بازدید 20580
تابناک اقتصادی بررسی کرد

مجوز‌های مشاغل خانگی هنوز به صورت کامل ثبت محور نشده‌اند/ اشکالات زیاد در شرایط و فرآیند صدور مجوز‌های مشاغل خانگی

با گذشت دو ماه از آغاز به کار درگاه ملی مجوزها، هنوز فعالیت این سامانه جدی شروع نشده و مجوز‌ها کاملا الکترونیکی صادر نمی‌شود. هم‌چنین هنوز خبری از صدور همه‌ی مجوز‌های مشاغل خانگی به صورت ثبت‌محور و اعلانی نیست و طبق سخنان وزیر اقتصاد در مجلس، از ۳۴ هزار درخواست مجوز تنها ۱۲ هزار تا صادر شده است (کمتر از ۴۰درصد).
کد خبر: ۱۱۲۰۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸ 25 May 2022

تابناک اقتصادی: یکی از مهمترین موضوعات چند ماه گذشته، بحث مجوز‌ها و تسهیل فرآیند صدور آن‌هاست. در سال‌های اخیر، یکی از مشکلات اساسی در راه‌اندازی یک کسب‌وکار، مجوز‌های متعددی بوده که سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف صادر می‌کنند. مجوز‌هایی که در اکثر اوقات، باعث نارضایتی مردم می‌شود و در مسیر شروع کسب‌وکارشان سنگ‌اندازی می‌کند. به همین دلیل، یکی از نیاز‌های مهمی که امروزه وجود دارد، تسهیل فرآیند صدور مجوز است که اگر با همت و تلاش مسئولین انجام گیرد، می‌توان به حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشت مردم امیدوار بود.
 
مشاغل خانگی جزو آن دسته مشاغلی است که از این حیث مستثنی نیست و متقاضیان آن به راحتی نمی‌توانند مجوزهایشان را دریافت کنند. این در صورتی است که اساس ایجاد این شغل، ایجاد کسب‌وکار‌های مختلف برای مردم و بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها و همچنین کمک به افزایش رونق تولید است. در همین راستا، پیگیری‌های زیادی از مسئولین وزارت کار صورت گرفته تا هرچه سریعتر به این مشکل رسیدگی کنند و گره از کار مردم بگشایند.
 
بر خلاف ادعا‌های فراوان وزیر کار و سایر مسئولین وزارت کار در ارتباط با اعلانی بودن فرآیند صدور مجوز‌های مشاغل خانگی، هنوز این اقدام کامل صورت نگرفته است، در حالی که چند ماه قبل، وزیر کار طی سخنرانی‌ در مجلس عنوان کرد که از این به بعد مجوز‌های مشاغل خانگی در سه روز کاری کاملا الکترونیکی و مجوز‌های ثبت محور هم به صورت آنی صادر می‌شوند.
 
همچنین معاون وزیر کار هم گزارشی را در صداوسیما ارائه داده بود که در آن ادعا شد که خیلی از مجوز‌های مشاغل خانگی به صورت ثبت محور و آنی فقط با درخواست متقاضیان به آن‌ها داده می‌شود، ولی با توجه به گزارش‌های میدانی و همچنین گزارش عملکرد دستگاه‌ها در درگاه ملی مجوز‌ها که توسط دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد در مجلس ارائه شد، متاسفانه این وعده مسئولین وزارت کار هنوز کامل عملی نشده و هنوز خبری از صدور الکترونیکی و آنی مجوز‌های مشاغل خانگی نیست.
 
علاوه بر آنی نبودن صدور مجوز‌های مشاغل خانگی، ایرادات زیادی هم در شرایط و فرآیند صدور آن‌ها وجود دارد که در ادامه ذکر می‌شود.
 
اشکالات موجود در مجوز‌های مشاغل خانگی
 

۱) تقسیم‌بندی نامطلوب مشاغل خانگی و ریزکردن آن‌ها به چندین مجوز

 
سامانه مشاغل خانگی دو تا لیست از عناوین مشاغل ثبت محور و مجوز محور در صفحه اصلی خود بارگذاری کرده است. یکی از مشکلات جدی این دو فهرست این است که برای تقسیم بندی مشاغل خانگی از عناوین فراوانی استفاده شده که باعث سردرگمی متقاضیان می‌شود. همچنین بعضی از مشاغل واقعا نیازی به تقسیم شدن ندارد و بیهوده فرد متقاصی را مجبور می‌کنند که فقط در یکی از آن‌ها فعالیت کند. در صورتی که می‌تواند به انجام چند تا از آن‌ها مشغول شود.
 
به عنوان مثال شغل خانگی نواربافی به چند بخش: پَن بافی، شیردَنگ بافی، حَضایه بافی، خُوس بافی، شَک بافی، کارت بافی، مَداخله بافی، نواربافی علی آبادکتول، نیک بافی، وَریس بافی تقسیم شده است. یا برای مثال دیگر دو شغل نقاشی روی چرم و حکاکی روی چرم جداگانه آورده شده‌اند، در صورتی که می‌توان آن‌ها را ادغام کرد و به فرد متقاضی یک مجوز داد، زیرا که تمام شرایط و ضوابط آن‌ها یکی است.
 

۲) نبودن معیار مشخص و دقیق در تقسیم بندی مجوز‌های ثبت‌محور و تاییدمحور

 
مشکل جدی بعدی در این دو لیست، نبود معیار معلوم و مستدلل وزارت کار برای مجوز‌ محور بودن (تایید‌محور بودن) برخی از مشاغل خانگی است. وزارت کار مجوز‌های مشاغل خانگی را به دو دسته کلی ثبت‌محور و مجوز‌محور تقسیم کرده، اما معیار دقیقی برای انجام این کار اعلام نکرده است. به همین دلیل، خیلی از مشاغل خانگی بدون هیچ دلیلی در دسته مجوز‌محور‌ها قرار گرفته‌اند، در صورتی که واقعا نیازی به این کار نبوده و می‌تواند به راحتی به صورت ثبت‌محور به مردم داده شوند.
 

۳) چرا هر کد ملی فقط یک مجوز می‌تواند بگیرد؟!

 
یکی از مشکلات اصلی دیگر که توسط یکی از متقاضیان مجوز از این سامانه ذکر شده این است که با هر کد ملی فقط یک بار می‌شود درخواست مجوز مشاغل خانگی داد. این در صورتی است که امکان دارد فرد شرایط و توانایی انجام هم‌زمان دو شغل خانگی یا بیشتر را داشته باشد و با اعمال این محدودیت مجبور می‌شود که فقط یکی از آن‌ها را انجام دهد. همچنین ممکن است برخی از مشاغل خانگی فصلی باشند و فقط در یک بازه‌ی زمانی مخصوص آن را انجام داد و با وجود این محدودیت، فرد صاحب کار در باقی فصول بیکار می‌ماند.
 

۴) آیا نظارت‌های پسینی مردم بر محصولات مشاغل خانگی و ایجاد یک سیستم امتیازدهی، کارآمدتر از ارائه گواهی مهارت نیست؟

 
در ادامه مردم از این هم ناراضی بودند که چرا وزارت کار آن‌ها را مجبور به ارائه گواهی مهارت می‌کند. این در صورتی است که یکی از حالت‌های کسب مهارت کار که در سامانه ذکر شده است، آموزش تحت نظر استادکار به صورت تجربی است. اکنون این مشخص نشده که چگونه باید از یک استادکاری تجربی گواهی مهارت کار گرفت و حتی در صورت انجام این کار، باز هم نمی‌شود صحت آن گواهی و یا هویت فرد استادکار را مشخص کرد.
 
همچنین می‌توان گفت، در کل نیازی به ارائه گواهی مهارت شغلی نیست، زیرا اگر فرد شاغل، توانایی انجام آن کار را نداشته باشد نمی‌تواند محصولات مطلوب و مطابق میل مشتری را تهیه کند و در نتیجه فروشی هم نخواهد داشت و طرحش با شکست روبه رو می‌شود و در آخر باید به این نکته اشاره کرد که بالاخره چه زمانی عمل به وعده‌ها توسط مسئولین صورت می‌گیرد و مردم می‌توانند به راحتی و بدون دغدغه کسب‌وکار خود را راه بیندازند و وضعیت معیشت خود را بهبود دهند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
زمان احمدی نژادهم همین کارروکردند.وام گرفتن اما هیچ کاری نکردن.مثلا یک داربست قالی توخونه زدن بعدگرفتن وام جمعش کردن
وزیر کار همچنین گفته با یک میلیون توامن میتوان یک شغل ایجاد کرد. معاون ایشون هم اعتقاد داره خط فقر در شهر تهران 4 و نیم میلیون تومانه.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
این بار تمام هدف طراحان این طرح درگیر کردن مردم با اداره دارایی است که پس از ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی هر سال باید به اداره دارایی جواب پس بدهیم و دارایی هم با علی الراس کردن مردم برای خودش یک مبلغی را بعنوان مالیات اخذ کند !
مساله مهم تر این است که وقتی ثبت نام میکنید پیامک تایید را دریافت نمیکنید! چون در وبسایت آمار ثبت نام نمایان است این خود بزرگترین کلاهبرداری میباشد که ثبت نام از طرف مردم انجام شود اما عملا نتوان از سامانه استفاده کرد! در این پروژه ها که به پیمانکاران سپرده میشود همیشه رانت و کم کاری و نداشتن ظرفیت پاسخگویی به مراجعین بوجود میآید. این طرح همان اندک شروع کاسبی هارا هم ازبین برده است.
واقعا مسخره بازی راه افتاده. خط ونشون میکشن اگر به درگاه ملی مجوزها وصل نشوید چنین و چنان می کنیم ولی بعدش هیچی نمیشه. خوب عزیزم اینجوری مردم شما رو اصلا حساب نمی کنن.
باید با شمشیر اشتغال به جنگ فقر رفت نه با گدا پروری
باید صنایع دارای گردش کامل شوند
یعنی مثلا در صنایع خودرو سازی هر ده سال یا کمتر خودرو مجددا توسط شرکت های خودرو سازی خریداری و یا تعویض با خودرو نو شوند و اجزای آن جدا و توسط صنایع نبدیلی تبدیل به مواد اولیه خودرو و در صنایع ریخته گری و قطعات سازی مجددا تبدیل به قطعه و خودرو شوند تا هم چررخ اشتغال روان و باعث رفع فقر شود و هم مردم درگیر گرفتاری های خودرو نباشند
اقتصادی که در آن کارکنان دولتی تصمیم بگیرند مردم چه کنند یا نکنند آخرش همونی میشه که در شوروی سابق رخ داد و باید برای این اقتصاد فساد پرور ،خون گریست و سر به قبرستان گذاشت.
مسئولین کشوری بخاطر سواد کم اعتقاد دارند که دلارهای حاصل از نفت باعث خلق نقدینگی و تورم است
اما همین نفت و دلارهای حاصل از آن می تواند باعث کاهش و کنترل نقدینگی و کاهش تورم شوذ
بنده در زمان خدمت سربازی، در یک شرکت مشغول به کار شدم. پس از چند سال از دارایی تماس گرفتند و گفتند شما بدهکار مالیاتی هستید و مالیاتتان را ندادید، هر مدرکی که خواستند، بردم تا ثابت کنم در آن شرکت که مدت کوتاهی در آن کار کردم، کارمند بودم و هیچ سمت قانونی نداشتم اما در نهایت اعلام کردند تا صاحب اصلی شرکت (که با پیگیری های شخصی متوجه شدم از ایران رفته) پیدا نشود، شما بدهکار مالیاتی هستید! به همین سادگی!
الان دو سال است که حساب بانکی ام را مسدود کردند و ممنوع‌الخروج هم شدم که مورد دوم، به صورت طبیعی برای نود درصد مردم وجود دارد! حتی یارانه ام را هم نمی‌توانم بگیرم. برای گرفتن مجوز شغل خانگی اقدام کردم و چون شماره ملی ام در لیست بدهکاران مالیاتی است، مجوز هم ندادند!
من یک پدرم و لطفاً بگویید چگونه باید یک زندگی چهار نفره را مدیریت کنم؟
ظاهراً دزدی و فروش مواد و ... نه مجوز می خواهد نه مشمول مالیات می‌شوی! (معدود راه های باقیمانده برای زنده ماندن!) و راه آخر هم مرداندن خود است و بس!
خوب دستور بدید درست بشه !!
یه درخواست ثبت نشان ارسال کردم الان دوماهه الافم ۳۰۰ نفر نوبت هستن روزی ۱۰ تا کم میشه هر روز هم تعطیله
در جواب دوستمون: شما با این همه مشکل ...۲ تا بچه هم داری....ایول بابا
باسلام..درموردبند(4)..برخلاف نظرنویسنده که نیازی به داشتن گواهی مهارت برای افرادمتقاضی مجوزمشاغل خانگی نمی بیند،بنظربنده ارائه این مدرک لازم هست برای اینکه بعدازصدورمجوزمشاغل خانگی اگراین فردکالایاخدمات بی کیفیت تولیدبکنه اونوقت مشتریان ناراضی واحتمالا رسانه های محترم،مرجع صدورمجوزمشاغل خانگی رابه بادانتقادگرفته که چراازاول صلاحیت وتوانایی مهارتی فردرابررسی نکردید وبدون بررسی به او مجوزدادیدکه باجان ومال و... مردم بازی بکنه!!!!درثانی برای گرفتن گواهینامه مهارتی میتونن به سازمان آموزش فنی وحرفه ای ومراکزآموزش فنی وحرفه ای شهرستانها مراجه کنن واگر قبلادوره دیده ومهارتشو کسب کرده باشن(به هرشیوه ودرهرجایی)،درآزمون سازمان شرکت کنندواگرهم نیازبه آموزش داشتن می تونن ازشیوه های متنوع آموزشی این سازمان(آموزش درمرکز دولتی،آموزش درآموزشگاههای آزادفنی وحرفه ای،آموزش درقالب مهارت آموزی درمحیط واقعی کار،و.... )استفاده وپس ازفبولی درآزمون پایان دوره،درصورت قبولی گواهینامه معتبرمهارتی بین المللی که حتی برای کاردرخارج ازکشورهم معتبره،دریافت کنن!!!..درضمن درسته که بایدتاحدامکان کارهاروبرای مردم تسهیل وساده کرد ولی نه به قیمت ازبین بردن ونادیده انگاشتن اصولی که درظاهربی اهمیته ولی درنهایت نتیجه منفی اون دوباره دامنگیرجامعه خواهدشد!
اصن چرا مشاغل خانگی باید مجوز داشته باشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر