بازدید 86347
مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت

توهمات سفیر روس/افغانستان رقیب پنهان اقتصادی ایران/نتایج سفر مورا به ایران

سایه وین در تهران، ابلاغ آزادسازی یارانه ای، تنور داغ تخلفات نانوایی ها، واردات خودرو آزاد شد، دلار پشت مرز کانال ۳۰ هزار تومان، دستگاه عدالت در چنبره پرونده‌های قضایی، آغاز برداشت یارانه جدید، اعلام ضوابط ورود بانوان به ورزشگاه‌ها!، ردپای ادبیات حفاران غیرمجاز در طرح مجلس و گم شدن مشکوک دختر ایرانی در یونان از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷ 12 May 2022

به گزارش تابناک روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که زیر و بم یارانه ها، پایان فرصت‌سوزی خودروساز‌ها و آزاد شدن واردات خودرو و سخنان رهبر انقلاب در جمع معلمان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های امروز منتشره در روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم:

 

نتایج سفر مورا به ایران

جلال خوش چهره کارشناس سیاست خارجی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان نتایج سفر مورا به ایران نوشت: سفر انریکه مورا به تهران جلوه‌ای عینی از آخرین زحمات، جهت کمک به روند احیای برجام در چارچوب مذاکرات اتمی وین است. یکی از اصلی‌ترین طرف‌هایی که سعی داشت توافق اتمی جدیدی میان ایران و غرب در قالب مذاکرات وین صورت گیرد، اروپایی‌ها بودند. اگرچه معمولا اروپایی‌ها از نگاه تهران، طرف‌های درجه سه بوده‌اند (آمریکا، و روسیه و چین، درجه اول و دوم بوده‌اند) با این حال، حجم مبادلات تجاری ایران با اروپا بیشتر از دیگر طرف‌های برجامی بوده است. از این منظر، اروپایی‌ها در تلاش هستند تا به عنوان یکی از طرف‌هایی که از سال ۲۰۰۳ در قالب تروئیکای اروپایی وارد گفتگو‌های هسته‌ای با ایران شده بودند و در ادامه، در بحث انعقاد برجام در سال ۲۰۱۵ ایفای نقش داشتند و متعاقبا پس از خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، تلاش‌هایی را انجام دادند تا ایران را در دایره تعهدات برجامی نگه دارند و پس از روی کار آمدن دولت بایدن نیز فعالانه به دنبال احیای برجام بوده و همواره نگران این موضوع بوده‌اند که از چه از نظر پرستیژ و اعتبار سیاسی‌شان و چه از منظرِ منافع اقتصادی قابل توجهی که از روند احیای برجام می‌توانند ببرند، این مذاکرات به نتیجه نرسد. از این جهت، تلاشی که انریکه مورا انجام می‌دهد و قرار است عملا نمودی عینی از آخرین تلاش‌های اروپا جهت حفظ برجام و اعتبار اروپا و ایجاد بستری برای کشور‌های اروپایی در بحبوحه جنگ اوکراین است تا بتوانند مساله برجام را به یک سرانجام برسانند و به طور خاص برخی امکانات و ظرفیت‌هایی را که ایران می‌تواند در بحبوحه بحران مذکور به غرب ارائه کند، فعال سازد. در رابطه با این موضوع که اروپایی‌ها گفته‌اند که به دنبال ارائه یک راه حل میانه در معادله اتمی ایران هستند، باید گفت که ما هنوز نمی‌دانیم این راه حل چیست. اگرچه، گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد خارج شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و یا بخشی از تحریم‌های مرتبط با این نهاد نظامی ایرانی به گوش رسیده است. با این همه، در مورد اینکه تهران در شرایط کنونی تا چه میزان برای راه حل میانی ارائه شده از سوی اروپا آمادگی دارد، باید بگویم که این موضوع تا حد زیادی بستگی به این مساله دارد که ایران خواهد دید، اساسا منافعی که از این پیشنهاد می‌برد به چه نحوی است. اگرچه به اعتقاد من، انجام توافق به نفع موقعیت اقتصادی ایران است و نباید پرونده اتمی را به بحران اوکراین گره زد. با این حال، از چشم اندازی کلی، من امید چندانی به ثمر رسیدن مذاکرات انریکه مورا در تهران ندارم به ویژه اینکه ایران پیش از انتشار خبر این سفر، اکراه خود را از انجام شدن آن اعلام کرده بود. با این حال، انریکه مورا در سفری که احتمالا سه الی چهار روز نیز به طول خواهد انجامید، به ایران می‌آید تا آخرین چانه زنی‌های هسته‌ای را انجام دهد. اگر مذاکرات وی در تهران به نتیجه هم نرسد، به نظر من روند مذاکرات ایران و غرب، دچار نوعی حالت تعلیق خواهد شد و باید صبر کرد و دید که در روز‌ها و ماه‌های آینده، چه شرایط جدیدی پیش خواهد آمد تا ایران و دیگر طرف‌های برجامی بار دیگر در مسیر مذاکره و تعامل قرار گیرند.

افغانستان رقیب پنهان اقتصادی ایران

سیدجلال ابراهیمی رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان  افغانستان رقیب پنهان اقتصادی ایران نوشت: چین با موافقت خود برای ورود افغانستان به پروژه عظیم جاده ابریشم دوم یا مگاپروژه لجستیک، همسایه دیوار به دیوار ایران و پاکستان خواهد شد. چین با اجازه دادن به حضور ترکیه در این مگاپروژه همچنین کشور‌های آسیای مرکزی ایران را به حاشیه رانده و بدیهی است با اجرای این پروژه از منابع سطح‌الارضی و زیرزمینی افغانستان که بکر و دست‌نخورده است سود سرشاری خواهد برد. افغانستان در کمربند معادن طلا، اورانیوم، رادیوم، پلوتونیوم، آهن، مس، زغال‌سنگ، زیرکونیوم و ده‌ها معادن نایاب است و برای رشد اقتصادی خود نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد و چین هم بهترین فرصت را در همسایگی خود بر حضور در حوزه‌های اقتصادی افغانستان در اختیار دارد و البته نباید نقش حضوری ترکیه را که سال‌هاست در زیرساخت‌های این کشور فعال است و شرایط غیرمستقیم حضور هم‌پیمانان آمریکا در منطقه بالاخص امیرنشین‌های حوزه خلیج‌فارس را نادیده گرفت.
این مگاپروژه که از ۲۰۱۳ آغاز شده می‌رود که نقش لجستیکی و اقتصادی خود را از دریای زرد (خلیج بیچیلی) یا بندر شانگ‌های تا آخرین نقطه اروپای غربی یعنی آلمان و اسپانیا عملیاتی کند.
جای شگفتی است ایران که پیوسته از آن به عنوان یک موقعیت کلان و شاهراه اقتصاد شرق و غرب حتی حوزه جنوب‌شرق آسیا نام برده می‌شود و شرایط ژئوپلیتیک آن اقتصاددانان و برنامه‌ریزان را متوجه خود می‌کرد اینچنین کنار گذاشته شود. در شرایطی که چین به ظاهر اظهار دوستی با ایران می‌کند و خارج از مقوله مگاپروژه جاده ابریشم دوم در حوزه انرژی و صادرات آن هم با همسایه شمالی است چگونه با بازی‌های سیاسی اقتصادی خود با ترکیه توانست مسیر لوله‌های گاز ایران را از طریق ترکیه در اختیار بگیرد و ترکیه نیز از این موقعیت استفاده کلان برد و با عبور لوله‌های گاز با خط سیحان، جیحان توانست یک موقعیت سیاسی، اقتصادی را به خود اختصاص دهد در حالی که گاز خود را از ایران تامین می‌کرد.
لزوما باید یادآور شد که هم اکنون چین پروژه چهار میلیارد دلاری در معادن مس افغانستان در دست اجرا دارد که این معادن موازی کانی‌های مس و طلای ایران است و صدالبته بر بازار ایران در تولیدات با پایه مسی اعم از راد مسی، کاتد مسی و انواع آن تاثیر خواهد گذاشت و هم‌اکنون ایران باید بازار‌های جدید را شناسایی کند و با ایجاد شرایط و یا موقعیت‌های تهاتر بتواند بازار دائمی برای خود فراهم کند. ناگفته نماند که طالبان از هم‌اکنون به عنوان یک رقیب اقتصادی در منطقه ظاهر می‌شود و در حال مذاکره برای عبور خط لوله گاز ترکمنستان به پاکستان و جنوب شرق آسیا همانند خط جیحان در ترکیه است با این تفاوت که خط باکو جیحان شرقی- غربی است و خط ترکمنستان به پاکستان شمالی- جنوبی و شاید ترکمنستان از تهاتر گاز با ایران بعد از اجرای این پروژه منصرف شود و گاز خود را مستقیما به بازار‌های جنوب‌شرق آسیا منتقل کند. نباید طالبان را حقیر شمرد چراکه سال‌هاست در مذاکرات سیاسی و چانه‌زنی‌های جلب کمک‌های اقتصادی با عربستان و امیرنشینان حوزه خلیج‌فارس، پاکستان حتی نمایندگان آمریکا تجربه پیدا کرده‌اند.

 

توهمات سفیر روس

اصغر میرفردی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان توهمات سفیر روس نوشت: سفیر روسیه در ایران در ماه‌های گذشته، رفتار‌های خارج از عرف دیپلماتیک خود را به صورت پیاپی ادامه داده است. انتشار تصویر میهمانی تداعی‌کننده نشست سران متفقین در جنگ جهانی دوم در تهران، تمجید از گریبایدوف سفیر روس که طراحی و اجرای قرارداد ننگین ترکمانچای را بر عهده داشت، توصیه شبیه دستور به رسانه‌های ایران برای شیوه پوشش خبری یورش روسیه به اوکراین، نقد پیام تبریک نوروزی سران کشور‌های دیگر از جمله اقدامات و رفتار‌های ناپسند جناب سفیر است. در جدیدترین افاضات متوهمانه، جناب سفیر پا را از امور خارجی فراتر گذاشته و به سیاست گردشگری و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایران می‌پردازد و «حجاب» و «ممنوعیت مشروب» در ایران را مانعی برای گردشگران به ویژه گردشگران روس می‌داند؟! البته چند روز بعد از این اظهارنظرها، مقامات روس درصدد توجیه و ماله‌کشی بر این نوع سخنان سفیرشان برآمدند.
با این وجود، این جناب سفیر در پنداشت‌شان، جایگاه خود را از حد یک سفیر فراتر می‌داند. گویا در توهمات‌شان نوعی سکون تاریخی متصل به دوران قجر وجود دارد که در آن زمان، ملت رعیت بی‌سواد بودند و حاکمان نیز بی‌اراده و تابع خواست‌های دول روس و انگلیس. در قرن بیست و یکم و با این همه تغییرات فرهنگی و بلوغ سیاسی مردم که خاطره‌های ناخوشایندی از روس دارند، چرا سفیر روس به خود اجازه چنین رفتار‌های خارج از عرف دیپلماتیک می‌دهد که به معنای نگاه فرادستی- فرودستی به جامعه ایران است؟
ضرورت داشته و دارد که مقامات وزارت امور خارجه واکنش شایسته به چنین سلوک رفتاری «سفیر غیرعادی» نشان دهند. دست‌کم، یکی باید این سفیر را از خواب سیاسی‌اش بیدار سازد که زمانه، زمانه قجر و قرن نوزدهم نیست. اینجا، ایرانی است که پیشینه تمدن کهنی دارد و هیچ‌گاه مستعمره شدن را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

 

حسن مخترع

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۷۸
جناب آقای اصغر میرفردی هم آزادی بیان دارند نظراتشان را بیان کنند درست مانند سفیر روسیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
این حرفو سفیر دیگه ای زده بود کفن پوشان و علم الهدی غوغا میکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
باید با افغانستان از در دوستی وارد شویم و اورانیومشان را بدست بیاوریم جهت ساخت بمب اتمی.
به چه روزی افتادیم که افغانستان با اون طالب های بی سواد ، رقیب اقتصادی ما شده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
تازه روزای خوبمونه
روزنامه جهان صنعت این بدون
ایران هیچ رقیب اقتصادی ندارد !!!!!
جواب چرایی اعمال و رفتار چین ترکیه هم اگه ندونی ،حق داشتن قلم در دستت نداری
کل دنیا به فکر منافع اقتصادی خودش با کمترین هزینه س
ایا ایران این شرایط داره؟
تابی چرا یه نظر خواهی در مورد نظر مردم در مورد سفیر روس که بیشتر صغیر روس است نمیگذاری؟ مردک حوصله مون رو سر برده.
از نظر حاج حسین کیهانی وظیفه معلمان تربیت کسانی است نظیر خودش با اخلاق صادق انسان درستکار بی ریا که اهل غیبت و تهمت نباشد
مقاله جهان صنعت را چند بار بخوانید تا ببینید چطور دلمان را خوش کرده ایم که عضو پیمان شانگهای شدیم. شعارش برای ما منافعش برای کشور های دیگر
اقای رییسی تشکر
واقعا تشکر
چه کسانی را مشمول یارانه جدید کرده اید؟؟؟؟؟
نود درصد مردم مشمول یارانه جدید نشده اند
قیمت ها را بیخود گران نکنید
آقایون یارانه ندهید و قیمتها را هم افزایش ندهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
امریکاییها خفه شند .شماها برید قیمت بنزین خودتونو درست کنید
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
جواب ۱۵۰۴:واقعا آدم بی ادبی هستی.
این قدر بی سوادی که نمی فهمی اکثر کاربران به دلیل کار با تلگرام مجبور هستند فیلترشکن داشته باشند و کسی فیلترشکن را مدام خاموش و روشن نمی کند.
توهمات روزنامه نگار اعتماد . ایران و روسیه بیشترین تنش و جنگ را در تاریخ خودشان در زمانه قجر و قرن نوزدهم داشته اند. ایشان در قرن بیست و یکم دو برادری هستند که به هم پیشنهاد می دهند و از هم الگو و نصیحت میگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
زرشک
ج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
اینا خیلی برادرن تا انجا که ایشان از طرف ما تصمیم می گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
مرده شور این برادرو ببره
روزگار رو ببین به جای این که کیهان و وطن امروز و رسالت به سفیر روس اعتراض کنند، اعتماد صداش در اومده. خخخخخ.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
مسلماًسفیرهیج کشوری حق دخالت درامورات کشورمحل خدمتش راندار
روس داداش بزرگ ماست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
برادر بزگ کی؟ شما یا ما؟ این برادر شما خواهر شما را
درترکمن چای دزدید و به آن تجاوز کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
امریکا و انگلیس هم ۱۰۰ ساله ایران و منطقه را دارند غارت میکنند غرب زده
شما همان کسانی هستید که امارات و قطر و ...... را مسخره میکردید

تاسف بر خودمان با داشتن این مسئولان.

کشور را داغون کردید
توهم؟؟افغانستان برای ایران تهدید هست حالا بعضی عوامل داخلی میخوان این تهدید رو به فرصت برای خودشون به قیمت از دست رفتن ایران تبدیل کنن بحث جداگانه ای هست.
هیچ کشوری حاضر به همکاری با اینا نیست حتی چین چون منافع بلند مدت برای همه مهمه
به زودی کیهان، خواندنی میشه و در واقع مردمی میشه
توهم نیست و مطمئن باشید افغانستان در برخی زمینه ها مانند کشت زعفران و بافت قالی در آینده رقیب جدی ما خواهد شد و حتی همین الان هم موی دماغ ما است، ضمن اینکه با این اوضاع کشور و قوانین دست و پا گیر، حتی کشورهایی که وجود هم ندارند رقیب ما می شوند!!!!!!!
چین و ترکیه هجوم بردن به استخراج معادن غنی افغانستان و سود کلانی عایدشون میشه . ما هم بسنده کردیم به تخلیه نیمی از جمعیت فقیر افغانستان بداخل کشور و اسکان ابدیشون و البته صادرات دوپشته مواد خوراکی و مصالح ساختمانی به اونجا که فشار سنگینی به بازار داخل و معیشت مردم ایجاد میکنه . مرحبا برای این تبادلات تجاری !!!!
سفیر روسیه حداقل در باره گردشگری حقیقت را گفته
چین و روسیه ی خاعن و ترکیه ی نژادپرست
مسئولین محترم دستتون درد نکنه تا اینجا بسه دیگه خدا حافظی کنید
اینهمه مراجع محترم تقلید ، آیت اله ، حجت الاسلام که در طول تاریخ در هیچ برهه ای اینقدر ساکت و صامت و بی احساس نبوده اند و با روزه سکوتی که گرفته اند ؛ آیا نسبت به گرونیها هیچ اعتراضی ندارند ؟ آیا همه با این گرونیهای کمر شکن موافقند؟ همه موافقند ؟؟ پس یه صلوات بلند.
پاسخ ها
مهمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
خبر ندارن صبر کن صبح شنبه خبر بهشون برسه یک غوغایی بپاکنن که بیا ببین چی فکر کردی
آفرین به شریک ۲۵ ساله که براحتی ایران را از این پروژه کنار گذاشت و خنده دارتر وارد شدن ترکیه که گازی هم ندارد واقعا استراتژی خارجی ما نیاز به بازنگری داره چین فقط برای بلعیدن مواد اولیه افغانستان میره اونجا وقعا چطور ایدان در این پروژه جایی نداده ؟؟؟؟
چرا وزارت خارجه ایران این سفیر احمق روسیه را از کشور اخراج نمیکند ؟؟؟ آیا از رفیق پوتین واهمه دارند ؟؟؟ اگر این سفیر یکبار اشتباه کرده بود می‌گفتیم نادان است .اما پنج مورد توهین به ایران و ایرانی تا کنون در پرونده این ملعون خودفروخته است . دولت روسیه نمی‌داند که رجب صفر اوف برای موساد و سیا کار میکند ؟؟؟
چرا میگید سفیر روسیه حرفش توهمه ،، ارزش پول افغانستان چند برابر ریال ایرانه.......؟؟؟؟؟؟؟
آقای مورا چهار سال پیش نصف سلامتی من را گرفتن بخاطر خودشان بعد که فهمیدن هم پنهان کاری کردند پیک اقتصادی دادم بهشان بعد از وصول شدن پول دیه صندوق بیمه جلوگیری کردند کار نمیتوانم بکنم محتاجم کردند حالا هم بجای وصول پول صندوق بیمه پرونده را کرده نامشخص تا هیچ اقدامی نتوانم کنم فقط اطلاعات گرفتن همین خلاصه پولش وصول نشده که کار چه برای شرق چه برای غرب صورت بگیرد اگر اطلاعاتم خوبه خودم هم خوبم پس اطلاعات میگیرن حرف پول که بشه خودشون به همچی وارد هستند پس من را مقصر نکنند سه سال دروغ گفتن ۹ماه هم هست که به حیله اطلاعات گرفتن وبه حساب خودشان گذاشتند که از وصول شدن پول جلوگیری کرده و گردش کار ندارم فقط داره دقم میده از عمد چون سه سال من را کنار زدن و هرچه مرد وزن بود را امتحان کردند حالا که میفهمن اطلاعات از من هست وبرایشان تحقیق کردم وپاسخ دادم حس کینه دارند چون پول صدمه بدنی را بی دلیل ندید گرفته واعصابم را خراب کرده این قانون اینجاست برجام کار مخابراتی که به وسیله کسانی مورد نارسایی قرار گرفته همی این آقایون در گذشته هم بودند چرا هیچی درست نشد حالا که اطلاعات از خودم گرفتن ومن باید کار اقتصادی شاتل پنج را پیش ببرم هیچ حقوق یا کمک دولتی که نبوده فقط پول دیه صندوق بیمه بوده که چهار سال یه قرون هم ندادن پول میدن به خرابکار تا سه سال بازیشان بده از من هم اطلاعات میگرن سلامتیم میگرن اقتصاد ورشکسته پیش من یه دفعه میشه بیستمین اقتصاد بزرگ جهان قدردانی برای من این بوده که اعصابم خراب کنن حرفشان هم این است که ما مقصریم واگر پول بهت بدیم برایمان میخوای دردسر درست کنی به این بهانه محتاجم کردند بی هیچ کمکی فقط اطلاعات گرفتن یا شنیدن نزاشتن خودم کارم را پیش ببرم
چرا بی سوادی رسانه ای خود را به گردن سفیر روس می اندازید. واقعیات را گفته
به به همه جا اخبار حوشحالی و امید میباره 4 روز دیگه خسرت افغانستان میخوریم دولت انقلابی
در حقیقت‌ آموزش و پرورش‌ کشور کارخانه‌ پالایش نسلها‌ و اماده‌کردن‌ انها‌ برای‌ ورود‌ به جامعه‌ است‌ .
توسعه‌ انسانی بدست مراکز تعلیم و تربیت صورت میگیرد‌ ولی‌ .... ولی‌ این امر در صورتی تحقق‌می پذیرد‌ که‌ اولا خود معلم‌ توسعه یافته باشد‌ .
معلمی که هزاران زخمه روحی و روانی‌ و جسمانی در‌ خود‌ دارد‌ و دغدغه‌ مسکن و نان شب دارد‌ چگونه قادر خواهد بود‌ آز وجود خام بچه ها مردان و زنان‌ میزان‌ و وارسته‌ و فرهیخته‌ بسازد‌ ؟!
دولتهای بعد‌ انقلاب‌ همشون مدعی‌ بوده اند‌ که ندارند‌ تا اموزش‌ را بسازند‌ !
اگر ندارید‌ چطور‌ دارید‌ برای جاهای دیگر‌ خرج کنید‌ ؟!
شما‌ پول داری‌ به قاضی ۳۰ میلیون به‌ سردار‌ پلیس ۳۰ ملیون‌ به فلان کس‌ ...... بدی‌ تا مردم جامعه را کنترل بکند‌ چطور پول نداری‌ بدی تا آموزش پرورش بطور‌ واقعی‌ ساخته بشه‌ تا مردم‌ جامعه ساخته بشه‌ تا نیاز به پلیس‌ و قضات‌ نباشه‌ .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
قاضی و سرداری که نه روز داره نه شب یک روز بخواهد مرخصی بگیرد باید هفت خوان رستم را بگذراند بعد معلمی را که بیشتر سال را توی تعطیلات می گذراند خواستار حقوق بیشتر از آنهاست به خدا اگر معلمان را بیشتر هم حقوق بدهند بازهم راضی نمی شوند چون دنبال بهانه هستند باز خودشان را با بقیه کشورها مقایسه می کنند که فلان کشور اینقدر به معلم ها می دهد چرا اینجا نمی دهد آخر معلم ها را به زور معلم کردند و بقیه با نذر و نیاز کارمند شدند به خاطر همین همیشه ناراضی هستند
یک معلم بازنشسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
شما هیچوقت نمیتونی یک معلم رو درک کنی.چون شما با سی دانش اموز نادون نصف روز وقت نگذروندی.پس درک کردنت خیلی سخته
آقای مورا من که دروغ نمی گم نیمی از سلامتیم گرفته کار نمیتونم کنم بی پول ومحتاج اطلاعات جلو گرفتن و هنوز پولش که برای گردش کار بوده چهار سال نرسیده از هر گونه ارتباط محرومم کرده کسانی که خراب کردند سه سال هیچ خبری نبود ونه شد حالا با بهانه از کارم جلوگیری کردن نه آرامش دارم نه اعصاب بخاطر سیستم اداری برجامی از کار کردن محرومم کردند پول صندوق بیمه هم ندادن این مشکل گردش کار بوده و هست اگر پولو داده بودند کار اقتصادی چه برای شرق و چه غرب تا حالا دنیائی کار اقتصادی شده بود ندادن فقط بهانه همین
خدا کنه افغانستان رشد کنه که اینا برن کشورشون دست از سر ایران بر دارن ۱۰ میلیون اینجا مواد غذایی ایرانو میخورن
معلم گرسنه شاگرد گرسنه، معلم تحقیر شده شاگرد حقیر تربیت نمیکنه؟
در خبر ذکر شده از جهان صنعت به ذخایر پلوتونیوم به عنوان یکی از منابع معدنی افغانستان اشاره شده است. پلوتونیوم عنصری مصنوعی بوده و در طبیعت یافت نمی شود. این عنصر محصول شکافت اورانیوم به ویژه در راکتورهای آب سنگین است.
پس در طبیعت چیزی به نام معدن پلوتونیوم وجود ندارد.
اینا اثبات کردن اینکاره نیستن
سفیر روس در خصوص حجاب و نوشیدنی الکلی درست گفته اتفاقا در این یک مورد مسیولین ما دچار توهم هستند همین هفته اخیر بود که ۱۲ نفر به دلیل مصرف الکل تقلب کشته شدند ،خون تمام این افراد به گردن مسیولین است.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
خواستن نخورن به کسی ربطی نداره
توهمات سفیر روس

قاجار 30 سال با روسها جنگ کرد ونهایتا خیانت انگلیسها و نرسیدن نیروی پشتیبانی و دسایس ر و ح ا نیون و خیانت ارامنه ساکن ایروان و قفقاز ( سفیر فعلی روسیه در ایران ارمنی میباشد ) باعث از دست رفتن سرزمینهای شمالی شد
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
روس ها 30 سال با ایران جنگ کردند، ایرانی ها همیشه منفعل بودند
ایران همیشه ازغافله عقب بوده وهست،،همیشه ودرتمام مواردچه اقتصادی وچه سیاسی واجتماعی ایران بایدپشت سربقیه راه برود
عاقبت نگاه به شرق برای ایران بجز بدبختی ره آورد دیگری ندارد.
چین و افغانستان پیمان می بندند چرا پناهندگان افغانی به چین و ترکیه نمی روند.
بدبختی افغانها برای ما پولشان برای چین و ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
ببخشید مگه افغان ها از جیب شما خوردن زحمت می کشند نون زحمت شان را میخورن چرا دولت ایران بیرون نمی کنه چون اگر بیرون کند شما ها دیگر بهانه برای گرانی پیدا نمی کنید
یک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
افغانها ازجیب ما نخوردن؟؟؟
روسیه بدون شک علاوه بر اینکه نمی گذارد برجام به توافق برسد ایران را با خودش درمسیر سقوط روسیه همراه خواهد کرد .بعد از جنگ نیز ایران را دور خواهد زد وبا آمریکا واروپا همراهی خواهد کرد در هر حال ایران از دوستی خاله خریه روس هیچ بهره ای نخواهد به جز ضرر وزین
دیروز گفتم سی الان میگم فعلا دلار سی و یه تومنو داشته باشین تا بعد
معلمان مسول تربیت فرزندان ما نیستند اونها یکی از اعضا و ارکان تربیت هستند و این حاکمیت و آموزش و پرورش هست که این کار را بر عهده دارد
من مطمئنم زمانی که پوتین احساس کرد ایران قصد توافق با غرب و امریکا را دارد، فاتحه خودش را خوانده یافت و بلافاصله به اوکراین حمله کرد تا برجام و جنگ را بهم گره بزند .....
مسئولای ما اقتصاد، تجارت، زندگی مردم و همه چیز رو فدای ایدئولوژی کردن
تا زمانیکه دست خائنان در بی ارزش کردن ریال کوتاه نشود هر یارانه ای حکم مسکن دارد تا اینکه دلار دوباره سقف بعدی را بزند.این رالی دلار و ریال باید قطع شود.
با محدودیتهای سنتی و عجیب هم بازار پر سود توریستی را از دست دادید هم در روابط اقتصادی و استراتژیک
با همین حجاب و مشروب و محدودیتهای سنتی گند زدید به صنعت عظیم توریسم و مبادلات تجاری
سفیر روس کاملا درست گفته
بنظرم وزارت خارجه باید اقتدار نشان داده و عذر این سفیر را بخواهد و از روسیه بخواهد اورا فورا عوض کند
آقای مورا آقایون نصف سلامتیم را گرفتن با دروغ وحیله حالا هم من را کرده محتاج کسی که گردش کار میخواد کسی را بدبخت نمی کنه که یه نقص عضو داشته باشه بی هیچ کمکی با این حال من برایشان تحقیق کردم وپاسخ بی نقص کمک به بار هسته را پیدا کردم حالا بجای قدردانی یا اینکه نجاتم بده از دست دنیای بی رحم اعصابم هم خراب کرده
خودت فهمیدی چی گفتی؟ شما ها کی هستید
با سلام من بعنوان یک فرد ملی گرا .طرف دار حکومت وملت عزیزم وکشور از جان عزیز ترم که بعداز12سال درجبه جنوب و غرب کشور تلاش کردم وهم اکنون بازنشسته هستم و سابقه کار در معادن سنگ بمدت 20 سال دارم ازمسیولین صنعت و معدن تقاضا دارم به راحتی از کنار معادن بکر افغانستان نگذرند من حاضرم بعنوان کار شناس هر کمکی که لازم باشد با تمام وجودم حمایت بکنم بهترین فرصت است برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای هم وطنان ایرانی افغانی
ایران در فرصت سوزی وازدست دادن فرصتها مقام اول جهان را دارد وبعد درپشیمانی از دست دادن فرصتها.... فقط ادعا و سخنرانی ...
ایران ما هرگز مستعمره هیچ کشوری نبوده!!!
ما که می‌خواستیم ژاپن شویم حالا بعد از چهل سال طالبان رقیب است درود بیکران بر مسئولین هزار درود
سلام.باتوجه به اینکه بارهاعنوان شده سیاستها واعمال نظردرامور وزارت خارجه ازمقامات بالادستی ارسال میشودبعیدبه نظرمیرسدکه درحال حاضرقصدی برای بیدارکردن آقای سفیرروس ازاین خواب سیاسی وتاریخی وجودداشته باشد.
وااااای چه جسارتا
از خشم حضرت پوتین نمیترسین که بیانات ملوکانه جناب سفیر کبیر رو متوهمانه توصیف میکنید
رشداقتصادی افغانستان اگراتفاق بیافتدناشی ازمعادن ومنابع خام است خودش تکنولوژی تبدیل این منابع خام رانداردپس این می تواندبرای هرکشوری خصوصا"همسایگان فرصت باشداین یک رقابت است نبایدازقبل خودرابازنده خواندودیگرمی تواندبازگشت مهاجرین افغان به کشورشان باشدکه کاهش مشکلات کشوراست ودیگرانتقال محصولات معدنی ازخاک ایران مزایای دیگری است بایدفکورانه باتحولات همسایگان برخوردکرد
آقای میر فردی همه مردم آگاه هستن که ما گوش به حرف روسیه هستیم و حتی توان اعتراض به روسیه نداریم.
سیاست فقط شرق و روسیه رو دنبال میکنیم پس حق دارن دستوری با ایران صحبت کنن.
سیاست خارجی ضعیف و افتضاح مارو به اینجا کشونده
چین دنیا ل بیعت وپیمان و عقیده وجنگ وجدال نیست
سلام.جناب سفیر تقصیر ندارن.اینجارو مملکت خودشون میدونن.
وقتی آقای اشرف غنی گفت خودمان آب را لازم داریم از طریق طالبان اشرف غنی را سرنگون کردند اما طالبان هم آب نخواهند داد و ایندفعه دیگر نمی شود طالبان را سرنگون نمود و نیز آرامکو خخخخخخخخخخخها
صاحب منصبان بی سواد اقتصادی و سیاسی باید به خود بیایند و ببینند رهبران هر کشور جز به منافع ملی شان فکر نمیکنند و هرگز نمیخواهد ایئولوژی خود را با زور به ئنیا تحمیل کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل