بازدید 9974

پاسخ به ابهام‌های جاماندگان یارانه

ثبت نام متقاضیان یارانه در حالی از روز سه‌شنبه آغاز شده که افراد برای نام‌نویسی و فرآیند مربوط به مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه ۱۰ با ابهام‌هایی روبه‌رو شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲ 20 May 2022

 


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، پس از آغاز اجرای طرح دولت برای ساماندهی یارانه‌ها و تغییر در شیوه پرداخت حذف ارز ترجیحی یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در دو مرحله برای دهک‌های مختلف جامعه واریز شد. در این بین گفته شد که از بین ۷۷ میلیون نفری که تا پیش از این یارانه نقدی دریافت می‌کردند ۷۲ میلیون نفر مشمول یارانه جدید شدند.

در حقیقت در این فرآیند بخشی از خانوارها از حذف شدند اما با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده و افزایش قابل توجه قیمت‌ها، در حال حاضر خانوارهای حذف شده و یا افرادی که تا پیش از این یارانه دریافت نمی‌کردند متقاضی یارانه شدند. از این جهت وزارت رفاه سایتی را برای ثبت اعتراضات اعلام کرد.

اما قرار شد تا سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای ثبت نام افراد جدید که متقاضی دریافت یارانه‌ها هستند سایت دیگری را علام کنند. طی روزهای اخیر این سازمان سایت my.gov.ir را به عنوان سایت ثبت نام معرفی کرده است. همچنین وزیر اقتصاد تاکید کرده بود که رسیدگی به اعتراضات نیز تا یک ماه ادامه خواهد یافت.

سیده طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز در خصوص ابهامات موجود گفت: با توجه به تکلیف قانونی که به عهده سازمان هدفمندسازی قرار گرفته است، ثبت نام از کلیه متقاضیان دریافت یارانه شامل افرادی که از ابتدای طرح هدفمندسازی یارانه دریافت نکردند یا اینکه به هر علتی مشمول دریافت یارانه شناخته نشده و حذف شدند، می‌توانند به سامانه اعلام شده مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهند.

وی افزود: طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ثبت نام متقاضیانی که کد ملی آنها زوج بوده انجام شده و روزهای پنجشنبه و جمعه نیز ثبت نام افرادی که آخرین رقم کد ملی آنها فرد بوده انجام می‌شود. کلیه افرادی نیز که طی این چهار روز امکان ثبت نام برای آنها فراهم نشده در روزهای شنبه و یکشنبه می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام خود را انجام دهند.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها ادامه داد: پس از انجام ثبت نام کلیه اطلاعات به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارجاع داده می‌شود و براساس پایگاه اطلاعاتی موجود در این وزارتخانه و شاخص‌هایی که تعیین شده اطلاعات بررسی خواهد شد و در نهایت دهک درآمدی افراد مشخص خواهد شد. پس از ابلاغ وزارتخانه مذکور سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه افراد را پرداخت خواهد کرد.

پاسخ به سوالات پرتکرار
حسینی در پاسخ به سوالی در مورد شیوه جدا کردن یارانه افرادی که تشکیل خانواده داده‌اند، گفت: کلیه افرادی که از خانواده خود جدا شده‌اند باید به پلیس به علاوه ۱۰ مراجعه کنند و با در دست داشتن مدارک لازم، تغییرات خانوار خود را ثبت می‌کنند و پس از آن می‌توانند برای ثبت نام در بازه زمانی دیگری که اعلام خواهد شد، اقدام کنند.

افراد مجرد نیز می‌توانند وارد سامانه شده و خود را به عنوان فرد مجرد ثبت کنند. ویژگی‌هایی نیز که در مورد آنها بررسی می‌شود صرفا مربوط به خودشان است. در نتیجه ممکن است فردی تحت پوشش یارانه باشد اما خانواده او به دلیل معیارهای موجود یارانه دریافت نکنند. ضمن اینکه این افراد نیازی به مراجعه به پلیس به علاوه ۱۰ نخواهند داشت.

حسینی در مورد افرادی که با فوت همسرشان یارانه آنها نیز قطع شده، گفت: این افراد نیز باید به پلیس به علاوه ۱۰ مراجعه کرده و تغییرات خانوار خود را ثبت کنند. این افراد نیز باید در زمان دیگری که اعلام خواهد در سامانه ثبت نام کنند.

وی افزود: در صورتی که سیم کارت به نام افراد نباشد امکان ثبت نام را نیز نخواهند داشت چرا که در حال حاضر براساس کد ملی و اطلاعات هویتی فرد کد برای شماره همراه آنها ارسال می‌شود.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها در مورد افرادی که در گذشته از دریافت یارانه انصراف داده بودند، گفت: از ابتدای طرح یارانه معیشتی دولت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را مکلف کرد که اقدام به ثبت نام کنند و پس از آن ثبت نامی صورت نگرفته است.

وی در خصوص افرادی که یارانه مربوط به فرزندان آنها واریز نشده است، گفت: ممکن است در اطلاعات مربوط به این خانوارها اطلاعات مربوط به کفالت فرزندان ثبت نشده باشد از این جه این افراد باید با مراجعه به پلیس به علاوه ۱۰ اطلاعات خانوار خود را تصحیح کنند.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان هدفنمندسازی یارانه‌ها در بازه ثبت نام قرار دارد و نمی‌توان به طور قطعی اعلام کرد که نتایج بررسی‌ها چه زمانی مشخص خواهد شد. از زمانی که فرد از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه شناخته شود، یارانه آنها از ابتدای طرح محاسبه و به حساب آنها واریز خواهد شد.

وی در مورد خانوارهایی که اخیرا فرزند جدیدی به خانواده آنها اضافه شده است، گفت: این افراد نیازی به ثبت نام جدید ندارند و اطلاعات مربوط به صورت سیستمی از ثبت احوال به وزارت رفاه منتقل خواهد شد.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها در مورد اختلالات موجود در سامانه ثبت نام نیز گفت: سعی شده تا زیر ساخت مناسبی برای سامانه ثبت نام یارانه‌ها فراهم شود اما با توجه به ثبت نام‌های دیگری که انجام می‌شده ممکنه حجم زیادی از کاربران قصد ورود به سامانه را داشته باشند به همین دلیل برخی افراد ممکن است در هنگام ورود به سامانه با اختلالاتی مواجه شوند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که خصوص اختلالات احتمالی انجام شده بود، بازه ثبت نام طولانی در نظر گرفته شد و زمان ثبت نام دیگری نیز مجددا اعلام خواهد شد تا افراد بدون نگرانی بتوانند اقدامات مورد نظر خود را انجام دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان