بازدید 6044

مورا هیچ پیشنهاد جدیدی از امریکا به تهران ارایه نکرد

در سفر انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران چه گذشت؟
کد خبر: ۱۱۱۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲ 18 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از اعتماد، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بازگشت معاونش به بروکسل اعلام کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام از بن‌بست پیشین خارج شده و قرار است به زودی از سرگرفته شود. با این همه مشخص نیست که دستاورد سفر مورا به تهران که در چند ماه اخیر نقش پیام‌رسان میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و ایالات متحده را برعهده داشته چه بوده است؟ آیا ایران از شرط پیشین درباره خروج نام سپاه پاسداران از لیست به اصطلاح گروه‌های تروریستی ایالات متحده عقب نشسته است؟ آیا انریکه مورا پیام جدیدی از سوی رابرت مالی، رییس هیات مذاکره‌کننده امریکا برای تهران آورده است؟

مجموع سخنان حسین امیرعبداللهیان و سعید خطیب‌زاده، وزیر خارجه و سخنگوی این وزارتخانه در چند روز گذشته از سفر مورا به تهران نشان از تغییر آنچنانی در وضعیت مذاکرات احیای برجام نمی‌دهد. با این همه نشریه امریکایی «پولیتیکو» درباره سفر اخیر «انریکه مورا» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گزارشی را منتشر کرده که جزییات بیشتری از آنچه در تهران گذشت را دراختیار مخاطبان ایرانی قرار می‌دهد.

براساس ترجمه خبرگزاری فارس، تهران طی دو روز نشست هفته گذشته تمایل خود را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده نشان داد، اما درخواست نهایی‌اش که به ادعای این گزارش، باعث ممانعت از توافق شده را رها نکرده است. طبق این گزارش، انریکه مورا مقام ارشد اتحادیه اروپا که مذاکرات هسته‌ای را هماهنگ می‌کند، در تلاشی برای غلبه بر بن‌بست هفت هفته‌ای مذاکرات بین ایالات متحده، ایران و قدرت‌های غربی به ایران سفر کرد. به نوشته پالتیکو، مقامات ارشد غربی به این نشریه گفتند مذاکراتی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه انجام شد، پیشرفت جدیدی ایجاد کرد، اما توافق هنوز قطعی نیست. به ادعای این رسانه امریکایی، گفت‌وگوهای احیای برجام اکنون با توجه به درخواست‌ ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های «تروریستی خارجی» دچار وقفه شده است. به گفته مقام‌های غربی، مورا این پیام را ارایه کرد که ممکن است ایالات متحده درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت‌وگو کند، اما تنها زمانی این کار را می‌کند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد. طبق این گزارش، ایران عقب‌نشینی نکرد اما نشان داد که مایل است در این مدت گفت‌وگوها را در مورد موضوعات غیر سپاه پاسداران از سر بگیرد و ممکن است خواسته‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند. براساس این گزارش، با پایان یافتن نشست‌ها در تهران در اواخر هفته گذشته، مقامات برخی نشانه‌های عمومی از پیشرفت محدود را ارایه کردند. «جوزپ بورل»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان نشست وزرای امور خارجه گروه هفت گفت که سفر مورا به تهران بهتر از حد انتظار پیش رفته و گفت‌وگوها ازسر گرفته می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه گفت که دیدارها در تهران مسیر درستی را تعیین کرده و رو به جلو است. به ادعای این گزارش، موضوع برچسب تروریستی آخرین نقطه گیر در مذاکرات تلقی می‌شود. متن توافق عملا نهایی شده است، به استثنای دو نکته جزیی دیگر که مقامات غربی آن را «مسائل فنی مرتبط با برداشته شدن تحریم‌ها» خوانده‌اند که باید به سرعت حل شود. به نوشته پولیتیکو، در حالی که واشنگتن در ابتدا پیشنهاد کرد در صورتی که ایران متعهد به حمله نکردن به امریکایی‌ها در منطقه شود و از برنامه‌های ترور مقامات سابق ایالات متحده جلوگیری کند، برچسب تروریستی سپاه را حذف می‌کند، اکنون در واشنگتن در میان جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها مخالفت فزاینده‌ای وجود دارد. دیپلمات‌های غربی مورد استناد پولیتیکو گفتند که مورا این پیام را به «علی باقری‌کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران داد که امریکا برچسب تروریستی را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای لغو نخواهد کرد، اما ممکن است در آینده درباره این موضوع مذاکره کند. مورا هیچ پیشنهاد جدیدی از امریکا به تهران ارایه نکرد.طبق این گزارش، در حالی که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نکرد، نشان داد که آماده است مذاکرات متوقف شده را از سر بگیرد و به بحث در مورد موضوعات غیر سپاه ادامه دهد. بنابراین اکنون دیپلمات‌های غربی از تهران انتظار دارند که خواسته‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند و به واشنگتن فرصتی دهد تا درباره امتیازات دیگری که می‌تواند ارایه دهد، فکر کند. مقامات غربی گفتند اگر این پیشنهادها واقع‌بینانه باشد، طرف‌ها می‌توانند در هفته‌های آتی دوباره گفت‌وگوهای حضوری داشته باشند، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان