بازدید 424454
چندین ماه تعلیق نماد بانک دی در بازار سرمایه

آقای مدیرعامل؛ سرمایه «سهامداران بانک دی» نابود شد/ نهاد‌های نظارتی ورود کنند؛ با کفایت سرمایه منفی ۳۶ درصدی، رأی به انحلال بانک یا راهی دیگر؟

در میان نماد‌های بورس، نماد دی توجه بسیاری را به خود جلب کرده؛ توجهی نه از منظر سوددهی، بلکه از نگاه آشفتگی در مدیریت بانک دی است. عدم شفاف‌سازی در بازگشایی سهم دی و راکد شدن پول سهامداران، علیرغم وعده‌های رنگارنگ برای سودآوری بانک دی، سهامدارانش را متضرر کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲ 21 May 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بانک دی ۱۸ اردیبهشت ماه امسال، تولد دوازده سالگی خود را جشن گرفت؛ اما این جشن برای سهامداران این بانک که بخش اعظم سهامداران آن را خانواده معظم شهدا و جامعه بزرگ و معزز ایثارگری تشکیل می‌دهد، طعمی جز تلخی نداشت. زیرا نماد این بانک پرحاشیه در تابلوی معاملات سهام، مدت زیادی است که بسته است و سهامدارانش را کلافه کرده است. بانکی که چندماهی است علیرضا قیطاسی (فردی که همزمان به عنوان دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز مشغول به خدمت است) را به سمت مدیرعامل جدید معرفی کرده و با شعار همیشگی خود یعنی بانک ارزش آفرین، به جای رسیدگی به حال و روز سهامدارانش، به فکر ارائه وام های خاص برای کارکنانش هست. بیشتر بخوانید
 

قیمت هر سهم دی از ۸ هزار تومان به ۹۵ تومان رسید؟!

 
بررسی‌ها نشان می‌دهد سهام بانک دی برای اولین بار ۲۱ تیر ۹۰ با قیمت ۲۰۰ تومان در بازار دوم فرابورس عرضه شد و در تاریخ ۲۰ مرداد ۹۹ به بیشترین میزان خود ۸ هزار و ۳۲ تومان رسید و سپس با افزایش سرمایه ۳ هزار درصدی به قیمت ۱۲۰ تومان رسید. این نماد از ۲۸ مهر ۱۴۰۰در قیمت ۹۵ تومان متوقف شد و تاکنون بسته است.
 
در ابتدا این نماد به دلیل برگزاری مجمع متوقف و تا به امروز ۴ بار این نماد تعلیق گردید که آخرین بار در ۱۶ اسفندماه، مطابق با اطلاعیه منتشره در تارنمای کدال، به علت عدم رعایت معیار‌های پذیرش یا الزامات افشا توسط شرکت بانک دی، تعلیق شد و بانک دی که از ۲۸ مهرماه تعلیق بوده است، یک ماه دیگر این تعلیق تمدید شد.
 

حرف حساب سهامداران بانک دی و عدم پاسخ مدیران این بانک

 
خبرگزاری صداوسیما دوم اردیبهشت ماه (حدود یک ماه قبل) در گزارشی به پیام‌های سهامداران بانک دی اشاره کرد:
  • سلام، من یک سهامدار بانک دی در بورس هستم، تمام زندگیم رو گذاشتم تو این سهم، تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد. الان حدود۸ ماه هست این بانک تعلیق شده، و مدیران بانک دی اصلا عین خیالشون نیست، و هیچ گونه شفاف سازی در این مورد انجام نداده اند؛ لذا از شما تقاضا دارم صدای ما سهامداران خرد باشید.

  • با عرض سلام خواهشمندم مثل همیشه که پیگیر مشکلات مردم هستید به داد دل سهامداران سهم دی هم برسید هفت ماهه سهم بسته اس و هیچکسی جوابگو نیست و سرمایه ملت فلاکت زده را حبس کردن خواهشمندم مثل همیشه دادخواه ملت در برابر زیاده خواهان باشید با تشکر

  • باسلام. بانک دی پس از افت شدید قریب به ۸ ماه بسته است و دلیل بسته بودن را عدم شفافیت صورت‌های مالی و تأیید نکردن آن توسط بانک مرکزی اعلام می‌کنند. آیا از نظر شرعی دست رنج مسلمانی را بلوکه کردند کار درستی است حال تمام سهامداران دی از نظر مالی وروحی وخیم است. ما سهامداران متضرر ازشما عاجزانه درخواست می‌کنیم صدای مارا به گوش مسئولین برسانید.
 
  •  به فرابورس زنگ می‌زنیم آن‌ها هم عنوان می‌کنند تا مشکل صورت‌های مالی حل نشود بازگشایی صورت نمی‌گیرد. هیچ کس پاسخگو نیست. مشکل چیست که به مدت ۸ ماه سهامداران خرد را متضرر و سرگردان کرده است. سهامداران فقط به امید سود اندک سرمایه خود را وارد بورس کردند، اما سرمایه‌شان نابود شد. زندگی‌مان از بین رفت. ما خانواده شهدا، جامعه ایثارگران و خیل عظیمی از سهامداران خرد از مسئولین بانک دی که به علت تعلیق طولانی مدت این سهم و ضرر جبران‌ناپذیری که به ما وارد کرده‌اند شکایت داریم و تقاضا داریم که این سهم هر چه زودتر بازگشایی شود.
 
  • ۶ ماهی است که نماد بانک دی بسته شده است. چرا برای باز شدن این نماد اقدامی نمی‌کنید؟ ما سهامداران به پول‌مان نیاز داریم و شرمنده خانواده‌مان هستیم. لطفاً پیگیری کنید.
 

دلیل بسته بودن نماد بانک دی چیست؟

 
نبض بورس در گزارشی نوشت: در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، فرابورس علت تعلیق این نماد معاملاتی و اقدامات صورت گرفته پیرامون آخرین وضعیت این نماد را در سایت کدال منتشر کرد.
 
فرابورس بیان داشت بانک دی برای سومین سال متوالی مشمول ماده ۱۴۱ گردید که موضوع به منظور تصمیم گیری جهت اعطا مهلت یا لغو پذیرش به هیات پذیرش ارجاع شده و هیات پذیرش اقدام به اعطای مهلت به ناشر جهت انجام برنامه‌های خود و خروج از شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نمود.
 
صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ در تاریخ۲۰/ ۱۳۹۹/۰۷ منتشر گردید که بر اساس آن شرکت از شمول ماده مذکور خارج نگردیده بود. با توجه به اتمام مهلت‌های قابل اعطا به ناشر توسط هیات پذیرش فرابورس ایران به موجب مفاد ماده ۴۲" دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران "، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اختیار تصمیم گیری در خصوص اعطای فرصت بیشتر به ناشر جهت خروج از شمول ماده ۱۴۱ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت را به هیئت پذیرش فرابورس ایران تفویض نمود و آن هیات اقدام به اعطای فرصت به ناشر تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ جهت ارایه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۳۰ /۱۲ /۱۳۹۹ نمود.
 
با عنایت به عدم ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۳۱، در این مقطع هیئت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به اعطای فرصت تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۳۰ با توجه به مهلت زمانی مقرر در رویه اجرایی مواد ۳۹ و ۴۰ مکرر دستورالعمل پذیرش (جهت ارائه صورت‌های مالی مذکور نمود؛ لذا پس از پایان مهلت اعطا شده و عدم ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به دلیل عدم تایید از جانب بانک مرکزی با توجه به نحوه شناسایی سود ناشی از فروش سرمایه گذاری‌های غیر بانکی در بخش سود مشاع و درخواست بانک مذکور مبنی بر اعطای مهلت جهت ارائه، ضمن تعلیق نماد معاملاتی به دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی فوق الذکر مطابق با بند ۴ ماده ۴۱ مکرر"دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران "، هیات مدیره محترم سازمان بورس اقدام به تمدید فرصت اعطا شده به ناشر تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ جهت ارائه صورت‌های مالی به منظور بررسی شمول ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت نمود.
 
تا تاریخ انتشار این اطاعیه، ناشر صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به ۳۰ /۱۲ /۱۳۹۹ را منتشر ننموده است.
 
در این راستا پیرو درخواست آن بانک، نام‌های با موضوع تمدید مهلت ارائه صورت‌های مالی مذکور به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال گردیده و اتخاذ تصمیم در این خصوص منوط به تصمیم هیات مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشد که به محض دریافت نتیجه، موضوع از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی می‌گردد.
 
همچنین خاطرنشان می سازد تا تاریخ انتشار این اطلاعیه، صورت‌های مالی حسابرسی شده میان دور‌ه ای شش ماهه منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ نیز ارائه نگردیده است. مهلت اعطا شده جهت ارائه صورت‌های مالی مذکور در تاریخ ۱۵ /۱۲ /۱۴۰۰ به اتمام رسیده است؛ لذا نماد معاملاتی مذکور علاوه بر عدم ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ به دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده میان دور‌های شش ماهه منتهی به ۳۱/ ۰۶/ ۱۴۰۰ نیز مطابق با بند ۴ ماده ۴۱ مکرر"دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران "، تعلیق گردیده است. این موضوع به منظور تصمیم گیری در خصوص اعطای مهلت جهت ارائه صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده مطابق با ماده ۴۱ مکرر «دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» به هیات محترم پذیرش ارجاع شده و تصمیمات متخذه از طریق سامانه کدال منتشر می گردد. "
آقای مدیرعامل؛ سرمایه «سهامداران بانک دی» نابود شد/ نهاد‌های نظارتی ورود کنند؛ با کفایت سرمایه منفی ۳۶ درصدی، رأی به انحلال یا راهی دیگر؟
آقای مدیرعامل؛ سرمایه «سهامداران بانک دی» نابود شد/ نهاد‌های نظارتی ورود کنند؛ با کفایت سرمایه منفی ۳۶ درصدی، رأی به انحلال یا راهی دیگر؟
 
بنابراین خلاصه توضیحات فوق نشان می‌دهد که مشکل اصلی در عدم تایید صورت‌های مالی بانک دی توسط بانک مرکزی است. اما سوال مهم‌تر به چرایی عدم تایید صورت‌های مالی بانک دی برمی گردد؟
 
برای پاسخ به این سوال، باید آخرین صورت‌های مالی منتشر شده این بانک در کدال را بررسی کرد. در این باره پیش‌تر تابناک اقتصادی در گزارشی با عنوان «جهش ۲۳۱ درصدی زیان خالص بانک دی با طعم دعوا و درگیری در مجمع» ضمن اشاره به سیاست‌های عجیب مدیران این بانک برای اختصاص وام‌های خاص به کارکنان خود، نگاهی به صورت‌های مالی بانک دی در دوره منتهی به پایان آذرماه ۱۴۰۰ داشت.
 
صورت‌های مالی این بانک خصوصی در نه ماهه منتهی به آذرماه سال گذشته نشان می‌دهد در این مدت، زیان انباشه بانک دی به رقم ۱۰۶،۴۱۳،۹۴۵ میلیون ریال رسیده که نسبت به پایان سال قبل، ۵۷ درصد افزایش یافته است.


همچنین زیان خالص بانک دی با جهش ۲۳۱ درصدی در پایان پاییز ۱۴۰۰ نسبت به پایان آذرماه ۱۳۹۹ به رقم ۳۹،۰۰۸،۰۸۳ میلیون ریال رسیده است که در بین بانک‌های کشور، جایگاه بسیار نگران کننده‌ای دارد. این در حالی است که نسبت کفایت سرمایه بانک دی نیز وضعیت بسیار منفی دارد، به گونه‌ای که نسبت کفایت سرمایه این بانک در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ به رقم بسیار نگران کننده منفی ۳۶ درصد رسیده است. رقمی که در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹، منفی ۳۰ درصد بود و حالا روز به روز بدتر می‌شود.
 
آقای مدیرعامل تازه نفس؛ سرمایه «سهامداران بانک دی» نابود شد/ نهاد‌های نظارتی ورود کنند؛ با کفایت سرمایه منفی ۳۶ درصدی، رأی به انحلال یا راهی دیگر؟
آقای مدیرعامل تازه نفس؛ سرمایه «سهامداران بانک دی» نابود شد/ نهاد‌های نظارتی ورود کنند؛ با کفایت سرمایه منفی ۳۶ درصدی، رأی به انحلال یا راهی دیگر؟
 
بزرگی وضعیت اسفناک کفایت سرمایه بانک دی در حالی قابل درک است که باید بدانیم بر اساس ماده ۳ آیین نامه کفایت سرمایه مصوب یکهزار و چهاردهمین جلسه شورای محترم پول و اعتبار، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) ۸ درصد تعیین شده است؛ بنابراین، رسیدن کفایت سرمایه بانک دی به رقم منفی ۳۶ درصد، تنها یک پیام دارد و آن عدم مدیریت دارایی‌ها و سپرده‌های مردم در این بانک است؛ بانکی که بخش اعظم سهامداران آن را خانواده معظم شهدا و جامعه بزرگ و معزز ایثارگری تشکیل می‌دهد، اما عملکرد بسیار ضعیف مدیریت این بانک، چند ماهی است به ضرر و زیان سهامداران بانک دی نیز منجر شده است.
 
نکته جالب تر آنجاست که در سایت بانک دی و در بخش معرفی این بانک بیان شده است: «بانک دی همواره نسبت كفايت سرمايه (C.A.R ) مورد نظر بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و مقررات و ضوابط بين المللي كميته بال را رعايت خواهد نمود.» اما آنچه در صورت های مالی این بانک مشاهده می شود، خلاف این ادعا را نشان می دهد که نیازمند ورود نهادهای نظارتی به سازوکار مدیریتی این بانک در سال های اخیر تا به امروز است.
 
در این جا باید یادآور شد: طبق ماده ۳ آیین نامه کفایت سرمایه مصوب یکهزار و چهاردهمین جلسه شورای محترم پول و اعتبار، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) ۸ درصد تعیین شده است؛ لذا در رعایت مفاد ماده ۱۱۶ اساسنامه بانک، هیأت مدیره موظف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را برای افزایش سرمایه یا تسلیم تقاضای انحلال به بانک مرکزی دعوت نماید.
 

زیان ده بودن بانک دی؛ سهامدارانش را گرفتار کرده است

 
بنابراین با توجه به اطلاعات فوق، زیان ده بودن بانک دی در صورت‌های مالی آن مشهود است و از دلایل اصلی بسته بودن این نماد در بازار سرمایه است.
 
در این باره، به تازگی میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران با حضور در لایو اینستاگرامی گفته است: "در خصوص توقف نماد بانک دی دو موضوع اصلی وجود دارد؛ اول زیان‌ده بودن بانک است. این بانک در بازار دوم فرابورس پذیرش شده، اما به دلیل زیان‌دهی شرایط پذیرش را از دست داده و در فرصت هیات پذیرش هم نتوانست شرایط را احراز کند. سپس سازمان بورس فرصت جدید تا پایان سال ۱۴۰۰ برای احراز شرایط به این بانک داد که البته مشروط به توقف نماد بود تا در این فرصت بانک بتواند زیان انباشته را از بین ببرد با این همه همچنان بانک دی بر اساس آخرین صورت مالی شرایط حضور در بازار دوم را ندارد.
 
موضوع دوم نیز مربوط به تصمیم بانک مرکزی درخصوص صورت‌های مالی این بانک است. در این رابطه طی روز‌های گذشته جلساتی را با مدیرعامل بانک دی برگزار کردیم. سازمان بورس هم همزمان در حال تصمیم‌گیری است، اینکه صورت مالی این بانک از ماده ۱۴۱ خارج می‌شود یا خیر باید توسط بانک مرکزی تعیین تکلیف شود.
 

ماده ۱۴۱ چه می‌گوید؟

 
یکی از نکات مهمی که در گزارش منتشر شده فرابورس در سامانه کدال و همچنین صحبت‌های مدیرعامل فرابورس قابل توجه است، «ماده ۱۴۱ قانون تجارت» است.
 
"مطابق با ماده ۱۴۱ قانون تجارت اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. به بیان ساده‌تر اگر نیمی از دارایی‌های یک شرکت از بین برود، نشانگر مواجهه شرکت با مشکلات جدی مالی است. در حقیقت این قانون اعضای هیات مدیره را موظف می‌کند که چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند. در همین راستا، هیات مدیره مکلف است که سهامداران را برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده دعوت کند. در مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شده، ابتدا باید در رابطه با انحلال و یا بقای شرکت تصمیم‌گیری گردد. در صورتی که هیئت مدیره برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده اقدامی نکند، این وظیفه بر عهده بازرس خواهد بود.

در ادامه متن ماده ۱۴۱ قانون تجارت مقرر شده که هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه، شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. به عبات دیگر بسته به نوع تصمیم شرکت باید یکی از فرایند‌های زیر طی شود.
 
• اگر تصمیم به انحلال شرکت گرفته شود باید مطابق با قانون، فرآیند انحلال شرکت آغاز شود. پس از انحلال شرکت، دارایی و اموال آن به فروش رفته و ابتدا مطالبات طلبکاران تسویه و سپس وجه باقی مانده بین سهامداران بر اساس نسبت تعداد سهم‌های آن‌ها تقسیم خواهد شد.
 
• اگر در مجمع برگزار شده تصمیم به بقای شرکت گرفته شود، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون، هیات مدیره راهکاری مانند کاهش سرمایه شرکت را ارائه دهد.
 
‌در صورتی که هیات مدیره مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار نکند، هر ذی‌نفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند."
 

مجمع بانک دی با دعوا و درگیری

 
نبض بورس بیست و نهم دی ماه سال گذشته، روزی که حواشی مجمع بانک دی خبرساز شد در گزارشی نوشت: در مجمع عمومی عادی به صورت فوق‌العاده بانک دی، اتفاق عجیبی رخ داد و رسانه‌ها با انتشار ویدئویی از جلسه مجمع عمومی که در هتل المپیک تهران و به منظور انتخاب حسابرس و بازرس قانونی و همچنین اعضای هیات‌مدیره این بانک برگزار شد، از درگیری فیزیکی در این نشست خبر دادند. در این ویدئو، یکی از شرکت کنندگان با پرتاب بطری به سمت جایگاه و حمله به سخنرانان، باعث توقف جلسه و تشنج در سالن این مجمع شد. گفته شده که این شخص، یکی از سهامداران بانک دی و مالباختگان بورس بوده است که در واکنش به وضعیت بانک و ریزش شدید سهام خود، اشیایی را به سمت مدیران جلسه پرتاب می‌کند.
 
تعداد بازدید : 2860
 

واکنش رئیس بنیاد شهید به مفاسد بانک دی

 
همان طور که در بالا اشاره شد، بخش اعظم سهامداران بانک دی را خانواده معظم شهدا و جامعه بزرگ و معزز ایثارگری تشکیل می‌دهد؛ بنابراین، اوایل اسفندماه سال گذشته، قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سی و دومین همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مورد وضعیت بانک دی گفت: بانک دی در رنکینگ بانک‌های کشور جزو سه چهار بانک آخر است و با اینکه بانک کوچکی است، پرونده‌های فساد بزرگی دارد. اخیرا هم شنیدیم که مدیر عامل و مجموعه هیات مدیره آن زندان رفته اند و همچنین نماد این بانک در بورس به مدت دو سال است که بسته شده و اصطلاحا مشمول ماده ۱۴۱ شده است.
 
آقای مدیرعامل تازه نفس؛ سرمایه «سهامداران بانک دی» نابود شد/ نهاد‌های نظارتی ورود کنند؛ با کفایت سرمایه منفی ۳۶ درصدی، رأی به انحلال یا راهی دیگر؟
وی افزود: بنده از وقتی که به بنیاد شهید آمده ام تلاش کردم تا هیات مدیره بانک دی را تغییر دهم، اما سوال این است که آیا ما توان این تغییر را داریم؟ نه. بنده نماینده سهامداران هستم و باید طبق قانون افراد را به هیات مدیره فعلی بانک دی معرفی کنم که این هم جزو مقررات عجیب بانک مرکزی است. با وجود این هیات مدیره فعلی مستندات افراد معرفی شده را به بانک مرکزی اعلام نمی‌کردند، اما نهایتا با فشار و پیگیری این اتفاق افتاد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه امروز برخی می‌گویند نمی‌دانید چه بر سر ایثارگران آمده افزود: سوال این است که آیا وضعیت پیش آمده در بانک دی، مربوط به این پنج ماهی است که بنده به بنیاد شهید آمده ام؟ اگر مدیر عامل سابق و اعضای هیات مدیره شرکت دیدار ایرانیان دستگیر شدند و به زندان رفته اند، آیا مربوط به زمان بنده است و یا اینکه اگر بانک دی ۸۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشته و یا نماد آن بسته شده مربوط به مدیریت بنده می‌شود؟
 

سخن پایانی و یک درخواست

 
همان طور که در بخش‌هایی از گزارش اشاره شد، مشکل اصلی بانک دی، زیان انباشته و جایگاه بسیار منفی کفایت سرمایه این بانک است، در حالی که در سال ۹۷، تابناک اقتصادی در دو گزارش به این موضوع مهم پرداخت و متاسفانه با وجود هشدار‌های کارشناسی، شاهد عدم پاسخگویی حرفه‌ای از سوی این بانک بودیم، به گونه‌ای که در آن گزارش ها، تاکید شد که صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ بانک دی، نشان می‌دهد نسبت کفایت سرمایه این بانک از منفی ۲ درصد در سال ۱۳۹۵ به منفی ۱۱ درصد در ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ رسیده است، در حالی که نسبت کفایت سرمایه بانک دی در پایان سال ۱۳۹۴، ۸ درصد بوده است؛ بنابراین با بی توجهی مدیران وقت و فعلی این بانک، روند منفی کفایت سرمایه تداوم داشته و از منفی ۲ درصد در سال ۹۵ به منفی ۱۱ درصد در پایان تابستان ۱۳۹۶ و در ادامه به منفی ۳۰ درصد در پایان ۱۳۹۹ و در نهایت به منفی ۳۶ درصد در پایان آذرماه سال گذشته رسیده است.
 
روندی بسیار خطرناک که در کنار رکوردشکنی در ثبت زیان انباشته، نه تنها سهامداران بانک دی، بلکه کارشناسان اقتصادی را نیز نگران کرده است و ضرورت دارد تا هرچه سریع‌تر نهاد‌های نظارتی در حوزه اقتصادی و بانکی به پرونده‌های این بانک ورود کنند تا بیش از این ضرر و زیان به اقتصاد کشورمان تحمیل نشود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶۴
تابناک عزیز ! لطفا در مورد صندوق سرمایه گذاری ارزش آفرینان بانک دی هم تحقیق بفرمایید . جابجایی های عجیب و غریبی تو این صندوق انجام میشه ! صدور و ابطال هایی که مشخصه طبیعی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
بهتره مثل بانک انصار با بانک سپه ادغام بشه
قاضي زاده قبل از اينكه كانديدا بشه ميگفت وضعيت بورس رو 48 ساعته سامان ميده . حالا بورس پيشكش ، بياد همين بانك دي رو درست كنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
خوب تو ساده بودی باور کردی حقته
خداقوت تابناک. حرف دل ما را زدی. ممنونم
جناب دکتر! تو قرار بود سه ماهه کل بورس را نجات بدی، حالا سهام تحت مجموعه خودت را هم عاجزی که از منجلاب نجات بدی...
حالا دیدی که مدیریت به حرف نیست؟ حالا باز هم حاضری بیای و تو چشم مردم نگاه کنی و وعده صد من یه غاز بدی؟!!!
بسمه تعالی
فساد گسترده در این بانک.....
بورس یعنی ریسک سرمایه گذاری اگر ریسک را بپذیریم باید ماهیت وجود ضرر در بورس را هم قبول کنیم نمی شود که هم یک دفعه 100 برابر در جایی سود کنیم و درجایی دیگر ضرر نکینم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
احسنت.معنی غارت اموال مردم در بورس هم جز ریسکهای بازار حساب میشه؟
رییس ینیاد شهید یادمه در زمان انتخابات ریاست جمهوری می گفتند که مشکل بورس را سه روزه حل می کنم . الان نزدیک یک سال هست تو بنیاد نتونسته مشکل یک شرکت خودش رو حل کنه !!!! بابا ایوالله
آقایان مسئولین ارشدنظارت بانکداری شمارابقرآن قسمتان میدهیم ای هند
ن بازی هارا بس کنیدو لطف کنی هرچه زودتر تکلیف پولهای ماخانواده شهدارا ازدست مسئولین بانک دی آزادسازید
پاسخ ها
ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
سلام بانگ سرمایه هم در زمان تاسیس افراد سهامشو خریدن دارتنه سود داره نه تکلیفش معلوم شده می‌کن نگه دارید ببینیم چی میشه زائر سرای مشهدم هست شرکت رفاه فرهیختگان سهام فروخته‌دراستان مرکزی اونم همینطوری مونده
سلام واقعن متاسفم کہ زمانی آپارتمانم فروختہ بودم از بالا تا پاین جمھوری اسلامی دعوت بہ بورس میکردن من وامثال من گرفتار شدیم گفتن پول اضافیتون بیارید حالا من موندم خونہ ۳برابری بورس ۷۰ درصدی ضرر خود قضاوت کنید اگر روزی بندہ نہ بہ خودم رحم کنم نہ دیگرئ بعد میکن تو ایلام طرف جنون لحظہ ای گرفت الا برکت الہ
پیشنها د میدهم بانک دی دی در پست بانک ادغام شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
دستت درد نکنه
تابی جون خودم اولش را نوشتم بعد سانسور کردم حالا تو ادامش را چاپ کن..ما چی بگیم که با حرف یک ببه اصطلاح مسلمون پولمون را اوردیم توی بورس بیش از ۶۰ درصد ارزشش رفته تو هوا .....کسی به کسی هم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
عالی بود
با سلام
من یکی از سهامدارن این بانک هستم و غیر از سرمایه خودم پس انداز خانواده را هم درگیر این سهم کردم و کلا به فنا رفت
نکته ایی که مورد غفلت واقع شده و دلیل اصلی زیانهای هنگفت و مکرر این بانک می باشد غیر از دلایل برشمرده در متن بالا چیز دیگری هم هست و آن اینکه خیلی از ضرر و زیان بانک مربوط به صرفا وامهای ارزان به کارکنان و یا سوء مدیریت نیست بلکه تمامی شواهد و قراین نشان از تعمدی بودن این موضوع دارد
زمانی که من قصد خرید این سهم در تیراژ بالا را داشتم با چشم بسته سرمایه ام را به خطر نیانداختم بلکه با تحقیق در میزان دادایی و کیفیت و نوع دارایی های این بانک اقدام کردم
این بانک در مجموعه سبد دارایی های ثابت متنوع خود یک دارایی فوق العاده ارزشمند و بزرگی دارد که آن زمان چندین برابر خود بانک بود وآن نیروگاه دماوند با 12 واحد گازی و 6 واحد بخار و ظرفیت 3000 مگاوات بزرگترین نیروگاه خاورمیانه می باشد قرارداد ساخت نیروگاه با این ظرفیت در حال حاضر 3 میلیارد دلار است ولی قیمت تمام شده این نیروگاه که از طف دولت برای رد دیون واگزارگردید با ریال به مبلغ 1200 میلیارد تومان محاسته و منتقل گردید و این دو رقم گویای سود کلان این بانک در صورت فروش تمام یابخشی از این نیروگاه می باشد و منافع حاصل از آن با قیمتهای سال 99 در بدبینانه ترین حالت مبلغ 5000 تومان برای هرسهم بوده که هم زیان 600 تومانی را پوشش می داد و هم رقم بالایی بعنوان سود مورد انتظار قابل دسترسی بود لذا با محاسبه خیلی ساده برای فرضا 4000 تومان EPS انتظاری حاصل از فروش نیروگاه با P/E فقط 6 قیمت سهم در حال حاضر باید خداقل 24000 تومان باشد ولی وضعیت این چنین شده است چرا؟!!!!!
دلیل آن به زعم من نمی تواند سوئ مدیریت یا ندانم کاری باشد بلکه از بدانم کاری بوده و متولیان امر ظاهرا سود بالایی به سپرده ها و سود پایین به تسهیلات و وامهای ویژه و کلان پرداخت نموده و منجر به زیان هنگفت گردیده بنابراین برای جبران زیان تدبیری که اندیشیده شده فروش تدریجی نیروگاه و ترمیم حسابها می باشد
احتمالا این موضوع تا زمان فروش کامل نیروگاه و جبران زیان همچنان ادامه خواهد یافت و نهایتا صورتهای مالی ضعیف ولی قابل قبولی به بورس گزارش می گردد و اتفاقی که افتاده نابودی یک دارایی ارزشمند بان و رفتن منافع آن به جیب افراد خاص می باشد
وسلام
اقتصاد مانند رودخانه ای است که راه خود را بر اساس قوانین مشخص طی میکند و متاسفانه این یکی از بدیهیات عالم است که مسئولین ما هنوز نمیخواهند آن را درک کنند و فکر میکنند با شعار و دستور میتوان جلوی زیانهای ناشی از تصمیمات اشتباه را گرفت .
چرا از بانک آینده نمی نویسید که از مهر 1400 نمادش بسته است
2- اموالش را بروز نمی کند تا سهامداران بسود خود برسند
3- از برگزاری مجامع طی سالیان گذشته خودداری کرد اما برغم این تحلف اشکار سازمان بورس هیچ دخالتی نکرد تا انک در سال 99 بازیگران اصلی در ان عارت امول مردم در مرداد ماه سود های کلانی کردند و سپس بعد از ان تازه بورس بیاد تعلیق افتاد
چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مردم است چرا بعد از عدم برگزاری مجمع سال 97 نماد را تعلیق نکردند تا مردم بیشتری گرفتار نشوند
بانک دی در اصطلاح ۲ دفتره هست
تحقیق کنید
بیکفایتی مسعولان بانک وبورس باعث نابودی خود‌شان هست نه سهامدار
زیرا سهامدار خدادارد که انها ندارند
واقهیت رابپذیرید گمراهان؟؟؟
حالا که رئیس جمهورنمیشوند باید عقده رابه سرمردم ومملکت بیچاره دربیاوریم پس اگه این حرف صحت نداره دست به کارشو یدوبان دی رابازگشایی کنید چون سرمایه های زیادی دارد بانک دی. وزیران اقتصادی وبورس بانک دی رابازگشای کنید بقیه اش باسهامداران.
چرا تيم فاسد رو عوض نميكنيد
نيروگاه دماوند. و كلي سهم با درصد بالا و ارزشمند و كلي ملك و مال داره بابت ديون بديد و بانك از اين وضعيت بيرون بياد

تيم مدير عامل و هيا مديره فساد دارن به مردم چه سهم رو 2 ساله بستيد
و مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین
بهتره مثل بانک انصار با بانک سپه ادغام بشه
مردم نه تنها در بانک دی بلکه در کل امورات مملکتی قربانی شدند بانک به این کوچکی چطور به این همه سرمایه دست پیدا کرد و چطور و کجا همه را از دست داد آیا سرمایه بانک دی هنوز تو ایران هست چطورهنوز وام‌های کلان به کارمندانش و افراد خاص پرداخت میکنه یعنی مردم ایران اینقدر بدبخت هستند که هرکار خلافی صورت می‌گیرد جنبه امنیتی و مخفی پیدا می‌کند و نباید بدونن یعنی قدرت این بانک اینقدر زیاد هست مه رئیس بنیاد و جانبازان و خانواده شهدا هم حریف شفاف سازی این بانک نمیشن کی پشت سراین بانک هست پشت بانک به کدام شخص یا نهاد گرمه که حاضر به جوابگویی این همه سهامدار نبست
حاضرم از پولم بگذرم ولی دراین بانک مزخرف گل گرفته بشه
بانکی که بدون سرمایه اولیه موسسان و فقط به عنوان رانت به عده ای سیاست باز تاسیس شده است سر نوشتی بهتر از این نخواهد داشت.
راستش وقتی که درمملکت جمهوری اسلامی با سرمایه خانواده محترم شهدا وجانبازان که ازجان خود گدشتن سرمایه این عزیزان را به راحتی میخورن واب از اب تکون نمی خوره وهیچکس جوابگو نیست خدا به فریاد مردم عادی برسه
با سلام و تشکر ار سایت وزین تابناک
اینجانب هم یکی از سهامداران متضرر بانک دی هستم تقاضامندم که نهادهای ناظر که وظیفه قانونی دارند به موضوع مشکلات بانک دی ورود کنند وبیش از این باعث خون دل خوردن سهامداران (خانواده معظم شهدا،ایثارگران ،سهامداران حقیقی و...) نشوند
من فکر نمی کنم که اینقدر در مملکت عزیز ایران بی قانونی وبی حساب وکتابی وجود داشته باشد که این اندازه به سهامداران بانک دی ظلم شود ودر حکومت اسلامی کسی پیگیر نباشد،خواهشن به داد سهامداران بانک دی برسید
هی دی به فنا رفت یا نه دی به فنا شد اون غضنفری که شعار می داد چرا سکوت کرده
خدا نمی آمرزد افرادی که خانواده های زیادی بخصوص خانواده های معظم شهدا را گرفتار کردند.
قاضی زاده چرا این قدر بیخیالی آخرت باید جوابگو باشی مگه میتونی بگی به من مربوط نیست به قبلی هاست آلان دیگه یکسال هست که نشستی
مشکلات رو مدیران قبلی بوجود آوردن و حل این مشکلات هم زمان بر هست چیزی نیست که ظرف مثلا سه چهار ماهه بشه حل کرد ولی هیئت مدیره جدید بجد تلاش میکنن انشاالله که بتونن وضعیت بانک رو بهتر کنن
چرا قوه قضائیه وارد نمیشه ارزش سهام بالا بردن بعد از اینکه سودهای کلان بردن حالا هیچ ارزشی نداره آقای ابراهیم ریسی ب داد سهام داران بانک دی برسید مردم گناهشون چیه چرا رسیدگی نمیکنید
مگر اینکه شما به داد ماسهامداران بدبخت بانک دی برسید
بعضی‌ها در بانک دی سهم مفتی گرفتند و حالا ناراحت نیستند هرچه شد باد باد ولی من بیچاره شش ملیون پول از دهن زن وبچه ام گرفتم خدا ازتون نگذره
۳×۵=۱۷ کی به کیه
زندگی‌ها نابود شد هیچ کس فکری برایش نکرد آدمها سر این داستان سکته کردن مردم زندگی ها متلاشی و طلاق و جدایی ها خود سوزی خودکشی ها وای چقدر آدما شرمنده خانواده شدن سرشون پایین افتاده غرورشون لگدمال شده تقصیر خودمونه که به حرف تمام مسئولین دارو ندارمون رو ریختم تو جیب اختلاس گرا
الان پول این ملت ده ماه بحساب بانک دی رفته سودش رو خوردن یک آب روش الان چرا زیان ده پس سود این همه پول سهامدار کجا رفته کم کم سود ۲۰ درصدی بانکی
اگر بخواهید در عرض یک هفته میتونید تصمیم گیری کنید و مقصرین اصلی را معرفی کنید . الکی به هم پاس می دید .
این چه عدالتی است
یعنی خدا ازتون نگذره، داشتیم زندگیمون رو میکردیم ،
بنیاد شهید قسط اول سهام بانک دی را با اجبار از ما گرفت و چند ماه هم اقساط دیگر را کسر کرد و اعلان نمود این دستورالعمل بنیاد است برای سهامدار شدن خانواده ایثارگران و شهدا تحت پوشش ولی دریغ از یک امتیاز و حالا هم که میگویئد بانک دی ورشکسته شده ؟ الله اکبر از این همه دورویی و ریاکاری مدیران نسناس و دزد
سرمایه سهام داران دی نابود شد...به چه گناهی نمی دانم...!!!
‌کاش کسی پاسخگو باشد‌‌‌‌...
ریس جمهور ملت شریف ایران را دهک بندی کرده است اما ریس بنیاد شهید ایثارگران ۸سال دفاع مقدس را هم دهک بندی کرده است چرا می خواهد کدام چاله را از حق بسیجیان ۸سال دفاع مقدس وجانبازان زیر ۲۵درصد و معیشت بگيران را پر کند ریس بنیاد شهید اینها از جانشان گذشتند توامدی اینها دهک بندی می کنید خجالت بکشید چرا بايد معیشت ایثارگران را قطع کنید
چرامردم ایران وسهامدارن دی نمیخواهندبفهمند چخبره ؟؟چراجمع نمیشویم درتهران واستانهابرویم شعبه های بانک دی رامهروموم کنیم ودرش راکل بگیریم! اینجوری لااقل یکسری مفتخوردزدتاخرخره نمیخورندوبه اشنایان واقوام خودوامهای خوب نمیتوانندبدهند!! خیلی جالب است که ماصاحبان بانک دی ننیتوانیم ازبانک خودمان وام بگیریم امارئیس وکارمندان وامهای چندصدمیلیونی بدون سودمیگیرند! مثل این است که من مغازه ام رااجاره داده ام ومستاجرخودش ماهی چندصدمیلیون حقوق وپاداش ووامهای کلان ازدرامدمغازه میگیره وبه مامیرسه میگه همش ضرر میکنم ومیخوام تعطیل کنم وچندین ساله بااین حرفهاداروندارصاحب مغازه وروغارت میکنه وتازه نیخوادمغازه روبفروشه باورمیکنیدعزیزان سهامداردقیقا همینه!!
تکلیف ما جانبازان که از بانک دی سهام داریم چه می شود چند که تاحالا چیزی به ما نداد ند
آقای رئیسی پس توچکاره ای..قرارشدجلوی فسادروبگیری..پس این کورکوری خواندن ایناچی میگه..چراپول نابودشده ی ماروآزادنمی کنند..دولت به کجارسیده که به پول علیل هاهم رحم نمی کنه..حتماانم تقصیرروحانی ویاآمریکایه
تا زمانی که بانک دی حیاط خلوت برای بازیهای سیاسی و تعهدات انتخاباتی هست. از این بهتر نمیشود.
ببینید پشت انتصابات و مدیریت بانک در بنیاد چه کسانی هستند.
تا زمانی که اعضای هیات مدیره بازنشسته هایی که هیچکدام سابقه ای در بازار پولی و سرمایه ای نداشته اند حقوقهای چند ده میلیونی دریافت میکنند. و بیش از ده ها مدیر بانک را از وابسته های خود منصوب کرده اند. و مدیرعامل بازنشسته ای که همزمان سه جای دیگر کار میکند و بصرف مشهدی بودن انتخاب شده شرایط این بانک ورشکسته از این بهتر نخواهد شد.
یه تحقیقی هم در مورد کنتورسازی قزوین بکنین که 6 ساله بسته شده. اون پول رو اگه میدادیم به روغن الان صدها برابر میشد.
کلا بانکهای وابسته به نهادهای حکومتی بانکهایی هستند که جز خلق پول و افزایش نقدینگی و ایجاد تورم دست آوردی برای کشور نداشته اند و ندارند بانکهایی مانند مهر و انصار و قوامین و حکمت ایرانیان و موسسه کوثر و میزان و .....از این قماش بودند
فقط واگذارشان می کنم به خدا لعنت و عذاب خدا نصیب دنیا و آخرتشان
سلام من روی سخنم با سهام دارن بانک دی است آیا این. اشنیده آید که حق گرفتنی است نه دادنی ‌‌پس تنها یک را برای ما سهام داران باقی می ماند واین را هم این است اعتراض دست جمعی سهام داران محترم اگر همین فردا همه باهم به شعب بانک دی رفته وتا حق واقعی خودمان را از بانک دزد آفرین دی نگرفتیم کوتا نمیایم اگر با زبان خوش شد چه بهتر وگرنه باید زبان دیگر.را بکار بگیریم زبان زور آخر چرا باید کارمند بانک دی با سهام شما سهام داران وام پانصد میلیونی آن هم باید چهار درصد بگیرند اگر شما سابقه کارمندان بانک دی را برسی کنید متوجه میشوید که این آقایون و خانمها نه از خانواده شهدا هستند نه آزادگان ونه جناب آن وحتی هیچکدامشان والدینشان یک روز راهم در جبهه های جنگ نبودن همه آنها با پارتی بازی شدن کارمند بانک شما. ابخپ
بخدا وخون شهدا قسم میدهم از همین فردا برای اعتراض وگرفتن حقمان به شعب بانک رفته وهرجوری که میتوانیم حقمان را از بانک دزد آفرین بگیریم اگر هر کس بخصوص خراسانی های رضوی این مطالب من را خواندن با یک تماس به همه سهامداران به شعب بانک دی برویم وبا هر زبانی که میشود حقمان را از این دزدان بانگ وقیح دی بگیریم ولو زبان فیزیکی بگذار فردا درصدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران به ما بگویند عده ای آشوب گر یا معاند یا علی
الهی که خیر نبینن
سلام تابناک عزیز درود بر شرفت با چاپ این گزارش خسته نباشید خواهشمند است تا حصول نتیجه دیگر باشید خدا قوت و دمتون گرم همه ما سهامدار خرد به خاک سیاه نشسته ایم
بترسید از آه مظلوم
یکی از آشناها که بیست ساله بازنشسته شده بود میگفت ما یک تیم هستیم وهر موقع از دوستامون یکی در پستی گذاشته شود همه ما را دعوت میکند و تمام پستهای مالی را بین هم تقسیم کرده و اون موقع ناتمام توروغنه و همه این مصیبتها سر خانواده شهدا و جانبازان میاد چون بخاطر وطن و ولایت صدامون درنمیاد ومیدانیم چه قاسمهایی با خونشان این خاک را سیراب کردند لذا پولی که یک ریالش از مشتری گرفته میشه چرا باید کم بیاد
اگه نابودشد پس مانظرچی بدیم ازهمون اولش سهام مارانابودکردن
الان نزدیک دو ساله بانک دی بسته شده و همگی هی شعار میدن .دو سوم سرمایم تلف شده .فقط بدبختیه برا ما خریداران خرده .هر کی میاد اون یکی و مقصر میکنه بابا ما سرمایه دارن خرد خسته شدیم از این اینکه هی این و اون و مقصر میکنید بابا تو رو به خدا به هرچی می پرستین عمل کنید دست از این بازهای مزخرف بردارید .فقط عمل و سلام .لطفا نظر منم بزار این صدبار
ریشه فسادرا باید قطع کرد
سلام مگه بورس متعلق به قاضی زاده است که یک نفره همه کارها را درست کند
آقای قاضی زاده هاشمی باتوجه به اینکه ارادت دارم بهتون....ولی خیلی متاسفم برای شما ...‌شما مدعی العموم هستی ریس بنیاد یعنی چه برد فکر کن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار