌های کارشناسانه مشخص شده است با اجرای سیاست جدید هدفمندی یارانه‌ها و پارداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، قدرت خرید قشرهای پایین جامعه بیشتر از قبل شده است.

میرتاج الدینی ادامه داد: بنده با کالابرگ به معنای سهمیه بندی موافق نیستم و از کالابرگ الکترونیک در شرایطی باید استفاده کرد که با کمبود کالا مواجه باشیم. اما در حال حاضر کمبود نداریم و به نظر من ضرورتی ندارد از کالابرگ استفاده کنیم. باید یارانه در اختیار مردم قرار بگیرد و آن‌ها انتخاب کنند که چه کالایی را بخرند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد: فعلاً مبلغ یارانه می‌تواند جوابگوی نیاز‌های مردم باشد، اما بالعکس یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، در آینده باید این مبلغ به ویژه برای قشرهای ضعیف جامعه افزایش یابد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵۷
خوب فکر نمیکنید خیلی از پدرها به جای خرید مرغ و تخم مرغ یارانه رو به زخم زندگی می زنند و نسلی معیوب از این تصمیم برجا خواهد ماند لطفا فراتر از نوک بینی رو هم ببینید از چاله به چاه داریم میریم به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
قسم نخور بی خود. اتفاقا اینکه اختیار خرج را به افراد بسپریم کاملا درسته. تا کی می خواید بجای شما تصمیم بگیرن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
هدف اصلی این است که به ۶ میلیون خانوار دو ماه یارانه داده اند

و به دروغ میگوید به ۹۰ درصد پرداخت کردیم

شخصا بازنشسته حداقلی بگیر زیر ۴ میلیون تومان هستم و یارانه ندادند

و از هر کدام از دوستان و همکاران از خودم ضعیف تر هم سوال کردم ، هیچکدامشان دریافت نکرده اند

و خدا میداند که بنام مردم ایران این پولها را به کدام کشور لبنان و سوریه و یمن و فلسطین و عراق میدهند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
با اجرای یارانه احمدی نژادی
نون بربری دونه ای 250 ریال در پایان دوره احمدی نژاد سال 1392 شد 7000ریال

در واقع تورم 2800درصد رشد داشت ولی یارانه 45 هزارتومان باقی ماند


حالا خدا می دونه نون بربری. 2000 تومنی در پایان دوره رئیسی چقدر شود.


اینها راه حل نیست.
کسی که تشنه است را نمی توانید با خوراندن آب شور سیراب کنید.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
من نمیدانم چرا باید با کالابرگ که به همه به نسبت درست و حتما کالای اساسی برسه باید مخالف باشند
پس این 900میلیارد تومانی که خرج خرید تجهیزات شده برای چیه ؟ نکنه رو دستشون مونده بوده و .....................؟!
اخه اين اقتصاد چي بلده كه اختيار يه ملت دست ايناست؟
بهانه شما برای افزایش چند برابری قیمت ها قاچاق و رانت است پس چرا به همه مردم یارانه نمی دهید و بسیاری را با بهانه های مختلف از یارانه محروم کردید؟ کاملا مشخص است این افزایش چند برابری قیمت ها برای جبران کسری بودجه از جیب مردم است چون راه مبارزه با قاچاق و رانت افزایش قیمت ها نیست
پاسخ ها
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
درود بر شما
میر تاج‌ جان‌ !!!!
یا رانه‌ ما ها را هم بدید‌ لطفا‌ یارانه پول نفت‌ مملکت هستش‌ و شماها‌ از راه فروش‌ هواپیما‌ بدست‌ نیاوردید‌ که بهر کس دلتون‌ بخواد‌ بدید‌ حق ملی‌ همه است‌ و دوزار‌ حقوق‌ بازنشستگی‌ نباید‌ مرا از حق و حقوق‌ ملیم‌ محروم‌ بکنه‌ !!!
اصلا‌ شما‌ حق‌ میدونید‌ یعنی‌ چی ؟!
کمبود کالا ندارید درست اونکه به شما مربوط نیست ان را بخش خصوصی تولید و یا وارد میکند موضوع این هست که شما مدیریت ندارید و هر قیمتی دلشان بخواهد به ملت می فروشند اتفاقا ما یارانه نمی خواهیم کالابرگی شود تا بتوان کنترل کرد .
چرا نخبه های انقلابی اینطوری هستند؟!
وقتی سوییچشان روی یک موضوع درست روشن می شود روی یک موضوع درست دیگر خاموش می شود.
این آقا توضیح دهند با این وصف با مشکل فساد زا تر پول پاشی چه می کنند اونوقت؟
معلوم نیست ریسی برای مردم چندانکار مثبتی کرده باشه دولت میخواست این پول بجیب دزدا نره تا حدودی خوبه ولی سوال اینجاست که با اینکار دولت تمام ان منابع باید بده بمردم اونم همه باید یکسان یارانه بده دولت مگر میشود من با بیکاری و نداشتن بیمه و غیره نفری سیصد تومان بگیریم ولی یکی که حال و روزش بهتره واقعا خیلی بهتره نفری چهار صد اصلا غلطه همه را باید یکسان پرداخت بکنه اما واقعا خانوادهایی که فلاکتشون زیر فلاکته یه کمکی در جایی دیگه بکنه این تبعیضها و درجه بندی کردن مردم ایران کار بسیار غلطی هست که این دیوانها کردن من میپرسم از ریسی که بقیه این پولا که نزدیک چهارصد هزار میلیارد تومانش کجا میرود لطفا بکی و بکجا میرود مردم بدبخت کردین شرافت بخرج بدید ارزش پولی ملی بحراج گذاشته برگردونید هیچی نمیخوایم این یارانها از قبل بوده برای خودتون ارزش پول ملی درست نشه کشور بیغما میرود دولتی و غیره همه میبرن فقط مردم بدبختر میشنریسی اصلا از اقتصاد و پول فقط یارانه و حرف مفت بلده
پخش پول به شیوه کنونی قطعا تورم زاست و اثرات منفی آن بیش از فواید آن می باشد.باید سهمیه خرید کالا در کالابرگ الکترونیکی برای هر خانواده فعال شود که در این صورت هم می توان آمار دقیق مصرف را استخراج کرد و هم میتوان از خرج یارانه برای مصارف دیگر که باعث گیرافتادن مردم در چرخه گرانی کالا و خدمات می شود جلوگیری کرد.
منطقی‌ترین و عاقلانه‌ترین کار اینه که دولت تمام یارانه‌ها در بخش‌های مختلف را حذف کنه. مردم خودشون باید کار کنند و خرج خودشون را دربیاورند و این بساط پول‌پاشی و گداپروری برچیده بشود. دولت فقط باید زمینه کار و فعالیت سالم را فراهم کند. دولت باید زمینه یک اقتصاد آزاد، باز و رقابتی را فراهم کنه و به جای گداپروری و حیف‌ومیل ثروت کشور در قالب یارانه و طرح‌های منسوخ‌شده و شکست‌خورده کمونیستی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور را تسهیل کنه. ولی حالا که قراره به مردم یارانه پرداخت بشه، پرداخت این یارانه به صورت کالابرگ اشتباه است و باعث هرج‌و‌مرج و نارضایتی مردم میشه؛ چون زمینه و ساختار مناسب برای اجرای طرح کالابرگ فراهم نیست. بهتره یارانه نقدی پرداخت بشه که خود مردم تصمیم بگیرند با یارانه و پول خودشون چه کار کنند. این‌جوری هم راحت‌تره و هم هرج‌ومرج نمیشه.
با گداپروری و فقیر نوازی چطور؟
سلام باید یارانه‌ها نقدی باشد چون این یارانه ها، یارانه ها ی انرژی بودن که از اول تثبیت شده همیشه داده شود، پس بگذارید مردم خود تصمیم بگیرند با نقدینگی خود چکار کنند
در خوشبینانه ترین ممکن فرض بر اینکه 80 میلیون نفر ماهانه 350 هزار توان یارانه میگیرند..اگر به دلار تبدیل شود خواهد بود ماهانه 1 میلیارد و سالانه 12 میلیارد ...حال چه بر سر اون 8 میلیارد باقیمانده خواهد امد..مطمنم برای کسری بودجه خرج نمیشه بلکه باز هم رانت و اختلاس....
یارانه در یک کشور از بیت المال پرداخت میشه وشه وگدا سهم مساوی از ان باید داشته باشند درود بر روش احمدی نژاد که عادل بود نه دزد وتبعیض گر او از کشورهای خلیج یاد گرفت وعمل کرد اما پس از او دستکاری وخیانت شروع شد
من بیکارم بایک دخترمریض باپول یارانه قرص وداروچندتاتخم مرغ سیب زمینی وپیازوغیره ازمغازه میخرم اگه کالا برگ بدن من بایدچیکارکنم ماکالابرگ نمیخواهیم
بهتر نیست مثل ممالک متمدن وضع کار و کاسبی مردم را رونق دهید تا نیاز به این یارانه بد تر ازفحش نداشته باشند
اقای میرناج الدینی شمامیدانی اصلاًیارانه برای چه میدهند برای آن میدهندکه مردم گرسنه نمانندپروتئین کافی به بدن کودکان برسد کمتربیمارشوندنه اینکه یارانه بگیرندبااولین تعطیلی راه بیغتندجاده شمال چادربزنندوپولشان راحرام کنندومیدانی که اگرامروزبتوانندبایارانه یک کیلوگشت بخرندیکسال دیگرنمیتوانند یک سیرهم بخرندپس بهتراست بجای پول پاشی مایحتاج حیاتی مردم داده شودکه همیشه ثابت است ترابخدااجازه بدهیدکارهابه کاردان سپرده شودودرتخصص خودتان اظهارنظرکنیدکه مدیون خلق نشوید
خواهشن نظرات غیر منطقی ندهید شما که میگید دولت باید یارانه ها رو حذف کنه وبه مردم ندهد میدونید دارید چی میگید؟؟ منظورت از گدا پروری چیه؟ این یارانه ها حق مردم است حق مردمی که زیر گرانی وتورم دارن خانپاده هاشون از هم میپاشه شما مطمئن از دهک های با لا هستید و پولتون از پارو بالا میره اینجور نظر میدید قطعا یارانه ها باید نقدی پرداخت بشه و جز این حتما طرح شکست خورده است چون خیلی از مردم که طبقه پایین جامعه هستن فقط گذران زندگیشون از راه همین یارانه نقدی میگذره.. یارانه نقدی به افراد حق انتخاب میده وخودشون میدونن با پول یارانه چکار کنن چون حق خودشه نباید کسی تصمیم برایش بگیره..
جناب نماینده مجلس دردهک بندی درآمد پسر راسرجمع سرپرست خانواده حساب کردهاند پسر سرسفره م است اگر همیشه کارداشت باشد وبتواند هزینه ازدواج ش رافراهم کند ومطابق فرمایش شما دلسوزان این کشور فرزند آوری کند ضمنا اجاره خانهش را من باید بدهم حال یارانه من راقطع کردهاند لطفا مثل زمان جنگ کوپن بدهید شما اگر یارانه رابه سرپرست خانواده بدهید مردم سوتغذیه میگیرند آن پول هزینه مانتو وروسری دختر وکفش ورزشی پسر میشود یک مقدار فکر کنید
پرداخت نقدی خیلی بهتر از کوپن است کسانی که سنی از شان گذشته بیاد دارن چه صف هایی بخاطر جنسهای بنجل و بی کیفیت که کوپنی عرضه می شد و مردم مجبور به خرید شان بودند
به روسیه و مردم منطقه کالاهای اساسی رایگان ندین به مردم خودمون میرسه
افزایش یارانه افزایش قیمت بوده و هست. عقل کل خیلی فشار روی مخ تون نیار مملکت لازمت داره.
آخه کالا برگ به چه دردمامردم میخوره مابیشتربه پول نیازداریم چرا دولت به فکرخودش است یارانه نقدی به مردم بدهید تاخودشان خریدکنند کالا برگ به دردما نمیخورد ماهزاربدبختی داریم حالا شماهم میخواهید یارانه نقدی رابه کالا برگ توضیح دهید مردم بیشتربه پول نیاز دارند نه تخم مرغ
سلام اره درسته یارانه نقدی بدین بهتره فکرخوبیه ما الان روستا هستیم وسیله هم نداریم بریم تا شهر کرایه ماشین وبچه کوچیک ودامداری وکشاورزی داریم به کارامون به زورمیرسیم کالا برگ خب باید بریم فروشگاه تو فکر مردم روستا هم باشید بیشترجمعیت ایران نصفش روستایی هستن حتی یه سوپرمارکت به زوردارن چه برسه فروشگاه زنجیره ای که مردم برن با کالابرگ خریدتان واقعا سخته نکنید این کار نقدی پول بدین که بریم همبن مغازه ها ی ساده یه خرید بکنیم وبرگردیم ساید مردم اون چیزی که شما میگین نخورن،
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
کالابرگ درهمه جاقبول میشوددرست مثل پول نقدولی ارزش ان ثابت است وبرای خوشگذرانی وخرت وپرت خریدن اعتبارنداردفروشگاه ده شماآنراقبول میکند
من یه مادرم شوهرمم بیکاره،دوفرزنددارم.بایدیارانه رودراختیارخودمون بزارین تاهرکالایی خواستیم خریداری کنیم نه اینکه محدودبه چندکالاباشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
مگه باپول چه‌چیزی میخواهیدبخریدکه مفیدباشدولی کالابرگ امکان تهیه آنرابشماندهد راحت بگوئید وضعمان خوب است شکممان سیراست ولی یارانه رابرای خوشگذرانی بیحاصل میخوهیم
من یه مادرم دوفرزنددارم همسرمم بیکاره،یارانه رومیخاین کالابرگ اونم محدودبه چندکالا،من بااین یارانه قسطی برابچه هام لباسی چیزی میگرفتم،پول دراختیارخودمون بزاریم تاهرکالایی احتیاج داشتیم خریدکنیم
کالابرگ و کوپن یه کار زیبای نوستالوژی .
بزودی به کارهای عتیقه و عهد عتیق خواهیم رسید.
بله ماخودمون مدیریت میکنیم که ازکدام کلا بیشتروکدام کمتر خرید کنیم باکالابرگ مجبوریم هرجور عزیزان مسئول دوست دارن خرج کنیم وعملا اختیار ملت دست اوناست
بادرود با کارتی کردن نان کاملا موافقم مردتیکه افغانی در شیراز که تعداد زیادی سکونت دارن هر دفعه که به نانوایی میرم زیاد مشاهده میکنم افغان ها را که زیر ۲۰ هزار تومان نان نمیگرن و یارانه ما تو حلقوم اینا فرو میره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
نژادپرست
آقای میرتاج الدینی شیرمادرت حلالت باشد از دل مردم حرف زدی ای کاش نمایندگان مثل شما بودند بخدا مردم بیکار نیستند درصفهای طولانی در سرما گرما به گدایی بایستند یارانه نقدی باشد هرکس هرچی خواست خودش بدون نوبت وگدایی بخرد منم بدم به دعوا و دکتر وشهریه...
تا مدتها روغن در فروشگاههای خصوصا شهرها نبود . اما اکنون که سردر آورده یک روغن یک لیتری ۱۱۰ هزار تومان ! یعنی اگر ۳ عدد روغن خریدی باید ۳۰ هزار تومان روی یارانه بگذاری و آنرا بخری !!
.
ادم مونده از دروغهای اینا
میگن قاچاق شما نمیتونید چندتا قاچاقچی رو بگیرید پس کلا این همه هزینه برای نیروهای ۳ قوه دلیلش چیه
میگن ۳۰ درصد نونهارو مردم دور میریزن اگه اینجوری بود الان نون خشکیا همسایه دیوار به دیوار شما ها بودن انقد پول داشتن
میگن تو غرب هم گرونه خب حقوقی غربی ۱۴۰ میلیون هم به مردم بدین با خودرو و خونه ۱۰۰ میلیونی

بهونه نیارید همه میدونیم بانک مرکزی به ته خورده داره ورشکست میشه
ما براے اجاره خانه، پول دوا و دڪترم و ڪل خانواده و خورد و خوراڪ و پول مدرسه بچه هامون و لباسشون و قبض آب و برق و گاز و هزار مشڪل دیگه به پول نقد نیاز داریم، ما ڪالا برگ نمیخوایم، مرغ و تخم مرغ و روغن و فلان ارزونیه خودتون، لطفا به گوش مسئولین برسونید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
بابابگوخزانه بانک ملی رابرای خرجی شمابدهندبروکارکن بعوض دستت راپیش این وآن درازکردن
اقای میر تاج درست شدنی نیست!!!!!!
پولی که انباشت نشود تورم زاست ولی این یارانه ای که به مردم داده میشود اولاً باید بشکل نقد پرداخت بشود ودوماً قیمت اجناس باید خیلی پایین تر بیاید سوماً معشیت مردم بسیار در وضع خرابی قرار دارد ودولت باید فکر عاجلی بر مدیریت بازار داشته باشد وچهارماً تحریمها باید برداشته وپایه پولی که ویران شده سامان یابد
با صدقه دادن کاردرست نمیشه بدتر میشه.درآمدها ودستمزدها رو واقعی وجهانی کنید قیمتها رو هم واقعی کنید وهمه کالاها روتک نرخی کنید.با وجود انحصاروتورم مشکل حل نمیشود.باید سرمایه گذاری داخلی وخارجی صورت گیرد واقتصاد ازحالت راکد بودن دربیاد که زمینه اش شفافیت قوانین وثبات سیاسی وآرامش درکشوره
هرچقدرنقدینگی بدهیدقیمتهاهم بالاترمیرودودرعمل فقط داریدباارقام واعدادبازی میکنیددلارونزوئلانمونه بارزآن است که یک بسته نان میشودصدمیلیون دلارونزوئلا!!!حالاشمایارانه رابده الان نان سنگک رسیدبه ۶۰۰۰تومان بیشتربده گران ترمیشه!!
دولت کالاراازادیارانه بدهدو مردم تکلیف خودشان رابایارانه روشن می کنند
پول نقد به نرخ دلار بدهید اشکالی نداره اما اینکه دوازده سال ثابت باشد نه
بابت جبران کسری بودجه. اول دلار بالا بردند وبعد بورس وحالا هم مرغ وروغن هیچ گربه ای به رضای خدا موش نمیگیره
من باید بتونم کالا را انتخاب کنم مرگ بر حرف زور
یارانه نقدی میخوام کالا برگ بدرد نمیخوره
ایشان چه سرشتی از اقتصاد دارند واقعا باید تاسف برای مردم و نظام خورد که این ها شدند اقتصادان و آتش بیار معرکه ای که هیچ شناختی از ان ندارند؟/
یارانه فقط نقدی یارانه یعنی خرید نقدی یارانه فقط پول نقد داغ داغ نه کالای بنجل نه کوپن نه صف نه سرما نه گرما کوپن نمیخایم
اینای که میگن یارانه حق مردم نیست وگداپروریه شکم خیلی سیری دارن اتفاقا یارانه نقدیش حق مردمه
یارانه فقط نقدی تا مردم بتوانند هر چیزی لازم است بخریم
سلام,آقا یارانه بایدنقدی باشه,نقد..نقد...خواهشاُازطرف مردم تصمیم نگیرید,اختیاری باشه اونایی که دوست دارن نقدبگیرن,بهشون نقدپرداخت بشه واونایی که کالابرگ میخوان بهشون,کالابرگ بدن,خواهشاُ اجبارنباشه,کارراازاین هم که هست بدترش نکنید,(با پول میشه همه چی خریدباکالانمیشه هیچ چی خرید),ضمناًخیلی ها مستاُجروبیکاروبی پول هستن منتظر بودن برای روزی که یارانه هاراواریزمیکردن,
آقاماکالابرگ بدردمان نمیخوره بجای مردم تصمیم نگیرید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر