بازدید 50481

آغاز محدودیت تازه طالبان در غرب افغانستان

با تسلط طالبان بر کشور افغانستان، در ولایت هرات در غرب این کشور فضا برای دختران بیشتر از پیش تنگ شده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴ 12 May 2022


به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، در دو هفته گذشته به‌گونه متواتر طالبان در این ولایت برای زنان و دختران محدودیت‌ وضع کرده‌اند.

طالبان در هرات زنان را از پیاده‌گردی و ورزش در تنها پارکی که حضور زنان در آن‌جا پررنگ‌تر بود، منع کرده‌اند. بخشی از پارک ترقی هرات که در مرکز این شهر موقعیت دارد، مکانی امن برای پیاده‌گردی و ورزش زنان بود. بسیاری از زنان هرات از سال‌های گذشته به این‌ سو، از طرف صبح در فضای آزاد و دور از دید عموم در این پارک به ورزش ادامه می‌دادند، اما حالا دیگر زنان حق ندارند در آن‌جا حضور یابند.

فاطمه رضایی، شهروند هرات که در نزدیکی پارک ترقی زنده‌گی می‌کند، به رسانه ها گفت، طالبان به آنان گفته‌اند که پس از این حق ندارند در این پارک دیده شوند. به گفته خانم رضایی، طالبان با برخورد نادرست، آنان را به خانه‌های‌شان فرستاده‌اند. وی تصریح کرد: «من و مادرم طبق معمول از طرف صبح برای ورزش کردن به پارک ترقی می‌رفتیم، اما چند روز پیش وقتی می‌خواستیم وارد پارک شویم، طالبان مسلح در آن‌جا حضور داشتند و ما را نگذاشتند داخل شویم. آن‌ها با لحن بسیار تند برای ما گفتند که بار دیگر این‌جا نیایید و این مکان برای همیشه برای زنان مسدود است.»

از سوی دیگر شماری از زنان در هرات می‌گویند که این پارک تنها مکان امن و دور از چشم عموم برای حضور زنان بود. در گذشته در قسمت‌هایی از مرکز شهر هرات از جمله پارک گوهرشاد بیگم مشهور به باغ زنانه، تخت سفر و پارک‌ ترقی حضور زنان برای ورزش کردن پررنگ بود، اما حالا رفته‌رفته فضای این مکان‌ها از سوی طالبان برای زنان تنگ شده است.

مسدود شدن بخش خانواده‌گی رستورانت‌ها
طالبان در یک اقدام تازه به تمامی رستورانت‌ها در مرکز شهر هرات هشدار داده‌اند که پس از این هیچ رستورانتی حق ندارد برای زنان و مردان در یک مکان سرویس‌دهی کند. طالبان گفته‌اند که باید بخش مردانه و زنانه جدا باشد و زن و مرد حق ندارند در رستورانت‌ها بر سر یک سفره غذا بخورند. منابع محلی به روزنامه می‌گویند که طالبان در اطراف برخی از رستورانت‌ها در مرکز شهر هرات گشت‌زنی می‌کنند تا اگر زن و مردی برای غذا خوردن به رستورانت‌ها بروند، ممانعت و برخورد کنند. این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود که در برخی از رستورانت‌‌ها طالبان عملاً نماینده خود را موظف کرده‌اند تا مانع حضور افراد شوند. این منبع تصریح کرد: «نمی‌دانم که طالبان چه مشکلی با خانواده‌ها دارند. در این رستورانت‌ها اکثراً خانواده‌ها با اطفال خود می‌آمدند، اما حالا برای آنان اجازه داده نمی‌شود. این برای رستورانت‌‌دارها در این شرایط دشوار، مشکل ایجاد کرده و درامد آنان را کم کرده است.»

به‌صورت عموم فضای مردانه و بخش خانواده‌گی تمامی رستورانت‌های هرات جدا است، به‌گونه‌ای که به هیچ‌یک از افراد مجرد اجازه ورود به بخش‎‌های خانواده‌گی داده نمی‌شود.

سهیلا عظیمی،‌ باشنده هرات، در واکنش به این اقدام طالبان گفت که طالبان فقط در تلاش محدود کردن زنان هستند. خانم عظیمی تاکید کرد که طالبان فقط تمرکزشان بر زنان است و می‌خواهند آنان را در خانه زندانی کنند. او یادآور شد: «من اکثر اوقات با خانواده خود به بیرون از خانه در رستورانت غذا می‌خوردم، اما حالا طالبان نمی‌گذارند که ما حداقل برای یک ساعت با خانواده خود بیرون از خانه باشیم و کم‌کم تنها دل‌خوشی و سرگرمی ما را از ما می‌گیرند.»

توقف رشته‌های ورزشی زنانه
در هرات بیش از ۱۰۰ رشته ورزشی برای زنان، از جمله زنان معلول، وجود داشت؛ اما حالا تنها نام‌های این رشته‌ها باقی مانده است. ریاست تربیت بدنی طالبان در اولین روزهای حاکمیت خود اعلام کرد که پس از این دختران در رشته‌های ورزشی تمرین نمی‌توانند. طالبان تاکید کردند که دختران نباید در جیمناستیک و باشگاه‌های ورزشی حضور داشته باشند. از همین ‌رو حالا برخی از زنان ورزشکار خانه‌نشین شده و برخی دیگر کشور را ترک کرده‌اند.

مدینه (نام مستعار) یکی از ورزشکاران زن در ولایت هرات، گفت که طالبان از مربیان آنان خواسته‌اند تا دیگر از دختران نخواهند که برای تمرین رشته ورزشی حضور یابند. مدینه که اکنون از افغانستان خارج شده است، می گوید گفت، تنها امید و دل‎خوشی‌شان در افغانستان ورزش است که حالا آن هم از زنان سلب شده است. وی تصریح کرد: «ما به ‌خاطر مدال آوردن و کسب افتخار برای کشور خود عرق ریختیم و زحمت کشیدیم. با تمام مشکلات و محدودیت‌ها مبارزه کردیم و به میدان‌های ورزشی راه پیدا کردیم. در نهایت طالبان همه چیز را از ما گرفتند.»

با افزایش محدودیت‌ها برای زنان، به‌ویژه در هرات، رفته‌رفته حضور بانوان در سطح شهر به‌صورت چشم‌گیری کاهش یافته است. حالا زنان در هرات با مشکلات عمده‌ای از جمله ممنوعیت رفتن به رستورانت‌ها و پارک‌ها، پوشیدن چادری به‌صورت اجباری، ممنوعیت ورزش کردن بیرون از خانه و ممنوعیت آموزش از کلاس ششم به بالا در مدارس، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در چند روز گذشته گزارش‌ها مبنی بر عدم صدور جواز راننده‌گی برای زنان هرات نشر شد که طالبان آن‌ را رد کردند. مسوولان در ریاست ترافیک هرات می‌گویند که چندین جواز راننده‌گی که از سوی حکومت گذشته طی مراحل شده بود، برای زنان توزیع شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر