بازدید 9799

سفر انریکه مورا به تهران؛ برجام در چه نقطه‌ای است؟

انریکه مورا دو روز متوالی در ساختمان وزارت خارجه ایران گفتگو‌هایی با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران داشت. جزئیات این گفتگو‌ها منتشر نشده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱ 13 May 2022

به گزارش تابناک به نقل از فرارو، پس از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا و ایران می‌گویند پس از سفر انریکه مورا به تهران گشایشی در مسیر مذاکرات ایجاد شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته سفر مورا به تهران "به اندازه کافی مثبت" بوده که گفتگو‌ها از سر گرفته شود و وزیر خارجه ایران هم آن را فرصتی برای بررسی "ابتکار عمل‌های معطوف به حل مسائل باقی‌مانده" خوانده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست گروه ۷ در آلمان به خبرنگاران گفت: "این طور بگویم که مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد. "

او در عین حال تاکید کرده اختلافات موجود در مسیر احیای برجام را نمی‌توان "یک‌شبه" حل کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان هم در توییتی گفته "اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد، توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است. " (بیشتر بخوانید)

ارزیابی‌های مثبت از احتمال ازسرگیری مذاکرات پس از بازگشت انریکه مورا از تهران بیان شده است. مورا مدیر سیاسی سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام عمل کرده است.

جوزپ بورل گفته گفتگو‌های انریکه مورا در تهران "بهتر از آنچه انتظار می‌رفت پیش رفت".

مورا به جز مساله هسته‌ای، پرونده احمدرضا جلالی، پزشک دوتابعیتی ایرانی-سوئدی را هم مطرح کرده و خواهان توقف حکم اعدام او شده است.

انریکه مورا دو روز متوالی در ساختمان وزارت خارجه ایران گفتگو‌هایی با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران داشت.

جزئیات این گفتگو‌ها منتشر نشده است.

منابع غربی پیش از این مدعی بودند اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی در آمریکا دلیل بن‌بست است. در مقابل منابع ایرانی می‌گفتند غربی‌ها تضمین کافی نداده‌اند که ایران از مزایای رفع تحریم بهره‌مند خواهد شد.

روزنامه فایننشال تایمز پیش از سفر مورا به تهران گزارش داد که اتحادیه اروپا به دنبال راه حلی میانه در مساله سپاه است.

همزمان با حضور آقای مورا در تهران، امیر قطر هم سفر کوتاهی به تهران داشت. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با، رهبر انقلاب و ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

امیر قطر در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران گفت: "درباره مذاکرات وین هم قطر همواره نگاه مثبتی به آن داشته و باور داریم که گفتگو راه حل این مساله است. "

در دیگر تحولات، انریکه مورا در بازگشت از تهران توییت کرد که مدت کوتاهی در فرودگاه فرانکفورت آلمان بازداشت شد.

او اعتراض کرد که به عنوان یک دیپلمات اروپایی در ماموریت رسمی، با وجود داشتن گذرنامه دیپلماتیک، پلیس گذرنامه و موبایلش را ضبط و او را از همراهانش جدا کرد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا موضوع را کم اهمیت جلوه داد و گفت مساله به سرعت حل شده است.

جوزپ بورل هم در این باره گفت: "این مساله تمام شده، او به هواپیمایش رسید و سفرش مطابق ماموریتش پیش می‌رود. "

پلیس فرانکفورت به بی‌بی‌سی گفت: "این بازرسی بر اساس سرنخ‌های کامپیوتری بود که در کنار موارد دیگر به مسیر تهران-فرانکفورت مربوط می‌شد و ارتباطی با این اشخاص نداشت. ""هنگامی که مشخص شد ارتباطی با اطلاعات دریافت شده وجود ندارد، دیپلمات‌ها توانستند پس از حدود ۴۰ دقیقه سفر خود را ادامه دهند. "

پلیس آلمان می‌گوید دلیل این بازرسی را به خود دیپلمات‌های اروپایی توضیح داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان