حسین نوش آبادی نماینده ورامین و سفیر سابق ایران در عمان به «تابناک» گفت:

همیشه سفر روسای جمهور ما به عمان نتایج منطقه ای و بین المللی داشته است

عمانی ها رویکرد ثبات وایجاد فضای بدون تنش منطقه ای را دنبال میکنند و به عنوان یک کشور و به دولت علاقه مند به رفع تنش در منطقه معروفند و رایزنی ها ،مشورت ها و وساطتت ها همیشه در راستای این نقش در منطقه بوده است و با تغییر پادشاه هم همچنان این نقش را ایفا میکنند .
کد خبر: ۱۱۲۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ 24 May 2022

همیشه سفر روسای جمهور ما به عمان نتایج منطقه ای و بین المللی داشته است

 

روز گذشته رئیس جمهور در صدر هیأتی عالی‌رتبه به عمان رفت؛ سفری یک روزه که با هدف ارتقای روابط در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل، انرژی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت بین تهران - مسقط صورت گرفت.این پنجمین سفر خارجی رئیسی در طول دوره فعالیت دولت سیزدهم و نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عمان در دوره سلطان جدید این کشور است و پیشتر در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیأتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

در همین ارتباط حسین نوش آبادی نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «تابناک» گفت: سفر جناب رییس جمهور در این شرایط حایز اهمیت هست و ما اصولا با کشور عمان رابطه عمیق استراتژی و راهبردی داریم و در موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی همواره با عمانی ها مشورت و رایزنی کرده ایم در بعضی از مسائل طرف عمانی میانجیگری کرده اند و عموما نقش عمانی ها نقش سازنده ای بوده است. همچنین در ایجاد ثبات امنیت منطقه و مسائل بین المللی ،از گذشته تا کنون رابطه خوب و رو به جلوییبا طرف عمانی داشته ایم. در بخش های مختلف هم سعی شده با توجه به واقعیتهای موجود از آن ها در حل و فصل مسائل و پیگیری بعضی از موضوعات کمک بگیریم و طرف مشورت قرار بگیرند .عمانی ها هم به ایران اعتماد دارند و جمهوری اسلامی را به عنوان یک کشور همسایه و مقتدر و امین می شناسند.

سفیر سابق ایران در عمان در ادامه افزود: روسای جمهور ایران در طول دوران بعد از انقلاب اکثرا به عمان سفر کرده اند ،در دهه های اخیر اکثر روسای جمهور ما در برنامه خود سفر به عمان را داشته اند و متقابلا پادشاه عمان هم به ایران سفر داشته است رابطه ایران با عمان رابطه همه جانبه است در بخش های مختلف اقتصادی و تجاری ،امنیتی ، قضایی و علمی همکاری داریم و قطعا کمیسیونهای مشترک در این سفر چند توافقنامه درحوزه راه و حمل و نقل و انتقال انرژی گاز و .. انجام خواهد شد. موضوع کشتی رانی و مسایل حمل و نقل هوایی و ترانزیت مسافر و موضوعاتی از این قبیل و حضور بخش خصوصی ما در عمان فعال هست و حضور فنی و مهندسی ،حضور پیمانکاران ما در حوزه های عمرانی و ساخت و سازها و تجار و بازرگانان ما در عمان فعالند و عمانی ها هم علاقه مندهستند در حوزه گردشگری مذهبی و گردشگری درمانی با ایران همکاری داشته باشند .

وی در مورد برخی اخبار درمورد نقش عمان در تسهیل روند مذاکرات هسته ای گفت: مسایلی که اکنون مطرح می شود طبیعی است عمان از ابتدای مذاکرات ما با غرب در بحث هسته ای پیش قدم بوده و اولین قدمها برای شروع این روند را در ابتدا آن ها برداشتند که ما بتوانیم روابط خود با اروپا و بعد هم نشستهایی که با طرفهای برجام داشته ایم هموار کنند و واقعا دلسوزانه هم دنبال کرده اند.عمانی ها رویکرد ثبات وایجاد فضای بدون تنش منطقه ای را دنبال میکنند و به عنوان یک کشور و به دولت علاقه مند به رفع تنش در منطقه معروفند و رایزنی ها ،مشورت ها و وساطتت ها همیشه در راستای این نقش در منطقه بوده است و با تغییر پادشاه هم همچنان این نقش را ایفا میکنند .

نوش آبادی در آخر افزود: به نظر این سفر به طور کلی سفر مهم و اثر بخشی باشد و همیشه سفر روسای جمهور ما به کشور عمان فصل جدیدی از روابط را رقم زده و تحولاتی به همراه داشته است، این تحولات هم مربوط به روابط دوجانبه و هم روابط ما با کشورهای حوزه خلیج فارس هم ارتباطات بین المللی بوده اند .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
خب چهار تا مسئول از عمان بیارید انگار اونا دلسوزترن برای ایران
چرا مثل عمان به جای درگیر شدن بیهوده با کل جهان و دشمنهای فرضی، راه دوستی و احترام به حاکمیت ملی کشورها و تعامل دوستانه رو انتخاب نمیکنید؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل