بازدید 17712

اوکراین ویرانه شد اما روسیه بازنده است

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه جنگ اوکراین برنده ای ندارد و تمامی طرف ها از وقوع چنین منازعه‌ای متضرر شده اند، می‌گوید: روسیه تاکنون به اهداف مورد نظر خود در جنگ اوکراین نرسیده است و با توجه به هزینه زیادی که برای این جنگ خواهد پرداخت، این کشور یکی از بزرگترین بازنده های این جنگ است.
کد خبر: ۱۱۱۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵ 11 May 2022

به گزارش «تابناک»، رضا ذبیحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره تبعات جنگ اوکراین و اثرات آن بر نظام بین الملل و کشورهای درگیر در این جنگ گفت: اوکراین طی نزدیک به سه ماه جنگ تبدیل به یک کشور ویرانه شده است و این یعنی مردم و دولت اوکراین از بزرگترین خسارت دیدگان این جنگ محسوب می شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: کشورهای غربی و به ویژه اروپایی ها با وقوع این جنگ به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. ورود خیل آوارگان به کشورهای همسایه اوکراین و تبعات این جنگ بر وضعیت بازار انرژی از جمله دفعی‌ترین نتایج این جنگ برای کشورهای اروپایی است.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه افزود: روسیه با به راه انداختن جنگ اوکراین ریسک بزرگی انجام داد، بطوری که پس از گذشت نزدیک به سه ماه از این جنگ مشخص شده است که با رسیدن به اهداف خود در جنگ اوکراین فاصله زیادی دارد.

ذبیحی ادامه داد: کشورهای اروپایی و غربی علیرغم تبعات قابل توجهی که برایشان خواهد داشت، در حال حاضر قصد دارند برای به صفر رساندن صادرات نفت روسیه آماده شوند که به نظر می رسد تحقق این اتفاق، اثرات قابل توجهی بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.

این پژوهشگر روابط بین الملل تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات احتمالی کشورهای غربی، تلاش برای پیدا کردن جایگرین در خصوص گاز روسیه است و در این راستا حتی توجه و تمرکز هرچه بیشتر بر انرژی های پاک و سایر انواع انرژی جایگزین، به منظور بی نیازی از بازار انرژی روسیه نیز مطرح گردیده است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: البته تحریم نفت و گاز روسیه با توجه به اینکه اروپا ۲۵ درصد نیازش به نفت و ۴۵ درصد از نیازش به گاز را از روسیه تامین می نماید، در نهایت تبعات قابل توجهی برای کشورهای اروپایی نیز خواهد داشت و روی دادن این موضوع نیز هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ذبیحی افزود: سایر اقدامات کشورهای صنعتی و اقتصادهای بزرگ دنیا علیه صنعت روسیه و سیستم مالی و بانکی این کشور و تحریم های اعمالی علیه اشخاص نزدیک به پوتین از جمله دیگر مواردی است که فشار بر سیستم اقتصادی و سیاسی روسیه را تشدید خواهد کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در نتیجه، مجموعه نتایجی که جنگ اوکراین برای روسیه خواهد داشت، به خصوص از نظر اقتصادی این کشور را تحت فشار قرار خواهد داد و در صورت عدم تحقق اهداف این کشور در جنگ اوکراین که احتمالش کم نیست، روسیه از جمله مهمترین خسارت دیدگان جنگی خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: میزان وحدت کشورهای صنعتی برای اعمال تحریم های گسترده تر علیه روسیه از یکسو و نیز مدت زمان طول کشیدن جنگ از سوی دیگر و نیز نوع توافقات احتمالی بر سر پایان جنگ جزو مهمترین عواملی هستند که میزان زیان و آسیب وارده ناشی از جنگ اوکراین بر روسیه را مشخص خواهند کرد.

ذبیحی تصریح کرد: ایران نیز از جمله کشورهایی است که اثرات و تبعات جنگ اوکراین بی تاثیر نمانده است. از جمله مهمترین تبعاتی که تصور می شود این جنگ برای اوکراین دارد، اثر این جنگ بر نتایج حاصل از مذاکرات احیای برجام است. اگر چه برخی این تصور را می کردند که این اثر قابل توجه خواهد بود، ولی در ادامه با اظهارات صریح تمامی طرف ها مشخص شد موضوعات دیگری دلیل اصلی وجود اختلاف و عدم به نتیجه رسیدن احیای برجام تاکنون بوده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: البته جنگ اوکراین، علیرغم اثرات مخرب غیرانکار آن برای اکثر کشورها، در هر صورت می تواند و می توانست فرصت هایی را نصیب برخی کشورها نماید که ایران از جمله این کشورها محسوب می گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: تحریم احتمالی نفت و گاز روسیه از جمله مهمترین فرصت هایی است که بطور طبیعی در اختیار رقبای روسیه در زمینه صدور نفت و گاز قرار خواهد گرفت و اگر مثلا کشوری از این فرصت استفاده نکند، سایر رقبا از آن استفاده خواهند کرد. بنابراین ایران نیز می تواند از این فرصت به منظور توسعه بازار خود به ویژه در زمینه صدور گاز بهره بگیرد. البته طبیعی است که این مهم، منوط به لغو تحریم های بین المللی علیه ایران است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر