بازدید 50499
امکان تشخیص آبله میمون در آزمایشگاه‌های کشور وجود دارد

آبله میمون به ایران هم می‌آید؟/ پاسخ مینو محرز

آبله میمون در روزهای اخیر در سرخط خبرهای دنیا قرار گرفته و به تبع در رسانه‌های ایرانی هم از این بیماری زیاد می‌خوانیم و می‌شنویم.
کد خبر: ۱۱۲۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱ 22 May 2022


به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، آبله میمون یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که عمدتا در مناطق جنگل‌های بارانی استوایی آفریقای مرکزی و غربی رخ می‌دهد و گهگاه به مناطق دیگر نیز منتقل می‌شود. آبله میمون معمولاً از نظر بالینی با تب، بثورات و غدد لنفاویِ متورم ظاهر شده و ممکن است منجر به طیف وسیعی از عوارض پزشکی شود.

این ویروس که ابتدا در سال ۱۹۳۲ یافت و بررسی شد، با چند نام از جمله ویروس هرپس بی، ویروس مانکی بی، هرپس ویروس سیمیا و هرپس ویروس بی شناخته می‌شود. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، بی‌وی بسیار نادر است اما چنانچه فوری درمان نشود، می‌تواند به مرگ منجر شود.

دکتر مینو محرز، متخصص عفونی با تایید این اطلاعات به خبرآنلاین می‌گوید: در گذشته شیوع ویروس آبله میمون در آفریقای مرکزی و غربی اتفاق می‌افتاد اما حالا با تایید ظهور این بیماری در آمریکا و آفریقا باعث شده که موضوع حساسیت زیادی پیدا کند خصوصا که تایید یه مورد ابتلا به این بیماری در کشور انگلیس درحالی تایید شده است که فرد مذکور هیج مسافرتی به کشورهای آفریقایی نداشته از این جهت نگرانی‌هایی بوجود آمده است.

این متخصص درباره سرایت انسان به انسان این بیماری ادامه می‌دهد: ویروس آبله میمیون از انسان به انسان نیز از طریق تماس نزدیک با ترشحات تنفسی و یا ضایعات پوستی فرد مبتلا منتقل می‌شود و دوره نهفته آن تا حدود سه هفته است. البته میزان سرایت و انتقال آن به شدت آبله مرغان یا آبله‌ای که در گذشته شایع بود، نیست.

آبله میمون به ایران هم می‌آید؟/ پاسخ مینو محرز

او تاکید می‌کند: اغلب مبتلایان خود به خود بهبود پیدا می‌کنند و میزان مرگ و میر این بیماری در کنگو و مناطق آفریقای غربی و مرکز یک درصد بود.

محرز با بیان اینکه قرار است فردا جلسه‌ای در وزارت بهداشت درباره همین بیماری تشکیل و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد، می‌گوید: هنوز هیچ موردی از شیوع آبله میمون در کشور ما گزارش نشده است و اگر نگرانی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درباره آمدن این ویروس به کشور وجود دارد، ناشی از این است که اغلب ما در شبکه‌های اجتماعی در معرض شدید اطلاعات زیاد، غیرضروری و حتی نادرست قرار می‌گیریم.

او درباره اینکه آیا امکان تشخیص این بیماری در ایران وجود دارد، ادامه می‌دهد: در کشور ما آزمایشگاه‌هایی برای تشخیص بیماری آبله میمون وجود دارد و قطعا تصمیات جدی برای گزارش‌دهی از موارد مشکوک به متخصصان گرفته می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر