بازدید 32038
۶
با تحولات منطقه و جهان

پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی/ برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین/ واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیاد خدایی/ واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی

پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی، برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین، واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیادخدایی، واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی و مخالفت سازمان ملل با اظهارات اردوغان درباره سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۲۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 25 May 2022

پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی/ برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین/ واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیادخدایی/ واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی

بین الملل تابناک: پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی، برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین، واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیادخدایی، واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی و مخالفت سازمان ملل با اظهارات اردوغان درباره سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی

کره شمالی سه موشک بالستیک از منطقه سونان در پیونگ یانگ به سمت دریای ژاپن شلیک کرد. این هفدهمین آزمایش موشکی این کشور از ابتدای سال جاری تاکنون بود.

به گزارش پایگاه خبری هیل، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای عنوان داشت، کره جنوبی تحقیقات خود را آغاز و ارتش این کشور به همراه ایالات متحده اعلام همکاری کرده است.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با همتای کره جنوبی خود درخصوص پرتاب موشک‌های بالستیک کره شمالی گفت‌وگو کرده است.

پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی/ برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین/ واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیادخدایی/ واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی

در این بیانیه آمده است: «مشاور امنیت ملی ایالات متحده و کره جنوبی هر دو آزمایش‌های موشک بالستیک جمهوری خلق کره را محکوم کرده و متعهد شده‌اند تا به همکاری نزدیک خود در این زمینه ادامه دهند.»

فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که ایالات متحده از پرتاب‌های چند موشک بالستیک دوربرد اخیر کره شمالی که ساعاتی پس از پایان سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن به شرق آسیا رخ داد، آگاه است.

در بیانیه آمده است: «ما از پرتاب‌های چند موشک بالستیک کره شمالی آگاه هستیم و در حال ارزیابی و رایزنی نزدیک با متحدان و شرکای خود هستیم.»

گارد ساحلی ژاپن نیز از شلیک مشکوک موشک بالستیک توسط کره شمالی خبر داده است.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت که ژاپن اعتراض خود را به کره شمالی به دلیل پرتاب موشکی که صبح امروز انجام شد، اعلام کرد. این اعتراض با استفاده از مجاری دیپلماتیک از طریق سفارت در پکن تحویل داده شد.

وزیر دفاع ژاپن گفت: پرتاب موشک بلافاصله پس از پایان نشست ژاپن، ایالات متحده، استرالیا و هند "یک تحریک آشکار و کاملا غیرقابل قبول" است.

به گفته این وزارتخانه، تاکنون هیچ خسارتی از موشک های شلیک شده توسط کره شمالی ثبت نشده است.

وزارت دفاع ژاپن گفت: ارتفاع پرواز اولین موشک کره شمالی که صبح چهارشنبه شلیک شد، ۵۵۰ کیلومتر (۳۴۲ مایل) و برد پرواز ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) بود. ارتفاع پرواز موشک دوم ۵۰ کیلومتر و برد در طول مسیر اصلاح شده ۷۵۰ کیلومتر بود. هر دو خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن قرار گرفتند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز دستور داده است که ایمنی کشتی ها پس از پرتاب موشک های کره شمالی بررسی شود.

کیشیدا گفت: من اطلاعاتی درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی دریافت کردم و دستورالعمل‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات، ارائه اطلاعات به‌روز به مردم و مهم‌تر از همه دستور بررسی ایمنی کشتی‌ها و هواپیماها را دادم.

شلیک این موشک‌ها درست چند ساعت پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این منطقه را ترک کرد، اتفاق افتاد.

وی در اولین سفر خود به آسیا با رئیس‌جمهوری کره جنوبی و مقامات ژاپن دیدار کرد و در نشست گروه "کواد" به همراه رهبران عضو این گروه پیرامون موضوعات مختلفی به تبادل نظر پرداختند.

همچنین در بیانیه مشترکی که توسط بایدن و یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی منتشر شده، برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را "خطری جدی" تلقی کرده‌اند و از کره شمالی خواسته‌اند تا به میز مذاکره بازگردد.

از طرفی کره شمالی بارها خواسته‌های آمریکا را "ریاکارانه" توصیف کرده و گفته که واشنگتن "سیاستی خصمانه" از جمله تحریم‌ها علیه کره شمالی دارد.

واکنش موشکی آمریکا و کره جنوبی

ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی در واکنش به جدیدترین آزمایش موشکی بامداد امروز (چهارشنبه) کره شمالی که شامل شلیک سه پرتابه به ژاپن بود، جنگنده‌های خود را به حالت آماده‌باش درآوردند و چند موشک سطح به سطح شلیک کردند.

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که ارتش سئول حدود ۳۰ جنگنده «اف-۱۵» خود را به حالت آماده باش درآورد و یک موشک «هیونمو-۲» را به دریای شرقی شلیک کرد؛ این در حالی است که نیرو‌های آمریکایی نیز یک سامانه موشک تاکتیکی ارتش (ام جی ام-۱۴۰) (ATACMS) را در همان مسیر شلیک کرد و هر دو این کشور‌ها این اقدامات را در تلافی مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشکی صبح امروز پیونگ‌یانگ انجام دادند.

طبق این گزارش، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی همچنین اعلام کرد که رزمایش مشابه «پیاده‌روی فیل» که شامل شماری از جنگنده‌های جدیدتر اف-۳۵ می‌شد، یک روز قبل از جدیدترین آزمایش پیونگ‌یانگ برای «مهار اقدامات تحریک‌آمیز موشک‌های بالستیک» انجام گرفته بود.

راشاتودی همچنین گزارش کرد که دفتر «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی، جدیدترین آزمایش‌های موشکی کره شمالی را به شدت محکوم کرد و آن را «یک اقدام تحریک‌آمیز شدید خواند که در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و شمال شرقی آسیا را تشدید و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

یون همچنین دستور داد «اقداماتی برای فعال کردن بازدارندگی گسترده و تقویت موضع دفاع ترکیبی کره جنوبی و آمریکا» و افزایش آمادگی در سراسر ارتش سئول اتخاذ شود.

برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای از رزمایش مشترک هوایی با روسیه در آب‌های دریای ژاپن خبر داد و گفت این رزمایش بخشی از همکاری‌های نظامی دو کشور در سال جاری محسوب می‌شود و علیه هیچ کشوری نیست.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع چین روز سه شنبه بیانیه‌ای رسمی در پی رزمایش نظامی مشترک خود با روسیه منتشر و اعلام کرد ، پرواز جنگنده‌های روسیه و چین بر فراز آب‌های دریای ژاپن صرفاً اقدامی استراتژیک بوده است و هیچ تهدیدی علیه کشورهای دیگر محسوب نمی‌شود.

نیروهای هوایی چین و روسیه گشت هوایی مشترکی را بر فراز دریای ژاپن و منطقه شرقی چین در اقیانوس آرام انجام دادند.

پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی/ برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین/ واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیادخدایی/ واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی

وزارت دفاع چین در این بیانیه خاطرنشان کرد: این رزمایش نظامی یک گشت‌زنی معمولی در جهت تقویت همکاری‌های دفاعی دو جانبه بین روسیه و چین بوده است.

پیش از این وزارت دفاع روسیه گزارش داده بود که یک ناوگان هوایی روسیه رزمایش مشترکی با جنگنده‌های چینی بر فراز آب‌های دریای ژاپن و دریای چین شرقی انجام دادند.

وزارت دفاع چین یادآور شد رزماش هوایی مشترک این کشور با روسیه بر اساس قوانین و حقوق بین‌المللی انجام گرفته و حریم هوایی هیچ کشوری در منطقه را نیز تهدید نکرده است. در این بیانیه آورده شده که رزمایش نظامی مذکور بخشی از روابط و همکاری‌های نظامی روسیه و چین در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود و هیچ کشور ثالثی را تهدید نمی‌کند.

واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیادخدایی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار این ادعا که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع واشنگتن است، مدعی شد که ایالات متحده در ترور شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی نقشی نداشته است.

وی درباره ترور شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی در تهران در مقابل منزلش گفت: ما گزارش ها را مشاهده کرده ایم و هیچ نقش و دخالتی در کشتن (ترور) این فرد نداشته ایم.

واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی

قرارداد مدیریت فرودگاه های کابل، قندهار، هرات و مزار شریف میان مقام‌های طالبان و امارات متحده عربی امضا شد.

به گزارش منابع افغانی، این قرارداد روز سه‌شنبه میان حمیدالله آخوندزاده، سرپرست وزارت هوانوردی طالبان و رزاق اسلم، مدیر عامل شرکت «گاک» امارات متحده عربی در کابل به امضا رسید. جزئیات این قرارداد تاکنون منتشر نشده است.

قرار بود قطر و ترکیه مشترک مدیریت فرودگاه های افغانستان را به‌ عهده بگیرند. مقام‌های طالبان بارها با طرف‌های قطری و ترک در این زمینه صحبت کرده بودند.

پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی/ برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین/ واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیادخدایی/ واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی

پیش‌تر ملاعبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر حکومت طالبان به وزارت خارجه‌ این گروه دستور داده بود تا به وزارت امور خارجه‌ی قطر برای تنظیم قرارداد امور فرودگاه کابل مهلت معین تعیین کند.

طالبان در حالی مدیریت چهار میدان هوایی فرودگاه افغانستان را به امارات متحده عربی سپرده که گزارش شده بود ابوظبی برای پذیرفتن این مأموریت با دوحه و آنکارا در رقابت است.

گفتنی است که امارات متحده عربی، یکی از معدود کشورهایی بود که رژیم قبلی طالبان در دهه نود را به‌ رسمیت شناخته بود. این کشور در حال حاضر هم با طالبان رابطه‌ی نزدیک دارد. اخیرا ملابرادر به ابوظبی سفر و با رئیس دولت جدید امارات متحده عربی دیدار کرده بود.

مخالفت سازمان ملل با اظهارات اردوغان درباره سوریه

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد عصر سه‌شنبه به وقت محلی در واکنش به خواسته رئیس جمهور ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت که سوریه نیازی به عملیات نظامی بیشتر از سوی هیچ طرفی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «استفان دوجاریک» در کنفرانس خبری در نیویورک و در پاسخ به پرسشی درباره درخواست اخیر «رجب طیب اردوغان» برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت: ما در مواضع خود در دفاع از تمامیت ارضی سوریه پایبندیم و بر آن تأکید می‌کنیم.

وی افزود: سوریه به عملیات نظامی بیشتری از سوی هیچ طرفی نیاز ندارد اما چیزی که نیاز دارد راه حل سیاسی و کمک‌های بشردوستانه بیشتر است. این دو موردی است که ما روی آن کار می‌کنیم.

پاسخ موشکی آمریکا و کره جنوبی به شلیک چندین موشک بالستیک کره شمالی/ برگزاری رزمایش هوایی مشترک روسیه و چین/ واکنش کاخ سفید به نقش آمریکا در ترور شهید صیادخدایی/ واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان به امارات متحده عربی

اردوغان پیشتر در اظهاراتی از ناتو خواسته بود برای اسکان آوارگان به این کشور در ایجاد منطقه امن در نوار مرزی با سوریه کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای گفته بود: اظهارات سخیف رئیس‌جمهور ترکیه، مبنی بر ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بازیچه‌ای خصمانه است که این کشور علیه سوریه و تمامیت ارضی آن به راه انداخته است.

در بیانیه وزارت امور خارجه تأکید شده بود: سوریه از جامعه جهانی می‌خواهد برای دستیابی به اهداف کوته فکرانه‌ای که اثرات فاجعه باری بر امنیت، صلح و ثبات منطقه و جهان خواهد داشت، با اردوغان بر سر خاک دیگر کشورها چانه زنی نکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
شرکت اماراتی کنترل فرودگاه‌های افغانستان را بدست گرفت سوای بی لیاقتی شرکت‌های ایرانی مواظب نفوذاسراییل باشید با عربها دوست هستند
این خبر واگذاری مدیریت چهار فرودگاه افغانستان رو اگه درباره ایران بود هزارتا جنجال راه مینداختن که بله ایران با طالبان وحشی در حال همکاری هست ولی الان این خبر لابلای سایر اخبار گم هست و اگر کسی هم بشنوه میگه بله امارات به فکر مردمش هست. البته اینم نمیگن که امارات اصلا مردمی نداره و اکثریت مهاجرن و فقط به نفع شیوخ اصلی هست.
ما همه آخرش در چند متر قبر خواهیم خواببد و بنابراین باید مرد و مردانه در این دنیای فانی حرف حق بزنیم
خداییش تا حالا امریکا هیچکس رو ترور نکرده که مسئولیتش رو به عهده نگرفته باشه، مثل بن لادن و ابوبکر بغدادی و سلیمانی و چند تن دیگر که با افتخار رسمما گفته که کار خودش بوده
ترور سردار خدایی یا کار مخالفین داخلی بوده و یا موساد
پاسخ بازدارنده و کوبنده امریکا به کره شمالی نشان داد که تولید بمب اتم برای ما هرگز امنیت به همراه نخواهد داشت
بنظر‌ میرسد‌ دنیا‌ وارد‌ مرحله‌ ای‌ از‌ هرج‌ و مرج‌ شده‌ و این فرایند‌ در تقابل‌ پوتین‌ متجاوز‌ و بایدن‌ کله‌ پو ک سرعت‌ بیشتری‌ گرفته‌ !
دنیا‌ باید بجای‌ گارد دفاعی‌ در مقابل‌ پوتین‌ متجاوز‌ در حمله‌ به‌ اکراین‌ مستقل‌ از راه‌ دیپلماتیک‌ و مجاری‌ قوانین‌ بین الملل‌ اورا‌ محکوم‌ و منع میکرد‌ !
افغانستان چه کرده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار